וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו עוד בונה על ניר דוידוביץ'?

29.4.2011 / 13:15

גוטמן, תירגע: אחרי כל טעות גדולה, ניר דוידוביץ' מתאושש וחיפה מנצחת. רק שהפעם נוספה דילמה: האם להתחיל לחפש לו יורש?

שי בירוק, שחקנה של הפועל אשקלון, זוכר היטב את הטעות של ניר דוידוביץ' מול מאלמו. "ברור שהיינו המומים מהשער, אבל ניסינו בעיקר לעודד אותו גם אחרי המשחק", הוא נזכר. "למזלו, מה שבעיקר זכרו מהמשחק זו הטעות של ארבייטמן שהורחק, אבל אלה החיים של שוערים, וברור שאם חיפה לא תזכה השנה באליפות, האצבע המאשימה תופנה לעברו בגלל הטעות נגד נתניה".

מכבי נתניה. מכבי חיפה
השנה לא תזיכר כאחת הטובות שלו בקריירה. דוידוביץ'/מכבי חיפה

בירוק ניסח את הדברים במדויק, אבל שכח משהו קטן: אם הטעות ההיא מול מאלמו בכלל לא ייצגה את הכושר המצוין והעונה הנהדרת של דוידוביץ', נדמה כי הטעות מול נתניה מייצגת בהחלט את מה שעובר עליו העונה. הדומיננטיות של אחד השוערים הכי גדולים בתולדות מכבי חיפה, מי שערך את הופעת הבכורה כבר לפני יותר 15 שנה ביום שבו יצחק רבין נרצח, ולעולם לא התאוורר בקבוצה אחרת, כבר פחות מורגשת. עד כי לראשונה בקריירה האדירה שלו עולה השאלה: האם מכבי חיפה הגיעה לרגע שבו היא צריכה לחשוב על היום שאחרי. לא רק שוער שימלא את מקומו בזמן שהוא פצוע, אלא יורש אמיתי. אניימה משלה. יצאנו לבדוק כיצד התאושש דוידוביץ' מטעויות העבר שלו ואיך זה השפיע עליו במשחקים הבאים, אבל לא התחמקנו מהשאלה היותר גדולה שעד למשחק מול נתניה לא היה נעים ולא היה הוגן לשאול.

אחרי הטעויות, ניצחונות

כולם זוכרים את הטעות הקשה נגד מאלמו לפני קצת פחות משש שנים, אבל ברקורד של דוידוביץ' יש כמה רגעים נוספים שהוא היה מעדיף לשכוח עם טעויות שאינן טיפוסיות לשוער מנוסה. בחרנו בשישה רגעים כאלה לאורך הקריירה הארוכה שלו וניסינו לבדוק האם הייתה להם השפעה במשחקים הבאים שלו באותה עונה.

נפתח בטעות של דוידוביץ' בעונת 1997/8, אז היה שוער צעיר שפתח בדרבי החיפאי וירד עם קבוצתו מנוצחים 4:2. באותו משחק במחזור ה-13, דוידוביץ' ספג שער מצחיק מלירון בסיס כאשר יציאה רעה שלו הסתיימה עם הקפיצה מעליו, כשלירון בסיס הבקיע מקרוב. אלא שבארבעת המחזורים הבאים באותה עונה, שהסתיימה במקום הרביעי, חיפה חזרה לנצח ודוידוביץ' ספג בהם שני שערים בלבד.

דוידוביץ' גם ספג שני שערים לא מחויבי המציאות בעונה האירופית המצוינת של מכבי חיפה בגביע המחזיקות ב-1998/9, שהסתיימה ברבע הגמר. את השער הראשון הוא ספג נגד פריס סן ז'רמן בניצחון 2:3 בארץ אחרי שכדור שנבעט אליו מ-14 מטר למרכז השער נהדף על ידי דוידוביץ' וחמק לו בין הידיים. שלושה חודשים לאחר מכן, דוידוביץ' סיים עם הירוקים את המסע המושלם באירופה בהפסד 3:0 במוסקבה מול לוקומוטיב, אחרי שהופתע עם בעיטה מ-30 מטר. השוער כבר נראה תופס את הכדור הלא מסוכן, אבל שמט אותו.

את אותה עונה חיפה סיימה רק במקום השלישי ובמרחק 11 נקודות מהפועל חיפה. לאחר הטעות הראשונה, חיפה ניצחה בחמישה משחקי ליגה רצופים (כולל שלוש רביעיות ושישייה אחת) ולאחר הטעות השנייה חיפה ניצחה בשלושה משחקים רצופים (רק באחד מהם שיחק דוידוביץ'). העונה הזו כאמור לא הסתיימה עם אליפות, אבל הוכיחה שלפחות בטווח הקצר, דוידוביץ' ידע להתאושש מהטעויות הללו.

השטויות לא מנעו אליפויות

נמשיך עם הטעות הקשה הרביעית של דוידוביץ'. לפני שש שנים נשרו הירוקים לגביע אופ"א אחרי כישלון רוזנבורג, ונתקלו בדנייפרו האוקראינית. אחרי ניצחון 0:1 בבלומפילד, הירוקים התארחו באוקראינה ודוידוביץ' ספג שער מ-25 מטרים כשהכדור קפץ לפניו וחדר פנימה.למרות זאת, חיפה חזרה לליגה וזכתה באליפות בקלות בפער של 11 נקודות. דוידוביץ' וחיפה ניצחו בשישה משחקים רצופים לאחר הטעות האומללה וטיילו כאמור לאחת האליפויות הקלות שלהם.

שנה לאחר מכן הגיעה הטעות הקשה של דוידוביץ' מול מאלמו במשחק הגומלין שנערך בבלומפילד כאשר כדור סתמי הורם לרחבה החיפאית והכדור ברח לו מהידיים היישר אל השער. חיפה איבדה שנה שנייה ברציפות את האפשרות להגיע לליגת האלופות, כשגם העונה הזו הסתיימה באליפות ירוקה, ולמרות הטעות הקשה הזו, חיפה ניצחה עם דוידוביץ' 11 משחקים רצופים לאחר מכן.

הטעות הקשה האחרונה הייתה בחצי גמר גביע הטוטו, כאשר הירוקים ניצחו בפנדלים את בית"ר ירושלים ב-2007/8, אבל מהמשחק הזה תיזכר בעיקר הוצאת הכדור האומללה של דוידוביץ' אל רגלו המושטת של גל אלברמן, שכבש את השער הקל ביותר בקריירה שלו. בית"ר סיימה את העונה כאלופה. לאחר המשחק הזה, חיפה אספה עשר מתוך 12 נקודות אפשריות בארבעת המשחקים הבאים שלה, מה שמעיד פעם נוספת שהטעויות הללו לא השפיעו על הביטחון של דוידוביץ'.

כולם טועים, לדוידוביץ' זוכרים

הסטטיסטיקה, אם כן, מראה שהטעויות לא פגעו בדוידוביץ' ולא השפיעו על יכולתו או יכולת קבוצתו. אבל האם תהיה השפעה דווקא במשחק העונה? "אין שוער שלא טועה", מבהיר שביט אלימלך, כיום עוזר מאמן הפועל חיפה ובעבר שוערה של הפועל תל אביב ונבחרת ישראל. "לכל שוער אפשר לעשות לקט של טעויות אם רוצים, אבל צריך לזכור שמה שקרה בנתניה זה מקרה נדיר שלא יחזור על עצמו. אני בטוח שהיו מקרים שדוידוביץ' עצמו היה טוב ושחקנים אחרים היו פחות טובים, ולכן אני לא חושב שצריך לייחס לטעות הזו יותר מדי חשיבות לקראת משחק העונה".

זאב זלצר, למשל, משוכנע שהטעויות האלה רק מוסיפות ביטחון לדוידוביץ': "זה יכול להשפיע רק לכיוון החיובי כי דוידוביץ' הוא שחקן שכולם אוהבים ולכן גם השחקנים עצמם יקבלו מוטיבצית יתר לעזור לו. רמת הציפיות מדוידוביץ' גבוהה בשל היכולת הטובה שלו, ולכן הרבה פעמים זוכרים את הטעויות שלו יותר מטעויות של שוערים אחרים. כשרוצים להבליט משהו, זה תמיד מגיע מעיני המתבונן. אף אחד לא זוכר שכמה דקות לפני השער הזה, הוא הציל שער בטוח. אני בטוח שהוא היה מרוכז ומוכן, ולדברים כאלה אין הסבר, זה פשוט חוסר מזל".

לופא קדוש, מאמן הפועל ירושלים ושוער עבר, משוכנע אף הוא שלטעות הזו לא תהיה השפעה על משחק העונה: "לכל שוער אני יכול להכין לקט של טעויות, וזה היה מקרה באמת נדיר. לא מצא חן בעיני העליהום שעשו עליו. אפשר לחשוב שהוא משחק לבד ואפשר לחשוב שטעות של שחקן שדה הייתה מסוקרת על ידי התקשורת באותה מידה. אני לא מאמין שהטעות הזו תשפיע עליו, הוא לא התחיל לשחק אתמול, אבל עכשיו מסתכלים עליו ועל מכבי חיפה בזכוכית מגדלת. גם אניימה עשה טעויות קשות, אבל על דוידוביץ' קל להתלבש כי הטעויות האלה הגיעו במאני טיים, וזה מה שאנשים זוכרים. עצם העובדה שזוכרים לו את הטעויות האלה מעידה עד כמה הוא שוער גדול".

אולי ילמד מואן דר סאר?

אבל למרות הסופרלטיבים הרבים שדוידוביץ' זוכה להם, גם בחיפה יבינו בקרוב שלא לעולם חוסן, ובשלב מסוים הם יצטרכו למצוא שוער שיוביל אותם כמו שהם התרגלו במשך שנים. דוידוביץ', שעבר במהלך הקריירה שלו לא מעט ניתוחים ופציעות, לא פתח את העונה בגלל כאבים בברך, ובזמן הזה אמיר אדרי עמד היטב בשער וכיפר על חסרונו. רק בחודש נובמבר דוידוביץ' חזר, אבל עכשיו כשהעונה מתקרבת לסיומה, האם חיפה צריכה להתחיל לחשוב על היום שאחרי ולהריץ שוער אחר שימלא את מקומו?

על התשובה הזו רק רופא מכבי חיפה יכול לענות בדיוק המירבי. מה שכן, בניגוד לשוערים אחרים שמשתבחים עם הגיל, במקרה של דוידוביץ', בעיקר בגלל הפציעות, נדמה שלא כך הדבר. זלצר נזכר דווקא במקרה של אדווין ואן דר סאר, שוערה ההולנדי של מנצ'סטר יונייטד, שהגיע אליה ב-2005 וגם בגיל 40 הוא מצליח לשחק ברמות הגבוהות. "ואן דר סאר עבר קבוצות ופתאום קם לתחיה", מספר זלצר. "יכול להיות שגם דוידוביץ' צריך ללכת למקום אחר כדי לקבל רוח חדשה שתעזור לו ולמועדון".

אלימלך לעומתו משוכנע שחיפה צריכה להמשיך ולהתמיד עם דוידוביץ': "זה לא שיש כל כך הרבה אופציות טובות בחוץ. שוערים זה עסק יקר והטובים לא ישחקו בארץ. אין לדוידוביץ' כרגע מחליף במכבי חיפה. דווקא העובדה שהוא לא שיחק בגלל שהוא היה פצוע הרבה מאוד, זה משהו שמשחק היום לטובתו כי הגוף שלו נשחק פחות".

גם קדוש משוכנע שחיפה תבחר להשאיר את דוידוביץ' בשנים הקרובות: "אני חושב שהוא יכול להמשיך לשחק ברמה הזו לפחות שנתיים או שלוש, והכל תלוי בבריאות שלו. כל עוד הוא לא נפצע ומרגיש בריא, הוא צריך להמשיך. בכל מקרה, חיפה צריכה לבשל את השוער הבא שלה כדי שישאב מהניסיון של דוידוביץ' ומהקבוצה הבוגרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully