וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב שחר – הרגעים הגדולים

6.4.2011 / 16:00

ויש הרבה כאלה. הבוס הנצחי שחוגג 70 השאיר חותם בכל עונה ועונה. תומר יצחק בחר את העשרה שעיצבו את דרכו

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. ברני ארדוב
הרבה רגעים יפים, שמחים ועצובים,/ברני ארדוב

השידוך עם גיורא שפיגל

ב-1 ביולי 1992 הפך יעקב שחר לאדם הפרטי הראשון שהוא בעלים של קבוצת כדורגל בישראל, כשלקח מועדון שעמד על סף פשיטת רגל והרים אותו לגבהים חדשים. המהלך המקצועי הראשון שעשה היה הבאתו של גיורא שפיגל מבני יהודה לעמדת המאמן. שפיגל היה היחיד בארץ שראה את אירופה לנגד עיניו, ובימים בהם עשה הכדורגל הישראלי את צעדיו הראשונים ביבשת, לא היה חשוב מכך. דפוסי החשיבה וההתנהלות של שפיגל השתלבו עם הקו של שחר ושינו את מכבי חיפה ללא היכר. גם הנשיא החדש למד לא מעט מהתקופה הארוכה לצד המאמן, על אף האקורד הצורם בו הסתיים השידוך. את העונה הראשונה חתמו השניים עם גביע המדינה לשנת 1993 ובניית בסיס איתן לקבוצה. שחר מצא שותף אמיתי לחזונו.

אליפות ללא הפסד

את הפירות קצרה מכבי חיפה מיד בעונה הבאה, שלדעת רבים הייתה הגדולה ביותר של קבוצה ישראלית כלשהי. מסע רכש מרשים בתחילת 1993/4 הציב את הירוקים כמועמדים לאליפות, אבל אף אחד לא העלה בדעתו שזו תהיה קבוצה היסטורית. מכבי חיפה סיימה את 39 מחזורי הליגה הארוכים ללא הפסד, כבשה 97 שערים, סיפקה הצגות כמעט מדי שבוע והגיעה לשיאה עם 0:5 מוחץ במשחק העונה מול מכבי תל אביב. הקטר הירוק דהר גם באירופה, כשמכבי חיפה הייתה לקבוצה הישראלית הראשונה בשמינית גמר גביע המחזיקות, שם נתנה פייט אדיר לפארמה הנוצצת והודחה רק בפנדלים. את הראיון החגיגי המשותף של שחר ושפיגל במהלך חגיגות האליפות קשה לשכוח. גם הם הודו שזו הייתה עונה של פעם בחיים, עונה שתעצב את הדרך של שחר.

מכבי חיפה בעונת 1993/94. מכבי חיפה
היו גם רגעים פחות יפים, אבל את עשרים השנים שבהן מכבי חיפה נמצאת תחתיו זוכרים בעיקר בחיוך גדול. שחר/מכבי חיפה

מכירת הכוכבים

הקבוצה המלהיבה של שפיגל מיתגה את מכבי חיפה כמוצר מוצלח שזכה לאהבת הקהל הנייטרלי והרוויח שווקים חדשים של אוהדים ממרכז הארץ, אך לא הצליחה ליצור שושלת ולזכות באליפויות נוספות למרות הכדורגל האטרקטיבי. במקביל, השחקנים הבכירים שבעו מהליגה הישראלית והחלו לפזול לכיוון אירופה. בניגוד לקודמיו במועדון, שמנעו ממספר שחקנים בעבר להתקדם לאירופה, שחר הבין שאין טעם להתעקש ובשנת 1996 מכר את איל ברקוביץ' וחיים רביבו לקבוצות מחו"ל. הביקורות לא איחרו לבוא, הקבוצה נכנסה לסחרור של כמה שנים ואיבדה מיוקרתה, אך הצעד הזה הפך את מכבי חיפה למייצאת השחקנים המובילה בארץ. 14 שנים לאחר 'העונה הפיננסית' הראשונה, נקבל את השחזור, כולל הפקת לקחים.

האליפות העצובה מכולן

מכבי חיפה נכנסה אל שנות ה-2000 אחרי שבע שנות בצורת וחילופי מאמנים תכופים שלא ממש הועילו. שחר הביא את אברהם גרנט, הכניס את היד עמוק לכיס כדי לצרף שחקני רכש מנוסים וראה את האליפות חוזרת לכרמל. את החגיגות תכננו למחזור הסיום של העונה, בקרית אליעזר מול מכבי תל אביב. השחקנים עשו את העבודה על הדשא וצעדו לעבר ניצחון, אך בדקה ה-83 האצטדיון שינה צבע מששון לאסון. אוהדים מיציע ג' ניסו לפרוץ למגרש ודרסו את כל מי שעמד בדרכם, ילדים נמחצו לעבר הגדרות ו-35 נפצעו. אחד מהם, אמיר רנד, פונה מהמגרש כשהוא סובל מפגיעה מוחית קשה, והאירוע הפך לכתם הגדול ביותר בהיסטוריה של מכבי חיפה. "אשקול את דרכי במועדון", אמר שחר בתסכול לאחר המהומה הגדולה. הנשיא נשאר כמובן וידע עשור מוצלח במיוחד, אך הטראומה לא שככה לרגע.

איל ברקוביץ' שחקן מנצ'סטר סיטי. Clive Brunskill, GettyImages
לא היה טעם להתעקש, ברקוביץ' יצא לאירופה וכל הצדדים הרוויחו/GettyImages, Clive Brunskill

מותו של רובי שפירא

לא מעט בעלי מועדונים יומרניים הפציעו בליגה שלנו במהלך תקופתו של שחר במכבי חיפה, אבל רק אחד גרם לו להיכנס לסחרור ולהלהיט את השוק. כאשר רובי שפירא רכש את הפועל חיפה, במקביל לזכייתה של מכבי חיפה ב-1993/4, המאבק על השחקנים הישראליים עלה מדרגה. שפירא ושחר פתחו את הכיס עבור כל כישרון ממוצע ויצרו יריבות עזה בעיר חיפה. הפועל זכתה באליפות היסטורית ב-1998/9, אך זו הייתה שירת הברבור של תקופת שפירא, שנקלע למשבר כלכלי ושם קץ לחייו ב-14 בדצמבר 2001. האירוע הטרגי השפיע על הכדורגל הישראלי כולו, אך בעיקר נתן אותותיו על שחר. הבעלים של מכבי חיפה התמתן בגישתו, השאיר את הכוחנות מאחור והיה הראשון לסייע ליריבים האדומים. את הלקחים מאותה תקופה הפיק שחר בהתמודדות מול גאידמק וגולדהאר, כשהעדיף להיות הקול השפוי.

העפלה היסטורית לליגת האלופות

שנה אחרי פרשת הפקס הידועה לשמצה, מכבי חיפה קבעה תקדים נוסף בכדורגל הישראלי כשהייתה לראשונה שמעפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2002/3, באותו ערב מרגש בגראץ. יצחק שום ירש מגרנט קבוצה בשלה, מנוסה ועתירת כוכבים, שלא הסתפקה בהגעה לבמה המרכזית של אירופה אלא הציגה גם שם יכולת מרשימה עם שבע נקודות ו-12 שערי זכות, כולל ניצחון מזהיר על מנצ'סטר יונייטד. זו הקבוצה עליה שחר אמר שהייתה "הגדולה בתולדות הכדורגל הישראלי, אפילו יותר מזו של 1993/4". העונה הזו, למרות שבסופה איבדו הירוקים את התואר על חודו של שער, קיבעה את מעמדה של מכבי חיפה כפורצת הדרך וכקבוצה המובילה של ישראל. אחרי עשור בתפקיד, שחר השיג את מטרת העל.

יעקב שחר בעלים מכבי חיפה גובאני רוסו חוגגים עליה לליגת האלופות אחרי נצחון על שטורם גראץ  ( אתר מכבי חיפה ). מכבי חיפה
הישג שקיבע את מעמדה של מכבי חיפה כפורצת הדרך. שחר חוגג עם רוסו בגראץ/מכבי חיפה

הפסקת החשמל

שחר לא מסוגל לסבול פאשלות, יעידו מספר מעורבים בפרשת הפקס ששילמו במשרותיהם. במוקדמות ליגת האלופות באוגוסט 2004 מול רוזנבורג, כשמכבי חיפה נמצאת מרחק נגיעה מהעפלה לשלב הבתים, לנשיא כבר לא היה את מי להאשים. קומדיה של טעויות על המגרש ובעיקר שתי הפסקות חשמל הזויות ששינו את המומנטום באצטדיון הלאומי, גרמו לירוקים לאבד יתרון של שני שערים ואת הכרטיס הנכסף. "יש המון רגעים קשים כבעלים של מועדון, אבל אם אחרי רוזנבורג לא הלכתי, קשה לי להאמין שאקום ואלך עכשיו", נזכר שחר בתחילת העונה הנוכחית בעקבות ההדחה מאירופה. היה זה רגע שבר אמיתי, שגם אותו ידעה מכבי חיפה לצלוח.

תחילת השושלת

הופעת הבכורה בליגת האלופות, כאמור, הציבה את מכבי חיפה דרגה מעל יתר הקבוצות הגדולות של ישראל. כך, גם אחרי עזיבתו של שום ליוון ונדידת הכוכבים, לא נוצר ואקום. שחר הימר על רוני לוי שאימן עד אז את קבוצת הנוער, לא התרגש מקולות המחאה שנשמעו ביציע לאורך התקופה וקיבל בתמורה שלוש אליפויות רצופות שהוכרעו הרבה לפני מחזור הסיום. כדורגל גדול אולי לא היה שם וגם האכזבות באירופה העיבו על החגיגה, אבל השושלת המרשימה בקלילותה הייתה זו שהובילה להשוואות לקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב. הקבלה שלמרות חיבתו של שחר לצהובים ולשמעון מזרחי, בחיפה תמיד סלדו ממנה.

רוני לוי מאמן מכבי פתח תקוה יעקב שחר בעלים מכבי חיפה. טל לוי
הוכיחו שלא צריך להתחשב בהכרח במה שאומרים. שחר ורוני לוי/טל לוי

שוב בליגת האלופות

בניגוד לקבוצה המוכנה של שום, זו של אלישע לוי לא נבנתה לקראת ליגת האלופות וגם לא כדי לקחת אליפות. אולם זה קרה. אם בעזרת שפיגל הציב שחר סטנדרטים אירופאים ואת רוני לוי הוא הביא כדי להשליט סדר, עם אלישע לוי השאיפה הייתה לחזור לבסיס ולהסתמך על בוגרי מחלקת הנוער. מכבי חיפה החדשה התעלתה על הציפיות עם האליפות וההעפלה השנייה בתולדותיה לשלב הבתים, וגם הקמפיין נטול הנקודות והשערים לא הצליח להעמיד באור שלילי את המהלך שנעשה במועדון. מכבי חיפה שוב, כמו לפני 25 שנה, שייכת קודם כל לשחקני הבית.

הקיזוז

העונה שהחלה עם המנון ליגת האלופות ורצף ניצחונות בליגה, הסתיימה במפח נפש על הדשא בבלומפילד. שחר, כמו יתר ראשי הקבוצות, נתן יד בכינון שיטת הקיזוז בליגת העל, אך בניגוד לאחרות מכבי חיפה גם שילמה על כך מחיר יקר. אחרי אובדן האליפות הטראומתי, רואי השחורות חזו התמוטטות למועדון, במיוחד בהתחשב בכך שארבעה שחקני הרכב עזבו לאירופה. אולם מכבי חיפה, כמו הפניקס, התאוששה גם מהאסון הספורטיבי הזה ויצאה לדרך חדשה, כשאת מקומם של שחקני המפתח שעזבו תופסים הצעירים. הדיבורים על עונה פיננסית חזרו, אם כי נטולי נימת הזלזול שליוותה אותם בשנות ה-90. הפעם הם הגיעו לצד מחמאות והשוואות למודל של אייאקס. שחר הצליח לשנות גם את זה. מהפכן אמיתי, כבר אמרנו?

הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר. ברני ארדוב
אחרי המפלה בבלומפילד כולם חזו התפרקות, אבל מכבי חיפה של שחר לא נופלת כל כך מהר, גם לאחר תמונות כאלה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully