וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק העונה שחיסל אותי: על קבוצות שניצחו משחק והפסידו את העונה

4.4.2011 / 13:05

למרות שאי אפשר לומר בוודאות שזה גם הסיפור של הפועל תל אביב 2011, ישנן מספיק דוגמאות לקבוצות שיצאו כמנצחות ממשחק העונה ומפסידות בסיום הליגה. ההכתרה המוקדמת, תחושת הביטחון המוגזמת, יצרו את האפקט ההפוך. הנה שלושה משלים על הדאבליסטית הנוכחית

ערן זהבי שחקן הפועל תל אביב חוגג עם אלרואי כהן. קובי אליהו
חגיגה מוקדמת? ערן זהבי אחרי השער השני לרשת מכבי חיפה/קובי אליהו

מוקדם עדיין לקבוע בוודאות שמשחק העונה שיבש את תכניות האליפות של הפועל תל אביב. התחלה של תשובה תתקבל הערב, אחרי המשחק מול הפועל פתח תקווה, אבל עם שני דברים אי אפשר להתווכח: הראשון, מכבי חיפה מוליכה כרגע את הטבלה בפער של שבע נקודות, למרות שהיא הפסידה פעמיים להפועל תל אביב. הדבר השני לא פחות מטריד: אם הפועל תל אביב לא תזכה העונה באליפות, זו לא תהיה הפעם הראשונה שקבוצה מנצחת משחק עונה ונכנסת לשאננות שגורמת לה לשמוט את התואר. הנה שלוש דוגמאות שמזכירות במשהו את תחושת הביטחון המוגזמת שיכולה לחדור בעקבות ניצחון כביר במשחק עונה, לשלושתן מכנה משותף: כולן אלופות שניסו לזכות בתואר בפעם השנייה ברציפות, כולן היו חביבות הקהל נוכח הסגנון שובה העין אל מול יריבה יעילה ואפורה. כששומעים את שחקני הפועל תל אביב מדברים בביטחון שהם יסגרו את הפער וינצחו את מכבי חיפה בקרית אליעזר בפלייאוף, קשה שלא לתהות האם זה לא המקרה.

1994/5: ה-0:3 שגמר אותי

היסודות למיתוס סביב אברהם גרנט התגבשו ברובם בעונה הזו. זו העונה שאברהם גרנט התעצב סופית כמאמן שהוא היום, והפך ממאמן מוכשר ומבריק למאמן מבוגר ואחראי. כולם גמרו את ההלל על מכבי חיפה, וגרנט גמר עם תואר אליפות. כולם אהבו לאהוב את מכבי חיפה, אבל גרנט ידע שאהבת הציבור אינה קונה דבר. ההתנגשות נקבעה למחזור השלישי של הסיבוב השני, משמע מחזור 18. מכבי תל אביב במקום הראשון עם יתרון חמש, מארחת את הקבוצה שהיא כל כך רוצה להכניס לפרופורציות. התוצאה היתה מטלטלת: מפגן ענק של מכבי חיפה. חיים רביבו עם שער מהסרטים לחיבור, אבי נמני מורחק ו-30,000 צופים רואים את מוליכת הטבלה מושפלת בביתה ומגלה את ממדיה.

אלא שהאפקט העתידי היה הפוך. הוא נטע בקרב שחקני מכבי חיפה השחצנית ההיא עוד קצת שחצנות, אבל יותר מכל, אם כבר מחפשים תובנות לימינו אנו, הוא חיסן את מכבי תל אביב וגרם לה לאבד פחות נקודות עד לסיום העונה. הגרנטים הבינו, בדומה למכבי חיפה הנוכחית, שאפשר וצריך לוותר על השאיפה לשחק כדורגל גדול, ועדיף לייעל עוד קצת את היעילות. חיפה הפסידה מאז אותו משחק לבית"ר תל אביב, סיימה בתיקו מול עירוני ראשל"צ, והפסידה במחזור הסיום להפועל בית שאן, רק כדי לגמור את העונה עם אותו פער איתו היא הגיעה לאצטדיון רמת גן ערב משחק העונה ההוא. משחק העונה שמה שנותר ממנו זה רק זיכרון מהשער הראשון של חיים רביבו.

1997/8: ה-0:1 שסימם אותי

לא מדובר כאן באובדן אליפות קלאסי, אלא אם כן אתם אוהדי הפועל תל אביב. אבל מי כמוהם זוכר את משחק העונה מול בית"ר באביב 1998. בניגוד לדוגמה שהובאה קודם, בית"ר הכריעה את הפועל תל אביב במשחק העונה ממש סמוך לסיום הליגה, במחזור ה-25 מתוך 30, נוק אוואט שהימם את הפועל תל אביב הרבה יותר ממשחק אחד, כי במחזור העוקב האדומים הפסידו 2:0 להפועל חיפה, בית"ר ירושלים ניצחה בדרבי המקומי, ופתחה פער של שלוש נקודות בטבלה. המהפך, לכאורה, הושלם.

הכל, כאמור, קרה שבוע אחרי ההפסד במשחק העונה לבית"ר, אליו הפועל תל אביב הגיעה אחרי ניצחון בלתי נשכח בדרבי, 0:3, עם בלומפילד מלא, ותחושת שליחות שהנה, אחרי עשור של בצורת, אנחנו חוזרים. בית"ר ניצחה רק 0:1 באותו משחק, אבל זה היה הרבה יותר. לכולם היה ברור באותו משחק מי האלופה הראויה, מי הטובה בארץ, ומי עדיין לא השלימה את התהליך הזה העונה וכנראה גם לא תשלים. באותו משחק בבלומפילד, שהוכרע משער ריבאונד של אישטוון פישונט, אף אחד לא ראה את סימני השחצנות שהתגלו במשחקים קודמים אצל האלופה מירושלים, כי בית"ר באה אליו דרוכה מהרגיל. אף אחד לא חשב שהן יתפרצו דווקא כאשר יתרחש המהפך בטבלה.

עד לאותו משחק מול בית שאן במחזור הלפני אחרון, בית"ר איבדה נקודות רק מול מכבי חיפה. הפועל תל אביב כבשה שישייה לראשל"צ, רביעה לבאר שבע, אבל לא הצליחה לצמצם את פער יחס השערים מול הקבוצה שלדעת כולם היתה טובה ממנה באותה עונה. אבל דווקא במשחק שבו בית"ר הייתה צריכה באמת להזיע ולקחת את הנקודות מקבוצה שצריכה אותן, זרעי הפורענות שנבטו אצלה באותו משחק עונה וגם לפניו התגלו במלוא חומרתם. מול קבוצה שהייתה חייבת את הנקודות כדי לשרוד, ראינו מובילה שחשבה שהכל מגיע לה והניצחון הוא מובן מאליו עבורה. בית"ר לא הייתה צריכה להכתים את ההיסטוריה שלה באליפות שהגיעה לה ממילא, לולא אותו ביטחון מופרז שהתעצם בגלל הניצחון בבלומפילד.

1981/2 – ה-2:5 שטשטש אותי

זו הדוגמה הקלאסית. מכבי נתניה, אולי הקבוצה הכי אהובה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, לבטח הקבוצה הכי טובה באותה עונה, פוגשת למשחק העונה זבוב מעיק וקטן שנקרא הפועל כפר סבא. חמישה מחזורים לסיום העונה. אין טיימיניג טוב יותר לבצע מהפך. 2:5 היתה התוצאה, אבל זה יכול היה להיגמר יותר. שבוע אחר כך הגיע החשבון. משחק חוץ מול מכבי חיפה, אז רק העולה החדשה, ויתרון 0:2. אבל כמו הפועל תל אביב שהפסידה בטדי, מכבי נתניה מיהרה לשמוט נקודות מיותרות, מכבי חיפה השוותה ל-2:2 וכמעט גם ניצחה את המשחק. כפר סבא חזרה למקום הראשון ולא ירדה ממנו. "למדנו לקח באותו משחק, בעונה הבאה לא נתנו לאף אחד לגנוב לנו את האליפות", נזכר השבוע עודד מכנס. למזלה של הפועל תל אביב, יש לה יותר זמן ממכבי נתניה ההיא לנסות ליישם את הלקח כבר העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully