וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה: ביטול הפיינל פור

אם מכבי תל אביב תעזור למנהלת להעביר את רעיונותיה לשינוי מבנה ליגות הכדורסל ומספר הזרים, היא עשויה לקבל את הצ'ופר כבר בתום העונה הבאה. אבל לא רק. הבלוג של גרינולד חושף את ההצעה המלאה, המפה הפוליטית לקראתה והעסקאות מאחורי הקלעים

יום שני הקרוב עשוי להיות נקודת מפנה בתולדות הכדורסל הישראלי. דירקטוריון מנהלת ליגת העל יתכנס בשעות הצהריים כדי לדון בשורה של רפורמות – מבניות, תקנוניות ומקצועיות – שאם יתקבלו, ישנו במידה רבה את פני הענף.

בשבועות האחרונים מתכתשים הנוגעים בדבר, לפני ומאחורי הקלעים. מצדו האחד של המתרס ניצב יו"ר המנהלת, אבנר קופל, מי שהגה תוכנית נועזת שמטרתה ייצוב הליגה שסבלה בשנים האחרונות מטלטלות עזות. מצדו השני ניצבים גורמים שונים, בהם יושבי ראש של קבוצות בכירות.

כדי לסבר עבורכם את האוזן, זוהי ההצעה המהפכנית שתעלה מחר לדיון בדירקטוריון המנהלת. שרטטנו, בקווים כלליים, את המפה הפוליטית, וניסינו להעריך את סיכוייה להתקבל.

אבנר קופל יושב ראש מנהלת ליגת העל. קובי אליהו
בדרך לרפורמות שישנו את פני הענף? קופל/קובי אליהו

***

בשבוע שעבר, ולקראת הדיון החשוב, העבירה המנהלת לקבוצות הליגה מסמך, שהגיע לידינו, הנושא את הכותרת "הצעה לדיון לישיבת דירקטוריון מנהלת הליגה למועד 6.6.11 – תוכנית כלכלית ומקצועית לליגת לוטו לשלוש שנים".

המסמך הזה כולל את ההצעה שתגיש המנהלת לאישור הדירקטוריון, ושלפי בכירים במנהלת תוצע כ"מקשה אחת. או שהרפורמה הזו תתקבל במלואה, כפי שהיא, או שנמשוך אותה והמצב הנוכחי יימשך. לא נפרק אותה לסעיפים ונאשר אותה בנפרד". התוכנית, יש לציין, אמורה לצאת לדרך החל מהקיץ הקרוב ועד תום עונת המשחקים 2013/14.

הסעיף הראשון, והחשוב ביותר, עוסק בהפיכת ליגת העל למעין ליגה פרטית, ללא הגבלה של מספר הקבוצות. הסעיף הזה נשען על שני יסודות: ראשית, בנוגע לקבוצות הקיימות – הקבוצות שיסיימו את הליגה בשני המקומות האחרונים, שאמורים להוביל לליגה הלאומית, יוכלו לפדות את הישארותן תמורת סכום כספי (שיופחת מהמענקים להם הן זכאיות מהמנהלת בעונת המשחקים שלאחר מכן); שנית, לגבי הקבוצות החדשות, עפ"י הצעת המנהלת כל קבוצה שמעוניינת להצטרף לליגת העל ושתעמוד בדרישות הסף המפורטות תצורף באופן אוטומטי – ללא קשר לליגה בה שיחקה בעונה הקודמת ולמיקומה הסופי. גם קבוצות כאלה יאלצו לשאת במס מסוים, סכום שטרם נקבע בידי המנהלת.

כך הדברים נכתבו במסמך עצמו:

"אלופת הליגה הלאומית תקבל את זכות העלייה לליגת לוטו באופן אוטומטי, אם תעמוד בתנאי הסף של הליגה כמפורט להלן: תקציב מינימום הכרחי; אולם משחקים על פי הקריטריונים של מנהלת הליגה; התחייבות ליציבות כלכלית לתקופה הנ"ל.

"הקבוצה שתסיים במקום האחרון בליגת לוטו בתום העונה הסדירה תרד לליגה הלאומית. היורדת תוכל לפדות את הישארותה בליגה תמורת סכום של X (הסכום טרם נקבע, א.ג.), שיקוזז מהתגמולים שהמנהלת מעבירה לה בעונה שלאחר מכן. קבוצה אשר תתפוס את המקום הלפני אחרון בתום העונה הסדירה יופחתו מתגמוליה לשנה שלאחר מכן סך של X (הסכום טרם נקבע, א.ג.)...

"למנהלת תשמר הזכות להעלות קבוצות נוספות מעבר לאלופת הליגה הלאומית וללא הגבלת מספר הקבוצות, וזאת בתנאים הבאים: א. הקבוצה תקנה את זכותה להשתתף בליגת לוטו תמורת X (הסכום טרם נקבע, א.ג.). ב. הקבוצה תציג למנהלת הליגה תוכנית כלכלית חתומה בידי רו"ח לשלוש השנים הקרובות, ומלווה בערבויות לפי דרישות הבקרה התקציבית. ג. התוכנית תאושר ע"י רו"ח המנהלת והבקרה התקציבית. ד. עמידה בכל תנאי תקנון מנהלת הליגה.

המנהלת תקבע וועדה מיוחדת לקביעת סכומי התשלומים של הסעיפים הרשומים מעלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

***

הדרישות הכלכליות מקבוצות ליגת העל, הן הנוכחיות והן המצטרפות לעתיד, מפורטת בסעיף 5 למסמך.

"על כל קבוצות ליגת לוטו להגיש לאישור הבקרה התקציבית תקציב מינימום: לעונת 2011/12 5 מיליון ¤; לעונת 2012/13 5.5 מיליון ¤; לעונת 2013/14 5.75 מיליון ¤. שכר השחקנים והמאמנים ברוטו לא יפחת מסך של 75% מהתקציב".

בנוסף תחייב המנהלת את קבוצותיה להעסיק "שלוש משרות חובה: א. מנכ"ל במשרה מלאה. 2. מנהל קבוצה במשרה של 75% לפחות. 3. מנהל שיווק וקשר לקהילה במשרה של 75% לפחות. 4. שירותי מזכירות במשרד פעיל, מאויש ב-50% משרה לפחות".

כמו כן יידרשו הקבוצות להחזיק אתר אינטרנט פעיל, וכן להבטיח תפוסה של "לפחות 70% מסך המקומות באולמן הביתי... באם האולם אינו מתמלא באופן טבעי, על הקבוצות למלא את השאר באמצעות בני נוער ותלמידים מהעיר והסביבה".

מבחינה פוליטית, זהו כנראה הסעיף הטעון ביותר בהצעה. קבוצות מסוימות טוענות שהסעיף הזה נתפר במיוחד למידותיה של הפועל תל אביב, שלא הצליחה להעפיל לליגת העל מהלאומית, וכדי לא לאבד את עירוני אשקלון, שהפכה לתושבת קבע בליגת העל ושירדה העונה.

המנהלת חוששת לאבד את אשקלון, וכדוגמא מביאה את מקרה נהריה ועפולה. "בתפיסה שלנו, קבוצה שיורדת – נעלמת", מסביר אבנר קופל. "יש ערים שלמות שיש להן קהל, אפשרות לבנות אולמות, ויש לכך חשיבות אסטרטגית בעיני. למה העלינו את חיפה, נתניה ואשדוד שלא מהמקום הראשון בלאומית? זה ניסוי שהצליח. הן הוסיפו המון צבע לליגה".

לפי בכירים בענף, מכבי תל אביב, הפועל ירושלים, הפועל גליל/גלבוע וייתכן שעוד קבוצה נוספת יביעו התנגדות למהלך. במנהלת מאמינים שאם תוסר התנגדותה של מכבי המהלך הזה יצא אל הפועל, ולכן מתחת לשולחן יעבירו לה מעין הצעת פיצוי; שלא באופן רשמי, במנהלת יאותתו למכבי שסגירת הליגה עשויה לזרז את ביטול שיטת הפיינל פור, כבר בתום עונת המשחקים הבאה, וחזרה לשיטת הכרעה של סדרות (כולל הגמר), או סדרות עד הגמר ולאחר מכן גמר בשיטה של משחק בית וחוץ, שיבוססו על הפרשים.

זה יקרה לאחר שבשנה הקרובה תושלם בניית הארינה בירושלים, וככל הנראה תושלם גם בניית האולם החדיש בחיפה.

בעיה מיוחדת מתגלה בעניין הפועל תל אביב, שלא עומדת בדרישת המינימום של אולם ביתי. ואולם במנהלת טוענים כי "נוכל להתגמש בשנה הבאה על אירוח בהדר יוסף, אבל יצטרכו לשפץ אותו, להוסיף מקומות, להפוך אותו לבטוח יותר ולהציג תוכניות לאן מתכוונת הפועל ללכת מבחינת אולם ביתי בשנים הקרובות". אחת האופציות שעלו הן להפוך את האולם בראשל"צ לאולמה הביתי הזמני, אך בהפועל מתנגדים לכך בתוקף.

גם איגוד הכדורסל, שראשיו ייפגשו היום עם אנשי המנהלת, צפוי לאשר את המהלך, שלמעשה יהפוך את הליגה הלאומית לכמעט לא-רלוונטית מבחינה מקצועית.

***

הסעיף המהותי השני עוסק בשחקנים הזרים. כיום, כידוע, מתירה המנהלת רישום של 8 זרים בטופס המשחק, כאשר על המגרש בכל רגע נתון חייבים להימצא שני ישראלים. המנהלת מתכוונת לבצע שינוי דרמטי גם בעניין הזה: על פי ההצעה יבוטל החוק הרוסי, יותר רישומם של ארבעה זרים בלבד בטופס המשחק, אולם לא יוטלו הגבלות על ציוותים של מספר זרים על הפרקט. במילים אחרות, ארבעת הזרים שירשמו בטופס יוכלו לשחק יחד גם ארבעים דקות מלאות.

כך הדברים נכתבו בהצעת המנהלת:

"כל קבוצה תוכל לרשום באיגוד הכדורסל 15 שחקנים, ובנוסף שחקן נוער אחד. כל קבוצה תוכל לרשום באיגוד הכדורסל סה"כ 8 שחקנים בעלי נתינות זרה לאורך העונה כולה. כל קבוצה תוכל לרשום בטופס המשחק ארבעה זרים בעלי נתינות זרה. כל קבוצה תחויב לרשום בטופס המשחק לפחות 10 שחקנים בעלי חוזה. קבוצות שירשמו באיגוד הכדורסל יותר מארבעה שחקנים בעלי נתינות זרה, יוכלו להשתמש מתוך מאגר השחקנים בעלי הנתינות הזרה בארבעה שחקנים בלבד בכל משחק נתון".

מכבי תל אביב והפועל ירושלים צפויות להערים קשיים, אם כי גורמים במכבי ובירושלים מסרו ש"אם תהיה תמיכה גורפת לכך מצד יתר הקבוצות, יהיה לנו קשה מאוד להתנגד".

עבור מכבי הדבר בעייתי פחות גם בשל העובדה שתשחק בעונה הבאה בליגה האדריאטית, שם אין כל מגבלה בעניין שיתוף זרים.

בקצרה, הן מכבי והן ירושלים יוכלו לרשום באיגוד הכדורסל עד שמונה זרים, אך להשתמש בכל משחק בארבעה זרים לפחות. כרגע נראה כי אין מגבלה באשר לכמות ההחלפות המותרת – זאת בניגוד לליגה היוונית, למשל, בה נאלצות קבוצות שהחתימו יותר משני זרים להקפיאם, ומוטלות מגבלות על מספר החלפות הזרים האפשריות. על פי הצעת המנהלת, יוכלו קבוצות שהחתימו למעלה מארבעה זרים לרשום בכל משחק ארבעה זרים בהתאם לשיקול דעתן, כאשר הן מחויבות להודיע למנהלת אלו מן הזרים יירשמו בטופס עד ליום המשחק בשעה 10:00 (קבוצות שישחקו במוצ"ש נדרשות להעביר את רשימת הזרים עד ליום חמישי בשעה 15:00).

נראה שהסעיף הזה זוכה לתמיכה רחבה מצד כל קבוצות הליגה, להוציא את מכבי וירושלים, והוא צפוי לעבור בקלות יחסית.

***

גם שיטת המשחקים תעלה לדיון. הרעיון דומה: בין אם הליגה תורכב בעונה הבאה מעשר או מ-12 קבוצות, היא תכלול שני סיבובים, לאחר מכן חלוקה לבית עליון ותחתון (בליגה של עשר קבוצות, המקום הראשון עד המקום השישי ישחקו בבית העליון, המקום שביעי עד עשירי בבית התחתון). הקבוצות שיסיימו במקום הראשון והשני בבית התחתון יצטרפו למקומות 1-6, ויחלו בסדרות פלייאוף של רבע הגמר. מנצחות הסדרות יעפילו לפיינל פור (המנהלת מדגישה במסמך כי הפיינל פור יהא תקף כרגע בעונת המשחקים הבאה בלבד).

בעניין הקבוצות שלא יעפילו לפלייאוף, אם הליגה תורכב מעשר קבוצות, השתיים הנותרות ישחקו ביניהן סדרה של הטוב משלושה על הישארות בליגה (או נכון יותר, על תשלום קנס מופחת למנהלת לקראת עונת המשחקים הבאה). אם הליגה תורכב מ-12 קבוצות, ארבע האחרונות ייפגשו לסדרות של הטוב משלושה (יתרון הביתיות לקבוצות שסיימו במקום הגבוה יותר), ולאחר מכן שתי המפסידות ייפגשו ביניהן לסדרה של הטוב מחמישה (יתרון הביתיות לקבוצה שסיימה במקום הגבוה יותר). המפסידה, כאמור, תוכל לבחור בין ירידה לליגה השנייה להישארות בליגה בתמורה לקנס כספי.

בעיה שעשויה להתעורר למכבי תל אביב קשורה לימי המשחקים: כרגע מכוונת המנהלת למשחק אחד במוצ"ש, שלושה ביום ראשון ואחד ביום שני (במקרה של ליגה בת עשר קבוצות. ליגה של 12 קבוצות תביא למשחק נוסף ביום ראשון, ככל הנראה). בהנחה שהמנהלת לא תותיר למכבי לשחק ביום שני באופן קבוע, הרי שמכבי תאלץ לשחק לעיתים גם בימי חמישי (יורוליג), במוצ"ש (אדריאטית) ובראשון (ליגה) – שלושה משחקים בארבעה ימים.

לסעיף הזה לא צפויות קבוצות הליגה להתנגד.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully