וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת גולדהאר - קווים לדמותה

22.8.2010 / 15:01

מה החלק של אבי נמני בשינוי, מה תרמו האוהדים, והאם במקרה של כישלון מיטש גולדהאר יוותר על הכל ויעזוב את מכבי ת"א?

בשליש האחרון של העונה שעברה נפגש מיטש גולדהאר, בעלי מכבי תל אביב, עם קבוצה מוכרת של אוהדי הקבוצה. הקשר בין גולדהאר לאוהדים תמיד היה פתוח, ובקיץ האחרון הטייקון הוצף באס-אמ-אסים ומיילים של אוהדים מהשורה, ובהם דרישות הכי חצופות שיש: איך להתחזק, ועם מי להתחזק. אבל גולדהאר, באופן חריג, לא חסם את דרכי הגישה.

בשלב מסוים, כאמור, הוא נענה לפגישה איתם, ושם הם ביקשו ממנו לעשות מהפכה בקבוצה. "מה שקיים היום בקבוצה", לדבריהם, "לא יספיק לרוץ לאליפות". אפילו רשימת רכש מפורטת נזרקה לכיוונו, רשימה שבאופן מאוד מפתיע אומצה כמעט לאחד לאחד. "זה פשוט מדהים – כמעט כל השחקנים שבאו למכבי בקיץ, עלו באותה שיחה ונאמרו לגולדהאר. מאותה שיחה כל הגישה של גולדהאר השתנתה", אמר גורם במכבי תל אביב. גורם אחר בקבוצה אמר בבדיחות: "זוהי הקבוצה שבנה האוהד אורי משיח וחבריו".

הסיפור הזה מלמד לא מעט על המהפכה התפישתית שביצע גולדהאר בחודשים האחרונים. מבוס שדבק בתהליך הדרגתי של בנייה סבלנית, הוא החל לקנות כל דבר שזז. ברור שגם לו יש חלק בשינוי, ברור שגם הוא הוביל לזה, אבל יהיה זה שטחי להבין זאת כך. היו עוד גורמים בקבוצה שמשכו אותה והובילו אותו לסיפור של העונה בכדורגל הישראלי. החותמת של אבי נמני והצוות המקצועי של מכבי תל אביב בכל התפנית הזו היא לא פחות גדולה, כמו גם של אותם אוהדים.

"אתה מדבר על אדם שכל חייו התעסק בנדל"ן ופתאום בשנתיים האחרונות מתעסק בכדורגל", מספר גורם במערכת. "אז הוא בדרך כלל ניזון ממה שאומרים לו או במה שמייעצים לו. מדובר באיש עקשן מאוד ותחרותי מאוד. אחרי שנתיים בכדורגל הוא כבר מבין כמה דברים שקשורים לענף הזה וזה גרם לו להרגיש יותר בנוח עם הוצאת הכספים הגדולה".

מיטש גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב עם המנג'ר אבי נמני. יותם רונן
מבוס שדבק בתהליך הדרגתי של בנייה סבלנית, הוא החל לקנות כל דבר שזז. גולדהאר עם נמני/יותם רונן

הדרבי ששינה את הקונספציה

כשגולדהאר הגיע למכבי תל אביב, חבריו סיפרו ש"אם מישהו חושב שהוא יפזר כספים, הוא טועה בגדול". על השינוי המפתיע הזה אחראי לא מעט אבי נמני. גולדהאר מאוד מעריך את נמני, ומקשיב ברצינות לעצותיו. כאשר נמני המליץ על חיזוק הצוות המקצועי במאמן נוסף, גולדהאר נענה. לכן נדמה שראוי יותר לקרוא למהפכת גולדהאר, "מהפכת נמני-גולדהאר". השניים עבדו בצמוד על כל מו"מ בקיץ. גולדהאר ניהל יחד עם נמני את המשא ומתן מול בני יהודה על רכישת אלירן עטר, זה גם מה שהראה לראשי הזהובים שמכבי הכי רציניים לגבי רכישת היהלום משכונת התקווה. הרי עטר הוזכר כמועמד ודאי להגיע לחיפה שחיזרה אחריו, הוזכר גם כמועמד חזק להפועל תל אביב שהציעה סכומי עתק, אולם הגיע בסוף לקרית שלום כי גולדהאר הקציב סכומי כסף אדירים למימוש העסקה בידיעה שאף קבוצה לא תוכל אפילו להתחרות בו במשא ומתן הזה. אותו דבר במקרה יצחקי או קולאוטי, שבשבילו נסע עד גרמניה.

"כשמיטש הגיע, המשפט הראשון שלו היה שבניין לא בונים מהקומה ה-15 אלא מהיסודות", מספר בכיר בקבוצה. "מה שקרה זה שהעונה שעברה התחילה בצורה די טובה והתוצאות שהקבוצה השיגה היו תוצאות טובות. וככל שהעונה התקדמה נוצר סוג של לחץ מהצוות המקצועי, בעקבות ההבנה שהקבוצה פשוט לא מספיק טובה, שהשחקנים לא מספיק טובים, ושעם השחקנים האלה אי אפשר להגיע לשום מקום. מיטש הבין את המשמעות של הדברים הללו, וזה התבטא בכך שהוא הבין שאם רוצים להגיע לתוצאות, אז צריך לעשות ניתוח חירום בקבוצה. פשוט לשנות את הקונספט ולשנות הכל ודי מהר.

"נקודת השבר ששינתה אצלו סופית את הגישה החשיבה וההבנה הייתה ההפסד הצורב 4:2 בדרבי להפועל תל אביב בסוף חודש פברואר של העונה שעברה. הקבוצה הגיעה אחרי עשרה משחקים ללא הפסד, בהם ניצחה שמונה פעמים וסיימה פעמיים בתיקו. בתקופה הזו גם הייתה סדרה של שבעה ניצחונות רצופים עד הדרבי, ובאמת הגענו למשחק במומנטום נפלא. הגענו לדרבי הזה כשהיינו שתי נקודות מהפועל תל אביב במומנטום מצוין, והתחושה מסביב לקבוצה הייתה שזה המשחק שבו אנחנו עוברים את הפועל והכל מתהפך. עד אז הכל היה בסדר. המשחק הזה, ובמיוחד הצורה שבה הוא התפתח (הפועל הובילה 0:3 כבר בדקה ה-30, ר"ב) שינו הכל. אחרי זה היה המשחק נגד מכבי פתח תקוה באורווה, שבו הניפו כל האוהדים טיטולים ביציע, זכר להפסד הכואב בדרבי שבוע קודם לכן. מיטש נכח גם בדרבי בבלומפילד וגם במשחק הטיטולים באורווה. מכבי הפסידה גם במשחק הזה, ואז התחילה סוג של התרסקות. ואז הוא הבין שמה שאמרו לו באותה תקופה היה כנראה נכון. שם הוא החליט שצריך להחליף כמעט הכל".

קשר הפועל תל אביב ערן זהבי חוגג שער לרשת מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"מיטש נכח גם בדרבי בבלומפילד וגם במשחק הטיטולים באורווה, מכבי הפסידה גם במשחק הזה ואז התחילה סוג של התרסקות. ואז הוא הבין שמה שאמרו לו באותה תקופה היה כנראה נכון"/ברני ארדוב

מי יודע מה יהיה?

נקודה חשובה בנושא השינוי וגולדהאר בכלל, היא הנטייה של הבעלים להיות לא צפוי. "אנחנו עדיין לא קוראים את המהלכים שלו לגמרי. הוא בן אדם מאוד תחרותי, אך גם מאוד אימפולסיבי", מספר מקורב לבעלים. יכול להיות שהנטייה להיות לא צפוי היא שמחברת בינו לבין האוהדים – מפגש שעל הנייר לפחות נראה לא הגיוני. גולדהאר מקשיב מאוד לדעתם. גולדהאר אוהב להתייעץ, אפילו עם אחרון האוהדים, ואם צריך אז גם דרור קשטן וכמעט כל אישיות כדורגל שפגש.

"זה היה ברור כבר במהלך העונה שעברה שהוא ישקיע הרבה כסף", אומר אחר מראשי הקבוצה. "הוא רוצה להגיע להישגים ורוצה שההישגים יהיו על שמו, זה לגיטימי. לכן הוא גם חיכה בזמנו בינואר בעונה שעברה ושמר את הכסף לסיום העונה. אם הדרך הזו תוכיח את עצמה, הוא ימשיך להשקיע. אם זה לא יצליח, הוא לא יהסס לשנות את הדרך. אין כאן משנה סדורה, זה מאוד פשוט. אם זה לא יצליח, הוא יכול באותה מידה להשקיע עוד יותר כסף, או להוריד הילוך ולהשקיע פחות. אין כאן משהו מסודר. פעם דיברו על התבססות על הנוער ושחקני הבית, עכשיו הכיוון הוא רכש מבחוץ. לא חושב שיש כאן חוסר שיטתיות, זה יותר ניסוי ותהייה, אולי אפילו ראש פתוח לשינוי".

במסגרת הפתיחות העממית שלו, גולדהאר עונה להרבה מיילים מאוהדים, וכאמור, רשימת הרכש שזרקו לו באותה שיחה - רשימה שבאופן מוזר תאמה לדרישות הצוות המקצועי - באה לידי מימוש. יש רק בעיה אחת עם אדם שהוא מעט לא צפוי – כיצד יגיב במקרה של כישלון. לאחרונה גולדהאר הפחית את הביקורים שלו בארץ, וכבר ראינו בעלים שמסע רכש ללא פירות שכנע אותם לברוח, אבל במכבי מתעקשים שזה לא המקרה. לטענתם גולדהאר עדיין צמא לכל פרט, ולראיה – רשימת המרואיינים ערב פתיחת העונה. לפי אנשים בקבוצה, היה זה גולדהאר עצמו שהחליט מי מתראיין אצל מי. לפי אותם אנשים, גולדהאר אולי לא צפוי, אך באותה מידה הוא עקשן מאוד ותחרותי מאוד, והוא לא מוותר עד שהוא משיג מה שהוא רוצה. במקרה של מכבי, המטרה שלו היא לבנות קבוצה שתגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות. "מה שנבנה השנה זה הבסיס לשנים הבאות. לכן הוא החתים את כולם לשנים ארוכות. בעתיד ייעשו שינוים קלים בבסיס הזה. כישלון כזה או אחר לא יגרמו לו ללכת", אומר בכיר בקבוצה. בכיר אחר הוסיף: "אני מאמין שיישאר, למרות שבאמת קשה לחזות את מהלכיו הבאים".

מיטש גולדהאר. יותם רונן
אחד מראשי הקבוצה מספר: "פעם דיברו על התבססות על הנוער ושחקני הבית, עכשיו הכיוון הוא רכש מבחוץ. לא חושב שיש כאן חוסר שיטתיות, זה יותר ניסוי ותהייה, אולי אפילו ראש פתוח לשינוי". גולדהאר/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully