וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו ברור לכם למה מכבי צריכה עוד קלעי? - על הרחקת קשת השלוש באירופה

20.10.2010 / 13:30

פיב"א הרחיקה את קשת השלוש כדי להתקרב לסגנון הכדורסל של ה-NBA, אז למה העונה ניתן לצפות דווקא לתוצאה הפוכה?

הליגה הספרדית נחשבת כבר מספר שנים לליגת הכדורסל הבכירה באירופה, וגם בעונה החולפת עקבו חובבי הענף בעניין אחרי הקרבות בין ברצלונה, קאחה ויטוריה וריאל מדריד על כתר האליפות, אבל בניגוד לשנים הקודמות, הפכה לפתע גם הליגה השנייה בספרד, ה- LEB Oro, לאחת הליגות המסקרנות ביבשת. הסיבה לכך היא שהאחות הקטנה של ה-ACB היא הליגה שנבחרה על ידי פיב"א כזירת הניסויים שלה לקראת המעבר לשימוש מלא בחוקים החדשים שנכנסו החודש לתוקף בכל הליגות האירופיות. כתוצאה מכך ריכזו אשתקד משחקי הליגה הספרדית השנייה, ששימשה כמעין פיילוט מוקטן כשעברה לפורמט החדש שנה לפני שאר הליגות, תשומת לב רבה ממאמנים רבים ברחבי אירופה, שביקשו לעמוד על טיבו של השינוי העומד בפני הכדורסל האירופי כולו, ולנסות להיערך לקראתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תתחילו להתרגל. קווי המגרש החדשים בכדורסל האירופי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד חצי המרחק

הבשורה המשמעותית ביותר במהפכה החוקתית של פיב"א היא כמובן הזזתה לאחור של קשת השלוש, שניצבת מעתה במרחק של 6.75 מטר מהטבעת לעומת 6.25 מטר בעבר, ולמעשה התרחקה כמחצית הדרך למרחק של קשת השלוש ב-NBA, הממוקמת 7.25 מטר מהטבעת. שינוי משמעותי נוסף הוא שינוי צורתה של רחבת הסל מטרפז למלבן ברוחב 4.9 מטר, בתוכו יתווסף חצי עיגול ברדיוס של 1.25 מטר שיסמן את התחום בו לא יישרקו עבירות תוקף, בדומה ל-NBA.

עוד תחום בו יתקרב הכדורסל האירופי לחוקה של הליגה הטובה בעולם הוא הפעלתו של שעון 24 השניות, שיאופס מעתה ל-14 שניות בלבד בכל עצירה של התקפה, ולא ל-24 כבעבר, אלא אם ההתקפה תיעצר אחרי פחות מעשר שניות, כשבמקרה הזה השעון לא יתאפס כלל.

בנוסף, הוחלט שהשעון יופעל עם הנגיעה הראשונה של הקבוצה המתקיפה, ולא רק ברגע בו אחד משחקניה שולט בכדור. עוד שינוי יהיה בהכנסת הכדור לתחומי המגרש אחרי פסק זמן בשתי הדקות האחרונות, שבוצעה בעבר ממחצית המגרש, ותוזז לקו המקביל לקשת השלוש של הקבוצה היריבה.

לעצור את ההפצצות

המטרה המוצהרת של סל השינויים החדש היא להתקרב למצב של אחידות בחוקי הכדורסל העולמי, אבל כפי שחלומו של דייויד שטרן על צירופה של קבוצה אירופית ל-NBA לא נולד מתוך אידיאל של קיבוץ גלויות אלא מטעמים כלכליים נטו, כך גם בפיב"א מנסים נואשות לנער את המוצר המיושן שלהם, בתקווה שהמהפכה הנוכחית תהפוך את הכדורסל האירופי לאטרקטיבי, התקפי ומהיר יותר.

מבלי לעשות צעד קיצוני מדי לכיוון סגנון המשחק האינדיבידואליסטי המובהק שמשוחק מעבר לאוקיאנוס האטלנטי, שיחקו ראשי פיב"א עם החוקה בצורה מדודה על מנת להגביר את קצב המשחק בעזרת השינויים בהפעלת השעון, לאפשר למשחק להיות שוטף יותר בעזרת השינויים בחוקי איזור הצבע, ובעיקר לנסות וליצור איזון הגיוני יותר בין משחק הפנים למשחק החוץ על ידי הזזת קשת השלוש.

בעונת היורוליג החולפת עמד הממוצע הקבוצתי של זריקות לשלוש על 21 ניסיונות למשחק, שהם לא פחות מ-37 אחוזים מ-56.8 הזריקות מהשדה. למרות שבשנים האחרונות נרשמה עלייה מקבילה גם באחוזי הדיוק מחוץ לקשת, זריקת הבונוס הפכה לנשק כל כך שכיח עד שמשחקים רבים הפכו לתחרויות הפגזות מבחוץ. פרט לעובדה שמבול השלשות הפך את המשחק האירופי לחד מימדי, הוא אף איפשר לקבוצות מוגבלות לגבור על יריבות עדיפות בזכות יום קליעות מוצלח, עד למצב בו מאמנים ותיקים התלוננו על כך שמדובר בפגיעה בספורטיביות של הענף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ירידה לצורך עלייה

הצרה היא שעד שהמהפכה תניב פירות, ייתכן שאנחנו עומדים בפני תקופה לא קצרה בה תוצאותיה יהיו דווקא הפוכות מהמתוכנן. בליגה השנייה בספרד ירד בשנה שעברה ממוצע הנקודות הקבוצתי בלא פחות מ-4.7 נקודות למשחק לעומת העונה שקדמה לה, בעוד שהאחוזים מחוץ לקשת ירדו ב-1.5%, וחשוב מכך – גם האחוזים בזריקות לשתי נקודות ירדו ב-2%, כלומר שהאתגר החדש שהוצב בפני ההתקפות לא גרם לחלוקת זריקות יותר אחראית אלא פשוט לנסיגה באיכות הקליעה.

"בשנים הראשונות ההגנות הן שירוויחו יותר מהשינוי בחוקה", ניתח סרג'יו סקאריולו, מאמן חימקי מוסקבה ונבחרת ספרד. "הרחקת קשת השלוש תאפשר לשומרים על הקלעים לקחת צעד לאחור, וההגנה כולה תתכווץ פנימה. במצב החדש יקטן משמעותית מספר הפאואר פורוורדים שזורקים מבחוץ, וכתוצאה מכך יחזרו רוב הקבוצות לשמור עם שני שחקני פנים באיזור הצבע. המשמעות היא שדווקא השחקנים הגבוהים יהפכו לחשובים ביותר במערך הקבוצתי, והגארדים, שהשינויים בוצעו על מנת לאפשר להם חופש פעולה גדול יותר, ייפגעו".

הנתונים הראשוניים מרחבי אירופה מאז כניסתם של החוקים החדשים לשימוש מאששים את החשש של סקאריולו. אחרי שבמהלך עונת היורוליג החולפת כולה (ב-188 משחקים) אף קבוצה לא הרשתה לעצמה לקחת מספר חד ספרתי של ניסיונות לשלוש במשחק שלם, כבר בערב הראשון של מוקדמות היורוליג נרשמו שני משחקים בהם אחת הקבוצות זרקה פחות מעשר פעמים מחוץ לקשת - וילרבאן עם 2 מ-9 ולה מאן עם 4 מ-9.

חבלי הקליטה ניכרו גם בנוגע לקצב המשחק, שאכן הפך לרוב למהיר יותר, אך התבטא בעיקר בעלייה במספר איבודי הכדור. קיצור אורכן של התקפות רבות ל-14 שניות אילץ את המאמנים לתמרן את ארסנל התרגילים שלהם ולא תמיד בהצלחה, והבלאגן לא איחר להגיע. מנגד הפתרון ההגנתי הזמין ביותר בו נקטו הקבוצות לאור מיעוט הזריקות מבחוץ היה שימוש ממושך בהגנה איזורית, שגרמה לתקוות של ראשי פיב"א לייבא מה-NBA את משחק האחד על אחד להישאר על הנייר בלבד.

לעלות על הגל

אבל למרות הבלבול הראשוני, הדעה הרווחת ברחבי היבשת היא שמדובר בצעד קטן לאחור שיוביל לצעד גדול קדימה. "בתוך שנה-שנתיים כולם כבר יתרגלו למרחקים החדשים", הרגיע סבטיסלאב פסיץ', שכבר ראה את החוקה האירופית משתנה כמה פעמים במהלך הקריירה הארוכה שלו. "עם הזמן היחס בין הזריקות מבפנים ומבחוץ יתאזן לתחום יותר שפוי, ונראה יותר ויותר כדורסל של בידודים, התקפות של שניים על שניים ומשחק שמתבסס יותר על יכולות אישיות".

כעת השאלה המעניינת ביותר היא לא מתי יתיישר סגנון המשחק הכללי על פי הסטנדרטים אליהם מכוונת פיב"א, אלא מי יהיו הקבוצות שיסתגלו לתנאים החדשים במהירות הגדולה ביותר, וישיגו יתרון מהותי על יריבותיהם, כפי שעשתה מכבי תל אביב של פיני גרשון בתחילת העשור הקודם, שהתאימה את עצמה מהר מכולן לשעון ה-24 שהחליף אז את שעון ה-30.

כבר במהלך בניית הסגלים הקיץ נאלצו המאמנים להתחשב בשינויים וניסו לחזק אלמנטים שיהפכו לחשובים מבעבר, אך ברוב המקרים מדובר בהימורים בלבד, כיוון שגם הניתוח המקצועי המעמיק ביותר על מהותה של המהפכה שתעבור על הכדורסל האירופי לא יוכל לחזות במדויק את היקפה.

למכבי תל אביב הנוכחית, למשל, יש נשקים שיכולים להתברר כמכריעים כמו הידיות האוטומטיות של דייויד בלו ודורון פרקינס, שרגילים להפגיז משבעה מטרים וספק אם ישימו לב שקשת השלוש הוזזה, והמסה האדירה של סופוקליס שחורציאניטיס, שתקבל משנה תוקף באיזור הצבע החדש. אלא שמנגד הצהובים עלולים לגלות שקלעי חוץ סבירים כמו טל בורשטיין וג'רמי פארגו יאבדו את טווח השלוש שלהם, ושהציוות של בייבי שאק עם שחקנים נטולי משחק פוסט אפ אמיתי כמו יניב גרין וליאור אליהו ישאיר אותו בודד מתמיד במערכה.

האקס פקטור עבור דייויד בלאט, בדומה ליתר הקולגות שלו, יהיה מציאת שחקנים שיתאימו את עצמם מיידית לשינוי, כפי שעשה אנתוני פארקר כשהפך בן לילה מפורוורד רבגוני באירופה לצלף שלשות מדופלם ב-NBA. בסופו של דבר ברור שהמהפכה תושלם בהצלחה רק לאחר שמרבית הקלעים יסתגלו למרחק החדש ויאלצו את ההגנות להיפתח, ואז גם נראה את העלייה המיוחלת באיכות המשחק, אבל עד שזה יקרה נותר לנו רק לגלות מי יצליח לעלות על הגל לפני כולם.

  • עוד באותו נושא:
  • יורוליג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully