וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו יורדים ליגה: על האכזבה מליגת העל עד כה

12.11.2011 / 9:00

קולם של המבקרים הטוענים שליגת העל השנה היא חרפה הולך וגובר: לא ראינו משחק ענק, לא גילינו זר יוצא דופן, הגדולות לא מספיק מקצועיות והקבוצות הבינוניות חוגגות. פגרה? תענוג

למשחק ביום שני האחרון בין בית"ר ירושלים למכבי תל אביב הגיעו סקאוטים מחו"ל במטרה לעקוב אחר מספר שחקנים שמועמדים להיות השגרירים הבאים. הסקאוטים הגיעו עם סוכן בכיר, שנשאל בסיום ממי אורחיו התרשמו במשחק. "הם התרשמו מהקצב האיטי. ממי הם יכלו להתרשם במשחק כזה?", ענה.

אותו סוכן הוא לא היחיד שחווה מפח נפש דומה בגלל רמת המשחקים עד כה בליגה. הגענו לפגרת הפלייאוף ועדיין לא ראינו משחק אחד גדול בליגת העל. האנשים שמדברים כמעט מדי עונה על ירידה ברמה מתחילים להציג גם עובדות: אין קבוצה אחת יוצאת דופן באיכותה, וגם אם בעבר לא הורגלנו באיכות של פרמיירליג, קשה כבר לאטום את האוזניים בפני מבקריה של הליגה הנוכחית.

רפי דהן שחקן מכבי תל אביב מול אבירם ברוכיאן שחקן בית"ר ירושלים, משקיף מאחור אבי ריקן. ברני ארדוב
הסקאוטים לא התרשמו, גם אנחנו לא ממש. אבירם ברוכיאן מול רפי דהן/ברני ארדוב

איפה הגדולות?

הסיבה המרכזית למצוקה היא מצבן של הקבוצה הגדולות. הן לא מאיימות, לא סוחבות את הליגה למעלה ולא משקיעות מספיק כסף בשחקנים זרים איכותיים שימלאו את החלל של הכוכבים הישראלים שעזבו. "הבעיה היא לא ירידה ברמה של בני יהודה, הפועל פתח תקוה או אשדוד", אומר דודו דהאן, "אלא בנפילה המקצועית של הגדולות, בעיקר ברכש. מכבי חיפה נכשלה עם חמשת הזרים, מכבי תל אביב נכשלה עם הזרים וגם הפועל תל אביב. כאן הבעיה הגדולה. הגדולות בדרך כלל מושכות את הליגה וגורמות לשחקנים לשאוף ולעשות הכל בכדי להשתוות לרמות האלה. היום הגדולות ירדו ברמתן אל שאר הקבוצות".

"וכמובן שיש לזה השלכות", ממשיך דהאן. "מכבי חיפה עם הסגל הכי טוב בארץ, אבל בוודאות לא תזכה באליפות; מכבי ת"א עם התקציב הכי גדול בליגה, אבל מודיעה שהאליפות זאת לא המטרה; מי שבא בגישה כזאת לא יכול לקחת אליפות וזה משאיר רק את הפועל תל אביב וקרית שמונה כמועמדות לאליפות עם דגש על הפועל תל אביב. תוסיף לזה שבית"ר ירושלים קבוצה חלשה מאוד. בשלב כזה של העונה יש בדרך כלל שלוש-ארבע קבוצות חזקות שמתחילות מירוץ לאליפות. היום יש אחת וחצי. הליגה התחילה, ופרט להפועל תל אביב אין מועמדות לתואר".

יגאל אנטבי, שאו-טו-טו יחגוג 38 וראה כבר כמה דברים בליגה הזו, מסכים עם הקו של דהאן: "אני חושב שהדגש כאן הוא על רמה שווה של הקבוצות כתוצאה מהירידה ברמה של הגדולות. מכבי חיפה, מכבי והפועל תל אביב, הרבה פחות טובות. הן עדיין יותר טובות, אבל לא בהפרשים כמו פעם והכל פתוח. אין מחזור שבו אחת הגדולות לא מועדת ובדרך כלל גם הקבוצה שמנצחת אותה משחקת טוב יותר. ירידה ברמה של הגדולות היא למעשה ירידה ברמה של כל הליגה. בבטן של הליגה אין ירידה משמעותית וזה רק הפך אותה לשיוויונית יותר. במצב כזה כולן מעיזות נגד כולן וישנן הרבה טעויות במשחקים".

לדהאן אפילו יש דוגמה טובה שתחזק את התיאוריה שלו ושל אנטבי: "אתה זוכר איך הליגה האיטלקית נראתה אחרי שיובנטוס היתה בליגה השנייה, מילאן ספגה מכה קשה ואינטר שלטה לבד בליגה? ואיך תיראה הליגה הספרדית אם ריאל וברצלונה ידשדשו? השחקנים שעזבו זה קשקוש. הגדולות מחזיקות את הליגה והעונה הן הבעיה".

שחקני מכבי חיפה יניב קטן, ויאם עמאשה. אדריאן הרבשטיין
דודו דהאן: "הגדולות בדרך כלל מושכות את הליגה וגורמות לשחקנים לשאוף ולעשות הכל בכדי להשתוות לרמות האלה. היום הגדולות ירדו ברמתן אל שאר הקבוצות". מכבי חיפה בתמונה טיפוסית/אדריאן הרבשטיין

איפה הרמה?

גם לאלן מסודי בן ה-33, שחזר העונה לליגת העל אחרי ביקור בן שלוש שנים בליגה הלאומית ובסין, יש זווית מיוחדת בנוגע לשאלה הזו. מבחינתו, קשר רמת השרון לא מזהה כיום הבדל ממשי בין שתי הליגות. "תמיד ידעתי שאני מספיק טוב בשביל הליגה הראשונה בישראל, אבל השנה זה אחרת ולא דומה למה שהיה כאן לפני כמה שנים", אומר מסודי. "חסרים לי השחקנים שמשנים משחק, השחקנים המפחידים שיכולים לבד לגמור את הסיפור עבור הקבוצה שלהם. היום המשחק מוכרע על טקטיקה וניצול הטעויות של היריב. יש גם ירידה ברמה הטכנית. יש הרבה צעירים רעבים, אבל לא דומיננטיים מספיק ובגלל זה מספיקה יכולת בינונית כדי לנצח. הליגה גם מלאה בצעירים שלא יודעים לחלק את הכוחות נכון והשחקנים המנוסים יותר מנצלים זאת".

אנטבי מסכים עם מסודי ("אני יכול לומר שהיה לי הרבה יותר קשה לשחק לפני חמש שנים מאשר היום. שחקני החלק הקדמי שהייתי מתמודד מולם היו ברמה הרבה יותר גבוהה, גם זרים וגם ישראלים"), וקשה שלא. מסודי משחק בקבוצה שההרכב שלה כולל תשעה שחקנים לפחות שהובילו אותה בליגה הלאומית, ועדיין עושה חיל בליגת העל. גם הפועל פתח תקווה מתגברת על מינוס תשע נקודות בטבלה בעזרת שחקנים אלמונים, חלקם מליגת החופים, שגילי לנדאו גילה ופיתח. משה סיני לא מופתע מהתופעה: "זה לא שיש כאן פחות כישרונות אלא פחות שחקנים בשלים. שחקנים בשלים ומנוסים הם בדרך כלל אלו שנותנים את הטון ועד שאותם כישרונות יהיו כאלה, יהיה חור בליגה. קבוצות כמו רמת השרון מנצלות זאת".

כאן אנחנו שוב חוזרים לעזיבה ההמונית של שחקנים בכירים בליגה לאירופה. דודו דהאן מבקש שוב לא להיאחז בכך ולקשר זאת למחסור בשחקנים בשלים עליו הצביע סיני. דהאן:"אין תחליף לעוזבים? שטויות. יש שחקנים אפילו יותר טובים. למה מי עזב כאן, מסי ורונאלדו? יש מספיק שחקנים מוכשרים ברמות גבוהות שאפשר לבנות כאן ולייצר שחקנים טובים יותר מאלה שעזבו. הבעיה היא בקבוצות הגדולות".

שחקני הפועל פתח תקוה חוגגים, משמאל ג'ונתן אסוס. ברני ארדוב
מתגברת על מינוס תשע נקודות בטבלה בעזרת שחקנים אלמונים, חלקם מליגת החופים, שגילי לנדאו גילה ופיתח. וגם בשל הרמה נמוכה איתה היא מתמודדת. הפועל פתח תקוה/ברני ארדוב

איפה הכסף?

דודו דהאן, שחזה לפני שנתיים ש"בעוד כמה שנים ישחקו 40-50 ישראלים בחו"ל והליגה תתבסס על צעירים", חושב שאפשר לחפות על בריחת הכוכבים דרך השקעה כלכלית, בזרים איכותיים למשל. אבל הקבוצות רואות את התהליכים האלה ומעדיפות תחת זאת לחסוך. "זה יילך ויהיה גרוע יותר", אומר דהאן, "למרות שעם כמות של ליגיונרים אפשר יהיה להצליח יותר ברמת הנבחרת וכל הכדורגל כאן יתרומם. אז, אולי, החיסרון הזה יכול להיות ליתרון הכי גדול. אין מה לעשות, היכולת הכספית של הקבוצות בארץ הולכת ויורדת והסכומים המשולמים בהפועל תל אביב ומכבי חיפה נמוכים מאוד באופן יחסי למה שהיה כאן בעבר. שחקנים ימשיכו לחפש את היציאה לחו"ל. יש מספיק צעירים מוכשרים, אבל צריך לדעת לחזק אותם ולהשתמש בהם נכון כדי שזה יצליח".

אישטוון המאר, ששיחק בעבר בבית"ר ירושלים ומשמש כסקאוט, ממשיך את הקו של דהאן: "הליגה שלכם נחלשה, יצאו מישראל הרבה מאוד שחקנים לחו"ל וגם אם יש שחקנים מוכשרים במקומם עדיין לא רואים את זה. מצד אחד שלוש ישראליות עלו לשלב הבתים וזה יפה, אבל לפי התוצאות אני רואה שהן מאוד מתקשות. הכדורגל ההונגרי עבר תהליך דומה דווקא בתקופה בה אני שיחקתי בארץ, כאשר עשרות שחקנים יצאו לכל ליגה בינונית באירופה כמו בלגיה, אוסטריה או ליגה שנייה בגרמניה על מנת להרוויח כסף והליגה נחלשה מאוד. כך זה היה עד שלמדנו לבסס קבוצות על צעירים. הכדורגל ההונגרי דווקא התרומם מהתהליך הזה".

רועי קהת שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
דודו דהאן: " שחקנים ימשיכו לחפש את היציאה לחו"ל. יש מספיק צעירים מוכשרים, אבל צריך לדעת לחזק אותם ולהשתמש בהם נכון כדי שזה יצליח". שחקני מכבי תל אביב/קובי אליהו

הליגה שייכת לצעירים

* בשנה שעברה הצטרפו לקבוצות ליגת העל 42 שחקנים שהשתייכו עונה קודם לכן לליגה הלאומית ולליגות הנמוכות. העונה גדלה הכמות ל-71. רמת השרון וראשון לציון אחראיות על כ-30 מהם.

* בעונה שעברה הצטרפו כ-68 שחקנים מקבוצות הנוער לקבוצות הבוגרות. העונה צורפו 99.

* רמת השרון היא הקבוצה המבוגרת ביותר בליגת העל. 14 שחקנים ששיחקו לפחות חמישה משחקים מעמידים ממוצע גילאים של יותר מ-29.

* רק לשם השוואה - ממוצע הגילאים של מכבי ת"א (שחקנים ששיחקו לפחות חמישה משחקים) הוא 23.5, של מכבי חיפה 24.5 ואילו הפועל תל אביב היא ה'זקנה' מבין הגדולות עם ממוצע של גילאים של 26.

* בית"ר ירושלים היא הקבוצה הצעירה ביותר בליגת העל עם ממוצע גילאים של 22.5.

ליגת העל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully