וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים על שרטון: על משבר השנה השנייה של העולות החדשות לליגת העל

6.2.2011 / 12:24

אשדוד היא חלק משושלת עולות שהצליחו בענק בעונה הראשונה. למה זה קורה ומתי מתחילה הסכנה שתהרוס לאשדודים את חגיגת הגביע

עירוני נהריה חזרה למפת הכדורסל הישראלי בעונת 2002/3, עם שלושה ישראלים מובילים, שרון ששון, תומר שטיינהואר וארז מרקוביץ', זרים מוכשרים כמו אדריאן פלדג'ר, אריק קמפבל וארתור לי, ואבי אשכנזי על הקווים. את עונת הבכורה שלה סיימה נהריה במקום השלישי המכובד, ועלייה לגמר הפלייאוף. עונה לאחר מכן שמרה על המקום השלישי, והמשיכה בעונות הבאות עם נוכחות יפה ביורוקאפ וביסוס מעמדה כקבוצת צמרת, "מה שעשה את נהריה לקבוצה גדולה לאורך שנים היה תקציב קבוע, ביטחון כלכלי, סגל שחקנים שהולך יותר משנה אחת, והרבה שקט סביב הקבוצה מבחינת הניהול", נזכר השבוע אבי אשכנזי, "שילוב של שלושתם, ביחד עם שמירה על פרופורציות".

בארבע העונות האחרונות הצליחה עולה אחת מהלאומית בכל עונה לתפוס מקום של כבוד בצמרת הכדורסל הישראלי. הפועל חולון החלה במסע בעונת 2007/8 עם זכייה מדהימה באליפות, מכבי חיפה הגיעה לגמר הגביע וגמר הפיינל פור בעונה שלאחר מכן, ברק נתניה הגיעה לחצי גמר הגביע וחצי גמר הפיינל פור בעונה שעברה ומכבי אשדוד השנה הגיעה לחצי גמר הגביע ונמצאת בצמרת ליגת העל. בנוסף, מה שמשותף לכל שלוש הראשונות הוא שהעונה השנייה שלהן טובה פחות מהראשונה, ומלבד זכיית הגביע בחולון, הן לא הצליחו להגיע להישגים. האם מדובר בתופעה או שמא רק צירוף מקרים שלא יחזור?

מיקי דורסמן מאמן הפועל חולון מניף צלחת אליפות. ברני ארדוב
העולות נתנו עונה ראשונה חלומית, ועונה שנייה פחות. דורסמן חוגג אליפות/ברני ארדוב

הכסף של חולון וחיפה מול ההתעלות של נתניה ואשדוד

"קבוצות חדשות, לפחות עד המחזור השביעי לא תמיד מקבלות את הכבוד מהקבוצות האחרות", מנסה אבי אשכנזי, שאימן את מכבי חיפה בעונת העלייה ובעונה לאחר מכן, לנתח את התופעה. "גם אם המאמנים יגידו 20 פעם לקבוצה כמה זה קשה, עדיין רמת המוכנות זה לא כמו שאתה משחק מול קבוצה שהוכיחה את עצמה בליגה. בנוסף, יש משהו באנרגיות החיוביות, בהתלהבות, במחויבות, בקהל שפתאום יש לו חוויה אחרי שנים, כל זה יחד דוחף לניצחונות והצלחות".

גם עמית בן דוד, ששיחק תחת אשכנזי בחיפה, ותחת אריק שיבק במכבי רעננה, שבאמצע שנות ה-90 עלתה מהלאומית ישר לארבע עונות בצמרת הכדורסל הישראלי, מסכים לגבי התופעות ומוסיף כי סדר ניהולי וארגוני קריטי בהשתלבות. "זה יפה שקבוצה עולה ליגה ומצליחה לרוץ בצמרת. הקבוצות שאני הייתי בהן היו מאורגנות, עם סדר גודל של תקציב קבוע וגבוה. לקבוצות שעולות ליגה באופן טבעי יש פחות ציפיות, וכולם מדברים על לתקוע איזשהו יתד בליגה, וכל ההתלהבות מסביב מושכת את הקבוצה למעלה. היותן האנדרדוג הוא הקסם של קבוצות שעלו ליגה, וזה מביא התלהבות. זה סוחף כשיש עיר שבה הכדורסל נכנס לעניינים ובגדול, ומגיע קרדיט גדול למאמנים שמחברים את הכל, את מכלול הדברים. זה היופי בכדורסל, וזה קרה פה שנה אחרי שנה".

לעומת אשכנזי ובן דוד, יש כאלה שטוענים שיש לקחת את ההישגים של חולון וחיפה בפרופורציות הנכונות. "צריך להפריד בין הקבוצות. חולון וחיפה היו קבוצות עם תקציב מאוד גדול, וסגל שחקנים מצוין", מציין מאמן ברק נתניה אריק אלפסי, "לחולון היו 7 זרים, תקציב מספר 2 בליגה. גם חיפה נבנתה לצמרת כשהם עלו לליגת העל. צריך להפריד בין שתי הקבוצות הללו לבין הקבוצה שלי בעונה שעברה ואשדוד השנה, שאלו שתי קבוצות שהצליחו עם תקציב מינימום לעשות עונה טובה. אשדוד באמת מתעלים על עצמם ועושים עונה די מדהימה, גם חצי גמר וגם איפה שהם נמצאים בליגה, אבל צריך לבחון את זה בסוף העונה אם הם הצליחו לסיים גם במקום הזה".

גם שי האוזמן, מנהלה המקצועי של אשדוד, מצטרף לאלפסי וקובע כי לא צריך לקחת את נושא העולות כתופעה כללית. "כשבנינו את הקבוצה, לא הסתכלנו בכלל על ההצלחות של השנים האחרונות. בחירת השחקנים שלנו הייתה לפי מודל שונה מנתניה, ולגבי חיפה וחולון זה לא רלוונטי כי הם קבוצות עשירות. הלכנו על זרים מאוד מסוימים וישראלי אחד דומיננטי. אנחנו ממש לא דומים לקבוצות האחרות שעלו ליגה. בסך הכל שזה קורה פעמיים, לדעתי זה לא תופעה. עדיין אי אפשר להשוות אותנו לנתניה, כי היינו שמחים בסופו של יום להגיע להישגים שלהם, בינתיים אנחנו עוד לא שם, רק בגביע".

האוזמן ואלפסי גם לא בדיוק מסכימים עם קביעת אשכנזי לגבי זלזול מסוים שיכול להוביל להצלחת העולות. "בוא נקלף את השכבות, מה זה מכבי אשדוד? מאיר טפירו זה שחקן שקבוצות מכירות מסיטואציות אחרות. בגלל שהוא לובש עכשיו צהוב ומגיע מעיר בדרום אז מזלזלים? קשה לי להאמין", טוען האוזמן ואלפסי מוסיף, "כשרואים שקבוצה מצליחה ומנצחת קבוצות גדולות, אז מתייחסים אליה בהתאם. הסקאוטינג שעושים המאמנים בארץ הוא ברמה מאוד גבוהה, ואני לא חושב שיש קבוצות שמגיעות לא מוכנות. בשנה שעברה ניצחנו את כל הקבוצות הגדולות בארץ, היינו בחצי הגמר וחצי הפיינל פור, אני לא חושב שזלזלו, אולי רק בהתחלה, מה שיצר את גורם ההפתעה. אי אפשר לייחס את ההצלחה של הקבוצות האלה לזלזול של הקבוצות האחרות או לאי ההכנה של הקבוצות האחרות".

כורעים תחת נטל הציפיות

אחרי שנגמרה עונת הבכורה בליגת העל, מסתבר שהתהילה חולפת די מהר. התקדים הראשון בליגת העל היה כבר בעונת 1985/6, עם אליצור נתניה המיתולוגית, שאחרי עונת בכורה חלומית הידרדרה בכל אחת מהעונות שבאה אחריה. גם חולון, חיפה ונתניה הנוכחית לא סיפקו את אותן התוצאות, לעומת רעננה ונהריה שהצליחו. "משנים את כל הקבוצה כמעט, מביאים זרים חדשים, ואז עוד פעם מתחילים הכל מההתחלה, וזאת הבעיה של השנה השנייה", מסכים קפטן גלבוע/גליל אבישי גורדון, ששיחק בחולון בעונת האליפות.

"הכל זה עניין של ציפיות, הציפיות זה כמו חרב פיפיות", קובע אשכנזי, שטוען שלולא הפציעה של עידו קוז'יקרו לפני הפלייאוף אשתקד, היה מצליח לשחזר את ההישג עם חיפה, "כשאתה מצליח בעונה הראשונה, הסביבה ואתה בעצמך מצפה לאותם הישגים, וזה לא תמיד אפשרי ואז זה יוצר את גורם הלחץ. וגורם הלחץ וחוסר שביעות הרצון של הסביבה גורמת לבעיות בקבוצה. צריך להמשיך להתעסק בכדורסל נטו, ולקבל את זה שאי אפשר לעשות בכל עונה את אותו דבר. בגדול הכל עניין של פרופורציות".

"אם מסתכלים על הנקודות שסוחפות אותך בעונה הראשונה, אז אחרי שאתה נמצא בצמרת, מסתכלים עליך אחרת", מסביר בן דוד, "אתה כבר לא אנדרדוג, כבר היית שם והצלחת. הרבה יותר קשה להישאר בצמרת מאשר להגיע לשם. המבחן השני זה להישאר בצמרת, וקבוצות פחות מצליחות במבחן הזה. הכל עניין של ציפיות. קבוצות שוכחות מאין הן הגיעו. פתאום אתה מתמלא ביטחון, והציפיות לאו דווקא בשמיים, ופתאום אתה מסיים מקום רביעי או שני. כשאנשים מצפים יותר מדי, קצת קשה להישאר בצמרת".

גם אלפסי, שחווה את הירידה של השנה השנייה על בשרו בימים אלה, מסכים ומוסיף את הזווית שלו. "כמובן שהציפיות של חובבי הכדורסל והאוהדים של נתניה בפרט היו גבוהות בתחילת העונה, כי הרמנו את הרף, בזכות העלייה לפיינל פור והתוצאות שעשינו בעונה שעברה. היו ציפיות שנצליח, ואנחנו כן בחצי גמר הגביע אחרי שניצחנו את ירושלים בחוץ. אי אפשר לעשות השוואה מהעונה שעברה כי יש שחקנים אחרים, וגם זה פגע. אם יודעים לשמר את הסגל זה עוזר, אבל זה מאוד קשה לקבוצות קטנות שמצליחות, גם בגליל/גלבוע לא הצליחו לשמר את הסגל".

"השחקנים משדרגים את השכר שלהם ומן הסתם הולכים לקבוצות עם תקציבים יותר גדולים, ואז צריך להתחיל בנייה כמעט מחדש", מוסיף אלפסי. "זה נראה כמו חמין ששמים ביום שישי בלילה, אתה לא יודע מה יצא בשבת בבוקר. אני מאמין שהדברים מתחילים להסתדר אצלנו, ואולי ננסה לשחזר את מה שעשינו גם בליגה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הפתרון: שמירה על הסגל והתקציב

מי שבעונה השנייה תצטרך בסופו של דבר להגן על הישגיה, שעדיין לא הגיעו לקיצם, תהיה מכבי אשדוד. הקבוצה, שהעונה מדהימה את כולם, יכולה ללמוד מאחיותיה העולות, ומקבלת כמה עצות שימושיות מאבישי גורדון. "באשדוד מתנהלים כמו קבוצת ליגת העל של 20 שנה, שזה מאוד יפה לראות, כמובן שהחיבור של טפירו והזרים זה משהו יפה מאוד. החיבור של טפירו ועופר ברקוביץ' זה משהו לא רגיל, ואם הם יצליחו לשמור על הזרים הקיימים ולהביא עוד ישראלי בכיר לצד מאיר, הם ימשיכו להיות קבוצה חזקה מאוד בליגת העל".

האוזמן, המנהל המקצועי, שומע את האזהרות מכל כיוון, אך לא מתרגש, מכיוון שהקבוצה שלו כבר כעת סובלת מהסימפטומים של העונה השנייה. "אנחנו רואים את הציפיות הלא פרופורציונליות אצלנו כבר עכשיו, בלי שהגענו לעונה השנייה. מכבי אשדוד היא עולה חדשה, עם תקציב נמוך ומועד התחלה כזה, לסיים בשמינייה הראשונה זה הישג עצום. אנחנו בחצי גמר גביע המדינה, ומקום שישי בליגה, ואנשים מסביב מאוכזבים מאיתנו".

אז מה הם מתכננים כדי לעצור את המפולת הצפויה בעונה הבאה, אם להסתמך על ניסיון העבר. "הקלישאה אומרת שצריך לשמור על המשכיות, אין לי מספיק פרספקטיבה כדי לדעת אם זה נכון. באופן עקרוני אנחנו גם שואפים לשמור על גרעין של הקבוצה הזאת לעונה הבאה, ולא להתחיל מההתחלה שוב. זאת אחת הסיבות שטפירו חתום לשנתיים ושיש לנו כל מיני אופציות לגבי שחקנים אחרים שאנחנו שוקלים לממש. הכיוון שלנו הוא לשמור על ההיגיון שהנחה אותנו בעונה הזאת, גם זרים בפרופיל הזה וגם לשמור על גרעין של שחקנים. כמובן שזה תלוי במסגרת התקציבית, אם נצליח לשמור על מסגרת או להגדיל, זה יעזור לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully