וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצג השווא של פליקס מגאת

ערן לוי, ברלין

9.3.2011 / 15:00

ככל שהעונה מתקדמת, הפעולות וההסברים של מאמן שאלקה הופכים תמוהים יותר. למזלו עדיין יש לו את מנואל נוייר בשער

עם תום חגיגות השנה החדשה ותחילת הדיונים העיתונאיים לקראת הסיבוב השני של הבונדסליגה יצא פליקס מגאת בהצהרה יומרנית קמעה: לקראת פתיחת הסיבוב הוא מעוניין להביא לשאלקה 04 לא פחות מ-11 שחקנים חדשים. מגאת, שדרש וקיבל יד חופשית בכל הנוגע לשינויים בסגל הקבוצה לקראת פתיחת העונה, שהחליף כמעט את כולו ושמושיב בכל שבוע על הספסל וביציעים שחקנים מקצוענים שמרוויחים כ- 12 מיליון אירו לעונה, לא היה מרוצה ממה שהוא השיג בחלקה הראשון של העונה.

פליקס מגאת מאמן שאלקה. ברני ארדוב
רצה 11 שחקנים חדשים בינואר, הסתפק "רק" בחמישה. מגאת/ברני ארדוב

בסופו של דבר הגיעו 'רק' חמישה שחקנים חדשים לפני תום חלון ההעברות, אך הנזק התדמיתי כבר נעשה. שאלקה של העונה היא קבוצת אמצע טיפוסית שיכולה לנצח או להפסיד בכל יום נתון ללא קשר לזהות היריבה. בעוד מספר מחזורים עלול הסגל היוקרתי לסיים את עונת 2010/11 ללא שום מטרה מושגת בבונדסליגה כשמפעל ליגת האלופות (שמינית גמר) והגביע הגרמני (גמר) עדיין מחזיקים את כוכביה הרבים עם עניין כלשהו בעונה הנוכחית.

המקום ה-10 בתום המחזור ה-25 לא הופיע בתחזיות טרום העונה השחורות ביותר של מי מאנשי המועדון. הסגל היה טוב מדי ומוכר מדי מכדי לחשוב על פחות מהכל. יותר מ-36 מיליון אירו דמי העברות עזבו בקיץ את קופת שאלקה. כששחקנים בקליבר של ראול, קלאס יאן הונטלאר וחוזה מנואל חוראדו מצטרפים למנואל נוייר ואיוון רקיטיץ', רואים וחושבים רק צמרת. פחות מכך והסגל היוקרתי הופך לעוד תכשיט מנקר עיניים וחסר חיים.

חלוץ שאלקה, ראול. רויטרס
פחות ממקום בצמרת הגבוהה והסגל היוקרתי הופך לעוד תכשיט מנקר עיניים וחסר חיים. ראול/רויטרס

***

פליקס מגאת, בן לאב פורטוריקני שהכיר את אמו במסגרת שירותו הצבאי בגרמניה, הוא איש עבודה. הוא קשוח, לא מוותר לאף שחקן ונוקט בשיטות אימון סיזיפיות שזיכו אותו בכינוי Quelix (שילוב בין שמו הפרטי ובין המילה 'עינוי' בגרמנית). הרקורד שלו מרשים לכל הדעות: כשחקן זכה מגאת באליפות אירופה לאומות והיה שותף ל'ליל סביליה' ההיסטורי (הלילה בו נערך חצי גמר אליפות העולם בין גרמניה לצרפת ב-1982 ובו הוכרע בפעם הראשונה משחק מונדיאל בבעיטות עונשין מ-11 מטרים עם נצחונה של גרמניה 4:5) , גביע אירופה לאלופות ושלוש אליפויות גרמניה עם המבורג.

כמנג'ר הצליח לא פחות, כשמאז פתח בקריירת אימון בברמרהאפן מהליגה החמישית רשם עד כה עליית ליגה עם נירנברג לבונדסליגה, הישארות עם איינטרכט פרנקפורט ושטוטגרט, שתי אליפויות ושני גביעים עם באיירן מינכן ואליפות ראשונה בהיסטוריה של וולפסבורג. ואז הגיע לשאלקה.

במהלך פגרת החורף של 2009/10, ולמרות שאליה הגיעה שאלקה כשבאמתחתה 34 נקודות ומקום שני, בפער של נקודה אחת בלבד מהמוליכה באייר לברקוזן, הודיע מגאת שאליפות אינה עומדת על הפרק ושהמטרה היא מקום שיבטיח השתתפות בליגת האלופות. תקציב הקבוצה לקראת העונה הנוכחית התבסס על הכרטיס המיוחל למפעל האירופי ותוכניות רבות לגבי הסגל נרקמו על בסיסו.

למעט מנואל נוייר לא הובטח מקומו של אף שחקן. אפילו קווין קוראני, מלך השערים של הקבוצה, היה בספק לעונה העוקבת ומגאת התנה את המשך העסקתו בהזרמת לפחות 25 מיליון אירו לקופת הקבוצה. הכרטיס לליגת האלופות אמנם הושג, אך בתום העונה נאלץ קוראני, שסיים אותה עם 18 שערים ושמונה בישולים, להבין כי מגאת לא בונה עליו בשאלקה, בעיקר עקב עלותו הגבוהה, ומאחר שחוזהו הסתיים הוא עבר ללא תמורה לדינמו מוסקבה.

סוון בנדר, דורטמונד, מול קווין קוראני, שאלקה. רויטרס
הבין שמגאת לא בונה עליו ועזב בהעברה חופשית לדינמו מוסקבה. קוראני/רויטרס

***

בעוד ראול, שהגיע לשאלקה בהעברה חופשית, מפגין נוכחות גם במשחקיה החלשים של הקבוצה ומהווה דוגמה אישית הן לכושר גופני והן למשמעת טקטית, מתנוסס סימן שאלה גדול מעל קלאס יאן הונטלאר. מגאת מעדיף שלא להעלות זאת מן האוב, אך החלוץ ההולנדי היה רחוק מלהיות האופציה המועדפת שלו לחוד הקבוצה.

המועמד הראשי לתפקיד החלוץ המרכזי היה גיום הואראו מפריס סן ז'רמן, אך דרישת מועדונו לדמי העברה בסך 20 מיליון אירו תמורתו טירפדו את העסקה עוד בראשיתה. הבא בתור היה חלוץ באייר לברקוזן שטפן קיסלינג שדחה בנימוס את ההצעה. כשגם ודאד איביסביץ' מהופנהיים, אופציית חירום בפני עצמה, השיב בשלילה, נאלץ מגאת להסתפק בהונטלאר שביקש לעזוב את מילאן זמן קצר לפני סיום תקופת ההעברות עקב הגעתו לקבוצה של זלאטן איברהימוביץ', עם עדיפות לקבוצה שמשתתפת בליגת האלופות.

הונטלאר, שבעונתו השלישית באייאקס אמסטרדם הבקיע 33 שערים ב-34 משחקים ושהיה מלך השערים של כל קבוצה הולנדית בה שיחק לפני מעברו המתוקשר הראשון לריאל מדריד, הבקיע עד כה 7 שערים בלבד ב-20 משחקי בונדסליגה, האחרון בהם בנובמבר 2010. בשאלקה לא מפסיקים לתהות לפשר 14 מיליון האירו ששולמו תמורתו.

קלאוס פישר, מלך השערים של שאלקה בכל הזמנים, הביע את דעתו על יכולת המשחק של הונטלאר בראיון למגזין 'קיקר': "להונטלאר אין את המהירות הנדרשת לתמיכה בהתקפות מתפרצות או למאבקי אחד-על-אחד בהתקפה. על מנת להפוך למסוכן ליריב הוא חייב לשפר את משחק הרחבה שלו. הוא תלוי מאוד בעמיתיו להרכב, רואים זאת בבירור".

חלוץ שאלקה, קלאס יאן הונטלאר. Lars Baron, GettyImages
הבקיע עד כה 7 שערים בלבד ב-20 משחקי בונדסליגה, האחרון בהם בנובמבר 2010 ובשאלקה לא מפסיקים לתהות לפשר 14 מיליון האירו ששולמו תמורתו. הונטלאר/GettyImages, Lars Baron

***

הונטלאר, שמחזיק בציון ממוצע נמוך של 4.19 (דירוג ציוני השחקנים בגרמניה נע בין 1-6, כש-1 הוא הטוב ביותר), תורם לא מעט ליכולתה הכללית של שאלקה, שנמצאת בעצמה בתחתית דירוג הציונים של הבונדסליגה עם ציון ממוצע של 3.82. גם שחקן הרכש השני בשוויו, חוזה מנואל חוראדו (אתלטיקו מדריד, 13 מיליון אירו) תורם ליכולת הירודה עם 4.12. המצטיין היחיד הוא השוער מנואל נוייר עם 2.59, שני רק לנורי שאהין מבורוסיה דורטמונד (2.57).

לאור יכולתה הנוכחית של שאלקה בליגה הפכה התלות בנוייר לכמעט מוחלטת. יכולתו המופלאה בדרבי הרוהר האחרון מול דורטמונד הפכה זה מכבר לשם דבר. יואכים לב כינה את המשחק "דורטמונד נגד נוייר" ופרנץ בקנבאואר העריך כי ללא נוייר היתה שאלקה סופגת בין 15-20 שערים נוספים העונה. וכשהליגה אבודה זה מכבר נתלות כל התקוות להצלת העונה של המועדון על כתפיו של נוייר, מקצועית ובעיקר כלכלית (התקדמות בליגת האלופות והבטחת מקום בליגה האירופית בעונה הבאה דרך זכיה בגביע הגרמני).

מגאת, שמספר לכל המבקש לשמוע על מצבה הכלכלי הקשה של שאלקה, החליף כמעט את כל שחקני הקבוצה לקראת העונה הנוכחית, רובם בהעברות חופשיות. במהלך 19 חודשי עבודתו של מגאת בקבוצה הגיעו אליה 40 שחקנים חדשים. המאמן, שמשלשל לכיסו כ-6 מיליון אירו לעונה, טוען שאינו קוסם, שלא יוכל לשלוף מהשרוול שחקני עלית ללא כסף ושמטרה ריאלית עבורו היא זכיה באליפות בעונת 2012/13. עד לתום העונה חייב יהיה מגאת להתמודד עם כל הריקושטים המקצועיים והתקשורתיים, תוצר ישיר של גודל האכזבה אל מול גודל הציפיות מקבוצתו. ימים יגידו אם היה זה מצג שווא או שייתכן שהוא יודע על מה הוא מדבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully