וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה למדת מאז הכישלון במכבי תל אביב?

18.3.2011 / 15:05

התבוסה שהנחיל רן בן שמעון לקבוצה שזרקה אותו חידדה את הדילמה: האם הוא תיקן את הטעויות מאז והבשיל באמת לאתגר בקבוצה גדולה?

לפני שאלישע לוי הוחתם במכבי חיפה, יעקב שחר רצה מאוד לראות במועדון את רן בן שמעון. בראיון שנתן מספר חודשים לאחר מכן אישר נשיא מכבי חיפה את הדברים, והוסיף: "בן שמעון הוא מסוג המאמנים שמתאימים לדרך בה אני רואה את הכדורגל. מאמן שהקבוצה שלו דומיננטית על המגרש וטביעת האצבע שלו בולטת".

טוב להיזכר בדברים האלה של שחר, על רקע העלייה המחודשת של בן שמעון בסולם הקריירה, עם חותמת כל כך בולטת בסוף השבוע האחרון כמו ה-0:4 של קרית שמונה על חשבון מכבי תל אביב, אותה הקבוצה שוויתרה עליו. בין המילים הכביכול דיפלומטיות מסתתרת התשובה לאחת השאלות שעלתה השבוע: האם בן שמעון הפיק את הלקחים ותיקן את הטעויות שגרמו לו להיות חלק בלתי נפרד מאותו כישלון במכבי תל אביב? האם הוא בשל יותר הפעם לתרגם את האיכויות שלו גם כשהתקציב הוא 60 מיליון שקל, כשהאיצטדיון הוא בלומפילד/טדי/קרית אליעזר, והסגל עמוס בכוכבים ואגו?

רן בן שמעון מאמן עירוני קרית שמונה. קובי אליהו
"הדבר הכי מרשים אצלו זה השליטה האבסולוטית בכל המערכים של הקבוצה ואיך כל הפאזל מתחבר בדיוק כמו שהוא רוצה. נדהמתי לראות כמה שחקנים משתפרים תחתיו ועד כמה הוא שלם עם הדרך שלו ולא מקשיב לאף אחד שמנסה להזיז אותו, כולל איזי שרצקי שידע ורצה להתערב". בן שמעון/קובי אליהו

התשובה, כאמור, מסתתרת בגוף הדברים של אותו שחר, שלקח תחת בן שמעון מאמן אחר עם סטיגמה והראה לכולנו מה הוא שווה. מאמן, אומר שחר, מתאים לדרך של מועדון. מועדון ללא דרך לא יצליח לא משנה מי המאמן, ולהפך. בן שמעון היה צריך לחזור עד קרית שמונה כדי להבין זאת מחדש, הפעם טוב יותר.

לא זז מהדרך

חשוב לזכור שרן בן שמעון לא יכול לחמוק מאחריות לכישלון במכבי תל אביב ולנרפות בה הגיב לכל הדברים שניסו להשפיע עליו מסביב, אך עדיין המסקנה לגביו יכולה להיות אופטימית: למרות הזעזוע הצהוב, בן שמעון נותר נאמן לדרך שלו. הביטחון העצמי לגבי סגנון העבודה מלמד על מאמן עם קו מגובש.

דוגמה קטנה להשפעה הבולטת של אותה דרך ניתן היה לקבל מאחת השיחות שהתקיימו השבוע בין שחקני קרית שמונה באימון. אחד הנושאים שעלו היה ההתאקלמות האיטית של אלרואי כהן בהפועל תל אביב. אחד השחקנים הסביר זאת כך: "מה שרן עושה כאן חיפה עליו, גם אם במחצית מהמשחקים הוא היה בינוני, כי אנחנו קבוצה. בהפועל הוא לא בורג במכונה, הוא שחקן עם תג מחיר של מיליון יורו, וזה עולם אחר לגמרי".

מעבר לכוח של אותה דרך, חשוב גם להבחין באמונה של השחקנים באותה דרך. כששחקנים יודעים שסגנון עבודה של מאמן משפר אותם ומחפה עליהם כאשר הם חלשים, סימן שהדרך גם טובה וגם צודקת. שימו לב מה יש לעבאס סוואן, ששיחק תחת אקס מכבי תל אביב, לומר. "לא תשמע אותי אומר את זה על הרבה מאמנים, אך רן בן שמעון הוא המאמן הטוב ביותר ששיחקתי אצלו", אומר מי שהתאמן תחת רוני לוי ואברהם גרנט, "היום אני מאמן נוער ויכול לומר מבלי להתבייש שחלק גדול מדרך העבודה שלי עם השחקנים למדתי ממנו, כאשר התחלתי לשחק אצלו בקרית שמונה בגיל 30 שכבר היה לי הרבה ידע ונסיון.

"הדבר הכי מרשים אצלו", ממשיך סואן, "זאת השליטה האבסולוטית בכל המערכים של הקבוצה ואיך כל הפאזל מתחבר בדיוק כמו שהוא רוצה. נדהמתי לראות כמה שחקנים משתפרים תחתיו ועד כמה הוא שלם עם הדרך שלו ולא מקשיב לאף אחד שמנסה להזיז אותו, כולל איזי שרצקי שידע ורצה להתערב".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

לא אני הייתי הבעיה

העובדה שבן שמעון היה ונותר מפתח שחקנים נהדר – אחת התכונות שבישראל פחות שמים עליה דגש, ניכרת גם במה שאומרים עליו שחקני הספסל בקרית שמונה. אחד מהם אמר השבוע ש"יש הרבה מאמנים שאומרים לשחקן דבר אחד אבל מתכוונים לדבר שני, או בכלל לא מתכוונים. רן אומר את האמת המקצועית ישר ולא חושש מהתגובה של השחקן. שחקנים מעריכים את זה מאוד גם אם הם מתוסכלים". הבעיה היא שאי אפשר לשכוח כיצד בין שמעון התמודד עם הסגל במכבי תל אביב.

בתקופה הקצרה שבן שמעון אימן את הצהובים הוא סיים את אחד האימונים בקריאה לשחקנים "יופי, יופי, היה טוב מאוד", אך מיד לאחר מכן הסתובב לצוות המקצועי ואמר: "זה לא נראה טוב, צריך לראות מה עושים". הדברים הללו היו לשיחת היום בחדר ההלבשה. הלחץ ניכר היטב על בן שמעון, בין אם בכמויות הזיעה במהלך משחקים ובין אם בחוסר יכולתו לצעוק את האמת המקצועית שלו ולא ללכת כל הזמן בין הטיפות. היום איליה יברויאן מבקש שתבינו: אף אחד במכבי תל אביב החולה לא מסוגל ללכת עם האמת המקצועית שלו עד הסוף, כולם רק בובות בהצגה. למרות שגם בן שמעון טעה פה ושם, מאמן הוא לא פתרון למועדון ללא דרך.

"זאת הייתה תקופה מאוד קשה לכולם ולא רק לבן שמעון", מטעים יברויאן. "בנו קבוצה שבסך הכל הייתה ברמה של הקבוצות האחרות, אבל הקהל ציפה לראות ברצלונה וזה הידרדר משבוע לשבוע. השחקנים העריכו את רן, אבל עם הזמן כולם נכנסו ללחץ ואף אחד לא הצליח להשפיע והוא הלך הביתה. דווקא עבדנו ודברים היו בדרך הנכונה, אבל הרבה דברים מסביב הרסו הכל. דברים שהתחילו טוב והיו צריכים להשתפר, הלכו אחורה וגם בן שמעון הפסיק את הדרך המסודרת והדברים נעשו מתוך לחץ".

דווקא בקטע הזה, בן שמעון יצטרך לבחור היטב את השלב הבא בקריירה שלו. מצד אחד, לבוא מוכן יותר למועדונים בהם הכישורים שמעבר למגרש הם נדרשים. מצד שני, לברור בין מועדונים שבהם בלתי ניתן לעבוד, למועדונים בהם הכישורים הללו הם במסגרת הסביר. אולי כדאי לו אפילו לעבור שלב ביניים בקבוצות אחרות, לפני שפונים שוב למועדון גדול, בו כישלון נוסף עלול ליצור סטיגמה שגם בעזרת מכבי תל אביב יהיה קשה להסיר.

"קבוצה גדולה זה מכלול של כל כך הרבה דברים שצריך לדעת להתמודד איתם", אומר אלי כהן, שעבר ממועדונים כמו ראשון לציון והרצליה לגדולות, ונאלץ לא אחת להילחם בסביבה החדשה. "אין דבר כזה כדורגל נטו בקבוצה גדולה, זה לא קיים. יש המון אגו, תככים, התלחששויות ואינטריגות שמצטרפות לכל הלחץ הבלתי רגיל של הקהל והתקשורת. צריך להפריד את זה ולדעת לא להתייחס, אחרת אין לזה סוף והכל קורס. בעונה השנייה שלי בבית"ר הפסדנו בתחילת העונה לדייגים מנורבגיה ועל שער המקומונים פרסמו את הטלפון של קשטן וקראו לדדש להחליף אותי. היה לחץ לא נורמלי. מה היה בסוף? לקחנו אליפות גדולה כי ידעתי לא להתרגש. ידעתי שהבאנו את איציק זוהר וזה שינה לו את השיטה והצריך זמן. הלכתי עם האמת שלי, למרות שעוד הפסד או שניים אולי הכל היה נגמר. אבל מי שלא הולך עם היושר שלו דברים בכל מקרה יסתיימו לא טוב".

לא בטוח שכדאי למהר

בן שמעון, כאמור, הולך עם היושר שלו גם אחרי אירועי מכבי תל אביב, אבל עדיין: כדאי לו לשקול שוב קבוצת ביניים לפני שהוא עובר לאמן בגדולות, אלא אם כן מועדון מסודר כמו מכבי חיפה מציע לו לאמן, שזו אופציה ממשית למקרה שהירוקים לא יזכו באליפות (גם אלי כהן מעכו במירוץ, וגם ראובן עטר). בתמרוקיה של שחר לשטויות כאלה יש פחות משמעות.

אסור לשכוח, בן שמעון לא שיחק בקבוצה גדולה. הוא זכה באליפות עם הפועל חיפה, אך אף פעם לא היה בהפועל חיפה לחץ שדומה באיזשהו אופן לזה הקיים בארבע הגדולות של הכדורגל הישראלי. יתרה מכך, בפעם היחידה שחווה איזשהו לחץ דומה, היה זה כמאמן הפועל חיפה בליגה הלאומית בעונתו הראשונה כמאמן בוגרים, עונה בה נכשל בניסיון להעלות את הקבוצה ליגה ויצא מספר פעמים מקרית אליעזר בליווי משטרתי לקול קללות האוהדים. שלב ביניים לא אמור להפריע למאמן בן 41, שכל הקריירה לפניו.

עבאס סואן, המעריץ הגדול, מסכם: "אני מסכים שלאמן קבוצה גדולה עם כל האגו שיש שם וכל הבלאגן זה שונה לגמרי, אבל גם רן בן שמעון שונה לגמרי. יש לו את הניסיון עם שחקנים. הייתי אצל מאמנים שחשבו שכולם כמו חיילים. רן יודע לתת את היחס האישי והנקודתי, והוא גם לא מתבייש לנקות את חדר ההלבשה מכאלה שיכולים לעשות בעיות. מבחינתו זה לא פחות חשוב מהצד המקצועי. מעבר לזה, אם אתה מדבר על קבוצה גדולה, אז הוא דואג תמיד לעשות את ההתאמות ליריב בכדי שהקבוצה תהיה דומיננטית ותשפיע על המשחק. אף פעם לא חושב על משחק סגור ונסיונות לגנוב גול, אלא מאמין כמעט תמיד בלהיות דומיננטי בלי פשרות על הצד ההגנתי.

"הוא לוקח צעירים שמאמנים לא מוכנים שיהיו בסגל ונותן להם הרכב, ולא רק מדבר על זה. מישהו האמין שאלישע לוי יאמן קבוצות גדולות? לא, אבל כאשר שחר נתן לו את ההזדמנות הוא הראה לכולם שזה הרבה סטיגמות ויחסי ציבור. כי מאמן טוב ויסודי יכול להצליח בכל מקום. מה שחשוב לי להדגיש זה שרן בן שמעון צריך לעשות את זה במקום שנותנים לו את הגב ואת הזמן לבנות את הדברים, אחרת יכול לקרות לו עוד פעם מה שקרה במכבי תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully