וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי כהן הובא למנוחת עולמים

29.12.2010 / 15:00

כדורגלן העבר נטמן בבית העלמין ברמת השרון. בנו תמיר ספד לו: ”אמשיך להוליך בגאווה את השם כהן הגדול”. לפני כן, מאות הגיעו לחלוף על פני ארונו באצטדיון רמת גן

ברני ארדוב

צילום ועריכת וידאו: נועם אשל

אלפי אנשים, בהם שחקני עבר ובכירים בכדורגל הישראלי, הגיעו היום (רביעי) לבית העלמין מורשה ברמת השרון כדי ללוות את אבי כהן בדרכו האחרונה. מוקדם יותר הוצב ארונו של אבי כהן שמת הבוקר סמוך לשעה 6:30 בבית החולים איכילוב בתל אביב, באצטדיון הלאומי ברמת גן. בזמן שארונו של כהן הוצא מהרכב, התנגן ההמנון הידוע של ליברפול בה שיחק כהן בעבר, we'll never walk alone.

בין הנוכחים ניתן היה למצוא את יו"ר ההתאחדות אבי לוזון, המאמנים עמנואל שפר, דרור קשטן ושלמה שרף, שחקני העבר מוטי איוניר, בוני גינצבורג, ג'ימי טורק וכן כל שחקני ואנשי מכבי תל אביב. מנהל הפועל תל אביב מורדי דדון, וחבר הנהלת מכבי נתניה, קובי בלדב, היו בין מניחי הזרים לצד ארונו של שחקן העבר. לבית העלמין לאחר מכן הגיעו עוד רבים ממכריו ומוקיריו של אבי כהן, ביניהם גם אנשי מכבי חיפה בראשות המאמן אלישע לוי.

בבית העלמין ספד תמיר כהן לאביו ואמר בהתרגשות: "כל אחד ואחד שבא לפה היום יש לו עשרות סיפורים עליך וכולם טובים. אותם אנשים שהיו רואים אותי לבד היו אומרים לי 'הלוואי שנוכל לחיות כמו אבי כהן, שנגיע לרמת חיים, לשמחת חיים ואיכות חיים כזאת'. בגלל זה תמיד האמנתי שתחיה לנצח ועכשיו אתה תחיה לנצח. עלית לשמיים והשארת אותנו קרועים ומפורקים. העברת אליי את השם שלך. אתה יכול לעלות למעלה, לנוח וליהנות מחיי נצח. תמיד שתסתכל למטה תראה משפחה חזקה מאוחדת, מאושרת ושמחה. את שם כהן הגדול, אני אמשיך להוליך בגאווה, בכבוד, באהבה. כמה שהיית גאה בנו בהיותך כאן, זה לא משתווה למה שתרגיש שתהיה למעלה".

חברו הטוב של אבי כהן, מוטי איוניר: "עבור כל מי שנמצא פה אבי כהן היה אגדה ויישאר אגדה. אנחנו לא יכולים להחזיר אותו לחיים, אבל יכולים להנציח את זכרו לעד כדי שכל מדינת ישראל תזכור אותו. שכל ילד שישחק כדורגל בעתיד יזכור אותו. אני מצהיר ומתחייב בשמי ובשם כל החברים שלי ושל אבי שאנחנו נעשה כל דבר אפשרי שזכרו יהיה הכי גדול".

המשפחה מסרה מאוחר יותר: "משפחת כהן מבקשת להודיע: בצער רב אנו מודיעים על עזיבתו בטרם עת של אביל'ה, בן, אח, בעל, אבא, סבא ויותר מכל אדם. לעולם לא תצעד לבד אביל'ה, בליבנו לעד, משפחת כהן האוהבת. יושבים שבעה ברחוב לוי אשכול 63 ב' תל אביב".

דורית כהן: "הכל אצלך היה טוב"

אלמנתו של כהן, דורית, ספדה לו: "אבי היקר שלי. לא כתבתי כלום כי לא הצלחתי לכתוב. אני רק יודעת שלפני שבוע חרב עליי עולמי, חרב על הילדים והנכדים עולמם ועל כל הספורט וכל עם ישראל. אני שומעת דברים עליך ואני יודעת מי היית. הכל אצלך היה טוב, לא עשית דבר בשביל לקבל תמורה, רק לתת ולתת. ישבנו אצלך שבוע ביום ובלילה, ביקשתי שתתעורר. תמיד היית עושה מה שאני מבקשת. למה הפעם לא עשית? כל כך ביקשתי, כל כך התחננתי. הבטחתי לך שתתעורר, אבל לא הצלחת. אני לא כועסת, פשוט מתגעגעת אליך. ביום שני באתי אליך ואמרתי לך: 'אני נותנת לך ללכת אני רוצה שיהיה לך שקט ושתלך לישון כמו שאהבת'. הבטחתי ואני אקיים. אנחנו נהיה חזקים ולא נישבר. תמיד נהיה איתך. אף פעם לא תהיה איתך במקום הזה. אל תשכח את זה".

תמיר כהן: "אביל'ה, אבי כהן, אבא. איך אפשר להספיד אדם כמוך. איזה סיפור אני יכול לספר שיתאר מי היית ומה היית? אתה גידלת משפחה לתפארת, טיפחת את אמא כמו שרק אתה יודע לטפח. גידלת אותנו בצורה שאני מאחל לכל ילד לגדול. רצית שתמיד נהיה שמחים ותמיד נהיה אופטימיים שלעולם לא נתלונן ותמיד נסתכל על חצי הכוס המלאה, נדע להגיד תודה ונהיה מאושרים. נתת לנו כוח בכל רגע ובכל שעה. אתה הגדול מכולם, כולם אומרים שהיית ווינר, אתה עדיין ווינר כי לא הפסדת אלא ניצחת. הגעת לאן שרצית להגיע וזו הייתה המטרה שלך.

"עכשיו, אחרי שנכנסת לכולם ללב וכולם יודעים מי זה אבי כהן, מדינה שלמה, המון אנשים בעולם התפללו, התחננו, בכו רק כדי שאתה תראה שאתה עדיין איתנו. אבל אלוהים ששמע את כל התפילות והבקשות לא היה מוכן לוותר עליך. זה רק מראה עד כמה גדול אתה באמת. השם כהן, נשאת אותו בכל כך הרבה כבוד על גבך במשך 54 שנים. היום אני מבטיח ונשבע לך שהשם כהן יהיה הרבה יותר גדול. אתה אבי כהן ויש רק אבי כהן אחד. אני תמיר כהן לא מתיימר להיות אתה. אני אכנס לנעלייך ואני אנהיג את המשפחה ואצעיד אותה קדימה. אני נשבע לך עכשיו שתוכל לנוח בשקט. אנחנו אוהבים אותך מאוד".

נשיא המדינה, שמעון פרס, שיגר בצהריים מברק תנחומים למשפחתו של כהן, ובו כתב: "עם כל העם ליוויתי את מאבקו של יקירכם אבי כהן ז"ל לחיים, בתפילה ובתקווה וכמו כולם הצטערתי לשמוע על לכתו מאיתנו. קשה לעכל אובדנו של אדם ששמחת החיים ואהבת האדם הייתה תמצית חייו. למדתי להכיר את אבי ב'משחקי השלום' שאירגן מרכז פרס לשלום בין הבכירות שבקבוצות הכדורגל באירופה לבין נבחרת השלום כשאבי היה שותף ליוזמה וסייע רבות. הוא האמין כי הספורט בכלל ומשחק הכדורגל בפרט הם מכשירים חברתיים ומדיניים נפלאים: בגישור על פערים, בקידום שלום ואחווה בין עמים, בחיבור בין תרבויות ובהגברת השוויון בעולמנו. עקבתי בהערכה אחר הקריירה הספורטיבית של אבי ז"ל, שהביאה אותו לשיאים שרק מעטים זוכים להגיע לפסגתם והוקרתי את פעילותו הברוכה לשמירה על טוהר הספורט, בהתייצבותו החד משמעית בראשות המאבק נגד האלימות במגרשי הכדורגל. לוחץ ידכם בחום, שלא תדעו עוד צער".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

שעיה: "אבי סימל עבורי את המכביזם"

שרת הספורט, לימור לבנת, ספדה לכהן: "אבי, אתה היית לא רק כדורגלן מחונן וספורטאי ענק. באופן נדיר הפכת עוד בחייך לאגדה. למרות הפרסום וההצלחה הגדולה, אבי נותר מעל הכל אדם צנוע ואהוב שתמיד מבקש רק לתרום. זה לא מקרה שאבי היה השגריר הראשון שלנו שהגיע לליברפול כי באופיו הוא היה מוביל דרך, קפטן אמיתי על המגרש ומחוצה לו, סמל למקצוענות ומודל להערצה לצעירים רבים. אי אפשר היה להתעלם מהלהט ומהקסם האישי שלו. משרד הספורט ימצא את הדרך להנציח את זכרו ואת פועלו. תודה לך אבי על כל מה שעשית, על כל מה שהיית".

יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, נשא אף הוא דברים: "אבי שהגשים את החלום, שהבקיע את שער האליפות. אבי עם היד המושטת מעלה בתנועת ניצחון. כל כך קשה לדבר עליך ב'היית', הרי רק לפני כמה ימים צחקנו, דיברנו, עשינו תכניות לדור השחקנים הבא. למרות שהגעת כל כך רחוק, תמיד נשארת אותו אדם צנוע. נכון, היית מזוהה עם קבוצה אחת, אבל תמיד גם בצד השני כולם אהבו אותך. כאשר אמרו 'צבר' התכוונו אלייך - לצבר היפה, הגבוה, ששורד בכל מצב. אך את התאונה הארורה הזו לצערנו לא שרדת. כולם אהבו אותך, זה היה סוד הקסם שלך. בשם משפחת הכדורגל אני רוצה להגיד לך תודה שהיית איתנו, שריגשת אותנו, שזכינו להכיר איש כמוך. לעולם לא נשכח אותך, אתה נשאר איתנו לעד".

מנכ"ל מכבי תל אביב, עוזי שעיה: "אני ניצב פה בראש מורכן ובלב כואב. אחת הסיבות העיקריות לכך שאני פה כמנכ"ל מכבי תל אביב היא אבי כהן. הייתי בן 13 שהוא שיחק לראשונה בבוגרים של מכבי במשחק נגד הכח רמת גן. הייתי בן 17 כשהמועדון זכה בדאבל. הייתי שם וראיתי אותו, הזדהיתי, הוא סימל עבורי את המכביזם. חזק, גאה, זקוף, חסון, מנצח, הישגי, שואף, מוערך, מנהיג. אני מכביסט והוא היה האידיאל והסמל. כשחקן, כמועדון וכבן אדם. כל יום מאז שנכנסתי לתפקידי אני מחפש את אבי כהן בקבוצות הילדים, הנוער ובקבוצה הבוגרת, אני מחפש את האידיאל שלי. עכשיו, כשהוא עזב בטרם עת, הדרך הטובה ביותר שלנו כמועדון היא למצוא את האידיאל הזה. השנה הזו תהיה שנת אבי כהן. נהיה חזקים והישגיים. למשפחה אין ניחומים, אך אנו נשתדל שרוחו של אבי כהן תשרה עלינו ותלווה אותנו לנצח נצחים".

איצ'ה מנחם: "נדמה שזה לא קרה"

יו"ר ההתאחדות לשעבר, איצ'ה מנחם, אמר: "אני עצוב, כואב, המום. נדמה לי שזה לא קרה, קשה להאמין. אבי היה אחד מהגדולים, אם לא הגדול מכולם. הוא פעל רבות למען חבריו. ארבעה ימים לפני האסון פגשתי אותו בארוע של הנכדה של יענק'לה גרונדמן והוא אמר לי שהוא לא ישכח את ההלוויה שעשינו ליענקל'ה וש'הלוואי עליי בבוא היום'. ועכשיו הוא מת".

אלון נתן, ששיחק עם כהן במכבי תל אביב, אמר: "אבי הוא בין יחידי הסגולה שחווה ביומיום את כל האהבה שכולם מראים עכשיו. הוא קיבל מהסובבים אותו את אותה הכרת תודה ואני לא מכיר מישהו שזכה לכל כך הרבה הוכרה ואהבה בימי חייו. רק מי שמכיר אותו טוב יודע בדיוק למה אני מתכוון וזו המתנה הכי גדולה שאדם יכול לקבל. זה חלק מסוד הכוח שהיה לאבי. הוא ידע לספוג את האהבה הזו ולהחזיר אותה".

דרור קשטן אמר: "הוא היה בקנבאואר של הכדורגל הישראלי ועשה את תפקיד הליברו בצורה מושלמת. הוא השתלב באנגליה וסימן את הדרך לבאים אחריו. מה שאיפיין אותו הייתה האלגנטיות במשחק שלו. היה תענוג לחזות בו על המגרש".

(עדכון ראשון: 11:00)

  • עוד באותו נושא:
  • אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully