וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס, זה אפשרי

4.6.2011 / 11:02

לא שאנו רומזים משהו, אבל יש כמה נבחרות בהיסטוריה, בדומה לישראל, שפתחו קמפיין רע, התאוששו ועלו. קבלו את ההשראה

דנמרק 2000: מנאפולי תבוא הישועה

פטר שמייכל שוער מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי לשעבר. Alex Livesey, GettyImages
העפילו לראשונה ללא האחים לאודרופ. שמייכל/GettyImages, Alex Livesey

שלמה שרף כמובן זוכר את המפלה האיומה של נבחרת ישראל מול הנבחרת הדנית, שהתייצבה למשחק הפלייאוף מול ישראל ללא יתרון מיוחד, אבל סיימה עם המקום ביורו 2000 אחרי השפלה גדולה ו-0:8 בסיכום שני המשחקים. בישראל אולי זוכרים מאותו מפגש בעיקר את פרשת נערות הליווי, אבל בדנמרק חוו הרבה רגעים לחוצים בזכות ההעפלה הדרמטית של הדנים לפלייאוף, אליה הם הגיעו לראשונה ללא האחים לאודרופ שפרשו קודם לכן.

אמנם הדנים חוו את ההצלחה הבלתי נשכחת עם הזכייה ביורו שמונה שנים קודם לכן, אבל הנבחרת שבנה בו יוהנסון, שהתבססה על אוריינטציה התקפית, לא ממש הוכיחה את עצמה בשלבים הראשונים של הקמפיין, דווקא אחרי מונדיאל מוצלח שהסתיים ברבע הגמר. זה התחיל עם 0:0 מרגיז במינסק מול בלארוס והמשיך עם הפסד לא ממש מוסבר לווילס החלשה 2:1 מול 36 אלף צופים בקופנהאגן ועם שער ניצחון בדקה ה-87 של קרייג בלאמי. את המשחק השלישי הדנים שרדו בקושי וחילצו 1:1 שתי דקות לסיום אחרי שאולה טובייסן הציל אותם בציריך מסיום הקמפיין באופן סופי.

אבל פה לא הסתיימה המפלה. הדנים כבר ראו את הסוף והתחילו להבין שגם נס כנראה לא יעזור להם אחרי שאיטליה ואינזאגי חגגו כבר בדקה הראשונה, וקונטה סידר לאזורי 1:2 שהשאיר אותם עם שלוש נקודות בלבד מתוך 12 אפשריות. אבל בדיוק מהמקום הגרוע שאליו הידרדרה הנבחרת, שהונהגה על ידי פיטר שמייכל הוותיק, הגיעה גם ההתאוששות. הדנים ניצחו בשלושת המשחקים הבאים את בלארוס, ווילס ושוויץ, והגיעו למשחק המכריע מול איטליה כשהם יודעים שרק ניצחון ישאיר להם סיכוי להגיע לפלייאוף. כריסטיאן ויירי העלה את האיטלקים כבר ל-0:2, אבל הדנים חזרו עם שלישייה אדירה תוך 24 דקות שהעניקה שלוש נקודות קריטיות ויתרון על פני שוויץ בבית. את ההמשך אתם כבר בטוח זוכרים.

קרואטיה 1998: שני ניצחונות במאני טיים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מירוסלב בלאזביץ' מאמן נבחרת קרואטיה עם זבונימיר בובאן. Ricardo Mazalan, AP
דחקו את יוון ברגע האחרון מהמקום לגביע העולם. בלאזביץ' חוגג עם בובאן/AP, Ricardo Mazalan

את ההישג המפואר ביותר של קרואטיה כנבחרת היא עשתה כמובן במונדיאל 1998. דור הזהב של הקרואטים בראשותו של דאבור סוקר הצליח להעפיל לראשונה אי פעם לטורניר גדול ביורו 1996, ושנתיים לאחר מכן הגיעה ההצלחה הגדולה עם הכניסה למונדיאל בלתי נשכח מבחינתם, שהסתיים עם המקום השלישי אחרי ההפסד לצרפת. אלא שהשחקנים של מירוסלב בלאזביץ' נאלצו לעבוד קשה מאוד כדי להיכנס לטורניר, והיו רגעים לא מעטים במהלך הקמפיין שנראה היה שהם בדרך החוצה.

בלאזביץ' קיבל את המושכות אחרי אותו יורו שבו סחב את הנבחרת המבריקה לרבע הגמר, אבל הפתיחה הייתה חשוכה מבחינתם. אחרי ששובצו לבית אחד, נוח יחסית, עם בוסניה, יוון, דנמרק וסלובניה, גילו הקרואטים שהם יצטרכו לעבוד קשה כדי להשיג לפחות את המקום השני. אחרי ניצחון 1:4 בחוץ על הבוסנים, הם סיימו רק ב-1:1 בזאגרב. גם משחקי הידידות שהגיעו בהמשך לא האירו פנים לקרואטיה, שראתה את מרוקו וצ'כיה לא חוששות ממנה בכלל ומסיימות מולה בתיקו. גם שני המשחקים הבאים, שהיו אמורים להעניק יתרון כלשהו לקרואטיה בגלל שהם נערכו בבית, הסתיימו בצורה מאכזבת אחרי שדנמרק וסלובניה חילצו ממנה כל אחת נקודה.

דווקא מהמקום הנמוך הזה, שבו צברה קרואטיה שש נקודות מתוך 12 אפשריות, הגיע השדרוג ביכולת, ואיתם הגיעו גם הניצחונות. קרואטיה נזקקה להרבה מאוד מזל כדי לנצח את יוון 0:1 בחוץ משער שכבש, מי אם לא, סוקר רבע שעה לסיום. משחק המפתח בקמפיין היה ללא ספק הניצחון 2:3 על בוסניה שחגגו השחקנים בזאגרב עם 30 אלף הצופים, שראו בדקה ה-80 שער ניצחון ענק של זבונימיר בובאן וניצחון 2:3 מתוק. למרות הניצחון החשוב הזה, הקרואטים עוד הספיקו להפסיד לדנמרק ולנצח את סלובניה בדרך למקום השני בבית כשהם דוחקים את יוון. הקמפיין שהתחיל רע וקיבל תפנית חדה, הסתיים עם ניצחון במשחק הפלייאוף על אוקראינה ותיקו בגומלין, שהספיק לקבל לראשונה את כרטיס הכניסה למונדיאל.

בולגריה 1986: מי מפחד מפלאטיני?

סטויצ'קו מלאדנוב שחקן נבחרת בולגריה (שמאל). AP
הסתדרו גם האלופה היוצאת וגם האלופה נכנסת. מלאדנוב הבולגרי בטורניר/AP

24 שנים לאחר ההופעה הראשונה שלהם במונדיאל, בולגריה ניסתה להעפיל לטורניר שנערך במקסיקו כשהיא יודעת שגם המקום השני יספיק לה בוודאות להגיע לשם. את הנבחרת קיבל ארבע שנים קודם לכן איבן ווטסוב, שהוגרל לשחק יחד עם צרפת, מערב גרמניה, יוגוסלביה ולוקסמבורג. אחרי פתיחה לא משכנעת ו-0:0 בבלגרד מול יוגוסלביה, הנבחרת הבולגרית נכנעה לפנדל של מישל פלאטיני וצרפת, והפסידה 1:0. עם הגב אל הקיר בולגריה החלה לנצח בארבעת המשחקים הבאים שלה (בשלושה מהם היא ניצחה "על האפס", כולל את צרפת) והבטיחה את המקום השני בזכות 1:2 על יוגוסלביה במחזור האחרון, במשחק שהיה על כל הקופה.

ההופעה החמישית של הבולגרים במונדיאל, שהגיעה אחרי שני כשלונות במוקדמות, הסתיימה עם העפלה לשלב הנוקאאוט, למרות השיבוץ הקשה עם אלופת העולם דאז איטליה, האלופה הנכנסת, ארגנטינה ודרום קוריאה. בולגריה, שהשיגה שתי תוצאות תיקו ולא ניצחה, הפכה לנבחרת הראשונה (יחד עם אורוגוואי) שהעפילה שלב מבלי לנצח באף משחק. בהמשך כבר המתינה לה מקסיקו המארחת שניצחה אותה 0:2 והחזירה אותה הביתה. הישג השיא של הבולגרים היה ב-1994 אז הם הגיעו לחצי הגמר, אבל אין ספק שמקסיקו 1986 זכור היטב לאוהדים הבולגרים שחוו טורניר טוב באופן יחסי.

צפון אירלנד 1982: הכל בזכות ישראל

בילי המילטון (שני משמאל) שחקן נבחרת צפון אירלנד חוגג שער. AP
שער מול ישראל ועוד שער סנסציוני מול ספרד. ארמסטרונג וצפון אירלנד חוגגים/AP

אחרי שב-1958 הפכה צפון אירלנד לנבחרת הקטנה ביותר שנכנסת לטורניר המכובד של פיפ"א, הישג שנשמר עד שטרינידד וטובגו העפילה למונדיאל לפני חמש שנים, היא הצליחה לעשות את זה שוב 24 שנים לאחר מכן. את הנבחרת הדריך אז בילי בינגהאם, אשר מונה שנתיים קודם לכן ועמד בראש הנבחרת עד 1994. פתיחת הקמפיין שלו לא בישרה טובות אחרי שהאירים סיימו בתל אביב רק ב-0:0 נגד נבחרת ישראל.

למרות ניצחון 0:3 במשחק השני על שבדיה, בשני המשחקים הבאים הצפון אירים הצליחו להשיג רק נקודה. זה התחיל עם הפסד 1:0 לפורטוגל והמשיך עם 1:1 נגד סקוטלנד. צפון אירלנד המשיכה להיאבק על מקומה במונדיאל עד הסוף, ניצחה את פורטוגל אבל הפסידה לשבדיה, ואחרי שסיימה בתיקו נוסף מול הסקוטים היא הייתה חייבת ניצחון על ישראל כדי להיכנס לטורניר, שכן אחרת שבדיה הייתה עוברת אותה. 27 דקות לקח לג'ראלד ארמסטרונג להכניע את אריה חביב ולהבקיע את השער היקר שהעלה בבלפסט את צפון אירלנד למונדיאל מהמקום השני.

הניצחון הדחוק על ישראל, שסיימה אחרונה בבית, לא מנע מהצפון אירים להצליח באותו מונדיאל. ארמסטרונג היה כוכב הקמפיין לא רק בזכות השער שכבש מול הנבחרת הישראלית, אלא בעיקר משום שהיה חתום על הגול הסנסציוני מול ספרד, שאירחה את הטורניר והפסידה בשלב הבתים 1:0 לטובת הצפון אירים האלמונים, שהעפילו לרבע הגמר. באותו טורניר גם נרשם השיא שעד היום לא נמחק, כאשר נורמן וויטסייד הפך לשחקן הצעיר ביותר ששיחק בגביעי העולם (17 ו-41 יום).

יוון 1980: השמינייה שחררה מעצורים

קיסט ההולנדי מבקיע פנדל נגד נבחרת יוון. AP
מאז ההופעה הזו בטורניר, יוון העפילה ארבע פעמים נוספות לטורנירים גדולים. קיסט ההולנדי מבקיע מול יוון במונדיאל/AP

הדרך של נבחרת יוון להצלחות במסלול האירופי החלה אי שם בשנות ה-80 כשהנבחרת הקטנה העפילה אז לראשונה בתולדותיה לטורניר גדול. רק 14 שנים לאחר מכן הצליחו היוונים לשחזר את ההעפלה הזו, ועשר שנים לאחר מכן הם סיימו גם עם תואר מפתיע במיוחד ביורו, אבל אף אחד לא ממש ספר לפני 31 שנים את הנבחרת הצנועה של אלקטאס פנאגוליאס, אז מאמן בן 45 שקיבל לידיו את הנבחרת והוביל אותה להצלחה הכבירה. בהמשך הקריירה שלו הוא עוד חזר בשנות ה-90 לקדנציה נוספת ביוון, אבל הקדנציה הראשונה הייתה עבורו ועבור הבחורים הצעירים שלו הפתעה ענקית.

היוונים שובצו אז לבית שהוגדר כבלתי אפשרי. הם שיחקו עם ברית המועצות והונגריה, שתי מעצמות ענקיות אז, ועם פינלנד. דווקא במשחק הראשון בטורניר מול פינלנד, זה הסתיים בהפסד 3:0 מוחץ באיצטדיון בהלסינקי. גם ההמשך לא היה מאיר פנים עבור הנבחרת הצנועה שראתה את ברית המועצות מנצחת 0:2 במשחק השני בקמפיין. מהר מאוד החלה ההתאוששות, כשפחות מחודש לאחר מכן הגיע גם הניצחון הראשון שגם השרה הרבה מאוד ביטחון לקראת ההמשך. שמינייה לרשת של פינלנד עשתה את העבודה ובצירוף 1:4 על הונגריה ו-0:0 במשחק הנעילה מולם סייע לסיים בראש הבית (בזמנו רק הראשונה עלתה ליורו יחד עם הסגנית הטובה ביותר), ולדחוק את השלוש החוצה.

בטורניר עצמו, שנערך באיטליה, יוון הוגרלה לשחק עם מערב גרמניה, הולנד וצ'כוסלובקיה, ואחרי שהיא הפסידה במשחק הפתיחה 1:0 להולנדים, היא נוצחה גם מול צ'כוסלובקיה וחתמה את השתתפותה עם תיקו נגד מערב גרמניה. מאז, כאמור, הנבחרת היוונית רק שדרגה את עצמה והעפילה ארבע פעמים נוספות לטורנירים גדולים, כשייתכן שהנס שקרה לה סימן לה את הדרך הנכונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully