וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בקשת מכבי לא מקובלת בכלל"

הג'נרל מנג'ר של פנאתינייקוס מוכן לעזור, אבל בשאר רחבי אירופה לא מסכימים לבקשה הישראלית להקדים את שעת הגמר וגם לא מבינים אותה. הבלוג של גרינוולד מכניס אתכם ללב הסערה

שחקני מכבי תל אביב גיא פניני (ימין), ליאור אליהו, ג'רמי פארגו. ברני ארדוב
יכול להיות שכל החגיגות הללו היו לשווא? אנחנו לא רוצים לחשוב על האפשרות הזו, אבל היא קיימת/ברני ארדוב

בעת כתיבת שורות אלה נמצאים שמעון מזרחי ואלי דריקס על המטוס לברצלונה. דיוויד פדרמן כבר שם. בצהריים ייפגשו עם מזכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומיאו וייתכן כי ייקחו חלק בפגישה נוספת עם גורמים הקשורים בארגון הפיינל פור. אנחנו לא אופטימיים ולא פסימיים, אמר אתמול פדרמן.

פארסת יום הזיכרון מחיה זיכרונות ישנים. במרץ 2004 המריאו פדרמן ומזרחי למפגש דרמטי עם ברתומיאו וראשי היורוליג, בניסיון נואש לשמר את קיומו של הפיינל פור בתל אביב. הימים היו ימי האינתיפאדה השנייה, והמקום האחרון שהאירופאים המעונבים רצו להימצא בו היה ישראל.

בעלים של מכבי תל אביב דיוויד פדרמן, שמעון מזרחי. ברני ארדוב
פארסת יום הזיכרון מחיה זיכרונות ישנים. במרץ 2004 המריאו פדרמן ומזרחי למפגש דרמטי עם ברתומיאו וראשי היורוליג, בניסיון נואש לשמר את קיומו של הפיינל פור בתל אביב. פדרמן ומזרחי/ברני ארדוב

הפגישה הזו הולידה עשרות צ'יזבאטים בדבר תצוגת התכלית הרטורית של ראשי מכבי, שהביאה בסופו של דבר להחלטה לקיים את האירוע בתל אביב. זכורות התמונות מאימון מכבי שהתקיים במקביל לפגישה הדרמטית, בהן מקבל מוני פנאן את ההודעה הסופית ומנתר משמחה על גבו של עוזר המאמן דיוויד בלאט.

האירוע הזה נחקק בזיכרון הקולקטיבי כאחת מנקודות האור בימי האינתיפאדה החשוכים. מדינת ישראל התגייסה אז לעזרת מכבי: שרים ופוליטיקאים ערכו שיחות מרתוניות עם עמיתיהם בעולם; המערכת הביטחונית ערבה לכך שהאירוע יעבור בשלום; גופים ציבוריים השתתפו במימון הוצאות האבטחה האדירות.

זו הייתה מחווה אדירה של אנשי היורוליג למכבי. שכן הפיינל פור ההוא התקיים אומנם בישראל, אבל מבחינת אנשי הכדורסל האירופאים היה כמעט נטול חשיבות ספורטיבית. הקבוצות המשתתפות לוו לישראל בידי פמליות מצומצמות. אוהדים בודדים הגיעו ארצה. חגיגה שהייתה אמורה להיות כל-יבשתית הפכה, הלכה למעשה, למסיבה ישראלית גרידא. כולם רצו לסיים את הסיפור ולעוף מכאן כמה שיותר מהר.

איש לא האשים את ראשי מכבי במאורעות הללו, כמובן. היורוליג התחייבה לערוך את האירוע בתל אביב ומכבי רק התעקשה על כך שתעמוד בהסכמים המוקדמים. הצדק היה עמה. היא הייתה מכוסה לחלוטין מבחינה משפטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מחווה נוספת מהיורוליג? לא בטוח שלאוהדים כדאי לבנות על זה/ברני ארדוב

***

אלא שהסיטואציה הנוכחית שונה לחלוטין. היום הצדק עם אנשי היורוליג: תאריך ושעת הגמר נקבעו מראש. במכבי מנפנפים במכתב ששלחו בחודש ספטמבר, אבל מדבריו של ברתומיאו אמש עולה שמדובר בכסת"ח. "מזרחי התריע לפני שלב הטופ-16 שתאריך משחק הגמר יהיה בעייתי עבור מכבי, ובמהלך הטופ-16 הוא דיבר איתי על כך בתדירות גבוהה יותר", אמר.

הניחוח שעולה מהדברים הוא שעוד בקיץ הבינו במכבי שתהיה בעיה, אבל משום מה בחרו שלא להפעיל את מכבש הלחצים. איש לא אומר זאת במפורש, אבל דומה שהסיבה מובנת: לא מכבי ולא ראשי היורוליג האמינו בקיץ שיצטרכו להתמודד עם הבעיה הזו. אף אחד לא האמין שמכבי תגיע לפיינל פור. אפילו לא שמעון מזרחי.

ג'ורדי ברתומאו מזכ"ל היורוליג עם שמעון מזרחי. ברני ארדוב
לא מכבי ולא ראשי היורוליג האמינו בקיץ שיצטרכו להתמודד עם הבעיה הזו. ברתומיאו/ברני ארדוב

***

על שינוי תאריך הגמר כבר הבינו במכבי שאין מה לדבר. אפילו הזזת שעת המשחק בכמה שעות היא משימה לוגיסטית סבוכה במיוחד. סופ"ש הפיינל פור מורכב ממספר רב של אירועים: בשישי נערכים חצאי-הגמר. בשבת בערב מתקיים ערב הגאלה המסורתי וחלוקת הפרסים לשחקנים המצטיינים. המשחק על מקומות 3-4 נערך לקראת באזור השעה 18:00. הגמר בשעה 22:00. בתווך נערך טורניר הנוער, ומתקיימות מסיבות עיתונאים, קליניקות מקצועיות, קוקטיילים ומפגשים.

ישנם, כמובן, גם בעיות חיצוניות שאינן קשורות ללו"ז האירוע עצמו. קיימת שאלת הטלוויזיה ושאלת האבטחה. על כרטיסי הכניסה הוטבעה שעת המשחק המקורית. בכלל, אירועים ספורטיביים אחרים נערכים בשעות הצהריים. באירופה משחקים כדורגל.

כך שמצד אחד, קשה להאשים את מכבי – שנאבקת על זכותה להשתתף באירוע שהרוויחה את כרטיס הכניסה אליו בכבוד וביושר; מנגד, אם לא יוקדם המשחק לא ניתן יהיה להאשים את אנשי היורוליג. התאריך נקבע מראש. גם השעה. הלו"ז הוכן. מישהו מתאר לעצמו את גמר ליגת האלופות משוחק בצהריים?

שחקן מכבי תל אביב ג'רמי פארגו מונף על כתפיו של סופוקליס שחורציאניטיס וחוגג העפלה לפיינל פור. ברני ארדוב
מצד אחד, קשה להאשים את מכבי – שנאבקת על זכותה להשתתף באירוע שהרוויחה את כרטיס הכניסה אליו בכבוד וביושר; מנגד, אם לא יוקדם המשחק לא ניתן יהיה להאשים את אנשי היורוליג. פארגו מונף על הכתפיים במשחק העלייה לפיינל פור/ברני ארדוב

***

עצם העובדה שביורוליג כלל מסכימים לדון באפשרות להקדים את המשחק נובעת רק בשל חשיבות המועדון הזה למפעל. מכבי מכניסה ליורוליג יותר כסף מכל מועדון אחר מזכויות שידור טלוויזיוניות. היא מושכת אלפים לכל מגרש באירופה. היא שולחת יותר אוהדים מכל מועדון אחר לפיינל פור, והצילה ליורוליג מספיק אירועים כאלה בעשור האחרון. מכבי היא המנצ'סטר יונייטד שלו.

אבל איך שלא תסתיים הפארסה הזו, מכבי תצא רע. אם לא תוקדם השעה, היא תפרוש מהאירוע; אם יוקדם המשחק, מכבי תקים עליה רבים באירופה ותספוג מכה תדמיתית קשה.

מכבי יוצאת רע כי היא האירופאים לא מצליחים להבין את העירוב הזה בין ספורט לבין אירועים לאומיים. וזה מכעיס אותם.

ג'ורדי רובירוסה הוא היורם ארבל של הטלוויזיה הקטלאנית. למעלה מ-25 שנה שהוא משדר את משחקיה של ברצלונה ונחשב לאייקון בעיר.

"הבקשה של מכבי מוזרה מאוד בעינינו", אומר רובירוסה. "אם האירוע היה מתקיים בתל אביב, הייתי אומר – אוקיי, זה יום חשוב לישראלים, באמת צריך לשנות את התאריך. אבל הפיינל פור משוחק בברצלונה. עם כל הכבוד ליום הזיכרון בישראל, ואני באמת מכבד אותו מאוד – למה זה קשור למה שקורה בקטלוניה? הדעה הכללית כאן היא שהתאריך נקבע ושאסור לשנות אותו. אני מקווה ומייחל לכך שלמרות זאת מכבי תגיע ותשחק, כי היא העפילה לפיינל פור ביושר".

גוקאן טורה, כתב היורוליג בטורקיה, מצטרף לדברים. "כולם מכבדים את הבקשה של מכבי, אבל עם כל הכבוד, אנחנו לא יכולים לקבל אותה", הוא אומר. "עבורי, לשנות תאריך או שעה של גמר זה משהו שלא מתקבל על הדעת. זה כמו שאפס פילזן או כל מועדון מטורקיה יבקש לדחות אירוע בגלל הרמדאן. מעולם לא קיבלתי את זה, ואני מצפה מהיורוליג שתגיע לאותה המסקנה".

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מכבי מכניסה ליורוליג יותר כסף מכל מועדון אחר מזכויות שידור טלוויזיוניות. היא מושכת אלפים לכל מגרש באירופה. היא שולחת יותר אוהדים מכל מועדון אחר לפיינל פור, והצילה ליורוליג מספיק אירועים כאלה בעשור האחרון. אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב

***

מתברר שמכבי, או מי מטעמה, זרעו אי-אינפורמציה ביבשת בכל הקשור ליום הזיכרון. בהודעה רשמית מטעם היורוליג נכתב כי "מכבי הודיעה שהחוק הישראלי אוסר לשחק ביום הזיכרון". בספרד בכלל סוברים שמדובר ביום דתי.

לעניין החוק הישראלי – סעיף 4(א) לחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל אוסר אומנם קיום "עינוגים ציבוריים", אם כי הוא אינו חל, כמובן, על פעילויות בחוץ לארץ. מובן גם שמכבי איננה נופלת בגדרי נבחרת שמייצגת באופן רשמי את המדינה. ולכן מבחינה חוקית טהורה אין בעיה בהשתתפותה באירוע. מובן שהכל נסוב על שאלת הנראות הציבורית.

לעניין היום הדתי אומר רובירוסה כי "עד עכשיו סברתי שהבעיה היא דתית, ועדיין חשבתי שמכבי חייבת לשחק בכל מקרה. כשאני מבין שזה בכלל לא עניין של דת, התמיהה שלי גדולה עוד יותר. תשמע, אני באמת אוהב את מכבי. הייתי בתל אביב הרבה פעמים, ובעיני יד אליהו זה מגרש הכדורסל הכי טוב בעולם. כשברצלונה לא משחקת, אני רוצה שמכבי תנצח. אבל למרות זאת אני אומר שאם היורוליג תענה לבקשה של מכבי, יהיו לה הרבה בעיות בעתיד.

"כשתתרחש איזו התנגשות כזו, תבוא קבוצה אחרת ותגיד 'אם דחיתם את המשחק בשביל מכבי, תדחו אותו גם בשבילנו'. והן יהיו צודקות", ממשיך רובירוסה ואומר. "לכן אני חושב שאם היורוליג תאפשר פתח שכזה, היא תהיה בבעיה גדולה. על השינויים בלוח הזמנים של רשתות הטלוויזיה אני לא מדבר, כי למרות שזו בעיה, בעיני הבעיות האחרות מהותיות הרבה יותר. לכן, אם שמעון מזרחי קורא את הדברים, הייתי רוצה לומר לו: בבקשה, תגיעו לכאן למרות זאת. אנחנו רוצים שתבואו לברצלונה. אנחנו מכבדים את המסורת שלכם ומרגישים טוב במדינה שלכם, אבל אני לא מבין מה אתם מנסים לעשות. זה ספורט. אין לזה קשר לחיילים ולימי זיכרון. בשביל הכדורסל האירופאי אתם חייבים להיות כאן".

צפירת דומייה ביום השואה, 2010. רויטרס
רובירוסה: "עד עכשיו סברתי שהבעיה היא דתית, ועדיין חשבתי שמכבי חייבת לשחק בכל מקרה. כשאני מבין שזה בכלל לא עניין של דת, התמיהה שלי גדולה עוד יותר"/רויטרס

***

מה יקרה אם מכבי לא תגיע? מן הסתם, קבוצה אחרת תצטרך להיכנס לנעליה. אחת ההערכות מדברת על כך שכרטיס חופשי שכזה יינתן לברצלונה, בהיותה נציגת העיר המארחת. אחרות מדברות על כך שהכרטיס אמור לעבור לקאחה לבוראל, יריבתה של מכבי ברבע הגמר.

יש בכך כמה בעיות. ראשית, גורמים בברצלונה טענו בתוקף כי לא יסכימו לקבל הזמנה שכזו. "הכבוד שלנו לא יאפשר לנו לשחק בפיינל פור, כי זה פשוט לא מגיע לנו", אמר בכיר במועדון. "הפסדנו לפנאתינייקוס בצורה הוגנת. אף אחד בברצלונה לא ירצה לשחק ככה".

אם תקבל ברצלונה את הכרטיס בכל זאת, ביוון כבר טוענים שאנשי פנאתינייקוס יעוררו מהומה. וכוחם ביורוליג לא נופל מזה של מכבי. "אין סיכוי שמשפחת ינאקופולוס (בעלי השליטה בפאו, א.ג.) תאפשר לזה לקרות", משוכנע העיתונאי ניקוס ורלאס. "אחרי שהם עברו את ברצלונה ברבע הגמר, הם יעשו הכל כדי לא לפגוש אותם שוב בפיינל פור".

האופציה האחרת, כאמור, היא קאחה לבוראל. אבל כל אלה בגדר ספקולציות על ספקולציות, עד ההכרעה הסופית היום או מחר.

שחקן ברצלונה אלן אנדרסון. ברני ארדוב
אחת ההערכות מדברת על כך שכרטיס חופשי יינתן לברצלונה, בהיותה נציגת העיר המארחת. אנדרסון/ברני ארדוב

***

קולן של המשתתפות האחרות בפיינל פור טרם נשמע בסוגיה. אין זה מפתיע; הכבוד שהן רוכשות למכבי מחייב אותן לבלוע את הרוק ולהסתפק בתגובות קורקטיות. למשל זו: "נכבד כל החלטה שתתקבל בידי ראשי היורוליג", אומר לנו מאנוס פפאדופולוס, ג'נרל מנג'ר פנאתינייקוס.

מובן שלהזזת שעת הגמר לצהריים תהיה השלכה על הכנותיה למשחק של קבוצתו, אם וכאשר זו תעבור את סיינה. אלא שפפאדופולוס מתעקש כי "עבורנו זה יהיה אותו הדבר. נסתדר. אנחנו מכבדים את מכבי ויש לנו איתה יחסים טובים יותר מכל קבוצה אחרת באירופה. אלו דברים שיכולים לקרות".

בסיינה החליט הנשיא פרננדו מינוצ'י שלא להתראיין לכתבה, אך גורמים בקבוצה מסרו ש"נשחק בהתאם לשעות ולתאריכים שייקבעו בידי היורוליג".

מייק בטיסט, פנאתינייקוס, חוגג עלייה לפיינל פור. רויטרס
פפאדופולוס: "נכבד כל החלטה שתתקבל בידי ראשי היורוליג". בטיסט/רויטרס

***

חשוב להזכיר, ולו במשפט, את העובדה שחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל קובע בסעיף 2 כי "תחילתו של יום הזיכרון משקיעת החמה... וסיומו עם צאת הכוכבים למחרתו". שקיעת החמה ביום ראשון, ה-8 במאי, היא בשעה 19:27 שעון ישראל, או לחילופין 18:27 שעון ספרד. זה אומר שהמשחק יהיה חייב להתחיל מוקדם יותר מהשעה 16:30 (שעון ספרד); 15:30 לכל המאוחר.

המשמעות היא שהמשחק על מקומות 3-4 יוקדם לשעה 12:00, וכל הלו"ז של האירוע ישתנה בהתאם.

דומני שמהסיפור הזה יכולים לצאת רק מפסידים.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully