וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשובה של ארסנל לצ'לסי: סיכום מחזור סופ"ש באירופה

25.10.2010 / 15:00

אלכס סונג מרפא את בעיית הרכות של התותחנים והופך למנהיג אמיתי. מיכאל יוכין מנתח את מחזורי סופ"ש, כולל סיפור ביזארי חדש מליטמאנן

זה אמיתי – האגף השמאלי של צ'לסי

מי היה מאמין שיורי ז'ירקוב יכול לפרוח בהרכב צ'לסי לצידם של אשלי קול ופלורן מאלודה ולא על חשבונם? חלק מהפרשנים ברוסיה טוענים כבר מזמן שחוס הידינק הרס לקשר המוכשר את הקריירה בכך שהסיט אותו לעמדת המגן השמאלי, וקיבע אותו שם בתודעה העולמית ביורו-2008 החלומי. אבל לא לחינם קרלו אנצ'לוטי הוא אחד מאנשי המקצוע האיכותיים בעולם – בחודשים האחרונים הוא עושה לז'ירקוב את מה שעשה למאלודה אשתקד.

לצרפתי לקח הרבה מאוד זמן להתאקלם בסטמפורד ברידג', הוא לא הסתדר עם אברהם גרנט ועם פליפה סקולארי, ורבים כבר ראו בו כשלון, עד שהוא התפוצץ והפך לאחד השחקנים המובילים של הכחולים לקראת סיום העונה שעברה. "אני חושב שכישוריו של מאלודה חשובים בעיקר בחלק הקדמי – הוא פשוט חלוץ באופיו. בשנתיים הראשונות בצ'לסי הוא תופקד במשבצת אחורית מדי, והעמיסו עליו משימות הגנתיות ללא צורך. נתתי לו תפקיד חופשי הרבה יותר באגף השמאלי, וזה עשה את כל ההבדל", הסביר המנג'ר האיטלקי.

כעת, אחרי שמאלודה הפך למעשה לשחקן חוד, שולב ז'ירקוב על תקן קשר. כעת הצרפתי מקבל חופש פעולה לנוע למרכז הרחבה, בעוד הרוסי משתף פעולה עם האיש שאי אפשר להדיח מההרכב – הרי קול נחשב כבר שנים רבות, ובצדק, לאחד המגנים השמאליים הטובים ביבשת. שערו הראשון של ז'ירקוב בכל תקופתו בצ'לסי הגיע בשבוע שעבר עם טיל מרהיב לרשתה של ספרטק מוסקבה בליגת האלופות, ושלשום הוא בישל למאלודה את השער הראשון בניצחון 0:2 על וולבס. משעשע לראות זאת – ז'ירקוב מוסר מהעמדה של מאלודה, ומאלודה מגלגל פנימה מהעמדה של דידייה דרוגבה. יש רק בעיה אחת – הסטאר הרוסי החדש של אנצ'לוטי אמנם לא משחק בעמדה של פרנק למפארד, אך תופס ללא ספק את מקומו בהרכב. כיצד אפשר יהיה להתגבר על הבעיה כאשר הסמל של הכחולים יחזור בעוד ימים ספורים מפציעה ארוכה? האם משמעות הדבר היא חזרתו של ז'ירקוב למקומו המוכר ביציע? נחיה ונראה.

זוהי סדום – פיינורד

וים ואן-האנחם, מגדולי השחקנים של פיינורד בכל הזמנים שהצעיד אותה כמאמן לאליפות הלפני-האחרונה שלה ב-1993, פירסם שלשום טור מרתק והתנבא: "להפסדים האחרונים של פיינורד אין משמעות. אם המאמן מאריו בן ישמור על הסגל שלו, הוא יזכה באליפות תוך 3 שנים. יש לו כל כך הרבה פוטנציאל! רק צריך לא למכור את הכוכבים הצעירים, להוסיף שחקן או שניים עם ניסיון אמיתי, והחלום יהפוך למציאות. פיינורד נמצאת בפתחו של עידן נפלא, ותהפוך בקרוב מאוד לכוח שאי אפשר להתעלם ממנו".

מבלי לזלזל, חלילה, בדעתו של ואן-האנחם בן ה-66, מותר לקבוע שהעיתוי שבחר לפרסום דבריו היה אומלל באופן ביזארי. לא עברו 24 שעות, ופיינורד ספגה את ההפסד הגדול ביותר בתולדותיה, 10:0 בלתי נתפס ובלתי נסלח במגרשה של היריבה השנואה איינדהובן. אז נכון, היא דווקא פתחה את המשחק לא רע, והתפרקה לחתיכות דקות רק במחצית השניה כשנותרה ב-10 שחקנים, אך זו תוצאה שתיזכר לדורות, ואיש לא יזכור את הנסיבות המקלות.

המציאות ברוטרדאם איומה – קבוצת הפאר לשעבר צברה נקודה אחת ב-6 המשחקים האחרונים, הידרדרה למקום ה-15, ונמצאת לא רק בסכנת ירידה, אלא גם על סף פשיטת רגל. חובותיה של פיינורד לא מאפשרים לה להתקיים בכבוד, ורוב שחקניה הם צעירים חסרי ניסיון שעדיין לא בשלים למשימה. המצב הפיננסי כה עגום, עד שברוטרדאם מדברים בלחש על אפשרות ללכת לפירוק מרצון, ולהקים את פיינורד החדשה על בסיס קבוצת הבת שלה, אקסלסיור רוטרדאם, אשר משחקת כיום בליגה הבכירה. זהו סיפור מורכב מאוד – אקסלסיור היא מועדון נפלא בזכות עצמו, אשר מנהל שיתוף פעולה עם פיינורד מאז 1979 ונהנה בעיקר מהשאלת שחקניה. בסגל הנוכחי של אקסלסיור רשומים 7 כישרונות מושאלים מפיינורד, אך אוהדיה חזו את העתיד כאשר הקשרים העסקיים עם האחות הגדולה הודקו לפני שנה וחצי. "מכרנו את נשמתנו, ולמעשה הפסקנו להתקיים", הכריז יו"ר חוג האוהדים שלה. אפילו בחלומותיו הגרועים ביותר הוא לא דמיין עד כמה הנבואה עלולה להתגשם.

באופן אירוני במיוחד, אקסלסיור מדורגת כיום לפני פיינורד בטבלה, ושעתיים לפני העשירייה דווקא היתה קרובה להישג הגדול בהיסטוריה כשהובילה 0:2 על איאקס, אם כי הסתפקה בסופו של דבר בתיקו 2:2.

זה מתחמם – אלכס סונג

מאז הגעתו לארסנל בקיץ 2005, ועד תחילת העונה הנוכחית, הבקיע אלכס סונג, אחד השחקנים הכי פחות מדוברים בסגל התותחנים, שני שערי ליגה בלבד. בשבוע האחרון לבדו הוא כבש פעמיים, ואלה היו כיבושים חשובים. ביום שלישי פתח הקמרוני את החגיגה ב-1:5 על שחטאר דונצק בליגת האלופות, ואתמול הבטיח את הניצחון על מנצ'סטר סיטי כאשר קבע 0:2 בדקה ה-66. תוסיפו לכך את השער לרשת בולטון לפני חודש וחצי, ואין מנוס מלהצהיר שסונג הופך לסקורר לא רע. ההצטרפות הנפלאה להתקפות והחוצפה החיובית שהוא מפגין בחודשים האחרונים מהוות עדות להתקדמות העקבית של הקמרוני – אמנם הוא עדיין לא מוערך כראוי, אך נמצא בדרך הנכונה להפוך לאחד הקשרים האחוריים הטובים בפרמייר-ליג.

ארסנל מואשמת לא פעם בהיותה קבוצה רכה, כזו שלא מסוגלת להתמודד עם הפיזיות של צ'לסי. סונג עשוי לספק לפחות חלק מהתשובה. אז נכון, הוא לעולם לא יתקרב למיקאל אסיין, אבל הוא גם לא צריך להיות כמוהו. סגנון המשחק של הקמרוני שונה, והוא דומה יותר ליאיא טורה. ארסן ונגר מאמין בו, וסונג משתפר ללא הפסקה בכל ההיבטים. יש לו פחות טעויות טקטיות במיקום, אחוז הדיוק במסירות מרשים, והוא גם הופך למנהיג אמיתי – במשחקים האחרונים ניתן לראות אותו מחלק הוראות לחבריו תוך כדי המשחק. בתחילת הקריירה ניסה אותו ונגר בעמדת הבלם ונכשל, אך כעת התפקיד האידיאלי שלו ברור לכולם, ומכאן השמיים הם הגבול. כיבוש שערים זה בונוס מבחינתו – ואולי זה בכלל קורה בגלל צבע השיער החדש שסיגל לעצמו העונה?

זה הזוי – תחתית הליגה הפינית

הנה הסטטיסטיקה הכי מטורפת שתראו אי פעם. לשתי האחרונות בליגה הפינית, שהסתיימה שלשום ויצאה לתרדמת חורף ארוכה, מאזן חוץ חיובי. אבסורד, אבל עובדה. יבסקילה, שסיימה במקום הלפני-האחרונה ותשחק בפלייאוף על הישארות, שבעה ניצחונות חוץ לעומת חמישה הפסדים בלבד, עם תוצאת תיקו אחת והפרש שערים 18:21 לטובתה. האחרונה בטבלה לאהטי, שירדה לליגה השניה, הפסידה בחוץ פעמיים בלבד במשך כל העונה, כולל 3:2 דרמטי במחזור האחרון בטורקו במשחק בו היא הובילה 0:2 במחצית בדרך להינצל. מנגד, היא השיגה שלושה ניצחונות חוץ וסיימה שמונה משחקים בתיקו. גם ללאהטי הפרש שערים חיובי במשחקי החוץ, עם 16 שערי זכות לעומת 15 שערי חובה.

כיצד זה ייתכן? כמובן, המאזן הביתי של השתיים לא היה מזהיר בלשון המעטה. יבסקילה השיגה חמש נקודות במגרשה לעומת 22 בחוץ, לאהטי נהנתה מתשע נקודות ביתיות בהשוואה ל-17 בחוץ. דבר אחד בטוח – זה מעולם לא קרה בשום מקום אחר, וגם לעולם לא יקרה.

את הסיפור המרגש ביותר מבחינת האחרונה בטבלה מספק יארי ליטמאנן הנצחי. הכוכב הגדול של איאקס בשנות ה-90' נולד בלאהטי וחזר הביתה אחרי קריירה ארוכה מאוד ברחבי היבשת. בשנתיים האחרונות הוא מימן חלק מהוצאות הקבוצה מכיסו, וגם הבקיע ארבעה שערים, כולל מספרת מדהימה שעשויה להיבחר לשער העונה בפינלנד. בפברואר יחגוג 40, אך למרות הירידה הכואבת הוא לא ממהר להצהיר על פרישה. "לא היה לנו מזל במשך כל העונה, וכך גם במשחק האחרון. עכשיו צריך לחשוב ולראות כיצד ממשיכים הלאה", אמר ליטמאנן.

זה המשחק – מיינץ מול דורטמונד

את ההצלחה של דורטמונד אפשר היה לצפות, את זו של מיינץ לא ממש, אבל הדבר המדהים לקראת המפגש בין שתי המובילות בבונדסליגה הוא הפער העצום שלהן מכל היתר. מיינץ, עם 8 נצחונות ב-9 משחקים אחרי 0:1 ענק בלברקוזן, מרוחקת כבר 8 נקודות מהמקום השלישי. לא צחוק – מאזן החוץ המושלם של תומאס טוכל כולל לא רק על "נברקוזן" אלא גם על וולפסבורג, ברמן ובאיירן מינכן! הצהובים-שחורים של דורטמונד חילצו תיקו מול הופנהיים בזמן פציעות, והוכיחו שוב אופי ברזל – הרי גם לפני שבוע הגיע שער הנצחון של נורי שאהין בקלן בדקה ה-94. היא מפגרת בשתי נקודות אחרי מיינץ, אך מקדימה את לברקוזן והמבורג ב-7 נקודות, ואת באיירן בלא פחות מ-10.

אלא שכל זה מתגמד לעומת הסיפור האמיתי של המשחק – זהו הדרבי הפרטי של יורגן קלופ. המאמן שבנה את מיינץ נטש אותה בדמעות בקיץ 2008 לטובת האתגר בדורטמונד, אבל נותר הדמות האהובה ביותר בקבוצתו הקודמת. בלי קשר לתוצאת הקרב המרתק ביום ראשון הקרוב, קלופ יהיה בכל מקרה המנצח הגדול. בנוסף, כפי שציינו כאן בעבר, ההיסטוריה מספרת שכאשר קבוצה כלשהי פותחת את הבונדסליגה עם 7 נצחונות רצופים, האליפות הולכת בסופו של דבר לדורטמונד. במיינץ אולי חולמים על התואר, אבל כל אוהדיה יחתמו כבר עכשיו על צלחת בידיו של קלופ. באחריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully