וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחרת גאורגיה לא מתגעגעת: הכירו את יו"ר ההתאחדות לשעבר, מראב ז'ורדניה

27.3.2011 / 14:30

יו"ר מועדון וסוכן במקביל, מאמן נבחרת ונשיא התאחדות. גנב, שלף, ובקיץ רכש את ויטסה. לכבוד הגעת גאורגיה, הכירו את מראב ז'ורדניה

להיות "חבר של רומן אברמוביץ'" – בשנים האחרונות זו הפכה לאחת מהעמדות הנחשקות ביותר בכדורגל העולמי, הסיסמה הסודית שתכניס אותך למועדון אליו רוב העולם אפילו לא זוכה להציץ. מדי פעם אוהדי הכדורגל העולמי פוגשים בעוד דמות אנונימית ומשוללת פרצוף שפתאום צצה לה משום מקום בשם הידידות ארוכת השנים עם איש העסקים הכל-יכול. מראב ז'ורדניה הוזכר לא אחת ככזה בחודשים האחרונים.

עבור רובנו מראב ז'ורדניה הוא שם חסר עכבות ושורשים, וכך הוא היה גם מבחינת אוהדי הכדורגל ההולנדי עד הקיץ האחרון. אבל באוגוסט רכש איש העסקים הגאורגי את ויטסה ארנהיים – שהפכה לקבוצה ההולנדית הראשונה שעוברת לבעלות זרה – וקופת השרצים נפתחה. רומן אברמוביץ' הוא שם אחד על קצה המזלג.

הבעלים של קבוצת ויטסה ארנהיים, מראב ז'ורדניה. GettyImages
באוגוסט רכש איש העסקים הגאורגי את ויטסה ארנהיים – שהפכה לקבוצה ההולנדית הראשונה שעוברת לבעלות זרה – וקופת השרצים נפתחה. ז'ורדניה/GettyImages

***

פשע ושחיתות היו נחלתם של אזרחי גאורגיה במשך 11 שנות שלטונו של הנשיא הכוחני אדוארד שוורנדזה, שעלה לשלטון ב-1992 בהפיכה אלימה ואחז בקרנות המזבח באמצעות זיופים קבועים במערכות הבחירות. מבחינתו של מראב ז'ורדניה החיים במציאות הזו לא היו רחוקים מגן עדן.

שחקן העבר, נצר לשושלתו של נואה ז'ורדניה שהנהיג את הרפובליקה הדמוקרטית של גאורגיה בשנים 1918-1921 עד שהוגלה לצרפת על ידי רוסיה הבולשביקית, העביר את מירב קריירת המשחק בדינמו טביליסי, אבל היה רחוק מלהצטיין על הדשא כפי שעשה סביב שולחן העסקאות. הוא נשא לאישה את בתו של כדורגלן העבר קאחי אסטיאני, מי ששימש שר הספורט של גאורגיה בשנים 1990-2000 (וב-2002 נורה למוות בנסיבות בלתי ברורות) וכשהתקרב לצלחת, אהב את מה שהוגש עליה.

בגיל 30 ז'ורדניה פרש ממשחק ובגיל 32 כבר מונה לנשיא דינמו טביליסי. כשעמד בראש המועדון מהבירה, הוא גם שימש כסוכן של בכירי השחקנים והחל לטוות את הקשרים בהולנד, כששלשל לכיסו כספים מהמכירות של גיורגי קינקלדזה לאייאקס, גיורגי דמיטרדזה לפיינורד ושל האחים שוטה וארכיל ארבלדזה מטרבזונספור לאייאקס ונאק ברדה בהתאמה.

על פי אחד מהסיפורים אותו ז'ורדניה דאג להכחיש, כשעסקת מכירה של שחקן אחר עמדה להתפוצץ והדברים הגיעו לכדי חילופי מהלומות, הוא שלף אקדח, אך לא השתמש בו. הסיפור הזה, בין אם קרה ובין אם לאו, ממחיש את הכוחניות בה הוא החל לשלוט בכדורגל הגאורגי. בגיל 38 דינמו כבר לא הספיקה לו ובאמצעות קשריו בצמרת השלטון, הוא פילס את דרכו לנשיאות ההתאחדות לכדורגל. ב-2003 אף פיטר את כל הצוות המקצועי של הנבחרת ומינה את עצמו למאמן זמני, אבל הקרקס עמד בפני סיום. אם כי רק ברמה המקומית.

נשיא גאורגיה לשעבר, אדוארד שוורנאדזה. AP
פשע ושחיתות היו נחלתם של אזרחי גאורגיה במשך 11 שנות שלטונו של הנשיא הכוחני אדוארד שוורנדזה/AP

***

ב-2003 מאס העם הגאורגי בשלטונות ויצא להפגנות, במהלכן סולק הנשיא שוורנדזה מהפרלמנט ונאלץ להסכים לפרוש. מיכאיל סאקשווילי, שעמד בפני תפיסת המנהיגות בעוד כמה חודשים, הכריז מלחמה בשחיתות ומראב ז'ורדניה הוצב על הכוונת. בדצמבר אותה שנה, רגע לפני שעלה על טיסה לצרפת, עצרה משטרת גאורגיה את יו"ר ההתאחדות ושלחה אותו למעצר בן חודש, ממנו הוא יצא רק אחרי ששילם סכום השווה לכ-260 אלף יורו – כספי מיסים אותם העלים.

ז'ורדניה טען שמדובר ברדיפה פוליטית ולמרות הכתם המשיך לכהן בתפקידו הבכיר, אבל ב-2005 שוב נעצר. הפעם, טענו שלטונות החוק, התגלה שכשהוא כיהן כיו"ר דינמו טביליסי, למעלה מ-800 אלף יורו עשו את דרכם מקופת המועדון לחשבון בנק פרטי שלו בשוויץ. יו"ר ההתאחדות שוב שילם את מלוא הסכום ושוב שוחרר, אבל זמן קצר לאחר מכן כבר עזב את התפקיד והמשיך בעסקיו הפרטיים.

השלדים בארון של ז'ורדניה היו חשופים וכשהוא רכש את ויטסה בקיץ האחרון, כל שהיה על התקשורת ההולנדית זה להדליק את האור. מבחינתם של אוהדים ועיתונאים רבים בארץ השפלה, החדירה של אדם כל כך שנוי במחלוקת – עבריין מורשע במולדתו - הדליקה אינסוף נורות אזהרה, אבל במועדון מארנהיים שיוועו למישהו שיציל אותם מפשיטת רגל והוא הרי הציג את אלכסנדר צ'יגרינסקי – בנו של האוליגרך הגאורגי-יהודי שלווה צ'יגרינסקי – כמי שמעניק לו גב כלכלי רחב.

הסנגורים התנדבו לספק הסברים בסגנון: "מה אתם רוצים? ככה עושים עסקים במזרח אירופה", והזכירו שגם רבים מיושבי הראש ההולנדים אינם טלית שכולה תכלת, אבל בשלב מסוים הביקורות פינו את מקומן למוקד ההתעניינות הקרוי רומן אברמוביץ'. באמצע אוגוסט האחרון צצו שמועות עקשניות על כך שאברמוביץ' מתכנן לרכוש את קבוצת ניימיכן ההולנדית. ארבעה ימים אחרי הפרסום הראשון אודות מהלך כזה, ז'ורדניה קנה את ויטסה ארנהיים ושמו של האוליגרך הרוסי הועלה בצורה מיידית.

אברמוביץ' הכחיש מכל וכל שיש לו קורט של מעורבות, אבל בשבועיים שחלפו בין הגעתו של ז'ורדניה לתום חלון ההעברות, נחתו בויטסה בהשאלה מתאיי דלאץ', נמנייה מאטיץ' וסלובודן ראיקוביץ' שלושתם שחקני צ'לסי. האהבה העזה של הרוסי לכדורגל ההולנדי ידועה וכך גם הקשרים שלו עם פ.ס.וו איינדהובן, חוס הידינק והסקאוט הבכיר פיט דה ויסר, ידועים, וכל הנסיבות מראות שחלק מהקשרים הענפים שז'ורדניה טווה בחלונות הגבוהים, קושרים אותו גם באברמוביץ'.

נשיא גאורגיה מיכאיל סאקשווילי בשנת 2003. AP
מיכאיל סאקשווילי/AP

***

אחרי שהוא הגיע לארנהיים, ז'ורדניה דיבר בשני קולות. מצד אחד אמר שהמטרה של הקבוצה תהיה להשביח שחקנים ולמכור אותם בסכומים גבוהים, מצד שני הצהיר שהוא רוצה אליפות בעוד שלוש שנים. בעוד שהחלק הראשון יוכל לעמוד למבחן ראשון בסוף העונה, החלק השני נראה היום רחוק מאוד.

פיט ולהויזן, שהיה אחד מהשוערים הטובים בליגה ההולנדית, נמכר להרקולס אליקנטה בלי שיימצא לו מחליף ראוי, הבלם הגאורגי גוראם קאשיה, שהגיע בעקבות בן ארצו ז'ורדניה, לא טוב מספיק בשביל הצמרת ואיסמעיל אייסאטי המושאל מאייאקס עדיין לא בשל להוליך קבוצה.

הבעלים החדש מיהר לפטר את המאמן תאו בוס, הנחשב ל"מר ויטסה" אחרי ששיחק בה במהלך כל הקריירה שלו, והחתים במקומו את אלברט פרר הקטאלוני. מגן העבר של ברצלונה מעולם לא אימן לפני כן, אבל כשהגיע פיזר דיבורים על הכדורגל שלמד מיוהאן קרויף ועל סגנון התקפי. לדיבורים הללו, כך מסתבר, לא היה כל כיסוי והתוצאה כשנותרו שישה מחזורים לסיום העונה: תבוסות בליגה ובגביע, הפסד לאחרונה בטבלה ווילם 2, ומקום 15 מתוך 18.

הפער שלה מהדולקות אחריה אמור להספיק לוויטסה כדי להישאר בליגה ולקראת העונה הבאה פתאום מדברים שם על לואיס ואן חאל שיסיים את תפקידו בבאיירן מינכן בקיץ. המאמן הוותיק כבר הוכיח שהוא מסוגל לעשות ניסים ונפלאות עם חבורה של שחקנים צעירים ועם קבוצות ללא ציפיות גבוהות, אבל באותה מידה הוא הוכיח שהוא לא מסוגל לעבוד עם מעסיקים כוחניים.

אם יש יותר משמועות בלבד בדיווחים הללו והוא יסכים לקחת את העבודה, השילוב בן ואל חאל לבין מראב ז'ורדניה יהפוך לאחד מהמעניינים בכדורגל האירופאי. כנראה שאחת מהשאלות היא מה יהיה לרומן אברמוביץ' להגיד על זה.

מאמן ויטסה ארנהיים, אלברט פרר. Olaf Kraak, GettyImages
מגן העבר של ברצלונה מעולם לא אימן לפני כן, אבל כשהגיע פיזר דיבורים על הכדורגל שלמד מיוהאן קרויף ועל סגנון התקפי. לדיבורים הללו, כך מסתבר, לא היה כל כיסוי. אלברט פרר/GettyImages, Olaf Kraak

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully