וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאדין דז'קו התחבר להאריס מדוניאנין

11.10.2011 / 12:46

השילוב המרתק בין מתיחויות פוליטיות מטורפות לכישרון אדיר תמיד מנע הישגים מנבחרת בוסניה. האם הפעם זה ישתנה?

תראו מה קרה לפני שבועיים בדרבי של מוסטאר בין ולז' לזרינסקי בגביע הבוסני. כאשר ולז' עלתה ליתרון בהארכה משער דרמטי של ריאד דמיץ', פרצו אוהדי זרינסקי למגרש והבריחו את שחקני היריבה לחדרי ההלבשה, תוך שהם מאיימים לפגוע בהם פיזית.

היריבות בין שני המועדונים חורגת באופן ברור מהתחום הספורטיבי - זוהי שנאה אתנית ופוליטית. מוסטאר מחולקת בין הבוסנים המוסלמים התומכים ב-ולז', לקרואטים שייסדו את זרינסקי אשר פעילותה נאסרה לחלוטין במשך כמעט חמישה עשורים בימי יוגוסלביה המאוחדת. החיים בעיר המפולגת משקפים היטב את המצב במדינה כולה.

המלחמות באיזור הבלקן תמו מזמן, אבל בוסניה עדיין משוסעת על רקע סכסוכים אתניים. בסך הכל ארבעה מיליון תושבים גרים במדינה, והמתח בין הבוסנים לבין הסרבים שקיבלו אוטונומיה בשם רפובליקה סרפסקה, לבין הקרואטים הפזורים בין מקומות שונים, עצום. כדי להבין את גודל המצוקה, די להזכיר כי שנה אחרי קיום הבחירות עדיין לא מצליחים הפוליטיקאים להרכיב ממשלה, ושש המפלגות מתבצרות בעמדתן מבלי להגיע לפשרה כלשהי.

מאזן יחסי הכוחות העדין משפיע רבות גם על הכדורגל, ובמשך שנים ארוכות נוהלה ההתאחדות בידי שלושה נשיאים ברוטציה - בוסני, סרבי וקרואטי, שנבחרו משיקולים אתניים ולא מקצועיים. הדבר נוגד את חוקי פיפ"א ואופ"א, ולפני חצי שנה החליטו השתיים להשעות את הבוסנים מכל פעילות בגלל ההפרות המתמשכות. רק אז הגיעו הפלגים להסכמה מאולצת ומינתה ועדה זמנית לניהול ההתאחדות, בראשות המאמן המפורסם לשעבר איביצה אוסים.

בוסניה מגיעה לקרב מכריע בצרפת (21:00, ספורט 1)

אוהדי נבחרת בוסניה. רויטרס
מאזן יחסי הכוחות העדין משפיע רבות גם על הכדורגל. אוהדי בוסניה/רויטרס

***

במדינה דווקא נשמו לרווחה אחרי סילוק ראשי ההתאחדות הקודמים, כי הם התאפיינו לא רק בפלגנות על רקע תרבותי, אלא גם בשחיתות ובניהול כושל. קחו, למשל, את הפרשה הביזארית שהתרחשה בתחילת 2008, כאשר מהו קודרו שוכנע להתמנות למאמן הנבחרת.

קודרו, חלוץ עם עבר מפואר בליגה הספרדית, כולל עונה בברצלונה, שתלה את הנעליים אחרי נסיון קצרצר במכבי תל אביב, דרש שההתאחדות לא תתערב באופן גס בעבודתו. הרי כל המאמנים הקודמים של הנבחרת סבלו מהיעדר סמכות בנושאים מקצועיים, ובלאז' סלישקוביץ' התפרסם בזמנו כאשר התפטר מתפקידו פעמיים תוך חודשיים. הפקידים הבטיחו לקודרו הרים וגבעות, אך בפועל קבעו משחק ידידות מול נבחרת איראן. המאמן זעם ודרש לבטל את הנסיעה המיותרת לטעמו, אלא שהחוזה כבר נחתם.

ההתאחדות טענה כי ההתמודדות חשובה גם בהיבט הכספי, כי האיראנים משלמים 120 אלף דולר. הם לא ידעו שההתאחדות האיראנית פרסמה במקביל הודעה לתקשורת בה נמסר כי הסכום האמיתי בחוזה עומד על 300 אלף. היכן נעלמו 180 אלף דולר נוספים? מי שמכיר את הנפשות הפועלות בסראייבו לא התקשה לנחש.

בעוד קודרו מסרב בתוקף לקחת את נבחרתו לטהרן, התכנסה ההתאחדות לישיבת חירום וקיבלה את ההחלטה ההגיונית היחידה מבחינתה – לפטר את המאמן. השחקנים והאוהדים רתחו מזעם, וגם התקשורת הצטרפה למחאה. 19 הכוכבים הבולטים בסגל הודיעו על פרישה מהנבחרת, ובינתיים החליטה התקשורת לקדם משחק צדקה של קבוצות חובבים שאורגן במקביל למשחק הביתי הבא של הנבחרת מול אזרבייג'אן.

גם ערוץ הטלוויזיה הממלכתי החליט לשדר את משחק הצדקה, ורוב השחקנים המורדים הסכימו ליטול בו חלק. התוצאה היתה מדהימה – שחקנים לא מוכרים לחלוטין לבשו את מדי הנבחרת במשחק מול האזרים, וחמישה אנשים בלבד רכשו כרטיסים כדי לצפות בו. באותה השעה מחו 20 אלף אוהדים נגד ההתאחדות ביציע במהלך משחק הצדקה.

***

הבעיות הניהוליות והמתחים האתניים הפריעו לנבחרת מאז ומתמיד, ובכל זאת היא הצליחה להשיג תוצאות מרשימות בעשור האחרון והתפארה בכוכבים ברמה האירופית הגבוהה ביותר. במוקדמות יורו 2004, עם חסן סליהמיצ'יץ', סרגיי ברברז, אלביר בוליץ' ואלביר באליץ', היתה בוסניה זקוקה לניצחון ביתי על דנמרק במחזור האחרון כדי להעפיל ישירות לטורניר מהמקום הראשון בבית שקול וקשה, בו שובצו גם רומניה ונורבגיה. בוליץ' הבקיע אז את שער השוויון לעיני קהל משולהב בסראייבו, אבל ההחמצות במחצית השנייה מורטת העצבים גרמו לתיקו 1:1, ודווקא הדנים נסעו לאליפות אירופה בפורטוגל.

במוקדמות המונדיאל האחרון, גם אחרי השערורייה הגדולה שליוותה את פיטורי קודרו, העמידה בוסניה נבחרת שנאבקה עד הרגע האחרון על הכרטיס לדרום אפריקה. מירוסלאב בלאז'ביץ' מונה למאמן, וסגנונו ההתקפי התאים כמו כפפה ליד ל"דור הזהב" שהתבסס בעיקר על שני הכוכבים הגדולים ששיחקו אז בוולפסבורג – הפליימייקר זבזדאן מיסימוביץ' והחלוץ אדין דז'קו. לשניים היתה הבנה טלפתית בזכות ההופעות המשותפות במדי הזאבים שדהרו ב-2009 לאליפות סנסציונית. הם היו מעורבים ב-20 מ-25 השערים שכבשה בוסניה ב-10 משחקים, תוך שהיא מסיימת כסגניתה של ספרד בבית, לפני טורקיה ובלגיה, בדרך לפלייאוף.

הציפיות לקראת ההתמודדות הכפולה מול פורטוגל היו בשמיים, במיוחד לאור פציעתו של כריסטיאנו רונאלדו שמנעה ממנו לעזור לנבחרתו. רבים החשיבו את בוסניה לסוס השחור שעשוי לעשות בעיות רבות גם בגביע העולם עצמו, אבל כמו לפני שש שנים שוב לא היה להם מזל. בהפסד 1:0 בליסבון במשחק הראשון שלח דז'קו כדור למשקוף בדקה ה-89, ובגומלין נאלצה בוסניה להסתדר ללא מיסימוביץ' הפצוע. סיכוייה פחתו בשל כך במידה ניכרת, ופורטוגל הצליחה לסחוט 0:1 נוסף.

הסיפור של מיסימוביץ' לא הסתיים כאן. שלושה ימים לאחר מכן הוא שיחק בשורות וולפסבורג כאילו לא קרה כלום, והדבר הוציא את בלאז'ביץ' מדעתו. המאמן הוותיק, קרואטי שנולד בבוסניה, האשים את הפליימייקר בכך שהחרים את המשחק בכוונה. קשריו של מיסימוביץ' לבוסניה רופפים יחסית – הוא נולד בגרמניה למהגרי עבודה סרבים, אשר באו מהאיזור הקרוי כיום רפובליקה סרפסקה. בלאז'ביץ' רמז כי הקנוניה הסרבית נועדה לחבל בסיכוייו להעפיל למונדיאל, וכי מילוראד דודיק, ראש ממשלת רפובליקה סרפסקה בכבודו ובעצמו, היה מעורב במהלך. "השד העדתי" בבוסניה תמיד יוצא מהבקבוק בעיתוי האומלל ביותר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

***

רקע השחקנים בנבחרת הנוכחית מגוון. מיסימוביץ' הוא למעשה גרמני לכל דבר, בעוד כל היתר היו ילדים בזמן מלחמת האזרחים העקובה מדם באמצע שנות ה-90'. משפחות של חלק מהם ברחו, וכך גדל הקשר הנהדר מיראלם פיאניץ' בלוקסמבורג, אשף הבעיטות הנייחות סיאד סאליחוביץ' היגר כילד לברלין, השוער אסמיר בגוביץ' בילה את נעוריו בקנדה ואף ייצג את הנבחרות הצעירות שלה, ואילו האריס מדוניאנין הגיע בגיל 7 להולנד. כולם גאים מאוד לייצג את מולדתם, ופיאניץ' אפילו התעקש לקבל חזרה אזרחות בוסנית על מנת לעשות זאת, תוך שהוא מצהיר: "אלה השורשים שלי, ולכאן אני שייך". למרות זאת, הסכסוכים הפנימיים תמיד מלווים את הנבחרת ברקע.

אחרי האכזבה ב-2003 וב-2009, יש לבוסניה הזדמנות נוספת לעשות היסטוריה ולהעפיל לראשונה בתולדותיה לטורניר מרכזי. המאמן סאפט סושיץ', אליל אוהדי פריז סן ז'רמן כשחקן בשנות ה-80', נבחר לרשת את בלאז'ביץ', ופתיחת הטורניר שלו היתה בינונית, אבל שני ניצחונות על בלארוס סללו את הדרך למקום השני. כעת מקומם של הבוסנים בפלייאוף מובטח, אבל הם רוצים יותר מכך – ניצחון על צרפת בסטאד-דה-פראנס יזניק אותם הישר לפסגה ויבטיח כרטיס לפולין ואוקראינה. המורל גבוה, ואפילו הבלם סאשה פאפאץ החליט לשוב לנבחרת אחרי גלות בת שלוש שנים בעקבות פרשת קודרו. "כבר היינו קרובים בעבר, אבל עכשיו זה אפשרי. האווירה טובה יותר כעת, וזה הזמן לעשות את הצעד האחרון" אמר הבלם הקשוח של ריינג'רס.

מבחינת מדוניאנין מדובר בהזדמנות פז להיכנס להיסטוריה, והדברים מסתדרים בימים אלה לטובתו. מיסימוביץ' הפך לשחקן ספסל עמוק בדינאמו מוסקבה, ולכן איבד גם את מקומו הבטוח בהרכב הנבחרת. גם המעבר של סניאד איבריצ'יץ' הנהדר לליגה הרוסית, ללוקומוטיב מוסקבה ששילמה תמורתו חמישה מיליון יורו להיידוק ספליט, לא הוכתר בינתיים להצלחה, בלשון המעטה. סאליחוביץ' הפצוע ייעדר מהמשחק בפריז, ואילו מדוניאנין דווקא נמצא בכושר טוב לאחרונה. מניותיו של הקשר בן ה-26 היו גבוהות הרבה יותר ב-2009, אז שיחק בויאדוליד הספרדית והחליט לוותר על הסיכוי הקלוש להיאבק על מקומו בהולנד, אותה ייצג ברמת הנבחרות הצעירות לטובת "חזרה למולדת".

המעבר למכבי תל אביב, הרחק מאור הזרקורים, פגם מעט בתדמיתו, אבל בחצי השנה האחרונה סושיץ' סומך עליו. השערים החשובים לרשת אלבניה, ובמיוחד מול בלארוס במינסק, בוודאי לא הזיקו לו. העיתונאי ניקולה ולאחוביץ' מסביר: "האריס משחק היטב לאחרונה, אבל הוא מתמודד עם שחקנים איכותיים יותר שמשחקים בליגות בכירות יותר, ולרשות המאמן עומד מבחר מגוון לבחירה. יהיה לו קשה לשריין מקום קבוע בהרכב, אך ברור לחלוטין שהוא יהיה בסגל באליפות אירופה אם נבחרתו של סושיץ' תעפיל לשם".

שחקן נבחרת בוסניה האריס מדוניאנין מול שחקני נבחרת בלארוס איגור שיטוב. רויטרס
בחצי השנה האחרונה סושיץ' סומך עליו. מדוניאנין/רויטרס

***

המשימה בצרפת נראית על הנייר קשה, אבל יש לבוסניה סיבות לא מעטות לאופטימיות. על נבחרת הטריקולור נחתה מכת פציעות קשה, והיא תחסר בין היתר של פרנק ריברי, קארים בנזמה ובקארי סאניה. בנוסף, ידועים הצרפתים בקריסה מנטלית במשחקים מכריעים באיצטדיון הביתי ברגע האמת. רק לפני שנתיים ניצחה נבחרתו של ריימון דומנק במשחק הראשון בפלייאוף באירלנד, רק כדי להפסיד ליריבה בירוק ב-90 דקות בפריז, ונזקקה ל"יד הצפרדע" של תיירי הנרי כדי לגנוב מקום במונדיאל. בלארוס כבר ניצחה בסטאד דה פראנס בקמפיין המוקדמות הנוכחי, ובספטבר 2007 עשתה זאת סקוטלנד הצנועה.

כל זה מתגמד אל מול אירועי סתיו 1993, אותם לא ישכחו הצרפתים לעולם. אז הם היו זקוקים לתיקו ביתי מול בולגריה במשחק האחרון כדי לנסוע לגביע העולם בארה"ב, וספגו שער מדהים מרגלי אמיל קוסטאדינוב בשניות האחרונות של תוספת הזמן, שהפך את דויד ז'ינולה לשעיר לעזאזל הנצחי. יש קווי דמיון לא מבוטלים בין בולגריה של אז לבוסניה של היום – נבחרות מזרח אירופיות עם סוללת כוכבים בחלק הקדמי. למה שדז'קו לא ימלא את תפקיד חריסטו סטויצ'קוב? ודאד איבישביץ' בהחלט יכול להיות קוסטאדינוב החדש.

מיותר להזכיר שההפסד ההוא לבולגריה לא היה רלוונטי אלמלא הניצחון המפואר של נבחרת ישראל בפריז ב-13 באוקטובר 1993. נצחון היה שולח את הצרפתים למונדיאל באופן מיידי, אבל מהפך עוצר נשימה בניצוחו של רוני רוזנטל מנע זאת. אולי כדאי למדוניאנין להתקשר לראובן עטר ולאיל ברקוביץ' כדי לקבל טיפים בנוגע לסנסציות על אדמת צרפת.

מוקדמות יורו 2012 בוואלה! ספורט

אדין דז'קו שחקן נבחרת בוסניה. רויטרס
ימלא את תפקיד חריסטו סטויצ'קוב? דז'קו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully