וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין טרגדיה ספורטיבית גדולה מזו

יש קבוצות שמאבדות אליפות ברגע האחרון, יש קבוצות שנעלמות בליגות הנמוכות, ויש גם נבחרות שלא מצליחות להעפיל לטורנירים גדולים. אבל כלום לא מתקרב לקבוצת ספורט שעולה על מטוס שמתרסק. המקרה האחרון של קבוצת ההוקי קרח ברוסיה הוא אחד מיני רבים. סקירה מצמררת

קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מארשל

תאריך: 4 בנובמבר, 1970

נוסעים על המטוס: 75

הרוגים: 75

השתלשלות האירועים: אחרי הפסד 17:14 למכללת מזרח קרוליינה, המריאה קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מארשל על טיסת "סאות'רן איירליינס" 932 שהיתה אמורה להשיבה מקרוליינה למערב וירג'יניה. אך בשעה 19:35, זמן קצר לפני מועד הנחיתה המשוער, התרסק המטוס על גבעה בסמוך לשדה התעופה ולא הותיר סיכוי לאף אחד מנוסעיו לשרוד. 37 שחקנים מקבוצת הפוטבול של המכללה מתו במקום, ואיתם שמונה מאמנים, 25 מקורבים וכל יתר צוות המטוס. אגב, באותן שנים קבוצות הספורט של המכללה לא נהגו לטוס למשחקים, שכן מרבית האירועים הספורטיביים היו במרחק נסיעה מהקמפוס.

המטוס של קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מארשל ב-1970. AP Photo, AP
זירת האסון/AP, AP Photo

קבוצת הרוגבי האורגוואית "אולד קריסטיאנס"

תאריך: 13 באוקטובר, 1972

נוסעים על המטוס: 40

הרוגים: 29

השתלשלות האירועים: טיסה 571 של חיל האוויר האורגוואי היתה מיועדת לעשות את דרכה ממונטווידאו לסנטיאגו דה צ'ילה. מזג האוויר היה קשה במיוחד, עד כדי כך שהמטוס נאלץ לנחות לעצירה לילית בארגנטינה. למחרת המריאו שוב, תוך שהטייסים מנסים לנווט את דרכם דרך הערפל הכבד ותנאי הראות הבלתי אפשריים. ואז, בנסיון לעבור לצד הצ'יליאני של רכס הרי האנדים, התרסק המטוס על אחת הפסגות. 12 נוסעים נהרגו בהתרסקות עצמה. חמישה נוספים מתו מפצעיהם למחרת. 27 הנוסעים ששרדו את ההתרסקות ניסו לשרוד גם את התנאים הקשים, ללא ציוד רפואי, מזון או כל סיוע שהוא. אחרי למעלה מחודשיים מסויטים שכללו גם קניבליזם ומספר מפולות שלגים שונות, חולצו 16 מניצולי האסון והוסעו בחזרה לארצם, שם התקבלו כגיבורים.

הניצולים מהתרסקות המטוס של נבחרת הרוגבי של אורוגוואי ב-1972. Marcelo Hernandez, AP
הניצולים מהאסון של 1972/AP, Marcelo Hernandez

נבחרת ההחלקה אמנותית של ארצות הברית

תאריך: 15 בפברואר, 1961

נוסעים על המטוס: 73

הרוגים: 73

השתלשלות האירועים: נבחרת ההחלקה אמנותית של ארצות הברית עשתה את דרכה מניו יורק לבריסל על מנת להשתתף באליפות העולם שהתקיימה בפראג. הטייס של טיסת 548 של חברת סבנה נאלץ לחוג באוויר עד אשר מסלול הנחיתה בבריסל יתפנה, אלא שלפתע החל המטוס להנמיך ולהגביר בקצב מהיר, הטייס איבד שליטה והתרסק על שדה בסמוך למסלול הנחיתה. כל הנוסעים - 18 חברי הנבחרת האמריקאית, 16 בני משפחה, מאמנים, אנשי צוות - מתו במקום, כולל חקלאי מקומי שעבד בקרבת מקום ונשרף למוות. אליפות העולם בוטלה, ולענף ההחלקה האמנותית בארצות הברית לקח שנים רבות להתאושש.

נבחרת ההתעמלות אמנותית האמריקאית לפני המראה על המטוס שהתרסק ב-15 בפברואר 1961. Matty Zimmerman, AP
הטיסה האחרונה של נבחרת ארה"ב לפני האסון הגדול/AP, Matty Zimmerman

קבוצת הכדורגל של טורינו

תאריך: 4 במאי, 1949

נוסעים על המטוס: 31

הרוגים: 31

השתלשלות האירועים: טיסת G212CP החלה להנמיך עם התקרבותה לטורינו, כאשר נאלצה להתמודד עם תנאי מזג אוויר קשים, סופעת רעמים וראות בלתי אפשרית. ההתרסקות הטראגית על גבעת סופרגה לא הותירה סיכוי לאף אחד, ונטלה את חייהם של 18 שחקני הקבוצה, מספר אנשי הנהלה, עיתונאים וכל אנשי הצוות של המטוס. ערב האסון הוליכה טורינו את הטבלה האיטלקית, ובאותן שנים מדובר היה באחת מקבוצות הכדורגל הטובות במדינה אם לא הטובה ביותר, כזו שזכתה בארבע אליפויות רצופות בין השנים 1946 ו-1949. לאחר מותה הטראגי של הקבוצה המיתולוגית, נאלץ המועדון להמתין עד 1976 לאליפות הבאה שלו.

התרסקות המטוס של קבוצת הכדורגל של טורינו ב-1949. GettyImages
זירת ההתרסקות, ממש בסמוך לטורינו/GettyImages

קבוצת הפוטבול של מכללת וויצ'יטה סטייט

תאריך: 2 באוקטובר, 1970

נוסעים על המטוס: 40

הרוגים: 31

השתלשלות האירועים: למשחק החוץ מול מכללת יוטה סטייט המריאה קבוצת הפוטבול של מכללת וויצ'יטה סטייט בשני מטוסים שכונו "זהב" ו"שחור" - על שם צבעי הקבוצה. המטוס המוזהב, שנשא את שחקני ההרכב וצוות האימון, היה מיועד לעשות את דרכו במסלול מעט אחר, עם נופים נאים יותר, אלא שזמן מה לאחר מכן הטייס (שבדיעבד לא החזיק ברשיון להטיס מטוס מסוג "מרטין 4-0-4") איבד שליטה על המטוס והתרסק על אחת הפסגות באיזור קולורדו. מרבית הנוסעים שרדו את ההתרסקות, אך נהרגו בפיצוץ מיכלי הדלק שלא איחר להגיע. שניים מ-11 השורדים מתו מפצעיהם מספר ימים לאחר מכן. מכללת וויצ'יטה החליטה לגייס שחקנים חדשים לקבוצת הפוטבול, ולהמשיך לייצג את האוניברסיטה גם לאחר הטרגדיה של עונת 1970.

קסדה מהתרסקות המטוס של קבוצת הפוטבול של מכללת וויצ'יטה סטייט ב-1970. AP Photo, AP
מהטרגדיות הגדולות ביותר של הפוטבול בארה"ב/AP, AP Photo

נבחרת הכדורגל של זמביה

תאריך: 27 באפריל, 1993

נוסעים על המטוס: 30

הרוגים: 30

השתלשלות האירועים: שלוש עצירות היו מתוכננות לנבחרת הכדורגל של זמביה, שהיתה אמורה לעשות את דרכה למשחק מוקדמות מונדיאל 1994 בסנגל. כבר לאחר העצירה הראשונה, בקונגו, הבחינו אנשי הצוות בבעיות במנוע המטוס. למרות זאת, הטיסה המשיכה כרגיל, ולאחר שצלחו גם את העצירה השניה בגאבון, הבחין הטייס של טיסה AF-319 כי המנוע השמאלי עולה באש. ההחלטה להשבית את המנוע הימני הביאה להתרסקותו של המטוס אל תוך הים, 500 מטר מחופי גאבון. 18 שחקני הנבחרת שהיו על המטוס, המאמן גודפרי צ'יטאלו - שנחשב לשחקן הגדול בתולדות זמביה - וכן שאר אנשי הצוות, כולם מתו במקום. קפטן הנבחרת באותן שנים ומי שהפך לאחד מסמליה הגדולים ביותר, קאלושה בוויילה, לא היה על המטוס וניצל בנס. לאחר מכן לקח על עצמו לנסות ולהחיות את הכדורגל במדינה, וב-2006 אפילו שימש כמאמן-שחקן עבור הנבחרת הלאומית.

קפטן נבחרת זמביה שהתרסקה באסון המטוס ב-1994, קלושה בווליה. Alastair Grant, AP
עדיין מנסה להחיות את הכדורגל בזמביה. בוויילה/AP, Alastair Grant

קבוצת הכדורגל של מנצ'סטר יונייטד

תאריך: 6 בפברואר 1958

נוסעים על המטוס: 44

הרוגים: 23

השתלשלות האירועים: התינוקות של מאט באזבי עשו את דרכם בחזרה למנצ'סטר לאחר רבע גמר ליגת האלופות מול הכוכב האדום בלגרד, אך נאלצו לבצע עצירת ביניים על מנת לתדלק בשדה תעופה במינכן. עננים נמוכים, שלג וגשם קיבלו את פני קבוצת הפאר הבריטית, שראתה את מטוסה כושל בשני נסיונות המראה בשל מזג האוויר הקשה. בנסיון ההמראה השלישי, לאחר שעות רבות של בדיקות ואזהרות, עשה המטוס את דרכו הסילונית על המשטח החלקלק, סטה מהמסלול, עבר דרך גדר והתנגש בבית מגורים סמוך לשדה התעופה. הבית עלה באש. זנב המטוס ואחת הכנפיים נשברו. משאית שחנתה בסמוך לבניין עלתה באש והתפוצצה. 20 מנוסעי הטיסה מתו במקום, כולל השחקנים ג'ף בנט, רוג'ר ביירן, אדי קולמן, מארק ג'ונס, דייויד פג, טומי טיילור וליאם ווילן. חמישה אנשי צוות ושמונה עיתונאים היו גם הם בין הנספים. מאט באזבי האגדי נותר חודשיים בבית החולים ושקל לפרוש מכדורגל. הקבוצה עצמה, שנאבקה על האליפות לפני הטרגדיה, סיימה את העונה במקום התשיעי. אינספור הופעות מחווה, טקסי זיכרון וסרטים נעשו על האסון הגדול, שלא נשכח לרגע - גם 53 שנה אחרי אותו ערב נורא במינכן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צ'רלטון ומורגן בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

נבחרת האגרוף האמריקאית

תאריך: 14 במרץ, 1980

נוסעים על המטוס: 87

הרוגים: 87

השתלשלות האירועים: מספר מתאגרפים חובבנים עשו את דרכם מארצות הברית לפולין, במטרה להשיג תוצאות מספיק טובות על מנת להיכלל בסגל האמריקאי לאולימפיאדת 1980 במוסקבה. תשע שעות לאחר שטיסת 007 של חברת פוליש איירליינס המריאה מניו יורק, כדקה לפני הנחיתה בוורשה, דיווח צוות המטוס על כשלים טכניים שיעכבו במעט את המפגש עם הקרקע. מספר שניות לאחר מכן, צנח המטוס במהירות מסחררת, התנגש בעץ והתרסק אל תוך תעלת מגן. כל הנוסעים מתו במקום, כולל הזמרת הפולנית האהובה אנה יאנטר.

זירת אסון התרסקות המטוס של נבחרת האגרוף האמריקאית ב-1980. AP Photo, AP
זירת האסון/AP, AP Photo

קבוצת הכדורסל של מכללת אוונסוויל

תאריך: 13 בדצמבר, 1977

נוסעים על המטוס: 29

הרוגים: 29

השתלשלות האירועים: 90 שניות לאחר ההמראה שהיתה אמורה לקחת את שחקני הכדורסל של מכללת אוונסוויל הקטנה למשחק האחרון של הסמסטר בנאשוויל, טנסי, פגעה טיסת DC-3 בעץ, התרסקה, ולא הותירה שום סיכוי ל-14 השחקנים ושאר אנשי הצוות. המעטים ששרדו את ההתרסקות הקשה מתו זמן קצר לאחר מכן.

זירת אסון התרסקות המטוס של קבוצת הכדורסל של מכללת אוונסוויל ב-1977. AP Photo, AP
זירת האסון/AP, AP Photo

קבוצת הפוטבול של מכללת קאל פולי

תאריך: 29 באוקטובר, 1960

נוסעים על המטוס: 48

הרוגים: 22

השתלשלות האירועים: בחקירה שהתבצעה לאחר האסון, דווח כי על המטוס היה משקל עודף של כ-900 ק"ג, ובצוותא עם מזג האוויר הגשום, לטיסת N1244N ככל הנראה לא היה סיכוי לצלוח את ההמראה משדה התעופה שבטולדו, אוהיו. המטוס הוותיק ששומש גם במלחמת העולם השניה התפרק לחלוטין, עלה באש והביא למותם של 16 שחקנים של קבוצת הפוטבול של המכללה הקטנה, ששבה לשחק משחקי חוץ מחוץ לקלפירוניה רק תשע שנים לאחר הטרגדיה הקשה.

מכללת קאל פולי מרכינה ראש לזכר התרסקות המטוס של קבוצת הפוטבול ב-1960. AP Photo/File, AP
מכללת קאל פולי מרכינה ראש לזכר הנספים/AP, AP Photo/File

שחקני קבוצת ההוקי קרח לוקומוטיב ירוסלבל מתו בהתרסקות מטוס בדרך למינסק

* כן, אנחנו יודעים, לצערנו היו עוד מקרים. אנחנו נסתפק בעשרה כרגע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully