וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפורמולה האחת: מהו ההרכב האופטימלי עבור נבחרת ישראל?

7.9.2010 / 12:30

השאלה שהכי מטרידה את לואיס פרננדז בחודשים האחרונים היא מהו ההרכב הנכון ביותר שאפשר להוציא מסך הכישרון שיש בכדורגל הישראלי. לטובת העניין, הכנו 5 הרכבים אופציונאליים שצריכים להוביל את הנבחרת בקמפיין הקרוב, כולל יתרונות, חסרונות ואפילו פורמט מומלץ

אופציה מספר 1: נבנים על ההרכב שניצח את מלטה, תוך מעבר לשלושה קשרים אחוריים - אוואט; בונדר, בן חיים, קינן, בן דיין; ידין, אלמוג כהן/תמיר כהן, כיאל, רפאלוב, בניון; סהר

הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה. ShutterStock
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה/ShutterStock

אמנם מדובר בהרכב שהביא את הנבחרת לפתוח את הקמפיין עם 3 נקודות, אך עדיין ייצר לא מעט דפיקות לב והעלה את מד הלחץ נגד מלטה החלשה. כמובן שהניסוי רק בשלב הראשוני ודרוש לו זמן הרצה, אך עדיין - הוא מותיר לא מעט סימני שאלה.

מבחינת השיטה, מדובר בפורמט שהנבחרת מכירה מהעבר: 1-5-4עם שלושה קשרים אחוריים, כשבירם כיאל מתפקד כ-50:50 ומסייע רבות לחלק הקדמי. הבעיה בהרכב הזה נמצאת דווקא בציוות השחקנים. למרות שדני בונדר יצא למלחמה נגד מלעיזיו, הוא עדיין לא ראוי מקצועית לחולצת הנבחרת, כאשר עובדתית, מאמנו אלי גוטמן ניסה לצרף שחקן זר לתפקיד המגן הימני והוא אמור היה להפוך לאופציה שלישית בתפקיד אחרי עמרי קנדה. המאמן הלאומי לשעבר, שלמה שרף, מסביר: "זה שבונדר שחקן הגנה יותר טוב מקנדה לא מקנה לו מקום בהרכב, כי יש עוד לפחות 10 מגינים עם הגנה יותר טובה. בסך הכל הוא עושה הגנה בצורה סבירה והתקפה בצורה חלשה גם ברמה של הליגה שלנו, אז הרכב ראשון בנבחרת? דבר נוסף שהייתי אומר הוא שבהרכב שכזה, עם שלושה קשרים הגנתיים ומשחק שצפוי להיות מבוסס על מתפרצות עם חלוץ יחיד, שחקן כמו איתי שכטר הוא הקלאסי ולא בן סהר".

בנוגע לרמת ההגנה, מורד מגאמדוב חושב שבהרכב הזה הבעיה היא אינה רק בונדר, אלא המהירות של כולם. מגמאדוב: "אם אני מסתכל על הנבחרת לכל הקמפיין, אז כבר מול מלטה ניתן היה לראות שההגנה מתקשה. לי באופן אישי היה חסר יואב זיו, שלמרות שהוא לא מגן טבעי הוא מכניס הרבה מאוד אנרגיות ואגרסיביות למשחק ההגנה". ומה לגבי ההעדפה של רפאלוב על ורמוט? "זה ההימור של פרננדז וגם הסיכון שלו", אומר אמציה לבקוביץ'. "בשלב זה להעדיף אותו על פני ורמוט זה על סף העוול לנבחרת".

ציון: 6

אופציה מספר 2: נבנים על ההרכב של הפועל תל אביב – אוואט; בונדר/זיו, בן חיים, קינן, בן דיין; ידין, נאתכו/כיאל, ורמוט, בניון; שכטר, סהר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה. ShutterStock
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה/ShutterStock

האופציה שכל מאמן ישראלי היה בוחר בה. בתקופת זמן כה קצרה וללא אפשרות אמיתית לחבר את הנבחרת, זו הבחירה הטבעית שמפחיתת סיכונים. לפרננדז אמנם יש אגו לא קטן ולאנשים קשה לראות אותו מעתיק נוסחאות ממישהו אחר, יעיד על כך הספסול של ורמוט, אך אייל לחמן דווקא חושב הפוך: "צריך לתת כבוד ללואיס ואני מעריץ אותו על מה שהוא עושה. אגו? לא חסר לו, אבל הבן יודע שחודש לא טוב והוא כבר עם רגל וחצי בחוץ, אז האגו זה לא מה שיעסיק אותו. אני רואה כאן את התעוזה של לואיס והרצון לראות קדימה, למרות שהתפקיד שלו זה כאן ועכשיו".

החיסרון הגדול של ההרכב הוא ששיטת ה-4-4-2 משאירה את ההגנה הדי איטית חשופה וללא סיוע משמעותי מהקישור וההתקפה. אך מנגד, היא עשויה ליישם את הפילוסופיה והרצון של פרננדז לשלוט במשחק ולא להיות פאסיביים, עם חיבור טוב בין השלד המוצלח של הפועל תל אביב לבניון וכיאל. גיורא שפיגל: "מכל ההרכבים, זה נראה לי ההרכב האולטימטיבי ואיך שאני מכיר את פרננדז, זה הכיוון אליו הוא ישאף. הגנה חשופה? עם הרכב כל כך דומיננטי מקדימה שישלוט במשחק, חשוב יותר שיהיו שחקנים חכמים בהגנה ולאו דווקא מהירים. בהרכב כזה המשמעות של שחקן חושב כמו דקל קינן יכולה להיות גדולה יותר מכל שחקן הגנה אחר".

בהרכב הזה, למשל, לביבראס נאתכו יש לא מעט כוח ויכולת לאזן את הקישור. "אם מסתכלים על הצרכים של הנבחרת ב-10 השנים הקרובות", אומר לחמן, "נאתכו הוא השחקן הכי משמעותי כמאזן בין ההגנה והקישור האחורי, לקישור הקדמי. בהרכב כזה הוא הג'וקר, אבל יכול להיות גם האס".

ציון: 9

אופציה מספר 3: ההרכב הכי התקפי ומהיר – אוואט; זיו, בן חיים, קינן, בן דיין; כיאל/ידין, נאתכו/גולסה, בניון, ברדה; סהר, שכטר

הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה. ShutterStock
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה/ShutterStock

הקורא אייל ברקוביץ' יושב עכשיו בבית מול המחשב ואומר "וואלק, זה בדיוק מה שתכננתי לנבחרת. קשר אחורי אחד, קשר קדמי אחד שכאילו עושה הגנה וארבעה תותחים מקדימה. מי היה יכול עלינו?".

ובאמת, ההרכב הזה יכול לעשות דברים מדהימים, אך מנגד מלא בסיכונים ופקקים בחלק הקדמי שקשה להאמין שיוכלו להתחבר למשהו שיכול להביא להישגים. הראשון שמתנגד הוא מורד מגאמדוב, שאומר: "השתגעת? אין לך לב על שחקני ההגנה? תוציא בכלל את ההגנה ותעמיד את שחקני היריב שיבעטו לדודו אוואט כדורים כמו באימון. הרכב כזה יחזיק מקסימום 20 דקות, אחרי זה יתחילו הבעיות". יעקב אסייג קצת פחות מרחם על אוואט: "הרכבים כאלה עושים שוער עצבני, אבל דווקא דודו הוא אחד שמתמחה בסגנון כזה, ויכול לצאת ממשחק כזה מלך".

אחרי שמגאמדוב בועט בגסות במערך הפנטזיסטי שהצגנו כאן, ניסינו לחפש את אלה שדווקא יראו אור בהרכב הזה. גיורא שפיגל הוא אחד כזה: "זה פחות תלוי בכמה שחקנים דפנסיביים ואופנסיביים יהיו בהרכב, אלא יותר באיך עומדים על המגרש. מרכז שדה עם שני קשרים אחוריים הוכח תמיד כטוב ויעיל יותר, לזרימת המשחק להתקפה לא פחות מהסיוע להגנה. מה שכן, אני תמיד בדעה שבמידה ועולים במערך טקטי באופן יחסי, צריך לבחור שני קשרים אחוריים טכניים שיודעים לייצר משהו. הרכב טקטי עם קישור אחורי הגנתי בלבד יוצר אנמיה ומשאיר את ההתקפה לחיות מטעויות ופירורים".

ויש עוד מגבלות. גם בהתקפה ה"חלומית" לא צפויים ללקק דבש במבנה המדובר. השריף אלי כהן: "גם אם רוצים ללכת על הקומבינה ההתקפית הזאת, ההתקפה בעייתית. כשעולים עם קשר אחורי אחד, צריכים הרבה מאוד כח מהאגפים, ובמקרה הזה מדובר בשחקני כנף שרגילים לקבל כדור לרגל ולא כאלה שדוחפים אותם לרוץ לאגפים. יש כאן יותר מדי שחקנים עם אופי של לבוא לאמצע ופחות כאלה שפותחים לאגפים, וזה ייצור פקק. דווקא שחקן כמו גדיר יכול להתאים יותר במקום אחד מהרביעייה הקדמית. מה שכן, צריך להודות ולומר שאם יהיה מאמן שיהיה לו את האומץ ללכת על זה, זה יהיה מאוד מעניין".

ציון: 5

אופציה מספר 4: ההרכב השפוי, איזון בין הגנה להתקפה, 1-5-4 הכי ישראל שיש – אוואט; זיו, בן חיים, קינן, בן דיין; ידין/אלמוג כהן, כיאל/תמיר כהן, בניון, ורמוט, רפאלוב/ברדה (כקשר בצד); שכטר

הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה. ShutterStock
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה/ShutterStock

הקורא אלי גוטמן דורש כי ניצמד לאופציה הזאת ולא נציג אופציות נוספות. עם זאת, למרות שגוטמן בשלב זה אינו מאמן את הנבחרת, אלי כהן שומר על הרוח שלו. כהן: "ההרכב שמבוסס על השלד של הפועל תל אביב אינו מועדף עליי יותר מהרכבים אחרים, אבל אם כבר הולכים על אופציה כזאת, אז צריך ללכת על השיטה שהם יודעים ורגילים אליה של 1-5-4. אם רוצים לנצל את החיבור שיש מהקבוצה צריך לנסות לשמור על כמה שיותר דברים מוכרים ושגרתיים".

יתרה מכך, השיטה הזו היא השמרנית ומשאירה למאמן שתי אופציות לפחות בכל עמדה. יוסי מזרחי: "זה הרכב סטנדרטי ונכון לכדורגל שלנו, ולדעתי גם לנבחרת. צריך לדעת להבין את מקומנו ואת המגבלות שלנו. זאת שיטה ששחקנים בה ייקבעו ממש לפי הכושר שלפני המשחק. אם משחקים עם חלוץ אחד, יכול להיות שתקופה פורייה של ארבייטמן תהפוך אותו לחלוץ השפיץ הראוי, ולהיפך. מה שכן, ליד בניון לא צריך לשחק יותר מקשר אחד דומיננטי, ולא גם ורמוט וגם רפאלוב".

חובה לציין כי ההרכב המוצע הוציא הכי פחות אנרגיות מהפרשנים. דווקא אמציה לבקוביץ', אבי הביטוי כי "בכדורגל צריך 9 פועלים שחורים ושני יהלומים", מוצא בו גירוי מסוים: "הרכב משעמם? 40 שנה אנחנו מעניינים לפני ומשעממים אחרי, אולי בהרכב כזה יהיה להיפך".

הפורמט המוצע כבר נוסה לא מעט בנבחרת עם מרבית הקאדר הנוכחי ולא צלח, אבל לפי האופציה שהצענו, יש אנשים שרואים כאן הורדת עומס חשובה מיוסי בניון. גיורא שפיגל: "ורמוט זה לא פוטנציאל, אלא יכולת מוכחת. ורמוט הוכיח שהוא ראוי ברמות הכי גבוהות ואני לא רואה הסבר או סיבה למה שזה לא יקרה. חובה לבנות עליו, אין לנו עוד כאלה".

ציון: 8

אופציה נוספת להרכב עם חלוץ וחצי – אוואט; סבן, קינן, בן חיים, בן דיין; ידין/אלמוג כהן, כיאל/תמיר כהן, גולסה, בניון, רפאלוב; ארבייטמן

הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה. ShutterStock
הרכב משוער של נבחרת ישראל במשחק נגד גאוריגיה/ShutterStock

אם יוסי מזרחי דיבר בסעיף הקודם על כך שבהרכב של 4-5-1 הכושר של החלוצים יקבע מי יהיה זה שיפתח כסקורר יחיד, בשיטה הזו לארבייטמן יש יתרון. לחמן: "זה סוג של הרכב שיכול ליישם את הרצון של פרננדז לשלוט במשחק ולהניע כדור בצורה רציפה, ושלומי ארבייטמן הוא ה-9 הקלאסי הטוב ביותר של הנבחרת להרכב שכזה. מי שיתחרה איתו על המשבצת יהיה בן סהר. בהתחשב בכך שמדובר בפרננדז, שילובם של גולסה ורפאלוב ליד בניון נראה טבעי לחלוטין, אך חשוב לזכור את העובדה שללא יניב קטן בהרכב מכבי חיפה השניים הולכים לאיבוד, ועל פניו שוב התלות תהיה כמעט מוחלטת בבניון. די, תוציא את זה מהראש, גילי ורמוט יהיה שחקן הרכב".

אלי כהן מבקש לחדד משהו בנוגע לציוות הנכון באופציה הזו: "חד וחלק, אם עולים שלושה קשרים יצירתיים, אוטומטית צריך שני קשרים הורסים. בצורת ההרכב הזו, מדובר באביחי ידין ואלמוג כהן. מישהו צריך לעשות הגנה ולתת שקט לקשרים היצירתיים, אחרת לא יהיה לשילוב הזה שום אפקט".

בשיטה הזו, אגב, יש לאייל גולסה לא מעט חשיבות, במיוחד כשלואיס פרננדז מחזיק ממנו שחקן עתיד בכדורגל הישראלי. זאביק זלצר: "לגולסה יש את זה בגדול. למרות שמכבי חיפה לא ייצרה נקודות ושערים בצ'מפיונס בעונה שעברה, גולסה הוכיח יכולת להתמודד ברמה הכי גבוהה והוביל את החלק הקדמי בצורה מעוררת התפעלות. גולסה של הצ'מפיונס ליד בניון, יכול לשדרג את הנבחרת ולהביא אותה למקומות אחרים".

ציון: 7

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully