וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערן זהבי, וילאש בואש והבעלים המשוגע

27.10.2011 / 13:52

מאמן פאלרמו החדש דביס מאנג'ה יכול לעזור לישראלי ונותן לו לפרוח. לרבים הוא מזכיר את מאמן צ'לסי, הבוס עלול להרוס זאת

את הצהרותיו של מאוריציו זמפאריני, הנשיא השערורייתי ביותר בכדורגל האירופי, מעין גרסה מודרנית משודרגת של חסוס חיל, צריך לקחת בערבון מוגבל. בעונה שעברה, למשל, הוא הילל ללא הפסקה את מאמנו דליו רוסי, עד שהקבוצה נקלעה למשבר קטן שכלל תבוסה ביתית 7:0 מול אודינזה. רוסי פוטר, תוך שזמפאריני טוען: "אין לו מושג קלוש, הוא הרס את הקבוצה שלי עד היסוד". סרסה קוסמי, האיש וכובע הבייסבול, הוחתם במקומו, וזמפאריני התפאר: "יש לו חזון, הוא מתאים לנו כמו כפפה ליד". ארבעה משחקים בלבד מאוחר יותר, כאשר הוורודים-שחורים הובסו 4:0 בדרבי הלוהט בקטאניה, נזרק קוסמי בטענה כי הוא "אדם חלש שלא מסוגל לעשות כלום", ורוסי הוחזר לכיסאו. "עשיתי טעות, ואני מודה בה", אמר אז זמפאריני, אשר פיטר מאמנים 22 פעמים תוך פחות מעשור.

אז אל תופתעו אם בעוד חודש-חודשיים תשמעו על פיטורים נוספים בפאלרמו, אבל בחודשיים האחרונים התאהב הנשיא במאמן החדש שלו. דביס מאנג'ה, שמונה באופן לא צפוי במקומו של סטפאנו פיולי עוד לפני שהעונה התחילה, זוכה לשבחים מרחיקי לכת. "הוא דומה מאוד לפפ גווארדיולה", אמר זמפאריני, ומיד לאחר מכן באה השוואה נוספת. "אני מקווה שפאלרמו תהפוך לארסנל של הכדורגל האיטלקי, ומאנג'ה יהיה ארסן ונגר שלנו. הוא חתום אצלנו לשנתיים, אבל אני רוצה להאריך את חוזהו בשנתיים נוספות כבר עכשיו. אתן לו גיבוי מלא ומוחלט, כי הוא מאמן ענק. לא אסכים לאבד אותו בשום פנים ואופן. הוא יתחיל אצלנו שושלת מפוארת".

דביס מאנג'ה מאמן פאלרמו. Luca Bruno, AP
בינתיים הבוס המשוגע מאוהב בו, אבל בזמן האחרון ההפסדים התחילו להגיע ופתאום יש סדקים באהבה הזו. דביס מאנג'ה, מאמן פאלרמו/AP, Luca Bruno

בארץ המגף עמדו נדהמים אל מול עלייתו המטאורית של מאנג'ה בן ה-37. עד לפני פחות מחודשיים מעטים מאוד באיטליה שמעו על "ונגר האיטלקי", אשר מזכיר בגישתו ובהתנהלותו דווקא את אנדרה וילאש-בואש. ניסיונו כשחקן מוגבל לכמה שנים כשוער בקבוצת חובבים, ובצעירותו הקדיש מאנג'ה את רוב זמנו ללימודי משפטים. במקביל, כבר בשנות ה-20 לחייו הוא עבד בקבוצות ילדים של מועדונים זוטרים, אשר אפילו באיטליה איש לא יודע למקם על המפה.

התפנית הראשונה בחייו של מאנג'ה התרחשה בקיץ 2004, אז פשטה וארזה את הרגל והורדה לליגה השישית. שחקן העבר ריקארדו סוליאנו הפך לסגן נשיא בצוות החדש שהוזעק כדי להציל את המועדון, וזה בתורו קידם את בנו הצעיר למנכ"ל. שון סוליאנו, גם הוא שחקן עבר אלמוני יחסית, אשר הישג השיא שלו מסתכם בהופעות במדי אנקונה בליגה הבכירה לפני שני עשורים, התגלה כמנהל מבריק. הוא גם היה חבר קרוב של מאנג'ה, וכך הפך הבחור בן ה-30 למאמן בליגה השישית. תוך שנתיים התקדמה וארזה לליגה הרביעית, אבל אז הוחלט שהיא זקוקה למאמן בכיר קצת יותר, ומאנג'ה נדד לקבוצות זוטרות, תוך שהוא שומר על קשר עם סוליאנו. בסופו של דבר התקדמה וארזה עד לליגה השניה, תוך שעבודתו הנהדרת של סוליאנו בשוק ההעברות זוכה לסיקור תקשורתי מכובד, וב-2010 הוא החזיר את ידידו מאנג'ה לתפקיד מאמן קבוצת המילואים.

את המעבר לפאלרמו עשו השניים ביחד, כל אחד בתפקיד שלו. במשך כשנה חיזר זמפאריני אחרי סוליאנו, ובקיץ האחרון הצליח לשכנע אותו להגיע לסיציליה. מינויו של מאנג'ה למאמן קבוצת המילואים עבר בשקט מוחלט – איש עדיין כלל לא הכיר אותו. בינתיים התברר שפיולי, אשר מונה במקומו של רוסי בקיץ, עולה לזמפאריני על העצבים. "המערך שלו כולל ארבעה שחקני הגנה, בעוד הנשיא דורש לשחק עם שלושה בקו האחורי ושני שחקני כנף. אף אחד לא נותן לפיולי גיבוי, וקשה להאמין שישרוד עד אחרי חג המולד", סיפר באוגוסט העיתונאי סראפינו אינגארדיה. בפועל, זו היתה תחזית אופטימית במיוחד. הדחה מהליגה האירופית בידי טון הזעירה משווייץ וסדרת כישלונות במשחקי ההכנה חרצו את גורלו של פיולי עוד לפני שהליגה החלה. זמפאריני החל לחפש מחליף, גישש אצל רוסי שסירב לחזור (מעניין למה), וקיבל תשובה שלילית גם מקלאודיו ראניירי. בשלב זה, המליץ לו סוליאנו לתת הזדמנות למאנג'ה. זמפאריני הסכים, באומרו: "ברור כשמש שקבוצת המילואים בהדרכתו נמצאת במצב טוב יותר מהקבוצה הראשונה". מאחר שעדיין אין לבוס החדש תעודת מאמן, הוא משמש באופן רשמי על תקן מינוי זמני, וגם שכרו ממשרתו הקודמת נותר ללא שינוי – 90 אלף יורו לעונה בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאוריציו זמפאריני יו"ר פאלרמו. Tullio M. Puglia, GettyImages
נתן קרש קפיצה מכובד למאמן הצעיר, השאלה היא כמה אשראי עוד ייתן. מאוריציו זמפאריני/GettyImages, Tullio M. Puglia

גם ללא קשר לבלגן הניהולי ולפיטורי המאמן, פרשנים רבים באיטליה ניבאו לפאלרמו עונה קשה בעקבות עזיבת שחקני מפתח רבים. הגאון הארגנטיני חאבייר פאסטורה נמכר לפריז סן-ז'רמן תמורת 42 מיליון יורו, ויחד איתו עזב לבירת צרפת שוער סגל הנבחרת סלבאטורה סיריגו. תוסיפו לכך את הנטישה של הקשר אנטוניו נוצ'רינו למילאן, המגן הימני מטיה קסאני לפיורנטינה והבלם הרומני דורין גויאן לריינג'רס, ותקבלו קבוצה שאיבדה את כל השלד שלה. הרכישות, ביניהן דורג ערן זהבי כמעט בראש הרשימה, לא שכנעו את התקשורת, וחבל שכך. לא לחינם הוכיח את עצמו סוליאנו כמנהל בחסד ב-וארזה. עם זאת, ברור שהציפיות הנמוכות סייעו מאוד למאנג'ה להדהים את כולם כבר במשחקו הראשון.

רצה הגורל, ומשחק הבכורה של מאנג'ה נערך מול אינטר, הקבוצה אותה אהד כל חייו. "אני נראזורי בנשמה, ואינטר תמיד תהיה בליבי, אבל הפעם אני מת לנצח אותה, וזו תהיה שמחה כפולה עבורי", אמר המאמן הטירון, וקבוצתו מחקה פיגור פעמיים בדרך ל-3:4 מפואר. כבר אז ניתן היה לראות את החיבור המוצלח בין השחקנים לאיש על הספסל, ואת הגישה ההתקפית המובהקת של מאנג'ה שמאז ומתמיד ניסה להנחיל לשחקניו סגנון של מסירות קצרות ומהירות, וכך אולי גרם לזמפאריני להשוות אותו למאמן ההוא מבירת קטלוניה. אגב, מאנג'ה דוגל במערך 2-4-4 שזמפאריני כה מתעב, אבל לנשיא לא ממש היה אכפת: "איזה מזל שרוסי וראניירי לא הסכימו לבוא אלינו! תודה לאל על כך".

אחרי המשחק הוכיח מאנג'ה חוש הומור לא רע, כאשר זרק במסיבת העיתונאים: "אני מקווה שהנשיא לא יפטר אותי בשבוע הקרוב", אבל דאג להחזיר את כולם לקרקע המציאות: "המשחק הבא תמיד יותר חשוב מהמשחק הקודם, וכעת פנינו לעבר אטאלנטה". את הקרב בברגאמו, שהתקיים במבול על מגרש מוצף, פאלרמו הפסידה, אבל זה לא עצר את המומנטום החיובי. ערן זהבי, בהופעת בכורה בהרכב הפותח, הבקיע את השער המפורסם שלו בשניות הראשונות ב-2:3 על קליארי, ובהמשך גנב שוב ההצגה כאשר סחט פנדל בניצחון 0:2 על סיינה. החוצפה החיובית של זהבי ובטחונו העצמי המרשים נובעים לא רק מאופיו הטבעי של השחקן שתמיד התעלה במהלך הקריירה ברגעים הנכונים, אלא גם מהמסרים שהוא מקבל מהמאמן. בימיו הראשונים של מאנג'ה בתפקיד, הביעו עיתונאים לא מעטים חשש כי אינו סמכותי ומנוסה מספיק כדי להשתלט על חדר ההלבשה, אך ההיפך התברר כנכון. הקפטן פבריציו מיקולי, האגו הגדול ביותר בקבוצה ששכרו גבוה פי 10 מזה של המאמן, לא הפסיק לשבח את הבוס: "הוא בחור לעניין שמשדר כנות ומדבר עם כולם בגובה העיניים. אני אוהב אותו".

ערן זהבי פאבריציו מיקולי שחקנים פאלרמו. GettyImages
אחד מפרגן, השני פורח. ערן זהבי ופבריציו מיקולי/GettyImages

הסוד פשוט – מאנג'ה הפנים כבר מזמן את מה שמאמני צמרת רבים לא משכילים להבין. "בתחילת דרכי בקבוצות הילדים חשבתי רק על טקטיקה ואימונים, אבל אז התברר לי עד כמה ההכנה המנטלית חשובה. הדבר החשוב ביותר מבחינת מאמן הוא היכולת לתקשר עם שחקנים. קריטי להחדיר בשחקנים מוטיבציה ואמונה בעצמם, וכל היתר יבוא בהמשך". כדי להדגים את הגישה של מאנג'ה, די להזכיר את האמירה שלו אחרי המופע של מיקולי בניצחון על אינטר: "פבריציו הוא שחקן יוצא דופן, אבל הוא יכול למצות את הפוטנציאל רק אם הקבוצה תומכת בו. הקרדיט מגיע גם לו, וגם לכל יתר השחקנים שעזרו לו לבוא לידי ביטוי". אז מאנג'ה יודע לפרגן לכולם, אך זה לא אומר שהוא מאמן רך. יוסיפ איליצ'יץ' הסלובני, שנותר המאסטרו של הקבוצה בקישור אחרי עזיבתו של פאסטורה, לא השקיע מספיק לטעמו של המאמן במשחק מול אטאלנטה, נותר על הספסל בשני המשחקים הבאים וסופסל גם ברומא. "איליציץ' הוא אחד מ-27 השחקנים בסגל, וכולם רוצים לשחק. אני נאלץ לקבל החלטות, וזה אף פעם לא קל. כולם עובדים קשה באימונים, וכולם יקבלו דקות משחק. גם לאלה שיושבים על הספסל יש אפשרות להכריע משחקים בשלבים מאוחרים", אמר מאנג'ה.

קסמו של מאנג'ה פחת בשני המחזורים האחרונים בעקבות ההפסדים למילאן ולרומא. אחרי התבוסה 3:0 בסן-סירו הצהיר זמפאריני: "אזמן את המאמן לשיחה ואסביר לו איך צריך לשחק מול קבוצות גדולות. המשחק שלנו הזכיר לי את השביעיה שקיבלנו מאודינזה, אי אפשר לגשת לקרב מול קבוצה כמו מילאן בגישה כזאת". לא נמסר אם השיעור התקיים בסופו של דבר, אבל גם באולימפיקו נכנעה פאלרמו 1:0. הערב (20:45, 5+) היא חוזרת למגרשה הביתי, שם מאזנה עדיין מושלם, למשחק מול לצ'ה מהתחתית. שלוש נקודות יחזירו בעיני הנשיא את מאנג'ה למעמד של "גווארדיולה", הפסד יקרב אותו לגורל קודמיו, אבל את שלו הוא כבר עשה. גם אם יפוטר, לא יישאר המאמן הצעיר מחוסר עבודה לאורך זמן.

יוסיפ איליצ'יץ', שחקן פאלרמו. Tullio M. Puglia, GettyImages
הבין שהמאמן הזה לא עושה חשבון. יוסיפ איליצ'יץ'/GettyImages, Tullio M. Puglia

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully