וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי זו ההברקה של הקיץ: מה מצפה לעדן בן בסט בברסט

17.6.2011 / 15:30

עדן בן בסט לא יכול היה לבקש נחיתה נוחה יותר באירופה מאשר ברסט הצרפתית, שנותנת לשחקני הרכש שלה אשראי לא שגרתי לטעות ולהיקלט. עם מאמן שעובד וחושב כמו אלכס פרגוסון, סגן מלך השערים של ליגת העל יכול לגרום לחבריו החדשים להפסיק לדבר על היגואין

בתחילת נובמבר, עם סיומו של המחזור ה-11 בליגה הצרפתית, לחובבי הכדורגל ברפובליקה לא נותר אלא לשפשף את עיניהם בתדהמה. ברסט הקטנה, שחזרה לליג 1 אחרי 19 שנים עם תקציב צנוע של 23.5 מיליון יורו, ניצבה בפסגה כשהיא מקדימה מועדונים גדולים ועשירים דוגמת מארסיי, ליון ופריס סן ז'רמן. ברסט שמרה על שער נקי במשך 832 דקות בין המחזור הרביעי למחזור ה-11, צברה במהלך התקופה הקסומה הזו 20 נקודות והדהימה את צרפת. רק המאמן אלכס דופון, שקיבל מהנשיא הנלהב מישל גויו הצעה להישאר בתפקיד כל ימי חייו, נותר עם הרגליים על הקרקע. "זה רגע נדיר", אמר עם ההעפלה למקום הראשון. "אנחנו הולכים ליהנות כי זה לא יימשך עוד זמן רב".

עדן בן בסט חלוץ הפועל חיפה. הראל אלימלך
מצטרף לקבוצה צנועה, חמה ומשפחתית. בן בסט/הראל אלימלך

מיד לאחר מכן הפסידה ברסט 3:1 לליל, האלופה שבדרך, והחלה בנסיגה הדרגתית. למזלה, הנקודות שצברה בתחילת העונה הספיקו לה כדי להישאר בליגה. הקבוצה שבעונת 2003/4 עלתה לליגה השנייה בהנהגתו של שחקן צעיר ואלמוני בשם פרנק ריברי, הציגה פנים שונות לחלוטין בחציה השני של העונה והייתה הקבוצה הגרועה בליגה לצד ארל-אביניון האומללה. רק במחזור הסיום, למרות הפסד ביתי לטולוז, נשמו בברסט לרווחה בעקבות ההפסד וירידת הליגה המפתיעה של מונאקו. "העונה שלנו הייתה מוצלחת - עמדנו במשימה", הצהיר הנשיא גויו. "עכשיו מצפה לנו אתגר קשה עוד יותר. היו הרבה קבוצות שקרסו בעונה השנייה, אנחנו רוצים להימנע מזה. יש לנו שחקנים טובים ונמהר לצרף חדשים. הפעם נתחיל את ההכנות בזמן".

ואכן, מספר שעות לאחר פתיחת חלון ההעברות בצרפת, ברסט הייתה הקבוצה הצרפתית הראשונה להודיע על צירופם של שחקני רכש. השוער ליונל קאפון הגיע מלוריין כגיבוי לסטיב אלאנה, ג'ון קולמה ממכבי חיפה הוחתם כמחליף של גרנדי נ'גוי (סיים תקופת השאלה וחזר לפריס סן ז'רמן) ועדן בן בסט, הדובדבן שבקצפת מבחינת ראשי הקבוצה, הובא מהפועל חיפה כדי לחזק את ההתקפה המקרטעת. בשלושת המקרים מדובר בהעברות חופשיות, כיאה לקבוצה שלא נהנית מתזרים מזומנים חופשי.

בברסט יפגוש בן בסט אנשים צנועים, אך מאוד ישירים. כאלה שחיים בעיר תעשייתית שלא בדיוק מהווה מוקד משיכה לשחקני רכש, אך בכל זאת מצליחים להשרות אווירה חמה ומשפחתית, כפי שמדגים הסיפור הבא. לפני שלושה חודשים, כשהוא בן 57, התחתן המאמן דופון במזל טוב. "זה אמור היה להיות טקס צנוע ופרטי, אבל בחוץ חיכו לנו השחקנים ובני משפחותיהם", סיפר דופון בראיון. "אשתי ואני הופתענו מאוד, במיוחד כשהנשיא שימש כנהג שלנו, אבל זה רק ממחיש את רוח המועדון. יש כאן שילוב מיוחד של חברות ומקצוענות". עדן בן בסט, ברוך הבא.

שחקן העבר הצרפתי קורנטאן מרטינס במדי בורדו. Mike Hewitt, GettyImages
סמל תקופת פשיטת הרגל מ-1991, סוגר מעגל כמנהל מקצועי מצליח בקבוצת נעוריו. מרטינס/GettyImages, Mike Hewitt

אלכס חולה אהבה

השלישייה אשר על פיה יישק דבר, כפי שגילה בן בסט כאשר חתם בקבוצה, מורכבת מהנשיא גויו, המאמן דופון והמנהל המקצועי קורנטאן מרטינס, שנחשב לאחד הסמלים הגדולים של המועדון. מרטינס, יליד ברסט ממוצא פורטוגלי, כיכב בקבוצה בסוף שנות ה-80, אז הייתה הנציגה הבכירה של חבל בריטני, הרבה לפני פריחתן של לוריין וראן השכנות, אף על פי שלא הצליחה לעשות היסטוריה ולזכות בתואר כלשהו.

מרטינס היה שם לצד שמות כמו דויד ז'ינולה, פול לה גואן וסטפן גיבארש, ואף המשיך כמוהם לנבחרת צרפת, אבל ב-1991 נמכר לאוקזר בעקבות פשיטת הרגל של ברסט, שנקלעה לחובות של כ-150 מיליון פרנק והורדה שתי ליגות. ב-2009, כשעבר לשמש כמנהל מקצועי אחרי התייצבות זמנית על הקווים, גם הוא לא האמין שתוך זמן קצר תהפוך ברסט ממועמדת לירידה לליגה השלישית לקבוצת ליגה ראשונה לגיטימית.

את השינוי הזה זוקפים בברסט לזכותו של דופון, שהביא עימו דפוסי אימון והתנהגות שונים מרגע שמונה למאמן במאי 2009. דופון סייע לקבוצה מצפון מערב צרפת לשרוד בליגה השנייה, ושנה לאחר מכן החזיר אותה לליגה הבכירה אחרי 19 שנות היעדרות. "ברגע שדופון הגיע הוא אמר שמותר לנו להפסיד לקבוצות טובות מאיתנו", הסביר השוער אלאנה. "אף פעם לא שמעתי את זה קודם לכן. זה הוריד מאיתנו לחץ ועשה לנו רק טוב".

המאמן המנוסה, שמופיע לאימונים כשהוא רכוב על אופנוע הארלי דייוידסון ועשה לעצמו שם של מחולל נסים (גביע הליגה עם גוניון הקטנטנה ב-2000, עלייה לאירופה עם סדאן ועוד תואר שמעטים יכולים להתגאות בו – אליפות אירופה עם משטרת צרפת ב-2008), כבש את אוהדי ברסט. אלו מיהרו להעניק לו את הכינוי 'סר אלכס' ומילאו בעונה שעברה את אצטדיון פרנסיס לה בלה. גם הנשיא, שלפני כן היה חשוף לביקורת מהאוהדים ואף הזמין את אחד מראשי האולטראס לעימות פיזי בצהרי היום, התאהב בדופון ושינה פאזה.

את הדמיון לאלכס פרגוסון חוו על בשרם בעיקר השחקנים, שכבר למדו לתפוס מרחק ממאמנם בזמן שהוא רותח מזעם בחדר ההלבשה. גם לתקשורת דופון הישיר לא עושה חשבון. "תפסיק לבלבל את השכל", זעם על עיתונאי מ'לאקיפ' שטען כי ברסט משחקת הגנתי ותלויה בהתקפות מתפרצות. "ברור שהייתי מעדיף לראות את השוער שלי מתחיל התקפה של 15 מסירות שמסתיימת בשער, אבל תשכחו מזה, זה אף פעם לא קורה. כל אלה שאומרים שההגנה הכי טובה היא ההתקפה מדברים שטויות. אני מקווה שאף אחד מהשחקנים שלי לא באמת מאמין לזה. הדרך הבטוחה להגנה טובה היא להגן כמו שצריך, וזה מה שאנחנו מנסים וצריכים לעשות".

אלכס דופון מאמן ברסט. רויטרס
ההגנה הכי טובה היא ההתקפה? לא אם תשאלו אותו. דופון/רויטרס

בוא אלינו לים

ברסט, שעדיין מתבססת על השלד שהוביל לעלייה, היא קודם כל קבוצת הגנה טקטית ומאורגנת. גם כשהוליכה את הליגה במחזור ה-11, היא עשתה זאת עם 11 שערי זכות בלבד ובעיקר הודות לרצף המשחקים בהם נעלה את השער. ב-14 המחזורים האחרונים של העונה ניצחה ברסט רק פעמיים - ניצחון יוקרתי בדרבי על ראן וניצחון שלמעשה הוביל להישארות, במחזור הלפני אחרון באוקזר - כאשר סבלה מפציעות של שחקני מפתח בהגנה ובמיוחד של הכוכב העולה נולן רו בחלק הקדמי. עונת הקאמבק לליג 1 הוגדרה בכל מקרה כמוצלחת, אך הסתיימה במקום ה-16 ועם לא מעט חששות.

לכן הצורך המרכזי היה בחלוץ נוסף, כזה שיתחרה עם ג'ונתן אייטה על המקום בהרכב לצד רו הצעיר, אם לא יעבור בסופו של דבר לשאלקה. "המטרה שלנו היא להשאיר את רו לפחות עד ינואר", הצהיר השבוע מרטינס, שאחראי על כל נושא הרכש ודחף להחתמתו המהירה של סגן מלך השערים בליגת העל. "הבאנו כחיזוק את בן בסט, שהוא חלוץ עם רקורד מצוין והיה מבוקש במספר קבוצות. הוא רק בן 24 ומגיע עם מוטיבציה גבוהה לשחק בברסט ולעזור לקבוצה. הוא חלוץ שלם – יש לו מהירות, טכניקה טובה והוא חכם מאוד מול השער".

הסגל הקצר והרכש הצנוע משרתים את השחקנים הזרים ויעניקו גם לבן בסט את זמן ההתאקלמות הדרוש, כולל אפשרות להתקדם - אם לא מקצועית אז כלכלית - בעזרת עונת בכורה טובה. בעונה שעברה היו אלה הצ'כים מריו ליצ'קה ותומאש מיצ'ולה, שבאו יחד מבאניק אוסטרבה וזכו לאשראי עצום. השניים היו שחקני מפתח בחלק הראשון של העונה, אבל בעוד ליצ'קה המשיך לשמור על יציבות, ביסס את מעמדו ושודרג כלכלית, בן ארצו נחלש, סבל מפציעה והתקשה לספק את הסחורה עד שנשלח לשקם את הביטחון בקבוצת המילואים. גם לקרדיט כל כך גדול יש פג תוקף, אולם מיצ'ולה צפוי לקבל הזדמנות נוספת העונה. ברסט לא יכולה להרשות לעצמה לוותר בקלות על שחקני רכש.

"הייתי שחקן, אני יודע איך הדברים מתנהלים", התייחס מרטינס לחוסר האטרקטיביות של ברסט בקרב השחקנים. "כדורגלן קודם כל חושב כמה הוא הולך להרוויח, אחר כך תוהה לגבי הרמה של הקבוצה ואז עולה שאלת העיר. לנו, למרות הים, אין יותר מדי מה להציע". בניסיון לתת מענה לבעיה, הציע מרטינס לגויו לצרף שחקן יליד ברסט לקבוצה. "הנשיא אמר לי: 'כן, זה רעיון מצוין. גונזאלו היגואין נולד בברסט", תיאר מרטינס את השיחה המשעשעת. "יהיה קשה לבצע כזה מהלך גם כשהיגואין יהיה בשלהי הקריירה, אבל זה יכול להיות סיפור נהדר". בינתיים, ברסט תסתפק בעדן בן בסט.

שחקן נבחרת ארגנטינה גונזאלו היגואין חוגג שער. רויטרס
אולי יום אחד גם הוא יחזור לעיר בה נולד. היגואין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully