וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סליחה, אבל זה לא רציני: סיכום מחזור ליגת העל בכדורסל

18.1.2011 / 10:22

הכישלון של חיפה נובע מחוסר המחויבות של שחקניה, ירושלים וגליל לא משקיעות בחיפוש אחרי חיזוק. שקדי סוגר מחזור

1. נקודת האור של המחזור – אדריאן בנקס

לפני שנתיים, בעוד ברק נתניה דורסת את הליגה הלאומית בלי שום קושי בדרך לליגת העל, החל אדריאן בנקס, גארד אמריקאי אתלטי טיפוסי, את דרכו בכדורסל האירופי. בנקס חתם בפפינסטר הבלגית, ובן רגע הפך לאטרקציה בשל היכולות הוירטואוזיות שלו. עונה לאחר מכן הצטרף בנקס לליאז' בעלת היומרות וזכה איתה באליפות הליגה הרגילה, לפני הקריסה בפלייאוף. בליאז' מאוד רצו את בנקס, בוגר מכללת ארקנסו סטייט הקטנה, אך המצב הכלכלי אליו נקלעה הקבוצה הכריח אותם לשחררו. אריק אלפסי הריח מציאה, הפעיל סוכנים והחתים את המציאה.

בתחילת העונה בנקס הרשה לעצמו להפוך לתחנה האחרונה והיחידה בנתניה. השורה הסטטיסטית שלו הראתה בעיקר זריקות לסל ונקודות, אך הקבוצה לא השיגה ניצחונות. בנתניה הסתבכו עם מספר הזרים, ולאלפסי היה ברור שאת השינוי הוא חייב להביא מבפנים. השינוי החל קודם כל בבנקס. הוא לקח 21.2 זריקות מהשדה בממוצע למשחק בשמונת המחזורים הראשונים של העונה, מתוכם השיגה נתניה רק שלושה ניצחונות. מאז, המספר ירד ל-11.7 זריקות בממוצע, האחוזים עלו ואמנם נתניה השיגה רק שני ניצחונות, אבל החלה להציג כדורסל יותר טוב.

כדי להשלים את המהפך ולהוציא את נתניה מהתחתית באופן סופי, יצטרך אלפסי את בנקס כמו בניצחון על מכבי אשדוד - חוטף, קולע טוב מחוץ לקשת ומרים את האנרגיות של הקהל עם ההטבעות. הנקודה השלישית, האנרגיות, היא בדיוק ההבדל המהותי בין ברק נתניה של העונה שעברה לזאת של העונה. בין דנילו פינוק וטוני וושהאם, שבעונה שעברה הקפיצו את אולם ישורון בכל משחק, לבין הישנוניות של הקבוצה עד כה העונה. לבנקס יש את היכולת להפוך את נתניה, ואלפסי צריך למצוא את הדרך לעשות את זה.

2. "אנחנו עדיין מחפשים את השחקן המתאים"

המשותף להפועל ירושלים, הפועל גלבוע/גליל עליון, מכבי ראשון לציון ועירוני אשקלון העונה, מלבד חוסר היציבות המשווע של כל אחת מהקבוצות הללו, הוא העובדה שכל אחת מהן מחפשת מאז תחילת העונה שחקן גבוה שישלים את הסגל. בחלק מהקבוצות הגבוה אמור השחקן הזה לבוא על חשבון אחד מהשחקנים הקיימים בסגל, אך בירושלים וגלבוע/גליל הגבוה צריך לבוא בשל החיסרון במשחק הפנים. עוד משותף לכל אחת מהקבוצות הללו, שלמרות טענות כי המצב הכלכלי לא כל כך טוב בהן, האפשרות להחליף שחקנים קיימת והן כבר ביצעו פעולות כאלה בעבר.

כמעט כל מאמן בקבוצות הללו מציין שלא נמצא השחקן המתאים שישלים את הסגל, כאילו שוק השחקנים הגבוהים מת מאז תחילת העונה. רק השבוע שוחררו לא פחות משישה שחקנים גבוהים אמריקאים ברחבי אירופה ולא הוחתמו באף קבוצה, אלא שהדרישות של המאמן הישראלי הן קצת יותר משחקן שיקלע 10-12 נקודות ויוריד 5-6 ריבאונדים. המאמן הישראלי מחפש שחקן שיתאים לסגל הקיים שלו, ולא שהוא יצטרך להתאים את הסגל לשחקן החדש שמגיע. המשימה הזאת כמעט בגדר בלתי אפשרית ונועדה לכישלון מראש.

"הבעיה הגדולה של רוב המאמנים בליגת העל היא שהם לא מוכנים להקשיב לעצות או לא מוכן להתפשר על משהו מסוים", מסביר אחד מהמאמנים הבכירים בכדורסל הישראלי, "ניקח לדוגמא את בריאנט דנטסון, ששוחרר השבוע מאריס סלוניקי של שרון דרוקר. אמנם הוא שחקן יקר, אבל לא ברמה כזאת שקבוצות כמו ירושלים או גלבוע/גליל לא מחתימות. הוא הוצע לשתי הקבוצות ושתיהן ממשיכות לחפש. במקום לקחת שחקן עם כישרון ולהתאים את המשחק בשבילו, בסוף הקבוצות מביאות שחקנים פרובלמטיים שלא מתאימים לכלום".

3. הקבוצה "האמריקאית" של חיפה

בתחילת העונה טענו בכתבה על מכבי חיפה שתהליך האמריקניזציה שעובר על הקבוצה יפגע בה בטווח הארוך, ולמעשה לקבוצה הזאת אין שום קשר לעיר חיפה וקשר מינורי לליגה בה היא משחקת. בפועל, במכבי חיפה יכולים לחפש הרבה מאוד סיבות לכישלון האדיר, אולי אחד הכישלונות הגדולים ביותר שעברה קבוצה ישראלית בסדר גודל הזה בשנים האחרונות. אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא חוסר המחויבות של השחקנים למעמד בו הם משחקים. אפילו השחקן שהובא במהלך העונה, אלישי כדיר, שנודע במשחקו האנרגטי והלוחמני, הודה שחסרה בחיפה מחויבות אישית.

העובדה היא ששחקן זר לרוב לא יילחם עבור הקבוצה בה הוא ישחק, אלא עבור המשכורת שהוא אמור לקבל. גורמים בחיפה הודו לא מכבר כי בקבוצה לא ינהגו כמו במועדונים אחרים ויקנסו את השחקנים, אך למעשה, מלבד כדיר, רוברט רותבארט ואבי בן שימול, שאר שחקני הקבוצה הם סוג של שכירי חרב, כאלה שירידת ליגה לא תשפיע להם יותר מדי על הקריירה וימצאו קבוצה בעונה הבאה. לכדיר, רותבארט ובן שימול ההשפעה על הקריירה בישראל תהיה חזקה יותר, כי כישלון שכזה ילווה את הרקורד שלהם כשקבוצות בליגה יחשבו עליהם לקראת העונה הבאה. כשמחתימים יותר מדי אמריקאים, מקבלים פחות מדי שחקנים שאכפת להם.

4. אפי מצא את הדרך

אם לפני תחילת העונה נראה היה שמכבי ראשון לציון תהיה מתחת לרמת הליגה, בעיקר בשל משחקי האימון הלא מחמיאים של הקבוצה, לאחר כדור הביניים הראשון אפשר היה להבין שראשון לציון היא עוד קבוצה ממוצעת בליגת העל. בשלושת השבועות האחרונים מתקבלת התחושה שראשון לציון עולה על דרך מסוימת, ולא רק בזכות צירופו של אייזאה סוואן, שעושה רושם של אחת הגניבות היותר גדולות העונה בליגה. בארבעת המשחקים האחרונים החלה מכבי ראשון לציון לעשות דבר לא שגרתי בליגה: לשמור.

אחרי המשחק מול מכבי חיפה התייחס אפי בירנבוים לניצן חנוכי, מי שידוע בעיקר בזכות משחק ההגנה האגרסיבי שלו, וציין כי הוא שחקן ההגנה הטוב בליגת העל. יש שיחלקו על הקביעה של בירנבוים, אבל העובדה שהוא הצליח לגרום לשחקנים שלא היו ידועים בהגנה שלהם, כמו דווין מיטשל, ארון מגי וסוואן, להתחייב למשחק הגנתי אינטנסיבי יותר, בלתי ניתנת לערעור. בליגה שבה כמות הכישרון בין הקבוצות היא די דומה, צריכה כל קבוצה להביא משהו שונה כדי להפוך את עצמה לטובה יותר מהאחרות. בירנבוים החליט שהדרך של הקבוצה שלו תהיה הגנה אגרסיבית, ובינתיים הדרך מצליחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

5. יודעים לציין את העבר

לאורך השנים זכה אולם הפחים בחולון לראות את מיטב שחקני ישראל משחקים על הפרקט. מימי הקבוצה המצרית של שנות ה-50 שהקימה את היסודות, דרך שנות ה-70, ה-80 וה-90 העליזות עם עדי גורדון וישראל אלימלך ועד האליפות ההיסטורית בעונת 2007/8. ביום ראשון חגגה הפועל חולון 1,000 משחקים בליגת העל, נתון שאי אפשר להתעלם ממנו בעידן בו קבוצות נמחקות מהמפה במחי יד. למעשה, אחרי מכבי תל אביב, הפועל חולון היא הקבוצה הוותיקה ביותר בליגה.

העובדה שבחולון ידעו לציין ולהנציח את העבר של הקבוצה, גם בימים הלא פשוטים שעוברים על המועדון, היא תעודת כבוד לקבוצה, לכדורסל ולספורט הישראלי. מיכה שמבן, האיש שבזכותו הוקם מועדון הפועל חולון, זכה לקבל תעודה ביום המיוחד, ותשואות נשמעו מכל עבר באולם הפחים הישן. אנשים כמו שמבן כמעט ולא נשארו בנוף הכדורסל, ובהפועל חולון יודעים לחבק אותו. בעיריית חולון כבר מתכננים את בניית האולם החדש, ומי יודע, אולי האולם הבא יזכה לארח את משחק ה-2,000 של הקבוצה בליגה הראשונה. בינתיים, הכבוד שנתנו לאנשים שעזרו בהקמת המועדון הוא הצעד הראשון לקראת האלף השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully