וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיהינום של רוני לוי: מה עובר על המאמן הישראלי בסטיאווה בוקרשט?

23.9.2011 / 15:20

המנהל המקצועי שיושב לידו על הספסל, הנשיא המטורף שמפרסם את ההרכב בטלוויזיה, הרכש הדל וחוסר ההתאמה לסיטואציה ברומניה. אחרי פתיחת העונה הגרועה בתולדות סטיאווה בוקרשט, המאמן הישראלי נכנס לשבוע הגורלי בקריירה שלו. לפחות גיורגי חאג'י מבין אותו

לפני קצת יותר מחודש הגיעה צסק"א סופיה להתארח ברומניה, למשחק הראשון בפלייאוף הליגה האירופית מול סטיאווה בוקרשט. עיתונאים בולגרים שליוו את הקבוצה למשחק, סיפרו לכל מי שרק רצה לשמוע על התלהבותם הרבה מהמאמן הישראלי של סטיאווה. "אפשר להבין למה ג'יג'י בקאלי התרשם מרוני לוי", כתב לאחר מכן אחד מהם. "משמעת הברזל שלו תופסת לא רק על המגרש, אלא גם במתחם האימונים. זו משמעת שאפשר להשוות אותה רק למוסד. הוא כבר עשה מהפכה בסטיאווה - המועדון הזה שרד שלושה חודשים בלי שום סקנדל".

אלא שמאז אותו משחק, שהסתיים ב-0:2 חלק של סטיאווה בדרך לשלב הבתים של הליגה האירופית, ניצחה הקבוצה רק פעם אחת בשישה משחקים וחוותה שלושה הפסדי ליגה. הסקנדלים החלו להופיע על בסיס יומיומי. כפי שמקפידים לציין ברומניה, סטיאווה הפסידה עד כה 11 נקודות ליגה (צברה 10 בשבעה משחקים ומדורגת רק במקום השביעי). מדובר בפתיחת העונה הגרועה ביותר של מועדון הפאר בעידן בקאלי, שהפך לבעל המניות העיקרי בשנת 2003. הבעלים השנוי במחלוקת נקט עד כה בגישה מתונה (יחסית) באשר למעמדו של לוי, אבל שני ההפסדים האחרונים גרמו גם לסבלנותו לפקוע והמאמן הישראלי מתהלך כעת על חבל דק. השבוע הקרוב יכריע אם יגיע בחודש הבא למפגש הפיקנטי מול מכבי חיפה בקרית אליעזר כמאמן סטיאווה או כצופה מן המניין.

רוני לוי מאמן סטיאווה בוקרשט. רויטרס
יחזיק מעמד עד המשחק מול מכבי חיפה ב-20 באוקטובר? רוני לוי/רויטרס

מלחמת הישרדות

23 אליפויות יש לסטיאווה בוקרשט - יותר מכל מועדון אחר ברומניה - אולם הפעם האחרונה בה הניפה את הצלחת הייתה ב-2005/6. מאז מדובר בכישלון מתמשך. שש שנים עלובות של פיטורי מאמנים באופן סדרתי והחלפת שחקנים בקצב מסחרר, כשרק גביע אחד (בעונה שעברה) נוסף לארון העמוס לעייפה של מועדון הפאר. אל תוך סיר הלחץ הזה נכנס ב-10 ביוני רוני לוי, שידע חצי עונה מוצלחת ברומניה כמאמן אוניראה אורזיצ'ני ב-2009/10 והגיע עם רזומה של שלוש אליפויות רצופות במכבי חיפה - יותר מכל יתר מאמני הליגה הרומנית גם יחד. מהרגע הראשון ידע לוי לאן הוא מכניס את הראש, כשמספר ימים אחרי מינויו הבהיר בקאלי הקריזיונר כי רק אליפות תאפשר לו להמשיך בקבוצה לעונה נוספת. "עוד עונה? קודם כל שישרוד פה חודש", הזכירו ב'אונליין ספורט'.

הישרדות - זו מילת המפתח בסטיאווה בוקרשט. המועדון הרומני, שהגיע לשיאו עם הזכייה בגביע האלופות ב-1985/6 וקבע תקדים עבור הכדורגל המזרח אירופי, לא באמת מאפשר לחגוג ניצחונות. שם בעיקר נושמים לרווחה אחרי שאוספים שלוש נקודות ולוקחים אוויר לקראת הימים הקשים שעוד יבואו. כי אז, במקרה של תיקו או הפסד, עשרות כלי תקשורת מחפשים את האשמים, מנתחים את הבעיות ונותנים במה לכל שחקן או מאמן עבר להטיח את זעמם. האש מכוונת בדרך כלל לעבר המאמן, ומי שמסדר את כיתת היורים הוא בקאלי עצמו, אבל הפעם המקרה שונה במקצת. גם בגישת התקשורת וגם ביחס מצד הבעלים.

במהלך הקיץ צירפה אמנם סטיאווה 12 שחקנים חדשים, אך עשתה זאת לאחר שאיבדה את הכוכבים הגדולים ובעלות של ארבעה מיליון יורו בלבד - הכי מעט שהוציא בקאלי בשש השנים האחרונות. לצערו של רוני לוי, את מסע הרכש ביצעו בקאלי ובעיקר המנהל המקצועי מיחאי סטויקה, שהטילו את יהבם על שחקנים שמצאו חן בעיניהם ולאו דווקא כאלה המסוגלים לענות על הצרכים המקצועיים של הקבוצה. המאמן התלונן פעם אחר פעם על איכות הסגל, וקיבל שחקנים שנרכשו מקבוצות שירדו ליגה ולא מתאימים מבחינה מנטלית למועדון היסטרי כמו סטיאווה. ברומניה כבר מבינים שלא תמיד הבעיה של האדומים-כחולים היא המאמן, גם אם הוא בדרך כלל הראשון לשלם את המחיר.

"ג'יג'י בקאלי הוא הבעלים, ממה סטויקה המנהל המקצועי, ולריו ארגסיאלה היו"ר, הלמוט דוקאדם הנשיא וטייה ספונטה הוא הסגן שלו – חמישה אנשים שכל אחד מהם מושך לכיוון שלו, מדבר יותר מדי וחושב שהוא יודע הכי טוב", כתב אחד מאוהדי הקבוצה לאחר שסטיאווה אירחה בפלוישטי והפסידה 2:1 לפנדורי. "כולם מדרדרים את המועדון שלנו לתהום. אין לנו מגרש ביתי, אין זהות ואין שחקנים מספיק טובים". בסיום אותו משחק החלו מספר אוהדים לקרוא בשמו של פטרה גריגוראש, מאמנה של פנדורי, וביקשו שיעבור לאמן את סטיאווה. זהו אותו מאמן בו חשק בקאלי בקיץ, אך ויתר עליו בעצתו של סטויקה ובחר בלוי.

רוני לוי בראיון לוואלה! ספורט ביוני: "לאמן בסטיאווה זה חלום"

פלורין גרדוס שחקן סטיאווה בוקרשט (שמאל) מול מילאן פרנדייה שחקן אוצ'לול גלאטי. רויטרס
ניצחון של סטיאווה? אפשר לנשום לרווחה. תיקו או הפסד? זה הזמן להיכנס למקלטים. פלורין גרדוש, משמאל/רויטרס

המלחמה הקרה

המנהל המקצועי סטויקה היה זה שהביא את רוני לוי לסטיאווה, אחרי ששיתף איתו פעולה באוניראה. השניים היו אמורים לשלב כוחות ולעמוד איתנים מול הגחמות של בקאלי, אך קרבות אגו שלחו אותם לנהל מלחמה קרה מאחורי הקלעים. הקרע לא נוצר רק בגלל החיזוק שלא הגיע (לוי טען בשלב מסוים כי יש הבדל עצום בין הסגל הנוכחי לבין מה שהובטח לו כאשר קיבל על עצמו את התפקיד התובעני) אלא עקב הימצאותו התמידית של סטויקה על הספסל. "זה לא משהו שאני מכיר מישראל, אבל אני לא מוטרד מהעניין", ניסה לוי לכבות את השריפה באחת ממסיבות העיתונאים, אם כי לא בהצלחה יתרה. לאחר התבוסה 3:0 לגז מטאן, עקץ נשיא היריבה: "כשהסתכלתי על הספסל של סטיאווה, חשבתי שסטויקה הוא המאמן ולא לוי". כך איבד המאמן את האיש הכי קרוב אליו, ובקבוצה כמו סטיאווה זה מתכון לאסון.

לוי ניצב כעת לבדו במערכה, וזה לא דבר של מה בכך מול בקאלי. לפני המשחק מול שאלקה בליגה האירופית, הכריז הבעלים בטלוויזיה על ההרכב אותו הוא היה מעלה. "כשאני מריח שמשהו לא מתנהל כשורה, אני מיד מתערב", הבהיר לפני שהתפנה לשטוח את משנתו המקצועית. "נשחק בדיוק כמו בגומלין מול צסק"'א סופיה - 4-5-1 עם מיחאי קוסטאה בחוד, טאטו וטנאסה בצדדים, ופרפליצה, בורצאנו וברנדאן בקישור. פרפליצה כשיר, אז אפשר להגיד שלום לרוססקו. מרטינוביץ'? נבטל את החוזה שלו בחורף, אני כבר לא צריך אותו. אמגהארה ישחק כמגן ימני. אם אני רוצה שחקן כלשהו בהרכב, אין סיכוי שזה לא יקרה. אני הפטרון, אני קובע".

כן, את מה שעברו כל המאמנים שעבדו תחת בקאלי, חווה רוני לוי לראשונה בשבוע שעבר. כוכב העבר גיורגי חאג'י, שעבד אצל בקאלי במשך כשלושה חודשים ב-2007, הסביר אז שהמאמן בסטיאווה לא קובע את ההרכב והוא לא היה מוכן להתפשר. מריוס לקאטוש, עוד אגדה רומנית שלא החזיקה מעמד אצל בקאלי, התייחס השבוע למעמדו של לוי וטען: "בקאלי מעולם לא אמר לי ישירות את מי לשים בהרכב, אבל צפיתי בטלוויזיה ושמעתי אותו מדבר על הקבוצה. משם אני אמור להבין מה לעשות. במילים אחרות, לפי הדרך בה הוא מדבר על השחקן הוא רומז מי צריך או לא צריך לשחק. למזלו של רוני לוי, הוא לא מבין רומנית".

פעם אחת בקאלי אפילו מינה עצמו למאמן

גיורגי חאג'י מאמן גלאטסריי. Moritz Winde, GettyImages
בקאלי אמר לו את מי להציב בהרכב, אז הוא הלך הביתה. גיורגי חאג'י/GettyImages, Moritz Winde

מלחמה ושלום?

בניגוד לשני הסמלים, לוי עדיין עומד על שלו. במסיבת העיתונאים לפני המשחק נגד שאלקה הוא הדגיש כי לא ייכנע לתכתיבים או יסבול התערבות מקצועית מצד אף אחד, כולל הבעלים. המאמן הישראלי הציב את ז'ראלדו הפורטוגלי כמגן ימני, בניגוד לדעתו של בקאלי, אבל ההגנה עבדה נהדר והתיקו המאופס בסיום מנע את הפיצוץ. לפחות באופן זמני. הקמפיין המוצלח באירופה הוא זה שלמעשה מחזיק את לוי בתפקיד, למרות התוצאות הרעות בליגה, התואר הראשון שאבד כבר במשחק הבכורה (הסופרקאפ) והיכולת הירודה.

באירופה, שם ברוב המקרים סטיאווה נדרשת לשחק על תוצאה, שיטת המשחק של לוי תופסת. הבעיות צצות דווקא בליגה מול יריבות נחותות על הנייר, כשסטיאווה מנסה לשחק עם 4-4-2 התקפי שכנראה לא יכול לעבוד עם הסגל הבינוני הקיים במועדון. הקבוצה לא מצליחה להיות דומיננטית כפי שמצפים ממנה, ממעטת להבקיע ומסתמכת על מקריות. "המשחק שלנו שבלוני", הודה הנשיא דוקאדם, שוער העבר של המועדון שהביא במו ידיו את הגביע האירופי ב-86'. "אנחנו מתקשים לכבוש ולייצר לחץ בהתקפה. השערים מגיעים בטעות או אחרי מצבים נייחים. אם לא נשתפר במהירות, מצבנו יהיה עגום ולמאמן יקרה מה שכולכם מצפים".

לוי, כפי שהוכיח במשרותיו הקודמות, הוא מאמן מתודי שזקוק לאורך רוח מצד ההנהלה על מנת להנחיל את תורתו לשחקנים. הבעיה היא שפרויקט לטווח ארוך לא קיים בלקסיקון של בקאלי. למרות זאת, ביחס לקודמיו בתפקיד לוי נשאר זמן רב מחוץ לטווח האש של בקאלי, שיום אחר יום תקף בחריפות את שחקניו אולם פסח על המאמן. לוי הצליח לגרור את בקאלי לגבולות חדשים ("למדתי מהטעויות, אתן למאמן זמן עד פגרת החורף") ואז הגיעו שני ההפסדים הצורבים לגז מטאן ופנדורי, בעקבותיהם הוצב אולטימטום חדש. "אני לא מוכן לסבול השפלות מול קבוצות כאלה", אמר הבעלים למקורביו. "אם לא ננצח ביום ראשון את ספורטול, הוא יכול להגיד שלום".

כעת מגיע קרב ההישרדות הזה לשיאו. ללא אצטדיון ביתי בעקבות סכסוך עם צבא רומניה המחזיק בבעלות על המגרש ובהיעדרם של שמונה שחקני סגל לפחות (כולל השוער טטרושאנו שנפצע וייעדר כחודש) רוני לוי פשוט לא יכול להרשות לעצמו מעידה נוספת. משחק החוץ בספורטול מהווה את המשוכה הראשונה, ואולי גם האחרונה. "אני יודע שהתוצאות האחרונות לא היו טובות, אבל אני חושב שסטיאווה יכולה להתאושש", שמר המאמן על אופטימיות בראיון ל'גאזטה' הרומני. "אף אחד לא הציב לי אולטימטום. כל מאמן יודע שהוא תלוי בתוצאות, הלחץ הזה לא קיים רק כאן. אני יכול להיות מפוטר בכל רגע".

רוני לוי זעם על שחקניו, אך לא מתכוון לוותר

עמוד השגרירים בוואלה! ספורט

נשיא סטיאווה בוקרשט ג'יג'י בקאלי. AP
"אם לא ננצח ביום ראשון את ספורטול, רוני לוי יכול להגיד שלום". ג'יג'י בקאלי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully