וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנדק עוד מאמין בו: הכירו את מרלון דה חסוס, החלוץ החדש של מכבי חיפה

9.9.2011 / 14:48

אם בוחנים את תחילת הקריירה של מרלון דה חסוס, החלוץ החדש של מכבי חיפה שנקרא על שם מרלון ברנדו, אפשר בהחלט לצפות ליעקובו 2. אבל הפציעות, הבצורות והחמצה אחת שתיכנס לפנתיאון הכניסו המון פסימיות. לפחות האגדה האקוודורית שגידלה אותו, אגוסטין דלגאדו, מסרב להישבר

ב-26 באוגוסט התייצב מרלון דה חסוס בשגרירות הבריטית בקיטו במטרה להוציא ויזה לאנגליה. באקוודור דיווחו כי חלוץ הנבחרת הצעירה נמצא בדרכו לקבוצה מהפרמיירליג, אך בסביבתו של השחקן שמרו על העניין תחת מעטה של סודיות ולא נידבו אינפורמציה. רק לאחר שנקלט דה חסוס בשגרירות הבריטית, הסכים סוכנו חורחה גררו לפזר מעט את הערפל והבטיח: "הכל יתברר תוך חמישה ימים, ביום שני הוא כבר ימריא להצטרף לקבוצתו החדשה. אם לא, הוא יישאר עוד חצי שנה בדפורטיבו קיטו". ביום שני אכן נחת דה חסוס במדינה חדשה והגשים את החלום הראשון לצאת לאירופה. זו לא הייתה אנגליה, אלא בסך הכל ישראל. יומיים לאחר מכן הוא כבר חתם על חוזה לעונה אחת במכבי חיפה כשחקן הרכש ה-11, וככל הנראה המפתיע מכולם.

שחקן מכבי חיפה מרלון דה חסוס. אדריאן הרבשטיין
לונדון ועכו מעולם לא היו קרובות כל כך. מרלון דה חסוס בבכורה הלא הרשמית השבוע/אדריאן הרבשטיין

עמק הבכא

אז מיהו בעצם האקוודורי הראשון בתולדות מכבי חיפה? מרלון ג'ונתן דה חסוס פאבון גדל בעמק הצ'וטה, אזור בצפון אקוודור הסובל מעוני מחריד ומבעיות סמים קשות, בו התיישבו לפני שנים רבות צאצאים אפרו-אמריקאים מאנגולה. אם המשפחה רצתה לקרוא לבן הראשון שלה מרלון ברנדון (הגרסה הספרדית לשמו של שחקן הקולנוע האגדי מרלון ברנדו), אבל בעלה וקרובים אחרים הניאו אותה מהרעיון והשם שנבחר היה מרלון ג'ונתן. זה לא מנע מהאמא, שנחשבת כמובן לאוהדת הצמודה וליועצת המובילה, להעניק לבנה את הכינוי 'ברנדון'.

הכדורגל מהווה את הדרך היחידה כמעט לצאת מעמק הצ'וטה למסלול של הצלחה, ומספר רב של שחקני נבחרת בשני העשורים האחרונים הגיעו משם. אגוסטין דלגאדו, מלך שערי נבחרת אקוודור בכל הזמנים ומי שגדל בעצמו בעמק, הוא הדוגמה האולטימטיבית לכל ילדי האזור. דלגאדו לא היה רק סקורר בחסד אלא גם יצרן שערוריות סדרתי בימיו ככדורגלן, אבל זה לא מנע ממנו להחזיר לקהילה ממנה צמח ולהקים בתי ספר לכדורגל שאיגדו את ילדי האזור. אחד הילדים שהגיע אליו בגיל תשע היה דה חסוס, שקיבל ליווי צמוד מהאליל שלו עד שבגיל 13 עבר את המבחנים במחלקת הנוער של קבוצת אל נסיונל מהבירה קיטו, אחד ממועדוני הפאר באקוודור.

דה חסוס עזב את הבית, עבר לעיר הגדולה וגר תחילה במשך מספר שבועות אצל דלגאדו, לפני שעבר לחיות באופן עצמאי עם חבר נוסף שעשה את המעבר. הילד הצעיר התבלט בכל הגילאים גם כאשר הוקפץ לשנתון בוגר יותר, הרשים במשחק הראש ובבעיטה הטובה בשתי הרגליים, ובגיל 15 ושמונה חודשים כבר חגג שער בכורה במדי הקבוצה הבוגרת בליגה המקצוענית. "הוא ילד ממושמע וביישן, אדם מאוד מאמין, ובכדורגל זה גורם לפעמים לבעיות", סיפר אביו בראיון שהעניקה המשפחה לפני מספר חודשים ל'אל אוניברסו'. "באחת מנבחרות הנוער תיקלו אותו בצורה קשה כמה פעמים באימון, אבל הוא לא פצה פה עד שאחרים באו וביקשו להיזהר עליו. הוא היה קרוב להישבר ולהרים ידיים".

דה חסוס רוצה ללכת בעקבות דלגאדו

סימני סערה

שער הבכורה ב-2007, עוד לפני גיל 16, הפך את דה חסוס לאחד השמות המדוברים בדרום אמריקה. תקופות התרשמות בריבר פלייט הארגנטינאית וגרמיו הברזילאית לא הבשילו לכדי שידוך ארוך טווח, למרות רצונן של הקבוצות להחתימו, וכך חזר ביוני 2009 לאל נסיונל, הקבוצה המקושרת היסטורית לצבא אקוודור. הדרך להרכב לא הייתה פשוטה עבור השחקן הצעיר, במיוחד לאחר ניתוח שעבר בברכו השמאלית בסוף השנה. רק במרץ 2010 הוא נהנה מהחוק המחייב את הקבוצות באקוודור לשתף לפחות שחקן אחד מתחת לגיל 18 בהרכב. חודש לאחר מכן הגיעה הפריצה הגדולה, הודות למשחק המסעיר בחייו.

במפגש מול אמלק קיבל דה חסוס בסך הכל בפעם השלישית את חולצת ההרכב של אל נסיונל. הוא הגיב בבישול בדקה השנייה, והפליא לאחר מכן עם ארבעה שערים תוך שעה לרשתו של שוער הנבחרת מרסלו אליסאגה. אל נסיונל חגגה ניצחון 0:5 ענק, ותקשורת הספורט במדינה נדהמה מההופעה מעוררת ההשראה של דה חסוס. הפוטנציאל עליו דובר בשנים בהן ניסה את מזלו בריבר וגרמיו, התפוצץ בשעה אחת קסומה. שני שערים בראש, אחד ברגל ימין המועדפת ועוד אחד בשמאל, גררו מיד השוואות לדלגאדו המוערך. גם הקריאות לזמנו לנבחרת הבוגרת לא איחרו לבוא. "עכשיו הוא צריך להישאר עם הרגליים על הקרקע כי אי אפשר להבקיע בכל משחק ארבעה שערים", התריע אלכס אגינאגה, קפטן נבחרת אקוודור לשעבר, וביקש להרגיע את ההמולה: "דה חסוס הוא לא פלה".

הצגה כמו זו מול אמלק לא חזרה, אולם דה חסוס – 'פופו', על פי חברי הילדות שלו - הוסיף למאזנו שמונה שערים נוספים בחצי השנה הבאה, כשבין לבין סבל מפציעות חוזרות במיניסקוס שהשביתו אותו בכל פעם לתקופות קצרות. דה חסוס הוגדר כאחת התגליות של הליגה המקומית ומיצב עצמו כחלוץ מבטיח, ובמקביל החלו לגלות בו עניין קבוצות דוגמת רובין קאזאן ולבנטה, שחוו ניסיון מוצלח עם שחקנים מאקוודור. כמו כישרונות רבים בדרום אמריקה, את מחצית כרטיסו של החלוץ רכשו בסופו של דבר אנשי עסקים מקומיים, שניהלו מגעים עם כל הקבוצות הגדולות של אקוודור, למרות שהשחקן עצמו הבהיר: "אני רוצה להישאר באל נסיונל. זה הבית שלי וכאן קיבלתי את ההזדמנות. מפה ארצה לצאת לשחק מעבר לים, כשהמטרה היא ליגות שיתאימו לי כמו ספרד או רוסיה".

בראש, בימין ובשמאל - ההצגה הגדולה של דה חסוס

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרלון דה חסוס שחקן נבחרת אקוודור הצעירה. Dolores Ochoa, AP
ההשוואות לדלגאדו המוערך וגם הקריאות לזמנו לנבחרת הבוגרת לא איחרו לבוא. מרלון דה חסוס/AP, Dolores Ochoa

העתיד של אקוודור

עוד לפני שנקבע היכן ישחק, ואחרי שרשם את הבכורה בנבחרת הבוגרת במשחק ידידות מול מקסיקו, הופיע דה חסוס עם הנבחרת הצעירה של אקוודור באליפות דרום אמריקה עד גיל 20. החלוץ הגיע נטול כושר משחק וסבל מפציעות, שותף בדרך כלל כמחליף בטורניר והיה חתום על החטאה גדולה מול ארגנטינה שזכתה להדים רבים ברשת. יומיים לאחר מכן שוב עלה דה חסוס מהספסל, ובמצב של 1:1 בדקה ה-88 מול אורוגוואי, רשם את אחת ההחמצות המזעזעות שנראו בשנים האחרונות, משני מטרים מול שער חשוף. בעל כורחו הפך דה חסוס לכוכב ענק ביוטיוב ולמושא לגיחוך במולדתו.

'טין' דלגאדו, שעמד לצד דה חסוס בילדותו, נחלץ לעזרתו של בן טיפוחיו גם לאחר ההחמצות המדוברות. "דבר דומה קרה לי באליפות שנערכה בקולומביה ב-1992", הזכיר כוכב העבר, שקיבל דקות פרידה במשחק הידידות של אקוודור השבוע מול קוסטה ריקה, אחרי שפרש מוקדם יותר השנה. "אסור לו להישבר מהחטאות כאלה, זה קורה. מאז שראיתי אותו כילד זיהיתי את הכישרון שלו, הוא רק צריך להיות יותר מרוכז ולא לחשוב שהשערים יגיעו לו בקלות. מרלון צריך להבין בדיוק מה חסר. הוא עושה תנועה מצוינת, אבל צריך ללמוד לשחק יותר עם הידיים, ליצור לעצמו מרחב ולהתמקם טוב יותר. הוא וחיימה איובי הם החלוצים שהכי דומים לי ולדעתי הם העתיד של נבחרת אקוודור. הם חזקים ובעלי התמצאות טובה ברחבה, אם כי יכולת המסירה שלהם לוקה בחסר".

בזמן שנבחרת אקוודור נמצאת בעיצומם של חילופי דורות וחווה נסיגה הדרגתית בשנים האחרונות, כישרונות צעירים דוגמת דה חסוס נותנים תקווה לעתיד טוב יותר. "דה חסוס הוא השחקן ה-32 של אקוודור בליגות באירופה, אבל אין לנו הרבה מוכשרים כמוהו", מציין העיתונאי כריסטיאן סלי. "לאור תקופת המעבר שהנבחרת עוברת והבעיות המוכרות בהתקפה, הוא בהחלט נחשב לאחד משחקני העתיד עליהם בונים שיובילו את הנבחרת. הברך אמנם גורמת לו לפציעות פה ושם, אבל שימו לב שתקופת השיא שלו הייתה דווקא כמה חודשים אחרי הניתוח. ההתאקלמות בישראל היא הדבר החשוב ביותר, כי זו פעם ראשונה שלו מחוץ לדרום אמריקה. עם קצת סבלנות, מכבי חיפה תרוויח".

הנה ההחמצה שהפכה את דה חסוס לכוכב ביוטיוב

ההימור של מכבי חיפה

הפספוס המגוחך ופציעת המיניסקוס הטורדנית הורידו את מפלס ההתלהבות סביב דה חסוס, ולאחר הטורניר המאכזב עם הנבחרת העבירו אותו אנשי העסקים לדפורטיבו קיטו, אותה קבוצה אשר לרשתה כבש את שערו הראשון בקריירה. העסקה שנחתמה בפברואר הייתה מראש קצרת מועד, שכן התכנון היה למכור את החלוץ לאירופה במהלך הקיץ, לאחר שיצוד את עיני הסקאוטים במונדיאליטו בפרו. התקופה בדפורטיבו הסתיימה עם תרומה מינורית של שער אחד ב-14 משחקים. באליפות העולם לנבחרות צעירות אמנם שבר דה חסוס בצורת ארוכה בזירה הבינלאומית עם צמד מול קוסטה ריקה וסייע לנבחרתו להעפיל לשמינית הגמר, אך לא הרשים בצורה יוצאת דופן את הסקאוטים שעקבו אחריו מטעם אודינזה האיטלקית ומספר קבוצות ספרדיות.

כשנראה היה כי דה חסוס ימשיך בדפורטיבו קיטו, הגיע אותו ביקור מוזר בשגרירות הבריטית ולאחריו החתימה דווקא במכבי חיפה. האלופה הישראלית תכננה בכלל להחתים את הבלם ג'ון נרבאס, חברו של דה חסוס לנבחרת הצעירה של אקוודור ולקוח נוסף של הסוכן גררו המקושר לפיני זהבי. מי שחשב שדה חסוס הגיע כתייר, גילה בסופו של דבר כי מכבי חיפה צירפה אותו כזר החמישי. הלחץ הגדול להשלים את מצבת הזרים לפני סגירת חלון ההעברות וההבנה כי אם לא יוחתם דה חסוס אז לא יבוא זר אחר עד ינואר, גרמו לירוקים לסגור את עסקת ההשאלה לעונה אחת עם אופציה לרכישה.

הבעיה המוכרת בברך שמאל התגלתה במהלך הבדיקות ובצוות הרפואי המליצו לשחקן לעבור פיזיותרפיה, אך דה חסוס הבהיר כי הניתוח הרחק מאחוריו והוא יוכל להיכנס לכושר בהדרגה בכוחות עצמו. במשחק האימון מול הפועל עכו בתחילת השבוע ניכר היה כי דה חסוס עדיין חלוד, אלא שבמכבי חיפה הופתעו ממנו באימונים, טוענים כי מדובר בפוטנציאל גדול ורואים אותו משתלב בהקדם למרות העומס בעמדות ההתקפיות. "יש לו טיפול נדיר בכדור, כוח מתפרץ ומהירות טובה", טוען גורם במועדון. "אנחנו מבינים על מה דיברו באקוודור. אם הוא בריא וכשיר לאורך זמן, יש לו פוטנציאל להיות כמו יעקובו".

האתר הרשמי של מכבי חיפה

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

ליגת העל בוואלה! ספורט

הראשון מאקוודור. ג'ונתן דה חסוס. צילום: ראובן כהן. מכבי חיפה
מגלה ניצוצות באימונים, עכשיו צריך להוכיח את יכולתו במשחקים הרשמיים. מרלון דה חסוס/מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully