וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא צריך פרוטקציה מאף אחד: תומר קשטן פורח בהפועל כפר סבא

2.2.2011 / 10:00

אמונה טפלה כמו אבא? יש. עימות עם כוכב? גם. כעת, מול מכבי חיפה, תומר קשטן יצטרך להוכיח שבפסגת הלאומית מסתתר מאמן ראוי לליגת העל

מספר ימים לאחר שתומר קשטן חתם בהפועל כפר סבא בקיץ 2009, הוא נפגש עם המנכ"ל דאז קובי לויטה בניסיון למצוא פתרון יצירתי לבניית הקבוצה שהתפרקה לאחר עזיבת טביב. במהלך הפגישה שנערכה בביתו, לויטה לקח נייר והחל לשרטט תוכנית להצלת הקבוצה. "יש ארבעה שחקנים שסיכמו, יש לנו 1.8 מיליון שקל. עכשיו צריך לגייס 20 שחקנים בסכום הזה", אמר לו לויטה. קשטן ההמום הביט בנייר ולא האמין. "צריך לגייס חיילים", אמר המאמן למנכ"ל. אחרי השיחה נחתם החוזה, ואז גם הגיע ההלם. "אני רוצה מענק עלייה", הפציר קשטן. חברי ההנהלה ועוזר המאמן עופר נוסובסקי הרימו גבה. "מענק מה?!", שאל לויטה. "עלייה, אני רוצה לעלות ליגה עם התקציב הזה", הבהיר המאמן.

"בתוך בתוכי צחקתי ואמרתי לעצמי בלב 'שאלוהים ישמור אותי, אין קבוצה והוא רוצה בונוס עלייה'", משחזר היום קובי לויטה, האיש שליווה את המאמן במסע שהיה רחוק דקות ספורות מעלייה לליגת העל בעונה שעברה. "באותו רגע הבטתי בו ונזכרתי. אמרתי לעצמי 'כנראה שההיסטוריה לא משקרת. אם אבא (יאיר לויטה ז"ל, מייסד האגודה, א"י) החתים את אבא שלו שהיה אז מאמן בנוער והצליח, אני חייב להצליח איתו. איכשהו השתכנעתי שהווינר הזה יוביל אותנו לצמרת. אז חתמנו".

שיקול אינטלקטואלי

הדוגמה הקטנה הזו, שממחישה את היכולת לתמרן עם תקציב, היא אולי הוכחה שתומר קשטן הוא לא רק בן של. כאשר היה מאמן נוער, נדמה היה לפעמים שהוא כן. מדלג בין קבוצות נוער בהן אביו מדריך את הבוגרים, אבל שום צעד ממשי שיסביר האם מסתתר בו מאמן ראוי לליגת העל. גם כשקשטן השתקע בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב ועזר בעיצובם של שחקנים כמו שי אבוטבול, גל שיש ועומר פרץ, לא היה ברור האם הוא מאמן ראוי לרמות הגבוהות. עד שהגיע לכפר סבא. לאחר שנים באדום, על הקו השני היה יו"ר האגודה, שאולי דור, שהציע חוזה ראשון בקבוצת הבוגרים של כפר סבא. קשטן התקשר לגבי קצרה שאישר לו לעזוב, ומאז הוא וכפר סבא הפכו לסיפור אהבה.

ההתחלה לא הייתה קלה. את העונה הקודמת, הראשונה שלו בקבוצה, קשטן פתח עם לא מעט בעיות. השחקן הראשון שעליו התעקש היה השוער יוסי בצלאל, שהמאמן טען כי הוא השחקן החשוב ביותר במערך. "טביב לקח איתו את בוריס קליימן ובצלאל דרש 250 אלף שקל, כולל הדירה. לא יכולנו לשלם סכומים כאלה, אבל הלכנו עם הראש של המאמן", סיפר השבוע אחד מחברי ההנהלה. אלא שאחרי שמונה מחזורים בלבד השוער נפצע, וקשטן היה צריך לאזן את התקציב. המאמן לקח מחשבון, חילק את המשכורת הממוצעת של השוער עם שכר החיילים שמרוויח השוער הצעיר עמרי בוקסנבוים, וכך הוריד את הממוצע לתקציב השוערים. לקראת תום העונה, כשהתפנה לו תקציב, הוא החתים את השוער יניב מזרחי בסכומים נמוכים יחסית וגמר את העונה עם חריגה, שהתאזנה באמצעות משכורות נמוכות שהרוויחו שאר שחקני השדה. "לקחנו את התקציב, חילקנו במספר השחקנים, וזה יצא פחות מ-90 אלף שקל בממוצע לשחקן. שכר עונתי, כאילו", מסביר אחד מחברי ההנהלה. "זה מעיד על גדולתו של המאמן שידע איך לבנות תקציב נכון. מאמנים אחרים היו נופלים עם תקציב משולש מזה בגלל פזרנות".

מהרגע הראשון שהגיע לקבוצה השחקנים נתנו לו כבוד. בכפר סבא בטוחים ששם המשפחה והתדמית שדבקה בו עזרו לו להיכנס לנעליים הגדולות של אבא. מהר מאוד הם התבדו. "בהתחלה הוא היה קשוח, אבל לאט לאט הוא נפתח. ציפינו לקבל מודל חיקוי של האבא, אבל אופי אי אפשר לשנות", מספר שחקן בקבוצה. "הוא פחות בדיסטאנס מאבא שלו, יודע גם לצחוק כשצריך והרצינות שלו מהולה בלא מעט כריזמה אישית וקלילות. אם הקבוצה במצב לא טוב, הוא נכנס לדמות של אבא, אבל הוא יודע בדיוק מתי לשבור את הקרח".

"מבחינת הגיל, הוא יותר מבוגר מהגיל שבו אבא שלו התחיל לאמן, אבל הרזומה שלו בהפועל היה טוב מאשר הרזומה של דרור", עוסק לויטה בהשוואה המתבקשת. "השיקול לבחירת מאמן היה גם מבחינה אינטלקטואלית. תומר הוא עורך דין. אני לא מוריד מערכו של דרור, אבל הערכים המוספים שהיו לו היו גבוהים יותר משל אבא שלו. לא הייתה סיבה בעולם שזה לא יצליח".

אגב, קווי הדמיון לאבא דרור התגלו בתחילת העונה. הראשון לובש חולצה בהירה ומחזיק חמסה, השני מגיע לכל משחק של הקבוצה שלו עם חולצה ירוקה. "לכל אחד יש אמונה טפלה, זאת מביאה לי מזל", הסביר המאמן לאנשי הקבוצה.

שום בעיה

על התדמית הנקייה של המאמן העיבה מתיחות גדולה עם הקפטן שלו, עידן שום, שרגע לפני משחק ליגה מול עירוני בת ים בחודש אוקטובר קיבל הודעה כי הוא לא מתלבש למשחק. הקפטן אמר למאמן מה הוא חושב עליו, עלה לוועדת משמעת ונקנס. מאז היחסים עם המאמן לא היו אותו הדבר, אבל בכפר סבא ניסו להתעלם מהפרשה ההיא. בינתיים, ככל שהעונה התקדמה, בכפר סבא גילו שהנבואה של קשטן לגבי העלייה לליגה הבכירה עשויה להתגשם. אבל אז התחילו הבעיות. קשיי התקציב של המועדון גרמו לכפר סבא להחזיק בתואר המפוקפק "הקבוצה היחידה בשתי הליגות המקצועניות שלא ביצעה רכש בחלון ההעברות של חודש ינואר". לקראת סוף העונה סיפרו גורמים במועדון כי לקבוצה אין את היכולת הכלכלית לעלות ליגה. בהנהלה הודו כי הקבוצה עשויה להגיע למבוי סתום אם תעלה ליגה, אבל ביקשו מקשטן להילחם עד הסוף.

ואז הגיע התקרית השנייה עם משפחת שום. לקראת סיום העונה ניסתה חבורת עסקנים לגייס את יצחק שום לתפקיד הספונסר הראשי של הפועל כפר סבא. הקבוצה התמודדה אז על הכרטיס לליגת העל במשחק המבחן מול הפועל רמת גן ושום סיפר לסביבתו כי הוא עתיד לרכוש את הקבוצה בקרוב. מה שהוא מכנה עד היום כ"חבורת עסקנים שהתנגדה למהלך" מנעה את הגעתו, אבל בכפר סבא טוענים שהוא לא באמת היה מוכן להשקיע וחששו שהקבוצה תתרסק אם שום יעבור לאמן באירופה. בינתיים, הקבוצה הפסידה ונשארה בליגה הלאומית, אבל הסיפור האמיתי שהתרחש מאחורי הקלעים באותה תקופה קשור למה שהוגדר על פי רוב כ"מאבקי אגו" בין קשטן לעידן שום. שום שהוזכר על ידי אביו כמי שמסוגל לנהל את המערכת מצא את עצמו על הספסל ועקץ את הבעלים בנוכחות השחקנים באירוע גיבוש שערכה הקבוצה לסיום העונה. בכפר סבא העריכו שקשטן מנסה להראות לשום, שהצהיר בפני מקורביו שבקרוב הוא או אביו ינהלו את הקבוצה, מי הבוס האמיתי בקבוצה. בתחילת העונה המאמן לקח את הקפטן שלו לשיחת הבהרה, והודיע לו שהוא לא ממש בתוכניות. "תצטרך להילחם כדי להיות ב-18", אמר לו המאמן. בהמשך סרט הקפטן עבר ליניב צ'יצ'יאן, שום נפצע ולא שיחק מתחילת העונה, ומטה ההנהלה של שום עבר לבן של שחקן עבר אגדי אחר, אלירן סיימון.

תחילת העונה הנוכחית, אם שאלתם, הייתה די צולעת. ההנהלה סיכמה עם מספר שחקנים, בהם אלירן אסאו ואופיר עזו עוד לפני שנבחנו בקבוצה, אבל אחרי תקופה קצרה הם שוחררו על ידי המאמן. קשטן עצמו סיפר כי השלושה, כמו שחקנים אחרים שסיכמו ושוחררו, לא התאימו לתוכניות המקצועיות שלו, מה שגרם לתהייה בקרב השחקנים לגבי הסיבה האמיתית שבגללה שחרר אותם. בפועל, זה ממש לא שינה לו. קשטן בנה קבוצה איכותית לא פחות שלפחות בינתיים עושה רושם שהיא מסוגלת לחזור לליגת העל. דידי אונגר, אבי אבינו ויניב צ'יצ'יאן היו השחקנים הראשונים שדרש להחתים. לאחרונה צירף גם את צ'קטיאני גאגא ממכבי נתניה ואמיר אבו עראר במטרה שיעזרו לקבוצה לעלות ליגה. ומה יהיה הלאה? "זאת העונה השנייה שהוא מוציא תוצאות יפות", אומרים בכפר סבא. "אפשר להגדיר אותו כמאמן קשוח ומבוקר שניצחונות או הפסדים לא משנים את הדרך שלו. הפסד לא מזיז לו. 4:5:1 זה 4:5:1, ואף אחד לא יכול לשנות אותו. אם הוא ימשיך בדרך הזאת, הוא יגיע רחוק, כמו אבא שלו".
העונה הציפיות מהמאמן גדלו בעקבות העובדה שהבעלים הראל רייכמן הכניס את היד לכיס והגדיל את התקציב. "הוא קיבל את התקציב הכי גבוה בליגה, אז אין סיבה שלא נעלה", אמר השבוע רייכמן. "מדובר במאמן דעתן שאוהב להשמיע את דעתו. באופן אישי, אני לא אוהב לעבוד עם מאמנים רכרוכיים. אין לו בעיה לומר מה הוא חושב והוא יודע לעמוד מול לחצי הקהל והעיתונות. אין ספק, מצאנו את המאמן המתאים". ליו"ר האגודה שאולי דור אין ספק מי צריך להיות המאמן בעונה הבאה. "השחקנים מגיעים לאימון חצי שעה קודם ונשארים לעבוד חצי שעה אחרי. המקום הראשון הוא תוצאה של הדברים הקטנים. אם נעלה ליגה או לא, הוא יישאר איתנו עוד הרבה שנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully