וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח השתלה: כיצד צריכה מכבי תל אביב לשלב את מילאן מצ'באן?

23.12.2010 / 15:24

למרות שמכבי תל אביב בעיקר סבלה משחקנים שהצטרפו אליה תוך כדי תנועה, יש לא מעט דוגמאות שיכולות ללמד אותה איך אפשר לעשות את זה נכון עם מילאן מצ'באן

אידיליה יכולה להיות פריכה כביסקוויט, ובמכבי תל אביב יודעים את זה. אמנם מכבי של העונה היא קבוצה מלהיבה, מצליחה, מחוברת על ומחוץ למגרש, אך המועדון יודע שללא עבודות תשתית לעיבוי המסד האנושי, גן-העדן הזה שברירי. אולי מהסיבה הזו החליטו שם להחתים באמצע העונה – ועוד לארבע עונות וחצי - את מילאן מצ'באן בן ה-21. ואולם, בכדורסל, כמו גם ברפואה, במכבי מודעים גם לסכנה שבהחדרת "גוף זר" לתוך מרקם בריא. בחדרי חדרים דסקסו בהנהלה אם נכון לשתול שחקן בערוגה הצהובה המלבלבת. התלבטו, הגיעו למסקנה שאי אפשר לסמוך רק על שחורציאניטיס וסגרו עניין עם הינוקא הסרבי. לדעתם, מדובר בהימור בטוח יותר מזה שלקחה ברצלונה עתירת התקציב, אשר צירפה אליה את אלן אנדרסון. האמנם?

מילאן מצ'באן, מכבי תל אביב, לצד סופוקליס שחורציאניטיס. ברני ארדוב
אי אפשר לסמוך רק על שחורציאניטיס, השאלה היא האם זהו באמת הימור בטוח. מצ'באן וסופו/ברני ארדוב

הדוגמה של גלבוע/גליל: הגזר שאחרי המקל

בליגה המקומית לא חסרות דוגמאות לאופן שבו הוספה של שחקן משפרת את הטעם של התבשיל, גם אם תחילה נדמה שהיא מקדיחה אותו. קחו למשל את גליל גלבוע עליון של העונה שעברה. הקבוצה הצפונית נהנתה משגשוג דומה לזה של מכבי הנוכחית – וכמו הצהובים, נראתה מלוכדת ומסוחבקת. זה לא הפריע לגליל לצרף אליה בדצמבר האחרון את גל מקל, שלא הצליח להשתלב ברוטציה של פיני גרשון במכבי תל אביב.

בשלב הראשון, נראה שההימור היה כושל. הצטרפותו של מקל פגעה במרקם המקצועי העדין שנארג בקבוצה, והיא נכנסה למשבר. ג'רמי פארגו נראה מושפע מהמהלך. "לפארגו וגוני יזרעאלי הייתה נסיגה באמצע העונה", מודה הבעלים חיים אוחיון, ששופך אור על הלבטים שהתלוו לצירוף מקל: "היו לנו חששות מפגיעה במרקם החברתי שנבנה. הרי כשהכול טוב, למה לשנות? למה ליצור מבחן נוסף? כשבא שחקן חדש, זה על חשבון דקות של מישהו אחר. אבל היה ביטחון במערכת ובצוות המקצועי שהם יעברו את המשבר הזה".

אוחיון אולי חושף את הכלל הראשון בהצלחה של שחקן שמגיע באמצע העונה: לא להיבהל מתופעות הלוואי השליליות שצצות עם תחילת קליטתו של השחקן. ואכן, האמונה בחוסנה של הקבוצה וביכולתה לא הכזיבה וגליל זכתה באליפות. "בזכות מקל היו לנו הרבה יותר כלים במעמדים הגבוהים. בפיינל פור היו יותר שחקנים שביום נתון יכולים להכריע משחק", אומר אוחיון. "מכבי צירפו את מצ'באן בכדי להתכונן לרמות הגבוהות ביורוליג . בדומה למכבי, גם אצלנו, בגליל, צירפנו את מקל בכוונה להיות טובים יותר במאני הטיים של העונה".

הדוגמה של הפועל ירושלים: באתי, הצלתי, הלכתי

ולפעמים, שחקן חדש לא מגיע כדי להפוך חלק מהמשפחה הלוחמת, אלא מתפקד יותר כמו מרי פופינס: בא, מציל והולך לדרכו. זה בערך היה המקרה של הפועל ירושלים, שבעונת 2003/4 קרטעה במקצת והחליטה לצרף את קלי מקארתי. "היינו זקוקים לשחקן בעמדה מספר שלוש. מתחילת העונה היה חסר לנו שחקן כזה להשלמת פאזל הקבוצה", משחזר אבנר יאור, ששימש אז כעוזרו של שרון דרוקר.

בניגוד לצירופו של מצ'באן למכבי, מקארתי לא בא עם חזון (וחוזה) מיוחד. זה היה סיפוח קצר, יעיל וממוקד להפליא. "הוא בא לעזור לנו באותה עונה", מודה יאור בייעודו הנקודתי של השחקן. "אצלנו התפקיד של מקארתי היה מרכזי וברור, ושילוב יכולותיו המקצועיות היה בדיוק מה שהיינו צריכים. זאת, בשילוב האופי הטוב שלו והחיבור להנהלה ולקהל. כל זה מאוד עזר לנו ולעניין הזה להצליח".

יאור מעיד על האימפקט המיידי שהיה עם צירופו של מקארתי. "את השינוי היה אפשר לראות מהר מאוד על הקבוצה. קלי עשה סדר. הכניסה שלו די ייצבה והחזירה את כמות הדקות שהיה צריך למלא. כל אחד חזר למשבצת שלו כמו כפפה ליד. לא היה עודף שחקנים שימשוך לכל מקום" .

הדוגמה של קצורין: הכל תלוי בסיטואציה

מכבי תל אביב, לעומת זאת, נקלעה ללא מעט בעיות בנושא זה. אם נסקור את היסטורית השחקנים שנחתו במכבי ת"א במהלך עונה, נמצא בעיקר אכזבות: אלטון בראון, צ'ארלס גיינס, ארון מגי, די בראון, גוראן ירטין, ברונו שונדוב, זדרבקו ראדולוביץ', ווינפרד קינג ו דייויד אנקראם ועוד השאירו במערכת פחד ממהלכים כאלו. "איזה שחקנים פנויים בתקופת אמצע עונה? שחקנים שנחתכו מקבוצות אחרות, או שחקנים שהיו פצועים והשתקמו. אין מציאות", מסביר מולי קצורין. "מצ'באן מצטרף בסיטואציה שונה, כי הוא שחקן עם חוזה שהיה אמור להיות חופשי בסיום העונה".

גם באירופה לא חסרות דוגמאות להשפעה שהייתה לצירוף שחקנים תוך כדי עונה. במהלך העונה שעברה צירפה ריאל מדריד את אנטה טומיץ'. אטורה מסינה למד את הכלל החשוב בצירוף שחקן תוך כדי עונה שיותר מתאים למכבי של השנים האחרונות: אל תחפש מושיע תוך כדי תנועה. אם אתה בבעיה, רכש מהיר לא יפתור אותה לרוב. "ריאל לא הצליחו כל כך ולא נראו טוב. הם ניסו לחזק את עצמם לאחר שחטפו גם מברצלונה בליגה", מסביר העיתונאי הספרדי ג'וסה מנואל אוליאס. "טומיץ' הוחתם לשלוש שנים והפך להיות שחקן דומיננטי כבר בעונה שעברה, הם נראו יותר טוב בצבע, זו היתה החתמה טובה וריאל היו מרוצים ממנו. הוא לא תמיד שחקן יציב אבל בגדול הוא שדרג את הקבוצה".

בפברואר 2006 צסק"א מוסקבה החתימה את תומאס ואן דן שפיגל, לאחר שאיבדה את דייויד אנדרסן בשל פציעה. ואן-דן שפיגל, שהגיע לאחר חצי עונה בינונית בוירטוס רומא, הוזעק לקבוצה לא מספיק טובה. לאחר תקופת הסתגלות קצרה הפך לשחקן ציר לגיטימי ביורוליג. הסיום היה מתקתק: באותה שנה פגשה צסק"א את מכבי של גרשון בגמר הפיינל פור בפראג וזכתה באליפות היורוליג.

גם המאמן מולי קצורין, שאימן בשנת 2003 את ורוצלאב הפולנית, פעל בצורה דומה. "התחלנו את העונה ולא הייתי מרוצה מהרכז שלי, דרק פלפס", נזכר קצורין. "הקבוצה לא נראתה טוב, והחלטתי לעשות שינוי". קצורין החליף את פרייס בלין גריר. "זה שינה לנו לגמרי את העונה, בצורה קיצונית ממש. זה הביא אותנו עד כדי שלא עלינו לטופ 16 רק על הפרש סלים. כשערכתי שינוי היה לי רק חשש האם המהלך יצליח מקצועית ולשמחתי זה הוכיח את עצמו. במקרה שלי זה היה שחקן דומיננטי שהגיע, והשאלה לאיזה סיטואציה מביאים שחקן. על מצ'באן שמעתי שהשוו אותו לניקולה וויצ'יץ' ואני קצת מגחך,הוא לא הסגנון של ניקולה. מצ'באן שחקן מוכשר, אבל לא הולך להיות כוכב הקבוצה בסטייל של פארקר למשל. היתרונות שלו זה בתוך המשחק הקבוצתי. הוא שחקן מאוד צעיר שיכול להתקדם. מכבי לא תלויה בו. היא קבוצה עם רקורד מוכח, קבוצה טובה מאוד ביורוליג העונה".

המקרה של מצ'באן: לא טיפוסי לקבוצה מצליחה

לאור הסיכון הכרוך בשינוי המבנה המולקולרי של הקבוצה, האם נהגה מכבי נכון כאשר צירפה את מצ'באן? דן שמיר, מאמן בני השרון, בטוח שכן: "מכבי עשתה פה מהלך ארוך טווח עם שחקן צעיר עם אפסייד גדול מאוד, לא לחצי שנה אלא לתקופה ארוכה. זהו מהלך עם פוטנציאל אדיר. זו הייתה הזדמנות, והם ניצלו אותה".

ומה לגבי הקשיים והסיכונים? "כל מקרה הוא לגופו, אין חוקים לזה", אומר שמיר. "לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. לי היה ניסיון טוב בהשתלבות של כמה שחקנים כמו טרנס מוריס בירושלים ופי ג'יי טאקר, שנכנסו לענייניים די בקלות. טרנס מוריס סידר לי את כל הקבוצה. מצד שני, זה יכול לא להצליח, וגם לזה לא חסרות דוגמאות. בליגה הספרדית למשל, לקראת הפלייאוף הרבה קבוצות מתחזקות. רוב השחקנים שמצטרפים שם בקושי מגיעים לידי ביטוי. כמו כל בן אדם שמגיע לכל מקום, לוקח לו זמן להשתלב, להתרגל לאנשים ולאווירה. רק אז הוא מתחיל לקחת אחריות. ומצד שני, רוב הדברים שהקבוצה עברה ביחד – השחקן החדש לא עבר. מקארתי למשל הפך את ירושלים לקבוצה מצוינת. ככה זה כשיש חיבור אנושי טוב ומהיר".

קצורין נשמע מיליטנטי יותר: "ברוב הפעמים שמביאים שחקן באמצע השנה אתה כנראה בצרות צרורות, וזה הכי נפוץ. אתה מחליף שחקנים בשחקנים. המקרה של מצ'באן יוצא דופן מאוד, כי מכבי מאוד מצליחה. זה לא דבר רגיל. אם תבדקי, תראי שברוב המקרים עושים מהלך כזה כאשר הקבוצה לא במומנטום טוב. אני לא זוכר הרבה קבוצות שהביאו ששחקן כשהיו במומנטום טוב כזה. בראיונות השחקן עצמו אמר שהוא צפה בקלטות של מכבי במשחקים. אף שחקן זר לא היה יושב לראות קלטות של מכבי".

ומה לגבי הנושא הרגיש של פגיעה בדקות משחק של שחקנים מובילים? קצורין לא מתרגש: "אם זה יבוא במקום הדקות המועטות ממילא שיש להנדריקס אז זה בסדר, לאור האכזבה מהנדריקס. אבל אם זה יבוא על חשבון של שחקנים מובילים שהתרגלו לדקות כמו בלו, אליהו ושחורציאניטיס, אז בימים רעים בעיות יוכלו לצוץ", מזהיר קצורין.

גם חיים אוחיון מגליל-גלבוע סבור שמכבי חזקה דייה כדי לספוג זעזועים אפשריים: "מכבי תל אביב לוקחים כעת סיכון הרבה יותר מחושב, מכבי עשו צעד נבון וחכם בשוטף, המראה על שינוי באיכות ההחלטות".

מילאן מצ'באן שחקן מכבי תל אביב מוצג יחד עם דייויד בלאט, שמעון מזרחי, דרק שארפ. קובי אליהו
עכשיו צריך להתמודד עם חלוקת דקות נכונה. בלאט עם מצ'באן, דרק שארפ ושמעון מזרחי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully