וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמתו של פיני גרשון

13.4.2011 / 15:08

הוא מסרב להצעות מולנסיה וצסק"א ולא בטוח שבוער בו לחזור לאמן כדורסל. אולי כי בוער בו יותר הכעס על מכבי תל אביב. הבלוג של גרינוולד

לו רק רצה, פיני גרשון היה נמצא כעת ברוסיה או בספרד, מעביר אימון בוקר לשחקני צסק"א, חימקי או ולנסיה. כולן פנו אליו בחודשים האחרונים עם הצעות קונקרטיות; בוא לכאן, ביקשו ממנו, קח צ'ק, מלא סכום וחתום.

כולן נדחו על ידו מיד.

פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב כדורסל. רויטרס
גרשון ידוע בחיבתו למזומנים ויכול היה להרוויח הרבה יותר בצסק"א או בחימקי, אך דומה כי יצר הנקמה במכבי חזק מן החמדנות. גרשון/רויטרס

***

כמעט שנה חלפה מאז פיטוריו הסנסציוניים ממכבי תל אביב, ודומה כי גרשון הולך ומתרחק מאימון כדורסל. הוא מגיש תכניות רדיו וטלוויזיה, רוקם העברות שחקנים ברחבי היבשת, מטפח את קשריו הענפים ביוון ובמזרח אירופה, מערבב ומתערבב, אבל על אימון מסרב גרשון לשמוע.

מקורו של הסירוב הזה, אומרים חבריו, נעוץ במניעים עקרוניים: אם היה מסכים לאמן בקבוצה אחרת, הייתה משכורתו החדשה מקוזזת מחובותיה של מכבי כלפיו. לזה הוא לא היה מוכן. גרשון מבקש שמכבי, דווקא היא, תספוג את עלות שכרו המלאה. וזו עלות בלתי-מבוטלת; החוזה עליו חתם בנובמבר 2008 הפך אותו למאמן היקר בתולדות הספורט הישראלי, עם שכר של כמיליון וחצי דולר ברוטו לעונה. גרשון ידוע בחיבתו למזומנים ויכול היה להרוויח הרבה יותר בצסק"א או בחימקי, אך דומה כי יצר הנקמה במכבי חזק מן החמדנות.

המקרה של גרשון חסר תקדים: מעולם לא שילמה מכבי שכר מלא לאיש מקצוע שפוטר או הועזב. זה גם לא קורה בקבוצות אחרות או בענפים אחרים. בדרך כלל מגיעים המועזבים הללו לפשרה כספית כלשהי, שכרוכה בפיצוי בגובה אחוז מסוים מהחוזה והשתחררות מכבליו של המועדון. אטורה מסינה, לשם הדוגמא, ויתר לאחרונה על מרבית שכרו בריאל מדריד. גרשון עשה היסטוריה גם במובן הזה.

שכרו של גרשון במכבי לא נפגע, כאמור. ההטבות היחידות שנשללו ממנו ע"י מכבי הן החזרי הוצאות דלק וסלולר. באופן פרדוקסלי, הצלחתה המקצועית של מכבי העונה אמורה להיות שווה עבורו עוד כמה עשרות אלפי דולרים לפחות: חוזהו של גרשון כולל בונוסים מיוחדים בגין העפלה של הקבוצה לפיינל פור וזכייה באליפות היורוליג, וכן בגין זכייה בגביע המדינה ובאליפות ישראל. ההיסטוריה חוזרת על עצמה, מתלוצצים ידידיו; דיוויד בלאט עובד קשה, וגרשון קוצר את הפירות.

פיני גרשון עם שמעון מזרחי. ברני ארדוב
בקיץ הדגיש המועדון כי גרשון לא פוטר, אלא רק הועבר מתפקיד המאמן. "פיני נשאר איתנו", הצהיר שמעון מזרחי, "וישתלב במערכת בתפקיד אחר". גרשון ומזרחי/ברני ארדוב

***

בקיץ הדגיש המועדון כי גרשון לא פוטר, אלא רק "הועבר" מתפקיד המאמן. "פיני נשאר איתנו", הצהיר שמעון מזרחי, "וישתלב במערכת בתפקיד אחר". אכן, תפקידים רבים הוצעו לו, כולם תמורת תוספת שכר מעבר לזה המובטח לו ממילא: החל מפיתוח מקצועי של קבוצת הבת יקנעם/מגידו ופיתוח מחלקת הסקאוט, דרך עזרה בבחירת זרים ובניהול מו"מ מולם, ועד לגיוס ספונסרים וניהול הקשר עם האוהדים. כל ההצעות הללו נענו בשלילה.

"כל מה שמעניין את פיני זה שמכבי תשלם לו את מה שהוא אמור היה להרוויח כמאמן, ושהוא ישב בבית ולא יעשה כלום", אומר אחד ממקורביו. "מבחינתו מכבי צריכה להיענש על הפיטורים שלו, והוא בוחר להעניש אותם כלכלית".

המקרה היחיד בו הסכים גרשון לערוך מחווה מסוימת כלפי מכבי היה בפריסת חובותיה של הקבוצה כלפיו לשנה וחצי (במקום לשנה אחת) – אלא שגם במקרה הזה דרש פיצוי נוסף בתמורה להסכמתו.

דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
גרשון לא שוכח ולא סולח. עם דיוויד פדרמן, שנתפס על ידו כאחראי הראשי לפיטוריו, הוא מסרב לדבר. פדרמן/ברני ארדוב

***

גרשון לא שוכח ולא סולח. עם דיוויד פדרמן, שנתפס על ידו כאחראי הראשי לפיטוריו, הוא מסרב לדבר. עם שמעון מזרחי מחזיק בקשרים טובים, אבל משום מה לא היה זה מזרחי שנשלח לנהל מול גרשון את המו"מ בעניין הפיצויים. זו עוד אינדיקציה להיחלשות מעמדו של מזרחי, גורסים מקורבים למערכת.

בתחילה היה זה פדרמן עצמו שניסה להגיע עם גרשון להבנות, אך המגעים התפוצצו; לאחר מכן ניסה החשב דורון לב לסייע, ושוב הגיעו הצדדים למבוי סתום. כעת איש הקשר של מכבי לעניין גרשון הוא נמי גולדשטיין, מקורבו של פדרמן.

לא אחת העונה איחרה משכורתו של גרשון להיכנס לחשבון הבנק. גרשון רתח על כך כפי שזעם בקיץ, כאשר קיבל הצעה להצטרף לאתר "וואן" ולתוכנית הרדיו שלו אך מכבי – עדיין בגדר המעסיקה העיקרית של גרשון – התנתה את הסכמתה בכך ששכרו מ"וואן" (40,000 ש"ח בחודש, כך סיפר גרשון בשיחות סגורות) יקוזז מחובותיה. גרשון טען שאין קשר בין הדברים: לא מדובר במשרת אימון כדורסל, אמר, ורק משרת אימון מצדיקה קיזוז בשכר. מכבי טענה שהקשר ברור: אילו נותר מאמן הקבוצה ממילא לא יכול היה לכתוב לכלי תקשורת, ולכן כל עבודה אחרת מחייבת קיזוז. הלא הצעתם לי לעמוד בראש פרויקט מגידו, השיב לכך גרשון, וגם את העבודה הזו לא יכולתי לעשות אילו הייתי המאמן. ומה בין מגידו לעבודה אחרת?

סופו של הסיפור בכך שגרשון התעקש, איים, צעק, ומכבי התקפלה. ייתכן כי גם הפחד מאימת לשונו המושחזת הובא במכלול השיקולים. במכבי יודעים שגרשון מחזיק במידע רב על הנעשה בתוככי המועדון. לכן יש למערכת אינטרס מובהק לשמור על גרשון מרוצה ככל הניתן. כעת גרשון לא יכול לדבר, לא כל עוד מכבי משלמת את שכרו, אבל בתום העונה הוא משתחרר מכבליו המשפטיים ובאופן עקרוני מקבל רישיון לירות. אם ידבר, הנזק התדמיתי עלול להיות נרחב ומשמעותי.

פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב עם עוזרו שרון דרוקר והמנהל גור שלף. ברני ארדוב
גרשון, אמרנו, מטפח היטב את קשריו מעבר לים, אך בישראל התמוטטו רבות ממערכות היחסים המקצועיות שלו, חלקם עם אנשי מקצוע שנחשבו לבני טיפוחיו. גרשון עם שלף ודרוקר/ברני ארדוב

***

גרשון, אמרנו, מטפח היטב את קשריו מעבר לים, אך בישראל התמוטטו רבות ממערכות היחסים המקצועיות שלו, חלקם עם אנשי מקצוע שנחשבו לבני טיפוחיו. עם עוזרו לשעבר שרון דרוקר הוא לא מדבר עוד מאמצע העונה שעברה, וכשזה אימן בסלוניקי ביקר אותו בתקשורת היוונית; לגור שלף הוא לא מחזיר טלפונים; יחסיו עם דיוויד בלאט קרירים – פגישת עבודה לא נערכה ביניהם, לא כל שכן חפיפה מסודרת; הוא החרים את טל בורשטיין, כשזה סירב בקיץ 2009 להצעתה הכספית של מכבי ועבר לספרד; עם צביקה שרף ומולי קצורין הוא מסוכסך במשך שנים; עם דני קליין הוא לא מדבר עידן ועידנים.

אולי זה כי כדורסל הפך עבור גרשון – המאמן המצליח בתולדות הספורט הישראלי ואחד הגדולים בהיסטוריה של הכדורסל האירופאי, כזכור – לעיסוק משני, זניח. עוד כאשר אימן עסקו כלי התקשורת במוסר העבודה המפוקפק שלו; גרשון תמיד השקיע בעסקים מהצד, וכעת מקדיש את מירב מרצו למיזמים ולהשקעות, רובם רחוקים מתחום הספורט.

בנובמבר יחגוג יום הולדת 60. זהו גיל מתקדם לאימון כדורסל: זלימיר אובראדוביץ' ואטורה מסינה, יריביו המיתולוגיים, מצויים רק בראשית שנות החמישים לחייהם. אם אימן העונה, היה נחשב למאמן השלישי המבוגר ביורוליג; רק דודה איבקוביץ' וסבטיסלב פשיץ' זקנים ממנו.

האם נותר במותניו כוח לעוד סיבוב אחד, אחרון? חבריו ממתינים בדריכות לקיץ, כשתסתיים הזרמת הכספים ממכבי. כי יותר משגרשון אוהב לספור כסף ולנוח, חשובה לו הנקמה הספורטיבית. תואר אחד אחרון עם קבוצה אירופאית נראה כמו סיום הולם לקריירה בלתי נשכחת.

* את תגובת גרשון לא ניתן היה להשיג. תגובת מכבי תל אביב תובא לכשתושג.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully