וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדורגל הישראלי נזכר: האליפויות הכי מפתיעות

בקיץ הן בכלל לא חשבו על תואר. כולם דיברו על היריבות העדיפות. על המציאות שמחייבת לחשוב יותר קטן. אלא שהן עשו זאת בניגוד לכל התחזיות. ולא, לא מדובר במכבי חיפה הנוכחית, אלא בסיפורים שמאוד מזכירים אותה. צוות של 5 שופטים בחר עבורכם את החמישייה ההיסטורית

צוות השופטים: היסטוריוני הספורט אלישע שוחט, מוטי חביב ואשר גולדברג, ושחקני העבר אמציה לבקוביץ' ולופא קדוש

שחקני מכבי חיפה חוגגים עם האוהדים. ברני ארדוב
למכבי חיפה הנוכחית יש מסורת, אבל תסכימו שגם באליפות הזו יש משהו מפתיע/ברני ארדוב

בני יהודה 89/90 (3 קולות)

סיפור המקרה: בקיץ 1989 בני יהודה מנחיתה את קבלן האליפויות של שנות ה-80, משה סיני, שזכה כבר בשלוש כאלו עם הפועל תל אביב. אלא שגם בואו לא שינה את מאזן הכוחות. דיברו על הפועל פתח תקווה הסגנית מעונת 88/89, קשקשו על מכבי חיפה האלופה מעונת 88/89, אבל בסוף בני יהודה קטפה תואר אליפות חד פעמי ובלתי נתפש.

משה סיני, קשר הקבוצה, כמה האמנת בתחילת העונה שזה יסתיים כך?

"עצם ההגעה שלי העלתה את רמת הציפיות. ההנהלה, האוהדים והשחקנים דיברו על משהו מאוד מורכב כדי שכל זה יצליח. אבל אני יכול להעיד על עצמי שבאתי במטרה אמיתית לעשות משהו שלא קרה לעולם".

מתי הבנת שזה באמת הולך לקרות?

"אני באמת ובתמים האמנתי שאנחנו יכולים להביא אליפות, אבל לאחרים בקבוצה היה קשה לראות את זה בהתחלה. אחרי כמה ניצחונות כולם נדבקו בג'וק. לי כבר היו שלוש אליפויות, הייתי צריך להביא את האקסטרה, ולשמחתי היתה בבני יהודה חבורה צעירה וצמאה להצלחה שהיתה מוכנה ללמוד ולהתמקד במטרה הכללית. היו לנו יריבות בצמרת עם יותר מסורת, אבל לא ראיתי אף אחת מהן כמי שתיקח לנו את האליפות כי הייתי מכוון מטרה כבר מהקיץ. ולכן זה הצליח".

המסקנה שלך בדיעבד מעונה מיוחדת כזו?

"כדי שזה יקרה, חייבת להיות אחדות אינטרסים. באליפויות כאלה ההצלחה חייבת להיות קולקטיבית. אם יש קטעים אישיים ואינטרסים אי אפשר לעשות את הבלתי ייאמן".

זה מזכיר לך משהו מהאליפות המסתמנת של מכבי חיפה העונה?

"לא לגמרי, כי פה מדובר בקבוצה עם מסורת של תארים. אבל יש משהו דומה בזה שלא סופרים אותך בקיץ ואיך זה נותן לך שקט לקראת העונה".

משה סיני מאמן מכבי הרצליה. נמרוד סונדרס
כשלא סופרים אותך בקיץ יש יותר שקט. סיני/נמרוד סונדרס

מכבי חיפה 83/84 (3 קולות)

סיפור המקרה: לאליפות הראשונה של מכבי חיפה אף אחד לא היה מוכן. פער של 13 נקודות בטבלה מהמוליכה בית"ר היה אמור לשלוח את התואר לירושלים, אבל החבורה הצעירה של שלמה שרף עקפה אותה מחזור לסיום העונה. בניגוד לקבוצות קטנות אחרות שצמחו בשנות ה-70 – הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים, מכבי חיפה הגיעה משום מקום. בלי רמז שדווקא היא תשנה סדרי עולם.

ברוך ממן, קשר הקבוצה, כמה האמנת בתחילת העונה שזה יסתיים כך?

"רק שנתיים קודם עלינו ליגה. שום דבר בקיץ שלפני אותה עונה לא נתן איזו אינדיקציה על העונה שנעבור. אני זוכר שיצאנו למחנה אימון והיו את אותן מריבות ובלאגנים כפי שהיו בכל עונה לפני כן".

מתי הבנת שזה באמת הולך לקרות?

"אני לא יכול לשכוח את המחזור ה-9. הפסדנו להפועל תל אביב ולמעשה שלמה שרף כבר הודיע שהוא התפטר. אותי ועוד כמה שחקנים כמו גבי אמסלם ואיתן אהרוני השעו כי דיברנו בתקשורת והעברנו ביקורת אחד על השני. במחזור הבא היה לנו משחק מול מכבי יפו ועלינו עם הרכב חסר, כשהיה ברור לכולם שאם לא ננצח שרף עוזב. להגיד אליפות זה היה משהו לא הגיוני בכלל. אפשר להגיד שמשהו השתנה במשחק מול מכבי תל אביב (מחזור 18 – ע.ג). ניצחנו 2:3 והדברים התחברו לנו. אבל גם אז אף אחד לא דיבר בכלל על אליפות. פתאום בסיום העונה מצאנו את עצמנו בסיטואציה שלא היה מוכרת לאף אחד. מזל שנגמר במחזור האחרון כי אם זה היה נמשך עוד מחזור אחד לא היינו לוקחים, כי המתח היה עצום. לא יכולנו לחיות את השבוע הזה. האוהדים היו רגילים לאכזבות וכשפתאום נוצר מצב לאליפות, זה היה מבהיל אפילו להנהלה".

המסקנה שלך בדיעבד מעונה מיוחדת כזו?

"שאין דבר כזה בלתי אפשרי בכדורגל, גם אם אף אחד לא נתן לך סיכוי בהתחלה".

זה מזכיר לך משהו מהאליפות המסתמנת של מכבי חיפה העונה?

"בשום דבר. בקיץ האחרון אולי דיברו שמכבי חיפה לא תיקח את האליפות, עלינו אמרו שאולי נישאר בליגה".

ברוך ממן, מכבי חיפה. מכבי חיפה
אין כזה דבר בלתי אפשרי. ממן/מכבי חיפה

הפועל כפר סבא 81/82 (3 קולות)

סיפור המקרה: הפועל כפר סבא, כמו כל הקבוצות בתקופתה, היתה אמורה לשמש תפאורה לאחת הקבוצות הכי גדולות בכל הזמנים ששיחקה אז: מכבי נתניה. כולם היו מוכנים לעוד מופע של מכנס-לביא-לם, אבל דווקא הקבוצה האפורה והקטנטנה מכפר סבא תקעה לה מקל בגלגלים.

אלי יאני, חלוץ הקבוצה, כמה האמנת בתחילת העונה שזה יסתיים כך?

"כפר סבא היתה קבוצה בהליך בנייה והמילה אליפות היתה בכלל זרה. לא רק שלא דיברנו, אפילו לא דמיינו אליפות. זה מזכיר לי את מכבי תל אביב כדורסל העונה, שהחלו תהליך בנייה ופתאום מצאו את עצמם בקמפיין גדול. צריך לזכור שדרור קשטן היה מאמן מאוד צעיר אז, ויצחק שום, שהיה הכוכב של הקבוצה, היה בסוף הקריירה שלו".

מתי הבנת שזה באמת הולך לקרות?

"אחרי הפתיחה הטובה מאוד שלנו, כשראינו שאנחנו מתגברים ממש תוך דקות ספורות על קבוצות חזקות, ידענו שיש לנו קבוצה חזקה. אני זוכר את המשחק נגד יהוד מלכת הבונקר וכבר בדקה ה-15 נתנו לנו להם שלושה שערים. אבל גם אז לא העזנו להגיד אליפות. לא היינו מועדון כזה. לפני העונה אף אחד לא חשב שאפשר להתמודד מול מכבי נתניה ולקראת סוף הליגה הם ניצחו אותנו בהצגה מופלאה. היינו בטוחים שהסיפור נגמר, אבל לשמחתי הם נכנסו לשאננות".

המסקנה שלך בדיעבד מעונה מיוחדת כזו?

"שאם אתה לא בשל לדברים קיצוניים, זה יכול להזיק. קיבלנו טיול לאירופה מתנה אחרי האליפות ושחקנים לא הצליחו לצאת מזה, ובעונה הבאה כבר ירדנו ליגה".

זה מזכיר לך משהו מהאליפות המסתמנת של מכבי חיפה העונה?

"לא. למכבי חיפה היו עוגנים, זה פרויקט של יעקב שחר עם דרך. אנחנו הגענו לשיא מבלי לתכנן".

אלי יאני לשעבר כדורגלן הפועל כפר סבא. באדיבות המשפחה
מי בכלל דמיין אליפות? יאני/באדיבות המשפחה

הכח מכבי רמת גן 64/65 (4 קולות)

סיפור המקרה: שנה אחרי האליפות של העולה החדשה הפועל רמת גן, אף אחד לא ציפה לעוד סיפור סינדרלה. אלא שבין שלטון הפועל פתח תקווה בסוף שנות ה-50 לעלייתן המחודשת של התל אביביות בסוף שנות ה-60, הליגה הראשונה קיבלה עוד אלופה משום מקום: הכח רמת גן. גם היום, כשאומרים הכח רמת גן אלופה, זה נשמע לא הגיוני. אז תחשבו מה הרגישו באותם ימים.

לופא קדוש, שוער הקבוצה, כמה האמנת בתחילת העונה שזה יסתיים כך?

"לא היו שום דיבורים ולא נעליים על אליפות. רק שנתיים לפני כן עלינו ליגה ועונה לפני כן נשארנו בנס. התחלנו את העונה בלי מטרה".

מתי הבנת שזה באמת הולך לקרות?

"ככל שהעונה נמשכה ראינו שזה אפשרי להיות קבוצת צמרת. אליפות של הפועל רמת גן נותנת כוח לקטנות. אלא שהפועל רמת גן היה מועדון מנוסה. להכח זו היתה פעם ראשונה בליגה העליונה. כשניצחנו את מכבי תל אביב הגדולה ועצרתי פנדל בדקה -90 ידענו שאנחנו הולכים חזק קדימה. יחד עם הניצחון על הפועל פתח תקווה, הבנו שאנחנו בכיוון הנכון".

המסקנה שלך בדיעבד מעונה מיוחדת כזו?

"אצלי זה בעצם שינה את כל התפישה. פתאום התחלנו לחשוב על לשחק בנבחרת. זה כמו שהיום קבוצה כמו עכו תיזכה באליפות".

זה מזכיר לך משהו מהאליפות המסתמנת של מכבי חיפה העונה?

"בשני המקרים, היופי של משחק הכדורגל בא לידי ביטוי. בשני המקרים, באו קטנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככל שהעונה נמשכה, הם הבינו שאפשר להיות קבוצת צמרת. לופא קדוש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפועל רמת גן 63/64 (5 קולות)

סיפור המקרה: אחד משני המקרים הבודדים בהם עולה חדשה זכתה תוך עונה באליפות. המקרה הנוסף הוא בית"ר ירושלים 1992/3. מי חשב שדווקא רמת גן הקטנה תיקטע את רצף חמש האליפות – שיא שמחזיק עד היום – של הפועל פתח תקווה? עם מאמן צעיר כמו דוביד שוויצר? יעקב חודורוב הגיע מהפועל תל אביב כדי לסייע ועשה את הבלתי ייאמן.

ראובן כהן, חלוץ הקבוצה, כמה האמנת בתחילת העונה שזה יסתיים כך?

"אחרי שרק עלינו ליגה, המטרה של כולם בקיץ היתה אחת: להישאר".

מתי הבנת שזה באמת הולך לקרות?

"במחנה האימון הבנו שמתגבשת קבוצה טובה ממה שחשבו, עם התקפה חזקה, אמצע טוב וחודורוב שהיה הכי טוב בארץ. אבל גם אז לא חשבנו בכיוון של אליפות. אני לא יכול לשכוח את המשחק אצלנו במכתש מול הפועל פתח תקווה הגדולה שלאחריו קפצנו למקום הראשון שהחזקנו אותו עד סיום העונה. זה המשחק שהחדיר לכולם את האמונה. מאז כל משחק נתנו הצגה. זה היה בלתי נתפש לעבור את הפועל פתח תקווה שהייתה עם חמש אליפויות ברציפות".

המסקנה שלך בדיעבד מעונה מיוחדת כזו?

"לשחק בהנאה למען האוהדים. לא לחשוש ולא לשחק הגנתי. נותנים לך 2, נסה להחזיר 3 גולים".

זה מזכיר לך משהו מהאליפות המסתמנת של מכבי חיפה העונה?

"דווקא הפועל תל אביב של העונה שעברה הזכירה לי הרבה יותר אותנו. השנה מכבי חיפה היא קבוצה מאוד טכנית, אבל היא לקחה את האליפות בגלל החולשה של הקבוצות האחרות ולא כי הציגה כדורגל מעולם אחר".

• כמעט נכנסו לדירוג: בית"ר ירושלים 1992/3, מכבי נתניה 1970/1, הפועל באר שבע 1974/5

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המטרה בכלל הייתה להישאר. ראובן כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully