וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל הקטנה. קטנה מאוד

10.11.2011 / 11:00

הכישרון גדול אבל האווירה רקובה. הציפיות בשמים אבל רונאלדו לא יכול לבד. עם סגל מלא כוכבים, פורטוגל תקועה. מה הפלא?

את הדקה ה-117 בחצי גמר יורו 2000 מול נבחרת צרפת, איש בפורטוגל לא ישכח. בשיאו של טורניר פנטסטי בו לואיס פיגו וחבריו הפכו פיגור 2:0 לניצחון 2:3 על אנגליה, גברו על רומניה, הביסו את גרמניה ודילגו גם מעל טורקיה, הגיע הפנדל של זינדין זידאן בהארכה לאחר נגיעת היד של אבל שאבייר. בעקבות השריקה הדרמטית נוצרה גם מהומה רבתי שהגדירה את מהות דור הזהב של פורטוגל והסיטה את הנבחרת המוכשרת ממסלול ההתקדמות המהיר, בסיומו הייתה אמורה להפוך למעצמת כדורגל של ממש.

השופט האוסטרי גונטר בנקו, שתחילה סימן על כדור קרן ושינה את החלטתו רק בעצת קוונו, היה יחד עם עוזריו הכתובת להתפרצות הזעם של הפורטוגלים. שאבייר, נונו גומש ופאולו בנטו התנפלו על השופטים, דחפו אותם וגם ספגו עונשי הרחקה כבדים של חצי שנה ומעלה. יותר מ-11 שנים עברו, בתווך היו העפלות מרשימות לגמר יורו 2004 הביתי ולחצי גמר מונדיאל 2006, אבל פורטוגל מעולם לא השתחררה מהשדים. אותם שדים שממשיכים לרדוף אותה כעת, כשאחד מכוכבי התגרה, פאולו בנטו, מכהן כמאמנה ומתמודד עם אותן בעיות מנטליות הטבועות ב-DNA של הכדורגל הפורטוגלי.

פאולו בנטו (מימין) עם לואיס פיגו, רוי קוסטה במדי נבחרת פורטוגל מתנפלים על הקוון האוסטרי בחצי גמר יורו 2000. Dusan Vranic, AP
הרגע שמגדיר בצורה הטובה ביותר את נבחרת פורטוגל - על כל כישרונותיה וצרותיה. פאולו בנטו מתנפל על הקוון ביורו 2000, לואיס פיגו ורוי קוסטה מנסים לעצור אותו/AP, Dusan Vranic

בלי מוטיבציה

למרות היותה מדינה קטנה עם 10 מיליון תושבים בסך הכל, לפורטוגל יש מראשית שנות ה-90 את כל המרכיבים הדרושים כדי להפוך לנבחרת על בכדורגל העולמי. מאגר שחקנים עצום שכולל לא רק תוצר מקומי אלא גם מתאזרחים ברזילאים וילידי קולוניות, מוחות כדורגל מבריקים ותרבות ספורט מפותחת שהניבה זכייה בתארים בגילאים הצעירים. הנבחרת הבוגרת של פורטוגל הייתה בכל טורניר גדול מאז שנת 2000 – הצלחה לה שותפות באירופה רק ספרד, איטליה, גרמניה וצרפת. הישגיה בתקופה זו עולים לדוגמה על אלו של אנגליה, ועדיין היא לא זוכה לכבוד דומה מצד היריבות, לא מפתחת כושר הרתעה אמיתי ולא נכללת בין רשימת הגדולות ביבשת.

אז מה מונע מפורטוגל לבצע את קפיצת המדרגה? איך בזמן שיתר הנבחרות הבכירות כבר מתכוננות ליורו, היא מוצאת עצמה מסובכת כבר קמפיין שלישי ברציפות ונאלצת שוב להיאבק על הכרטיס במפגש פלייאוף מול בוסניה? הנטייה היא כמובן להטיל את האשמה על המאמן, אך פורטוגל החליפה לא מעט מאמנים שחלקם אף הגיעו להישגים מצוינים, ועדיין הכשלים המהותיים נותרו בעינם. קרלוס קיירוש, קודמו הכושל של בנטו בתפקיד מאמן הנבחרת, בטוח שהוא יודע את התשובה. "הכל תלוי בחשק של השחקנים, חלקם מגיעים לנבחרת ללא מוטיבציה. זה סיפור שחוזר שנים אחורה. הפוטנציאל בנבחרת הוא אדיר ולבנטו יש מספיק ניסיון. הוא צריך לבודד את הנבחרת ולהרחיק ממנה את הדינוזאורים והטפילים שרק הורסים את הכדורגל".

העקיצה של קיירוש כוונה לעבר ראשי ההתאחדות ("הדינוזאורים") ושחקני העבר שמתחו עליו ביקורת ("הטפילים"). אלא שהאנשים אותם תקף קיירוש הם למעשה אלו שמינו אותו והתעקשו להשאירו בתפקיד גם כשכבר איבד כל אחיזה בנבחרת. זה עלה לפורטוגל ב-4:4 ביתי מביך מול קפריסין והפסד 1:0 בנורבגיה. למזלם של אנשי ההתאחדות, המאמן הורחק לחצי שנה בעקבות תקיפת סוכן של הרשות למלחמה בסמים, וכך התאפשר להם לרדת מהעץ ולפטרו. בנטו כבר עמד על הקווים במשחק המוקדמות השלישי והחל במלאכת התיקון שהסתיימה לבסוף רק במקום השני בבית ח', אך זה לא מנע מכוכב העבר סרג'יו קונססאו לקבוע: "פורטוגל סובלת כבר שנים מהיעדר מנהיגות בהתאחדות ובנבחרת. זו הסיבה לפתיחה הרעה בכל קמפיין". לתשומת לבו של מאמן נבחרת ישראל הבא, שיפגוש את פורטוגל במוקדמות מונדיאל 2014.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאמן נבחרת פורטוגל, קרלוס קיירוש. Jamie McDonald, GettyImages
"הכל תלוי בחשק של השחקנים, חלקם מגיעים לנבחרת ללא מוטיבציה". קרלוס קיירוש/GettyImages, Jamie McDonald

בלי משמעת

מבחן המנהיגות של בנטו הגיע ב-8 בפברואר השנה. מיותר לציין כי הוא נכשל בו. באימון המסכם לפני משחק הידידות מול ארגנטינה, החליט המאמן לא לתרגל את המגן ז'וזה בוסינגווה בהרכב. שחקנה של צ'לסי נעלב, ראה שהמאמן מתעלם ממנו ואחרי חמש דקות הודיע על פציעה וסינן לעבר בנטו: "אתה יודע מי אני? אתה כבר לא מאמן את הנוער של ספורטינג". מאז בנטו לא זימן את בוסינגווה לנבחרת, אך מצד שני גם לא שם קץ לפרשה באופן רשמי. לכאן או לכאן. דווקא בשבוע שעבר, כשהכריז על הסגל לקראת משחקי ההצלבה נגד בוסניה, בחר המאמן הלאומי לחבוט פומבית בבוסינגווה והבהיר כי "ז'ואאו פריירה וסילביו מתאימים ממנו מבחינה מנטלית".

האמירה הזו פתחה תיבת פנדורה וגרמה גם לבוסינגווה לשבור שתיקה. "עם כל הכבוד לליגה הפורטוגלית, אני משחק בצ'לסי עם כמה מהשחקנים הטובים בעולם", אמר המגן בן ה-29 בראיון לעיתון 'א-בולה' ופצח במתקפה חסרת תקדים, ארבעה ימים לפני בוסניה. "אני מרגיש מושפל בעקבות ההצהרות שלו בנוגע אליי. לא אשבור את המילה שלי - לא אלבש את חולצת הנבחרת כל עוד בנטו הוא המאמן. הוא אמר שלי יש בעיות מנטליות, אז איך הגעתי לרמה הזאת? לו אין את היכולת המנטלית והרגשית להנהיג קבוצה של אנשים. אני גאה לומר שיש לי עבר נקי בנבחרת, בטח ובטח לעומתו. תהיה לי בעיה להגיע לרמה המנטלית שהייתה לו כשחקן ביורו 2000".

פרישתו של בוסינגווה הצטרפה לתקרית בה נטש ריקרדו קרבאליו את מחנה האימונים של פורטוגל בסוף אוגוסט ("בנטו צבוע. הוא נמצא בנבחרת בגלל הכסף, לא בגלל הגאווה והתשוקה כמוני"). בלם ריאל מדריד הודיע על פרישה ובמקביל ספג עונש הרחקה לשנה אחת, אבל המקרה שלו יצר טלטלה רצינית בנבחרת. השחקנים בינתיים לא מגיבים על דבריו של בוסינגווה ומתחמקים באלגנטיות מנושא קרבאליו, אך בפורטוגל בטוחים שהמגמה רק תתחזק במקרה של כישלון. בעוד נשיא ההתאחדות ז'ילברטו מדאיל שמר על דיפלומטיות ובעיקר הביע צער על התזמון בו בחר בוסינגווה לומר את דבריו, גורמים אחרים בהתאחדות היו פחות מעונבים וטענו בפני התקשורת הפורטוגלית כי "חבל שהחרא צף בדיוק לפני המשחק הכי חשוב שלנו".

ז'וזה בוסינגווה שחקן נבחרת פורטוגל עם המאמן פאולו בנטו. Armando Franca, AP
הבטיח לא ללבוש שוב את חולצת הנבחרת כל עוד בנטו הוא המאמן. ז'וזה בוסינגווה/AP, Armando Franca

בלי היררכיה

קרבאליו ובוסינגווה פרשו מהנבחרת בטריקת דלת ויצרו כאוס, אבל מגמת הנטישה החלה כבר לפני כשנה וחצי. לאחר המונדיאל בדרום אפריקה היו אלה דקו (סכסוך עם קיירוש), סימאו ופאולו פריירה (טענו כי מדובר בסיבות אישיות) שעזבו את הנבחרת. כך איבדה פורטוגל בן רגע שלושה שחקנים בכירים שהיו איתה בכל הטורנירים הגדולים בעשור האחרון. ההפסד לנורבגיה גרם למיגל להרים ידיים ואחריו הגיע תורו של טיאגו, במקביל לכניסתו של בנטו לתפקיד, שבנוסף מחק שחקנים כמו אדוארדו, טונל וליידסון. התוצאה: נבחרת שסועה חברתית שחסרה את המאפיינים שמנצחים משחקים ברמה הבינלאומית – נחישות, הקרבה ואחדות.

היעדר שמץ של פטריוטיות או גיבוש קבוצתי, משאירים את פורטוגל להסתמך על כישרון בלבד לקראת משחקי ההצלבה. למרות הבעיה ההיסטורית בעמדת החלוץ המרכזי והחור שנוצר בהגנה בעקבות פרישתו/הרחקתו של קרבאליו, הסגל של בנטו איכותי, מגוון ועתיר פוטנציאל, וכולל כמובן את כריסטיאנו רונאלדו הבלתי נלאה, ממנו מצפים שיעשה הכל לבד. לכאורה, מדובר אפילו בנבחרת שיכולה להתמודד על זכייה ביורו, במידה שכוכב ריאל מדריד זוכה לסיוע ראוי והכל מתחבר.

אלא שכאן נכנס לתמונה נושא ההיררכיה, שאף פעם לא היה ברור לשחקני הנבחרת. אי היכולת ליצור יציבות ולהפוך לנבחרת מאיימת, גרם לפורטוגלים להיכנס גם הפעם לפאניקה ולכנות את מפגש הפלייאוף בשם "מבצע בוסניה", שכן הם מאמינים שהסלסאו שלהם מסוגלים להרים את עצמם רק לטובת מאמץ חד פעמי. "עוד מתקופת פיגו ורוי קוסטה, יש כאלה שחושבים שהם מעל המאמן", הסביר מאמן לייריה מנואל קאז'ודה. "הם מגיעים מקבוצות גדולות באירופה ומרגישים שהנבחרת קטנה למידותיהם. בלי מחויבות, בלי תחושת שליחות ובלי משמעת". המאמנים מתחלפים, הבעיות נשארות.

יורו 2012 בוואלה! ספורט

פאולו בנטו מאמן נבחרת פורטוגל לצד כריסטיאנו רונאלדו. Armndo Franca, AP
כולם מצפים ממנו שיעשה הכל לבד, גם בנטו. כריסטיאנו רונאלדו/AP, Armndo Franca

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully