וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכבי ת"א לקח הרבה זמן להתאושש ממשבר דומה: על המשבר של צסק"א מוסקבה

9.12.2010 / 14:20

איך צסק"א עפה בסיבוב הראשון ביורוליג, למה השחקנים מרדו בוויושביץ' ומדוע פיטוריו מסבכים את המצוקה במועדון?

"אין לי כוונה להסתיר את העובדה שוויושביץ' מגיע אלינו לא רק בשביל למלא צורך מיידי בקבוצה, אלא לא פחות מכך, הוא מגיע גם בגלל המחשבה על העתיד, לטווח הרחוק. הכוונה היא שוויושביץ' יעבוד, בנוסף לקבוצה הבוגרת, גם בקבוצות הילדים והנוער של צסק"א. אנחנו מעוניינים לחזק את מערך הסקאוטינג במועדון, ולהוציא סוף-סוף את המיטב מהכישרונות הצעירים שלנו, שעד כה לא עשו כן, כי חסרה להם שיטה והכוונה. לכן, אין מתאים מוויושביץ' לשאיפות שלנו".

המילים בהן בחר אנדריי ואטוטין, נשיא צסק"א, לפתוח במסיבת העיתונאים בו הוכרז המאמן המונטנגרי כמאמנה החדש של צסק"א, נתנו מושג על התכניות רחבות ההיקף שהתרוצצו במוחו הקודח של הרוסי, בנוגע לאיש החדש שלו על הקווים. או אז ביוני זו נראתה כמו אחת ההעברות המרתקות שנרשמו בכדורסל האירופי בשנים האחרונות.

דושקו וויושביץ' מאמן צסק"א מוסקבה. Tony Dejak, AP
זה נראה מאוד אופטימי בהתחלה, אבל עוד לפני דצמבר הוא כבר לא היה שם. וויוצ'ביץ'/AP, Tony Dejak

השילוב היה כמעט מתבקש. המונטנגרי, שלאורך השנים הצעיד את פרטיזן חסרת האמצעים להישגים יוצאי דופן גם ביורוליג, קיבל לראשונה בקריירה, ובצדק, את המושכות במועדון המשתייך לעשירון העליון באירופה. צסק"א, מצידה, צירפה לשורותיה מאמן שעונה על הפרופיל הנדרש מבחינתה: מאמן מנוסה יוצא בית המדרש היוגוסלבי הכל-כך מוכח ; כזה הנמצא בקו עליה ומסוגל לקרוא תיגר על גדולי המאמנים ביבשת; ולבסוף, כזה שהולם את המדיניות החדשה המוצהרת במועדון - קידום ופיתוח שחקנים רוסים צעירים, לטובת יצירת שושלת חדשה.

כדי לעמוד על גודל הציפייה מ"דולה", אפשר להיזכר בהקשר ובעיתוי בו הגיע. רק בעונה שעברה, תחת ייבגני פאשוטין המקומי, צסק"א עמדה ביעדים בכבוד: היא העפילה לפיינל-פור היורוליג ודילגה לאליפות קלילה בליגה הרוסית. למרות זאת, עבודתו של פאשוטין לא השביעה את רצונה של ההנהלה.

"בצסק"א לא חשבו שפאשוטין היה איש המפתח בהצלחה, ולא העריכו את עבודתו", סבור אלכסיי בז'יאזיצ'ני, כתב היומון הנפוץ ברוסיה "ספורט אקספרס". "ההנהלה רצתה דמות חזקה הרבה יותר בעמדת המאמן. מישהו שידו תהיה בכול, שיהיה מורגש וכריזמטי. לכן וויושביץ', שבפרטיזן היה האיש הכול-יכול, ואולי אפילו מעל כל דבר אחר במועדון, נראה לה כמו המועמד האידיאלי".

יחד עם זאת, לצד הנתונים היבשים, נותרו סביב המינוי מספר סימני שאלה בקנה מידה גדול: האם יצליח "דולה", גורו שמעולם לא באמת הצליח כמאמן מחוץ לגבולות יוגוסלביה לשעבר, להביא את הניצוץ שלא בכור מחצבתו, ולהוביל את צסק"א השאפתנית וחסרת המנוח? כיצד יתגבר על המכשול הקומוניקטיבי בינו לבין השחקנים, לאור אי ידיעתו את השפה האנגלית או הרוסית? והאם במובן הרחב יותר, יכולה צסק"א לעמוד במבחן הפרקטי ולהעניק לוויושביץ' את סביבת העבודה הרצויה בכדי להגיע ליעדים?

ויקטור קלאבר שחקן ולנסיה (ימין) מול מתיאס סמודיס שחקן צסק"א מוסקבה. Misha Japaridze, AP
ההנהלה רצתה מישהו שינהיג, אבל סמודיש/AP, Misha Japaridze

חוסר איזון

קשה להאמין שאחרי בילד-אפ שכזה, ולאור התכניות הגדולות, כהונתו של וויושביץ' בצסק"א תהיה בסך הכול אפיזודה חולפת. "דולה", כזכור, פוטר לאחרונה מצסק"א, לאחר פתיחת עונה זוועתית, ומאזן מעליב של 5:1 ביורוליג. כיצד קרה שוויושביץ' מצא עצמו חזרה בסרביה במהירות כזו?

נקודת הפתיחה של וויושביץ' לקראת תחילתה של העונה לא בישרה טובות, כשאלילת המזל לא עמדה לצידו הפעם. ויקטור חריאפה פתח את העונה מחוץ למגרשים בעקבות ניתוח שעבר בקיץ. סאשה קאון נפצע במהלך ההכנה לעונה ולא שב למגרשים מאז. ג'יי.אר הולדן הוותיק הפסיק להתאמן, לאחר שהתעורר חשד למום בליבו, וקיבל אישור לחזור למגרשים רק בצמוד לפתיחת העונה. רמונאס שישקאוסקאס גם כן נאלץ לצפות בחלק מהמשחקים מבחוץ, עקב פציעה.

שאר הכוכבים שעמדו לרשותו של המונטנגרי היו מצויים בכושר מחריד. מתיאז' סמודיש, שדווקא הפעם, לשם שינוי, פתח את העונה כשהוא בריא, אינו מצליח לשחזר את יכולתו עוד מתקופתו תחת אטורה מסינה. טראז'ן לנגדון, המנייה הבטוחה של הקבוצה לאורך שנים, נקלע למשבר קליעה וירד באופן חד ממספריו היציבים.

"וויושביץ' קיבל לידיו קבוצה זקנה, כנראה זקנה מדי", קובע משה וילק, שעבד כסקאוט מיוחד בצסק"א, לצידו של אטורה מסינה. "יש מעט מאוד קבוצות שבנויות כמו צסק"א - בה כל השחקנים המובילים נמצאים בחתך גילאים של מעל 32. וודאי שקבוצה כזאת תתקשה להצליח לאורך עונה שלמה".

"בעונה שעברה צסק"א פתחה את העונה רע עם שלושה הפסדים, כולל תבוסה בת"א, אך התעשתה מספיק מהר כדי לחפות על ההפסדים", נזכר וילק. "אבל בשיטה הנהוגה ביורוליג אי אפשר לבנות על זה. הנה, העונה נדמה שצסק"א מתעשתת אחרי שבעה משחקים, רק שזה היה מאוחר מדי הפעם. גם אם אתה צסק"א, אתה לא יכול להרשות לעצמך חוסר איזון כזה בין הווטרנים לצעירים".

שחקן צסק"א מוסקבה, ג'יי אר הולדן. Alexander Zemlianichenko, AP
חזר רק סמוך לפתיחת העונה, וכל הקבוצה נראית לא מוכנה, כמוהו. הולדן/AP, Alexander Zemlianichenko

חוסר חיבור

יחד עם זאת, נתגלעו בשידוך שבין וויושביץ' לקבוצה בעיות שאינן נקודתיות. הפער התקשורתי שבין המאמן לשחקנים, למשל, לא התברר כבטל בשישים, כמצופה. אלכסיי בז'יאזיצ'ני סבור כי זו הייתה הבעיה המרכזית: "מהיום הראשון הרגישו שזה לא זה. אם מאמן רוצה לאמן מחוץ לארצו הוא חייב להיות לפחות דובר אנגלית. וויושביץ' לא הצליח להעביר לשחקנים את המסרים שלו. פיליפובסקי, שנשכר כעוזר מאמן, שימש למעשה כמתורגמן בפול-טיים-ג'וב, אבל זה לא ממש עזר".

האלכימאי מפרטיזן דלת האמצעים, לא צלח את המעבר להתעסקות עם הזהב הטהור והיקר בצסק"א. בעוד שבפרטיזן קיבל כבוד השמור למלכים, ושימש כמורה דרך לכישרונות צעירים, בצסק"א היה צריך לקנות את מעמדו. "וויושביץ' היה רגיל לשחקנים ומערכת שלא ממרה את פיו לעולם. כאן נוצר חוסר אמון בינו לבין השחקנים הוותיקים בקבוצה, שלא תפסו את וויושביץ' כאוטוריטה חזקה, כמו שהיה בזמנו עם איבקוביץ' ומסינה", מספר בז'יאזיצ'ני.

גם בעיות מקצועיות לא חסרו. משלא עלו יפה ניסיונותיו להביא שחקן או שניים מפרטיזן כנדוניה למוסקבה, בחר המונטנגרי בשחקני רכש אחרים אחריהם יכול היה להתחקות בתקופתו בבלגרד, כששיחקו בליגה האדריאטית. "מריאנוביץ' היה אמור להיות הפרויקט הבא של וויושביץ' בעמדת הסנטר, אבל מהר מאוד התגלה כלא מוכשר מספיק לרמות שצסק"א מכוונת אליהן. ג'אמונט גורדון, למרות שורה סטטיסטית טובה, פשוט לא רכז ומנהל את המשחק רע מאוד", ממשיך בז'יאזיצ'ני.

וויושביץ' ניסה לעבוד על פי מודל סגנון המשחק שכה הצליח לו בפרטיזן, מה שאולי לא תאם את הסגל הנוכחי של הדוב הרוסי. ג'יי.אר הולדן העניק לאחרונה ראיון לתקשורת הרוסית, בו התייחס לנושא: "השינוי העונה לא היה רק פרסונלי בדמות שחקנים ומאמן, אלא גם לחלוטין שינינו פילוסופיה. חלקנו משחקים ביחד כבר כמה שנים והתרגלנו לסכמות ותבניות משחק מסוימות, מתקופות מסינה ופאשוטין, בזמן שוויושביץ' התעקש על תבנית חדשה לגמרי. רובנו חשבנו שקשה מאוד להתרגל אליה".

בובאן מריאנוביץ' (בלבן), נבחרת סרביה. Eugene Hoshiko, AP
לא מספיק מוכשר להיות הסנטר של קבוצה כמו צסק'"א. מריאנוביץ'/AP, Eugene Hoshiko

חוסר במזומנים

אז "דולה" פוטר, אבל גם מחליפו הזמני, דימיטרי שאקולין, ששימש קודם לכן כעוזר מאמן, לא הצליח להציל את המצב בפוטו-פיניש, כנראה, למרות הניצחון אתמול (רביעי) על ולנסיה. אם לא יתרחש נס של ממש עבור צסק"א, היא תסיים את עונת היורוליג שלה כבר בשלב הבתים, אחרי שמונה עונות רצופות בהן הופיעה במעמד הפיינל-פור.

בסיום העונה הנוכחית, זה ברור, צסק"א תעבור מהפך של ממש. שישקאוסקאס, הולדן, לנגדון, וורוצביץ' וקאון - כולם מסיימים חוזה הקיץ, וסביר להניח שחלקם ינטשו את הספינה. שחקנים נוספים, החתומים על חוזים, כגון סמודיש, נמצאים על הכוונת של הנשיא ואטוטין ומועמדים לעזיבה. "צסק"א תצטרך לבנות קבוצה חדשה כמעט לגמרי", אומר וילק. "היא תצטרך להתחזק בלפחות שלושה או ארבעה שחקנים מהטופ של אירופה כדי לשמור על הרמה שהייתה לה לאורך השנים".

ואטוטין כבר הצהיר לא מכבר כי "עברו הימים בהם צסק"א יכלה לשים את היד על כל שחקן שרצתה". צסק"א קיצצה בשנתיים האחרונות, על פי הדיווחים, כ-30% מתקציבה, ותשתדל לשמור על פרופיל נמוך גם בקיץ הבא. "קשה לחזות את העתיד, אבל כרגע נראה שצסק"א נפגעה מהמשבר הכלכלי יותר מקבוצות אמידות אחרות, כמו פנאתינאייקוס, אולימפיאקוס וברצלונה".

כעת, אחרי וויושביץ', צסק"א תצטרך למצוא פתרון אחר למצוקה.

שחקן צסק"א מוסקבה טרג'ן לנגדון עובר את שחקן פרטיזן בלגרד פטר בוזיץ'. רויטרס
אחד מרבים שינטשו את הספינה. לנגדון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully