וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את המחמאות הפעם תשמרו לפרטיזן

אלי שווידלר

17.10.2010 / 13:35

הוא רצה גם תארים ולא רק לגדל שחקנים, היא רוצה את הגביע בחזרה. התוצאה: דושקו וויושביץ' בצסק"א. הצבא האדום מצא גנרל כלבבו

"לבסוף דושקו קיבל החלטה לאסוף כמה תארים אירופיים, להם הוא ראוי מזה שנים". העיתונאי הסרבי הוותיק אלכסנדר טונטורוביץ' משוכנע במניעים של דושקו וויושביץ', המאמן המונטנגרי שהפך בגיל 51 לאגדה בבלקנים ובעונה שעברה נבחר למאמן השנה ביורוליג. לא השכר באלופה הרוסית העשירה צסק"א מוסקבה, הגבוה לפחות ב-400 אחוז מזה שהרוויח בפרטיזן בלגרד, שכנע אותו, אלא הזדמנות נוספת לפתח בדרכו והבנתו מועדון חדש, על פי הקונספט שהפך לקלאסי: שיטת וויושביץ'.

למרות תואר האליפות ברוסיה והעפלה שמינית רצופה של צסק"א לפיינל-פור של היורוליג, בשום שלב של העונה הקודמת נשיא צסק"א אנדריי ואטוטין לא היה מרוצה מעבודת המאמן הצעיר, ייגבני פשוטין. בשלב מסוים אף התלונן ש"הוא נאלץ לשחק עונה שלמה בלי מאמן". בסיום העונה לפשוטין נתנו להבין שמועדון הצבא האדום אינו זקוק עוד לשירותיו ומיהר לעבור לאוניקס קאזאן, איתה בינתיים נכשל במשימה להגיע ליורוליג.

אבל לא בפשוטין עסקינן, אלא בדושקו וויושביץ'. אחרי 9 עונות רצופות בפרטיזן (14 בסך הכל במועדון הסרבי), המאמן, שכבר זכה בגביע קוראץ' ב-1989, החליט לקבל הצעה של אחד המועדונים הבכירים באירופה רק אחרי שהובטח לו שאף אחד לא יתערב לו בעבודה. הנשיא ואטוטין יכול כנראה להיות רגוע: יש לצסק"א מאמן.

סגל של קונטנדרית

עם כל הסימפטיה לעוזר המאמן דמיטרי שאקולין, וויושביץ' החליט מיד על צירוף של סאשה פיליפובסקי לצוות המקצועי של צסק"א. המאמן הסרבי הצעיר (36) נחשב לכוכב העולה בקרב המומחים בארצו, ובנוסף לכך הוא כבר אימן בליגה הרוסית ודובר את השפה.

בטורנירים של טרום העונה צסק"א שיחקה מצוין, אף על פי שלא ביצעה שדרוג ממשי בסגל והמאמן עצמו היה די עסוק עם הנבחרת הלאומית שלו, מונטנגרו, במוקדמות אליפות אירופה. אגב, וויושביץ' בזבז את זמנו לריק באותו קמפיין נוכח ההחלטה הגורפת והמגוחכת של פיב"א ששלחה ליורובאסקט 2011 מכל הבא ליד.

עוד בטרם נחתם חוזה עם וויושביץ', בצסק"א החליטו להביא את הרכז סרגיי ביקוב בן ה-27 ולשלם לו קרוב למיליון דולר לעונה. עוד לפני שהתבררו בעיות בליבו של ג'ון-רוברט הולדן (אשר בינתיים קיבל אישור רפואי לשחק), נחת במוסקבה ג'אמונט גורדון (23, 1.94 מטר), המחליף הקופצני הפונציאלי של "איוון רוברטוביץ'", בוגר מיסיסיפי סטייט ובעל ותק אירופי עם פורטיטודו האיטלקית וציבונה הקרואטית.

וויושביץ' בחר לתפקיד הסנטר את בובאן מריאנוביץ' (22, 2.21 מטר). מריאנוביץ', שכמו גורדון חתם לשלוש שנים, הגיע מהקבוצה הסרבית "המופארם" ונחשב לגרסה החכמה של וראנייש הענק (2.29 מטר), אותו אימן בפרטיזן.

תוסיפו את מתיאס סמודיש שהבריא לחלוטין משני ניתוחים בגבו שבוצעו בארץ ישראל (הבריא עד המכה הראשונה החזקה, חוששים במועדון), את שישקאוסקאס ולנגדון ואת אנדריי וורונצ'ביץ' (23, 2.07 מטר), תגלית העונה במונדובאסקט, ותקבלו סגל שמועמד להגיע לפיינל-פור של היורוליג בפעם התשיעית ברציפות, זאת עוד לפני שמזכירים את שחקן הציר הדומיננטי אלכסנדר קאון (25, 2.11 מטר).

מאמן של מוזה

"אפילו לא יכולתי לתאר לעצמי שנשחק ללא הולדן", הגיב ואטוטין באנחת רווחה גלויה, כשנודע לו שהרכז הוותיק יעמוד לרשות קבוצתו. אבל כיצד אוסף הכוכבים של צסק"א ימצא שפה משותפת עם משמעת הברזל והריכוזיות המאפיינת את וויושביץ'? "הם אמנם כוכבים, אבל בו-זמנית גם יודעים לכבד אנשי מקצוע מעולים, גם אם כאן, בצסק"א, וויושביץ' יצטרך מעט להתגמש ולהציג גישה יותר אינדיווידואלית כלפי כמה מהם", סבור אלכסיי בזיאזיצ'ני, כתב "ספורט אקספרס" הרוסי.

וויושביץ' ודאי היה מסתדר לא רא עם מאריץ', כוכבה הגדול של פרטיזן בעונה הקודמת שקיווה להביאו למוסקבה, אבל עמיתו וחניכו, זליקו אובראדוביץ', הקדים את צסק"א והסנטר האוסטרלי עבר לפנאתינייקוס. וויושביץ' ודאי יקבל את תמיכת הפזורה הבלקנית. מריאנוביץ', בהמלצה ישירה של וויושביץ', טופל לאורך זמן על ידי המומחה פרדראג זימוניץ', שהציל לשחקן הציר הענק את הברכיים החלשות ואת הקריירה. "וויושביץ' היה חייב ללכת לצסק"א, את זה הבינו גם האוהדים הפנאטיים ביותר של פרטיזן", מסביר טונטורוביץ' ומוסיף: "מה גם שהוא יקבל בצסק"א אשראי מקצועי והערכה. הוא הלך כדי לקחת את היורוליג, פשוטו כמשמעו, לא פחות מכך".

בשלבי הסיום של העונה הקודמת וויושביץ' שמע לא מעט הצעות מהקבוצות העשירות ביבשת, בעיקר מספרד, אבל העדיף את רוסיה. "שכר של חמישה מיליון דולר בשלוש השנים הקרובות, לעומת 250 אלף יורו בפרטיזן ולרוב באיחורים משמעותיים, זה לא מה שקובע אצל דושקו", מבהיר טונטורוביץ'. "וויושביץ' הוא אישיות, ואישיות שונה מכולם. הוא חייב לקבל אווירה בה יתאפשר לו לעבוד, לאלתר וליצור כאהבת נפשו. אולי גם קסמה לו עבודה במדינה סלאבית, בעלת תרבות ספורט מוצקה וכבוד לאנשים, העוסקים בו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"זה לא מאמן, זה פרס"

אז כן, דושקו וויושביץ' הוא תופעה, ONE MAN SHOW. מאמן נערץ, אשר מסוגל להטיס מהאימון את בכיר שחקניו על עבירת משמעת מינורית, ועדיין לא לאבד גרם פופולריות. הוא אחד שחרש את סרביה ומונטנגרו בחיפוש אחרי הכישרונות הפוטנציאליים, בחורים הנידחים ביותר של ממלכת הספורט, הענייה באמצעים אך עשירה ומבורכת בכישרונות.

במידה מסויימת, דושקו וויושביץ' דומה לצבי שרף. "הוא חייב לדעת הכל על הכל, להגיד מילה על השחקנים, על השופטים, על העיתונאים, אפילו על האוהדים. דושקו חייב להיות מעורב. הוא צובר מכך אנרגיות, שמתפעלים אותו ואת המערכת", אומר העיתונאי סאשה איבאנוביץ'. הוא גם סבור שהחתמתו של וויושביץ' על חוזה תלת-שנתי "זה מהלך גדול של צסק"א". זה לא מאמן, זה פרס".

סביר להניח שהמאמן המונטנגרי, בשל אופיו, לא יסתפק בעבודה עם המקצוענים, אלא ימצא זמן לנסוע ברחבי רוסיה, בחיפוש אחרי הכישרונות הפוטנציאליים, חיפוש גרסאות רוסיות של ווליצ'קוביץ' וטריפקוביץ', אותם גילה וטיפח המאמן-מחנך. הכדורסל הרוסי "נחנק" מהיעדר מומחים ברמה הגבוהה ביותר, שעל פי הביטוי הרוסי יהיו מסוגלים להבדיל ולהפריד "בין קציצות לזבובים", לגלות שחקני העתיד במדינה שמשקיעה מאות מיליונים בספורט, אבל אינה מסוגלת להגיע להישגים קבועים בענפי הכדור המובילים, בעיקר בשל היעדר אסכולת אימון וגילוי כישרונות מקומיים.

"דושקו אינו מאמן במושגים המקובלים של המילה", אומר אלכסנדר טונטורוביץ'. "דושקו הוא שיטה. היכן שיוכל לשפר דברים, שם לא יהסס לפעול, ללא תמריץ כספי כלשהו". השאלה היא, עד כמה פרטיזן בלגרד תשרוד זעזוע של העונה הראשונה "ללא אבא". ולאדו איבאנוביץ', המאמן החדש של פרטיזן, הוא מומחה מעמיק, גם לדעתו של וויושביץ', אשר בעצמו המליץ על המינוי המחליף. אבל לא כל אחד הוא וויושביץ'. פרטיזן כבר הספיקה להפסיד לבודוצ'נוסט בליגה האדריאטית, אם כי הופיעה ללא גארד ופורוורד, אותם היא מתקשה להחתים מהסיבות הכלכליות. ייתכן שגם הפעם הסיוע יגיע מדושקו.

באשר לצסק"א, וויוושביץ' כבר הספיק להבהיר לשחקניו את שתי הדיברות העיקריים שלו: עבודה ומשמעת. אחרת, כל כוכב ירגיש מנודה בקצה הספסל. בפיינל-פור האחרון בפאריס, פרטיזן, עם תקציב של 2.5 מיליון יורו, הייתה קרובה לנצח גם את אולימפיאקוס בחצי הגמר וגם את צסק"א במשחק על המקום השלישי. הייתה קרובה, אבל הפסידה. סביר להניח שללא פציעות חמורות של שחקניה, צסק"א מוסקבה, בעלת תקציב של 35 מיליון יורו, עם מאמן-על, תיאבק על המקום בפיינל-פור כאחת המועמדות העיקריות לתואר אלופת היורוליג. המועמדות האחרות הן אלופת אירופה ברצלונה, שתי היווניות הבכירות פנאתינייקוס ואולימפיאקוס, וריאל מדריד. שכחנו מישהו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully