וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם באמת מכבי יכולה לחשוש

14.10.2010 / 14:03

נכון לעכשיו הפועל ירושלים נותנת לעודד קטש את אורך החבל שמאמן מסוגו צריך, ומנסה להימנע מטעויות שהיא עשתה בעבר עם מאמנים אחרים כדי ליהנות מהגאון שעקץ את מכבי. חיים אוחיון: "חובת ההוכחה במקרה הזה היא על ירושלים"

ימים ספורים לפני שהתמנה עודד קטש למאמן הפועל ירושלים, הזמינו אותו קברניטי הקבוצה לשמוע את ה"אני מאמין" שלו. קטש לא הסתיר את משנתו. "אני מאמן שצריך אורך רוח וסבלנות. אני מאמן של שחקנים", הבהיר במפגש שנערך במשרדו של יו"ר דירקטוריון הפועל, אלי גונן. על פניו, זו בקשה שגרתית, אבל ברמת המקרו מדובר בנקודה שאולי תכריע את העונה של ירושלים: מצד אחד מאמן מבריק שצריך לדעת לחיות עם הסגנון הייחודי שלו, ומצד שני קבוצה שנוטה להילחץ במהירות ולפגוע בחלק מהמאמנים שעברו אצלה.

בירושלים עברו מאמנים טובים מאוד לאורך השנים, ורבים מהם יצאו נפגעים. אפשר להזכיר את פיני גרשון וצביקה שרף, כמו גם את ארז אדלשטיין, גיא גודס, דן שמיר ושרון דרוקר; אדלשטיין גמר בחילופי האשמות קשים עם המנהל גידי דודי; לדרוקר לא עזרה הזכייה ההיסטורית ביול"ב, ועונה אחרי סיפוח הגביע בקבוצה היו אנשים שעשו הכל כדי שהוא יעזוב ; גודס פוטר בטלפון לפני שנה, והוחזר רק לאחר שקטש נשאר בגליל; וגם שמיר לא אהב לקרוא שאנשים במועדון מתכתבים איתו ועם דרכו דרך התקשורת.

מאמן הפועל ירושלים, עודד קטש. קובי אליהו
הפעם ירושלים יודעת שכדאי לה להתאים את עצמה אליו, ולהשתנות. קטש/קובי אליהו

"הייתה סביבת עבודה שלא קל בה", סבור ארז חזן, ששיחק בקבוצה בשנות התשעים. "מילת המפתח זו סבלנות ואולי זה הדבר הכי בעייתי בירושלים. קרה שמאמנים גומרים את העונה, ואז פתאום מודיעים להם בטלפון שהם משוחררים, ואחרי חודש, כשלא מוצאים מאמן, חוזרים אליהם. אני לא מרגיש עם זה נוח ומרגיש שזה לא נכון. יותר מכך, גם אם החלטת לא להשאיר את המאמן, באופן עקרוני לא צריך לתת לדברים אחר כך לצאת החוצה לתקשורת. זה לא מוסיף כבוד למאמן או למערכת".

"בעבר היה טשטוש בין מקורבים לבין תקשורת שהפכו את תפקיד המאמן להרבה יותר קשה. הקבוצה הייתה הרבה פעמים מנוהלת גם מבפנים וגם מבחוץ", מוסיף מוטי דניאל, ששיחק בהפועל ירושלים בשנות התשעים, וכיהן לפני מספר שנים בתפקיד ניהולי בקבוצה. "הייתה הנהלה והיו מקורבים, והמקורבים היו מושכים בחוטים הרבה פעמים. זה היה מכניס את המאמנים למצבים מאוד קשים. ירושלים זה מקום מאתגר כי רוצים שם הצלחה מיידית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הבייבי של קליין

למרות שעבר מעט זמן מאז שהתמנה, ניכר שלקטש יש סיכוי לשנות זאת, ולא רק בגלל שהוא מאמן נהדר. תחילה כי "קטש מגיע לירושלים, בראש ובראשונה, עם אליפות מהשנה הקודמת", כמו שמסביר דן שמיר, "מאמן שמגיע עם כאלה קבלות, תנאי הפתיחה שלו טובים". אבל זה לא מסתכם בזה. תואר נוסף וחשוב לא פחות איתו מגיע קטש למלחה זה "הבייבי של דני קליין". למעשה, קטש הוא אחד המאמנים הבודדים שקליין החתים מראש לתקופה ארוכה: שלוש שנים. החוזה החריג משקף את העובדה שלקליין היה קשה להשיג את מאמן החלומות שלו.

עד כמה קשה? היו"ר עבר דרך חתחתים עד שקטש נחת אצלו. בישיבת דירקטוריון שנערכה כשבוע וחצי לפני מינויו של קטש צידדו מספר חברים בהחתמתו של אריק שיבק, בטענה שהם "מעדיפים את גישתו, את עלותו ואישיותו". אך קליין, שניסה להחתים את קטש עוד לפני שנה, לא ויתר. "קטש אטרקטיבי, הוא יביא מנויים וספונסרים", טען בין השאר, ולבסוף הצליח לשכנע את רוב חברי הדירקטוריון. למאבקו של קליין עזר הדד-ליין של שיבק (שיבק היה צריך להודיע למונס הבלגית אם הוא ממשיך אצלם, ולא קיבל תשובה החלטית מירושלים במועד שנקב).

זאת ועוד: אם בסמוך למינויו של גודס היה זה אורי מנצור, נשיא הפועל לשעבר, שנפגש עם גודס – לקראת מינויו של קטש היה זה קליין שהיה אקטיבי מאוד. קליין יצא לפגישה בתל אביב במשרדו של הפרסומאי אדלר חומסקי, שבה נכחו קטש וסוכנו, אריק קריין. הנוכחים הגיעו להבנות כספיות. אולם קטש מיהר לבית מכבי בראשון לציון, שם התקיים משחק ראווה ומשחק גמר אליפות צה"ל בכדורסל. קליין נאלץ להגיע אחריו לבית מכבי, כשהוא חמוש בחוזה - אולם גם שם לא השיג חתימה. "אני צריך כמה שעות לחשוב על זה", אמר קטש לדני קליין.

לבסוף, קליין קיבל את המאמן. האם זה יעזור לקטש? "כשאתה מתחיל להפסיד אתה יודע שמתחילים לדבר עליך מאחורי הקלעים, כולם מכירים את הפועל ירושלים ואת דני קליין", מרגיע את החגיגה מאמן שעבר בקבוצה. זיו ארז, לעומת זאת, ששימש כעוזרו של דן שמיר, מסתכל על הצד האופטימי: "ירושלים זה מקום תובעני, אבל המערכת, אנשים כמו דני קליין ואהרון פוגל, מדהימים. לקטש יהיה יותר אוויר מאחרים. זה יהיה לטובתו, הוא הרוויח את ההילה הזאת שקיימת סביבו ביושר".

המילה האחרונה בסגל

כבר בבניית הקבוצה אפשר היה לראות את המרחב החדש ממנו נהנה קטש. בבניית הקבוצה, למשל, התגלעו לא מעט חילוקי דעות. את ליאור חכמון, שקטש בחר אישית, ההנהלה רצתה לשחרר, אך קטש התנגד נחרצות לכך. בנוסף, ההנהלה הגישה הצעה לסטפון מארבורי, והמו"מ לא היה בתמיכתו עודד קטש. גם סביב שון וויליאמס היו ויכוחים. רבים בהנהלת ירושלים סברו כי לשחקן אופי בעייתי ומבחינה מקצועית יש לצרף לקבוצה סנטר טבעי, בעוד המאמן התעקש על צירופו של האמריקאי. הפשרה הגיעה בדמות הבאתו של השחקן לתקופת ניסיון, שבה נוכח גם קטש שאינו מתאים. גם סביב דאוול ניטש ויכוח: קטש רצה להביאו, גורמים בירושלים סברו כי השחקן אינו מאסיבי מספיק, אך בסופו של דבר דאוול הגיע.

אפילו בסוגיית שרון ששון קטש הראה את כוחו: למרות שקליין העדיף להשאיר את ששון בקבוצה - קטש העדיף לראות את מזרחי. למרות שהיו צריכים לשלם סכום נכבד של פיצויים לששון – 40 אלף דולר, ידו של קטש הייתה על העליונה. גורם בסביבתו של קטש מבהיר: "עודד הראה שהוא רגוע ושום דבר לא יפגע לו בביטחון". או כמו שמגדיר זאת גורם במועדון: "בשורה התחתונה, קטש קיבל את השחקנים שהוא בחר".

בגליל/גלבוע הלכו לפי הקו הזה, וידעו שכדי ליהנות מהגאונות של קטש יש לחיות בשלווה עם השונות שלו. "ההתאמה שלנו אליו ולהפך הגיעה מתוך הדדיות", מעיד חיים אוחיון, "עודד הוא אישיות שמקרינה על הסביבה שלה, על השחקנים ועל הצוות המקצועי באופן כזה שידענו ליהנות מזה. אני מקווה שזה מה שיקרה בירושלים".

ארז חזן, ששימש כמנהל מקצועי בגליל בתחילת הקדנציה של קטש כמאמן בקבוצה הצפונית, מוסיף שבחים. "אפילו שלא הייתה לו תעודת מאמן בהתחלה, בחרנו לתת לו לאמן", מספר חזן, "אם בתחילת דרכו הוא לא היה מגיע בדיוק בשעה שקבענו, הלכנו איתו, הסכמנו 'לבלוע' את זה. קטש הוא 'עוף מוזר', למשל ביחס שלו עם השחקנים מחוץ המגרש. הוא לא מאמן קונבנציונלי. מעולם לא אמרנו 'אין דבר כזה לצאת עם שחקנים' או לאחר לאימונים כי ידענו שזה חלק מעודד, חלק מהחבילה. זה השתלם בגדול".

ומה עשו בגליל בתקופה של הפסדים? "בעיקר לא עשינו: לא שידרנו לחץ ולא הראינו שזה סוף העולם. יש הפסדים, אך יש גם מטרות ארוכות טווח. צריך לטפח שחקנים צעירים ליהנות מהכדורסל ולגדול איתו", אומר חיים אוחיון. "אי אפשר להדליף או לעשות מלחמות עולם אחרי כל הפסד או כל מה שלא נראה להנהלה. נתנו לו גיבוי מלא מול השחקנים, התקשורת ומולנו, ההנהלה", מוסיף חזן.

האיש שישנה אווירה

בירושלים הולכים בינתיים בקו של גליל, על אף שמאמן שהועסק בבירה לא בטוח עד כמה זה יכול להחזיק. "בימים קשים לפעמיים הייתי מתקשר לדני קליין והוא לא ענה לשיחות. זה גרם לחוסר ביטחון מסוים, בייחוד בתקופות שהקבוצה פחות הצליחה", מגלה המאמן. דוגמה נוספת לכך ניתן היה למצוא בפרשת נעימי, בה קטש נהג בעצמאות מוחלטת ולא נתן לגארד לשחק למרות הרגישות. גורמים בהנהלה (הספונסר הראשי אהרון פוגל בכללם) הבהירו לקטש את תמיכתם.

עם זאת, חשוב לזכור שעוד מוקדם להכריז על בשורה חדשה ויש להמתין לעתות משבר כדי לבחון שינוי אמיתי. "חובת ההוכחה היא על ירושלים, כי עודד הוכיח את היכולת המקצועית שלו. יותר מזה: קטש יידע להתאים את עצמו לירושלים ולגרום להם להיות טיפה אחרים", מספק חיים אוחיון תחזית אופטימית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully