וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאקיל אוניל פורש מכדורסל

עם ארבע טבעות אליפות ו-19 עונות נהדרות, החליט אחד השחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA לתלות את הנעליים

«iframe title="YouTube video player" width="440" height="349" src="https://www.youtube.com/embed/R0luUZ_aCGU"
allowfullscreen»«/iframe»

כך הודיע שאקיל אוניל לעולם על פרישתו

אחרי קריירה בת 19 עונות ואינספור הישגים, הודיע הערב (רביעי) שאקיל אוניל, אחד השחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA, על פרישה ממשחק. כיאה לדמות צבעונית שתמיד מצאה דרכים ייחודיות להפתיע, כך גם את הודעת הפרישה שלו בחר הדיזל לבצע על גבי 'טוויטר', בלי לכנס מסיבות עיתונאים, בלי להדליף למקורבים, בלי שום דבר. "עשינו את זה. 19 שנים, בייבי. אני רוצה להודות לכם, בגלל זה אני מספר לכם את זה לראשונה. תודה לכולם, נדבר בקרוב", צייץ הסנטר.

שאקיל אוניל, בוסטון סלטיקס. Elsa, GettyImages
היה שלום, איש גדול. שאקיל/GettyImages, Elsa

שאקיל מסיים את הקריירה הענפה עם ארבע אליפויות, שלוש זכיות בתואר ה-MVP של הגמר, זכיה אחת בתואר ה-MVP של העונה הסדירה ו-15 משחקי אולסטאר. הסנטר הנהדר מדורג חמישי ברשימת הקלעים של כל ה-NBA ( ו-12 בטבלת הריבאונדים (13,099), וסוגר את 19 עונותיו בליגה הטובה בעולם עם ממוצעים של 23.7 נקודות (58 אחוזי שדה, 52 אחוז מהקו), 10.9 ריבאונדים ו-2.3 חסימות למשחק.

ההחלטה של אוניל ככל הנראה התגבשה במהלך העונה. כזכור, בקיץ הצטרף הסנטר הוותיק לבוסטון במטרה לזכות בטבעת אליפות חמישית ואחרונה, ולפרקים זה בהחלט נראה היה אפשרי. שאק אפילו חתם לשנתיים, החיבור עם קווין גארנט, פול פירס וריי אלן היה מצוין, אלא שהבריאות כבר לא מה שהיתה. בעיות חוזרות ונשנות, בעיקר בגיד האכילס, אפשרו לו לשחק 37 משחקים בלבד במדים הירוקים, במהלכם קלע 9.2 נקודות ב-20 דקות משחק.

שאקיל אוניל מוצג בבוסטון סלטיקס. רויטרס
37 משחקים בלבד במדים הירוקים. שאקיל/רויטרס

בחג המולד סבל שאק מפציעה ראשונה העונה בגיד האכילס, ושב לפרקט ב-3 באפריל אחרי חודשיים של היעדרות. אלא שלאחר חמש דקות משחק בלבד שוב נפצע, צלע לחדרי ההלבשה, והפעם הוא כבר לא ממש חזר. מי ששותף בשני משחקים בלבד מתוך 35 המשחקים האחרונים של העונה הסדירה אמור היה לשוב בפלייאוף ולמלא את החסר אחרי עזיבתו של קנדריק פרקינס, אך זה לא ממש קרה. לאחר שישב על אזרחי במשך כל סדרת הסיבוב הראשון מול ניו יורק שותף ל-8 דקות במשחק מספר 3 מול מיאמי ו-3 דקות במשחק מספר 4 מול ההיט. אלה היו שלוש הדקות האחרונות בקריירה שלו.

"חשבתי בצורה רצינית על חזרה לעונה נוספת, אבל האכילס ממש פגוע ואם הייתי עושה את אותו תהליך ההחלמה התוצאה היתה כמו בעונה שעברה, ואני לא רוצה לקחת את הצ'אנס הזה", הסביר הסנטר הגדול את החלטתו. "לא רציתי לאכזב את הקהל שנתיים ברצף. אני מאמין שאם הייתי על הפרקט העונה היינו מצליחים לזכות באליפות, אבל "היינו" זה לא מספיק". לבסוף, סיכם שאקיל את הקריירה שלו במשפט: "ניסיתי לשמח אנשים וניסיתי ליהנות. אני חושב שהצלחתי".

שאקיל אוניל בימי התיכון. GettyImages
ככה גיבורנו נראה בתיכון. שאק/GettyImages

הכי דומיננטי שיש

שאק (39, 2.16 מ', 147 ק"ג) הגיע ל-NBA בעונת 1992/93 אחרי מעבר קצר במכללת לואיזינה סטייט (אליה חזר וקיבל תואר באמנות בשנת 2000). הוא נבחר ראשון בדראפט של 1992 על ידי אורלנדו, ומיד זכה בתואר רוקי העונה תוך שמקיים את כל השאיפות ממנו עם סטטיסטיקה מפלצתית של 23.4 נקודות, 13.9 ריבאונדים ו-3.5 ריבאונדים למשחק. בעונתו השלישית בליגה הוליך את ה-NBA בנקודות (29.3), סיים שני במירוץ לתואר ה-MVP ועזר למג'יק לנצח סדרת פלייאוף, לראשונה בתולדות המועדון. אורלנדו הגיעה עד גמר ה-NBA באותה עונה (1994/95), לפני שהפסידה ליוסטון של האקים אולג'וואן 4:0.

לאחר שסייע לנבחרת ארה"ב לזכות במדליית זהב באולימפיאדת 1996 חתם שאקיל בלוס אנג'לס לייקרס, מנצל את מעמדו כשחקן חופשי כדי לסגור חוזה של 121 מיליון דולר לשבע עונות. אחרי עוד מספר עונות מצוינות מבחינה סטטיסטית קיבל 'הקקטוס הגדול' את פיל ג'קסון כמאמנו, וביחד עם הזן מאסטר וקובי בריאנט הוליכה השלישיה הנהדרת את הלייקרס לשלוש אליפויות רצופות ודומיננטיות במיוחד, בין השנים 2000 ו-2002, כאשר בכל סדרות הגמר נבחר שאק ל-MVP.

שאקיל אוניל מטביע במדי לוס אנג'לס לייקרס (שנת 2004). GettyImages
בימיו הטובים בלייקרס, אף אחד לא היה מסוגל לעצור אותו. שאקיל מטביע/GettyImages

אחרי ההפסד הסנסציוני של הלייקרס לדטרויט בגמר של 2004 החליט המועדון הגדול בתולדות הליגה לפרק את החבילה, כאשר ברור היה כי קובי בריאנט או שאקיל יעזבו בשל יחסיהם הסוערים שהחלו לפגוע בקבוצה. מיץ' קופצ'אק, הג'נרל מנג'ר של הקבוצה, לא חשב הרבה לפני שויתר על הסנטר עב הבשר, ושלח אותו למיאמי בתמורה ללמאר אודום, קרון באטלר ובריאן גרנט. בפלורידה חבר לדווין וויד הנהדר, וביחד הוליכו השניים את ההיט לאליפות ראשונה בתולדותיה בעונת 2005/06, אחרי ניצחון 2:4 על דאלאס בסדרה שכעת משתחזרת לה.

פציעה בברך בתחילת עונת 2006/07 סימנה את דעיכתו של אחד השחקנים הדומיננטיים בתולדות הליגה, ואחרי שתי עונות בינוניות למדי במיאמי הועבר לפיניקס בשלהי עונת 2008/09 בתמורה לשון מריון ומרכוס בנקס. הסנטר הגדול אמנם הפתיע בשיטה ההתקפית והמהירה של סטיב נאש וחבורתו, אך לא הצליח לעזור לסאנס לעלות לפלייאוף. למעשה, פלייאוף 2009 היה הראשון בתולדותיו אותו נאלץ לצפות מביתו.

בקיץ שלאחר מכן נשבע שאק לעשות הכל על מנת לעזור ללברון ג'יימס לענוד טבעת אליפות, והועבר לקליבלנד תמורת סאשה פאבלוביץ' ובן וואלאס (שימו לב לתמורה שכל הזמן יורדת). אלא שסדרת פציעות שוב הקשתה עליו לשחזר את יכולות העבר, והקאבלירס הפסידו בגמר המזרח 4:2 לבוסטון. מספר חודשים אחר כך פנה אליו דני איינג', וכך הגיע אחד הסמלים הגדולים ביותר של הלייקרס - ליריבה הנצחית. שלא במפתיע, אוהדי בוסטון מיד התאהבו בו. כעת הוא נפרד מהליגה, ודומה שהוא עושה כך עם הרבה יותר אוהדים משונאים.

מתאגרף העבר אוסקר דה לה הויה עם שאקיל אוניל. רויטרס
אחד הגדולים, לאו דווקא על הפרקט. שאקיל עם אוסקר דה לה הויה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully