וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינגו של ינואר: על השיפור המתמיד של אייל גולסה במכבי חיפה

11.2.2011 / 19:00

הפועל תל אביב רכשה את אלרואי כהן, מכבי חיפה שיקמה את אייל גולסה ומתחילה לקצור בשבועות האחרונים את הפירות. איך זה קרה ולמה אלישע לוי אומר שהקשר הצעיר הוא "בדיוק מה שנזדקק לו בשליש האחרון של העונה"

במחזור השלישי יצאה מכבי חיפה למשחק חוץ בבאר שבע (1:1) שבמהלכו הורחק אייל גולסה, אירוע שכנראה עלה לירוקים בשתי נקודות יקרות. לאחר המשחק נשמעו בקבוצה ביקורות על האחריות של הקשר הצעיר והמנהיגות שמצפים ממנו לקחת בהיעדר שחקנים בכירים, אך אלישע לוי דווקא בחר להסתכל על הדברים ממקום אחר. המאמן אמר לאנשים במועדון: "הוא עשה משהו לא אחראי ונעמיד אותו על כך, אבל אני לוקח מפה את מה שטוב, וזה שרואים עליו את הרצון להגיע למה שהיה בשנה שעברה. אפילו הצהוב השני היה בגלל פאול טוב שיכול למנוע שער, כך שצריך לקחת את זה בפרופורציות. לא נפיק יותר מדי אם נתייחס לדברים בקיצוניות, במיוחד כשמדובר בצעירים".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה (שמאל) מול הפועל באר שבע. קובי אליהו
הכרטיס האדום מול באר שבע אולי עלה בשתי נקודות, אך אלישע לוי הבליג גם על כך. גולסה מול ב"ש/קובי אליהו

זו רק דוגמה קטנה לכפפות המיוחדות בהן טיפל מאמן מכבי חיפה בקשר המוכשר שלו, שאיבד בעונה שעברה כיוון בעקבות הבריחה ללאציו וגרם לקבוצה שלו בארץ לאבד את אחד הנכסים הכי גדולים שלה בקישור. בזמן שכולם חשבו להעניש ולצעוק, אלישע לוי בחר ללמד וללטף. בזמן שכולם ראו את הצדדים האפלים של גולסה, הוא חיפש את היתרונות האנושיים ומיקסם אותם מחדש – כמו שהוא עושה עם הרבה מאוד שחקנים. פרשת לאציו הכניסה את גולסה למשבר ארוך מהרגיל, אבל אלישע לוי גם הבין שבגיל כזה, 19, לוקח הרבה זמן עד שיוצאים מהטראומה. בעזרת התובנה השפויה, הטאץ' הנכון, העמדה המשודרגת במגרש – גולסה נכנס לאט לאט לתלם, עד שחזר להזכיר במחזורים האחרונים את הכישרון הענק שכולנו מכירים, ומה שיכול להפוך עבור מכבי חיפה לחיזוק הכי טוב שהיא יכלה לקבל בינואר, סוג של תשובה לרכישת אלרואי כהן. מוטי איוניר אמר פעם ש"גולסה הוא שחקן מושלם בקנה מידה ישראלי. הוא יודע לעשות הגנה והתקפה באותה רמה והוא מייצב כל קישור שהוא נכנס אליו". מה צריך יותר במאני טיים?

"נקבל אותך כמו משפחה"

לאלישע לוי זו לא היתה סיטואציה קלה: מצד אחד, הוא היה צריך להראות לשחקנים האחרים שיש מחיר להתנהגות כזאת ולא לתת לגולסה לשחק עד שהוא מצדיק זאת מבחינת יכולת, ומצד שני לעשות בדיוק ההיפך כדי להחזיר את הקשר למסגרת. לוי: "מאמן צריך שיהיה לו אגו, אבל צריך לדעת מתי להשתמש בו. זה לא יכול להיות אף פעם נכון לקחת אותו לכיוון של נקמנות. אני הבהרתי לאייל באותה הנקודה שמדובר במעשה שלא ייעשה, מעשה שפגע בהנהלה, בשחקנים, באוהדים וגם במאמן, אבל מצד שני צריך לדעת לשלב את הדבר הזה עם הרצון להחזיר אותו להיות חלק אינטגרלי מהקבוצה. בסך הכל הוא ילד שעשה טעות והצטער עליה. החכמה הייתה לעזור לו להתמודד עם הדברים שכבר בלתי ניתן יהיה למנוע מסביב, כי היה ברור לנו לאילו רמות הם יגיעו וכמה הם עלולים להשפיע. העבודה האישית והצמודה מולו עזרו לו מאוד ועזרו לנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אייל גולסה שחקן מכבי חיפה (שמאל) חוגג עם מאמנו אלישע לוי, שלומי אזולאי. ברני ארדוב
אלישע לוי: "החכמה הייתה לעזור לו להתמודד עם הדברים שכבר בלתי ניתן יהיה למנוע מסביב, כי היה ברור לנו לאילו רמות הם יגיעו וכמה הם עלולים להשפיע". המאמן עם גולסה/ברני ארדוב

אם תרצו, אפשר ללמוד מהתהליך שהחזיר את גולסה למסלול הרבה מאוד על המערכת הבריאה שנקראת מכבי חיפה. מערכת שהאגו הכי גדול שלה זו הקבוצה. הכתף של אלישע לוי לא היתה מספיקה לסייע לגולסה, לולא נכנסו לתמונה עוד גורמים, כמו הקפטן יניב קטן. אם לאחר פרשת לאציו קטן אמר ש"לא עושים דבר כזה למכבי חיפה" והביע ביקורת פומבית, כשגולסה החל בתהליך הפיוס עם המועדון קטן היה מהראשונים ששוחח איתו ואמר לו: "תהיה סבלני והכל יסתדר לך. אל תדאג, נקבל אותך כמו משפחה ונעזור לך לעבור את כל הרעש הזה. בסך הכל עשית טעות, הבנת אותה ומעכשיו כולנו איתך".

כאשר קטן אומר כולנו איתך, הוא מתכוון לתמיכה של השחקנים האחרים בגולסה באותה התקופה. שחקנים רבים התקשו להישאר אדישים לסערה אליה נגרר בחור בן 19. גולסה אמר באותם הימים כי "בלי החברים לקבוצה לא הייתי עובר את זה. בתוך כל העליהום, הכעס והביקורות, השחקנים ידעו לתת כתף ולעזור לי לחזור ולהתמודד עם הדברים". שחקן בקבוצה: "באימונים הראשונים אחרי הפרשה הוא היה קצת בהלם - מנסה להבין אם מקבלים אותו בחזרה ורגיש לכל קללה או הערה של אוהדים שהגיעו לאימון. לצערו, הוא גם היה פצוע הרבה זמן. המרחק מהדשא רק הופך את התחושה ליותר בעייתית. אם הוא היה חוזר ישר לדשא, גם אם היו מקללים אותו בלי הפסקה, אחרי משחק-שניים זה היה נגמר".

אייל גולסה יניב קטן שחקני מכבי חיפה חוגגים שער. ברני ארדוב
אחרי פרשת לאציו אמר קטן לגולסה: "תהיה סבלני והכל יסתדר לך. אל תדאג, נקבל אותך כמו משפחה ונעזור לך לעבור את כל הרעש הזה"/ברני ארדוב

"בסך הכל שחקן צעיר שעבר יותר מדי"

בכל הקשור לתקשורת, אלישע לוי ומכבי חיפה דאגו בשלב ראשון להרחיק את השחקן מהמיקרופונים. עד היום, מאז פרשת לאציו, גולסה לא קיבל אישור להתראיין בצורה מקיפה. במכבי חיפה שקלו העונה לקיים מסיבת עיתונאים מיוחדת איתו, גם כדי לשלוט במסרים שיעביר ושלא יסתבך, אבל בגלל אירועים אחרים זה נדחה. אלישע לוי החליט שדרך השקט שייתנו לו, השחקן יצליח לחזור לעצמו וגם בעונה שעברה, למשל, לא ציפה ממנו להציל את המולדת כפי שאחרים ציפו והתאכזבו. לוי: "אני לא יודע למה ציפו ואני לא הבנתי גם את אלה שהתאכזבו. הוא עבר אירוע לא קל לשחקן צעיר מאוד, הוא בסך הכל היה ילד. מעבר לכך, הוא הגיע לפיניש של העונה לאחר פציעה לא קלה וללא קשר, אצל שחקן צעיר שמתחיל לשחק באופן קבוע ישנן עליות וירידות. הכי חשוב היה שהוא יחזור למסגרת וישחק איתנו ואף אחד לא ציפה שהוא יוביל לאליפות למרות שהוא היה מסוגל לכך. הוא בסך הכל שחקן צעיר שעבר יותר מדי לאותה תקופה".

שום דבר לא היה עובד לולא גולסה לא היה מתחבר לדרך הטיפול של המאמן. "הוא באמת כמו אבא לכל דבר. קורים לו דברים טובים כי הוא בן אדם טוב עם לב זהב שהקב"ה דואג לו. לא הרבה מאמנים היו נותנים לי את מה שהוא נתן. אפשר גם לראות שכל מה שהוא עושה עם שחקן, וותיק או צעיר, בסופו של דבר זה יוצא רק לטובה וכולם מרוצים. אז איך אפשר שלא להקשיב לו ולתת לו לכוון לי את הדרך?".

גם טראומת האליפות לא גרמה לאלישע לוי להפוך את עורו ולזרז את תהליך ההתאוששות של גולסה. בתום העונה אמר המאמן לגולסה: "עברת שנה לא פשוטה, אבל אתה אחד השחקנים המשמעותיים בעתיד של מכבי חיפה. בסך הכל התהליך יחשל אותך ומכבי חיפה תקבל אותך הרבה יותר טוב בעתיד". גולסה הבין: כל שנותר לו כעת זה רק לחזור לכושר משחק.

סאבו פאביצ'ביץ', מכבי תל אביב, גולש לרגלי אייל גולסה, מכבי חיפה. ברני ארדוב
אלישע לוי לגולסה: "עברת שנה לא פשוטה, אבל אתה אחד השחקנים המשמעותיים בעתיד של מכבי חיפה. בסך הכל התהליך יחשל אותך ומכבי חיפה תקבל אותך הרבה יותר טוב בעתיד"/ברני ארדוב

"למדתי לקחת בסבלנות את הדברים"

חצי עונה גולסה לא הצליח לחזור לכושר מלא, וגם המשיך לסבול מפציעות. אלישע לוי המשיך לנסות אותו בעמדות שונות במגרש עד שמצא לו את המקום המתאים, ובנבחרת המשיכו לתת לו קרדיט כשפרננדז מגדיר אותו כ"שחקן מגוון בקישור שיכול לסייע בכל מערך". בסופו של דבר, הכישרון התפרץ מחדש. לוי: "אחד הדברים שאני עובד עם אייל זאת היכולת לנצל את הכישרון והנתונים שלו לשחק בכל תפקיד אפשרי בקישור. יש לו יכולת לשלב בין היכולת ההגנתית להתקפית וזה יתרון גדול. החזרה שלו לכושר לא מפתיעה אותי כי זאת פחות או יותר תקופת הזמן שציפיתי לראות אותו משדרג את היכולת שלו. הוא כשרון גדול ודי ברור שהוא לא יהיה איתנו עוד הרבה זמן. אם ימשיך בדרך הזאת, הוא ייחטף מהר מאוד. הוא הרכש הכי גדול שיכולנו לעשות בינואר ואולי השדרוג המשמעותי ביותר שלנו ומה שנזדקק לו בשליש האחרון של העונה".

עוזר מאמן הנבחרת לשעבר משה סיני, שיודע משהו על להיות משמעותי בקישור, מסכים: "ההחלטה לשלב את גולסה בנבחרת היתה נכונה וחכמה כי לא מדובר בעוד טאלנט שמתרכז בהתקפה ועושה עבודת הגנה רק כי הוא חייב. גולסה משלב את הדברים האלה בטבע שלו וזה סוג השחקנים שנצטרך בשנים הבאות. רואים את העבודה של אלישע לוי איתו- הסבלנות, השקט.... הרבה מאמנים לא היה מסוגלים להתמודד עם זה, במיוחד בקבוצה כמו מכבי חיפה שהלחץ לתארים בה הוא בלתי רגיל".

היום כבר כולם רואים את היתרון שנותן גולסה למכבי חיפה. קצת אחרי המשחק מול בית"ר ירושלים, במנהרת השחקנים בטדי, אמר דוד אמסלם ש"גולסה היה היתרון שלהם באמצע, יש לו הכל- טכניקה, מייצר מצבים, עושה הגנה, מרגיע משחק, כל פעולה חכמה". וזה לא רק אמסלם. גולסה קיבל מחמאות גם מלא מעט אנשי מקצוע ואנשים שהיו באותו הערב במנהרה בטדי, אבל הקשר עצמו התעסק יותר בנגיחה למשקוף מספר דקות לסיום ואמר לחבריו "מה השער הזה יכול היה לעשות לי".

כחלק מהתהליך השיקום, גולסה כבר נשלח לעמדת הראיונות בטדי ללא פחד. גם הוא יודע שיש לו חוב למכבי חיפה, חוב שנקרא אליפות. כשנשאל לגבי אירופה, אמר גולסה: "האמת, אני בשלב של לא לחשוב על זה. חשוב לי להיות טוב במכבי חיפה ורק בזה אני מתרכז כי הבנתי שאם חושבים יותר מדי קדימה אי אפשר באמת להיות טובים. למדתי לקחת בסבלנות את הדברים. כי יש לי עוד הרבה מה להוכיח ליענקל'ה שחר, לאלישע ולאוהדים, אני מרגיש שיש לי חוב מסויים לכולם".

אייל גולסה, נבחרת ישראל, לפני גאורגיוס קראגוניס. Petros Giannakouris, AP
מוערך מאוד גם בנבחרת, עכשיו נותר רק למצות את הפוטנציאל. גולסה/AP, Petros Giannakouris

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully