וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית האשליות

איתן נוח

22.7.2010 / 13:30

האם אחרי עליית קבוצת הגברים לליגת העל בכדורסל אפשר להכריז על אשדוד כאימפריית ספורט בתנופה, שפתרה את בעיות הבדלי האוכלוסיה והחיבור לקבוצות המקומיות? ממש לא

זר שייכנס לאתר של עיריית אשדוד, עלול לחשוב שמדובר באימפריה ספורטיבית במימדים עולמיים. מדווח שם בחמש שפות שונות על מגוון מרשים של אגודות ספורט בעיר, החל מאתלטיקה, דרך ענפי הכדור השונים, כולל היאבקות וקריקט. עוד מסופר באתר על מגרשי ספורט בכל ענף שרק תחשקו בו, כולל שחייה וג'ודו וכל ענף אולימפי אחר, אך מה זה אתלטיקה וריקודים סלוניים לעומת הכדורגל והכדורסל המקצועני, ששמים את העיר על המפה? את ההודעה מאתמול (רביעי) של מנהלת ליגת העל בכדורסל, על כך שמכבי אשדוד תהיה הקבוצה העשירית בליגת העל, אפשר לתאר בלא פחות מאופוריה.

אין ספק, העיר תופסת תאוצה בזירה הספורטיבית. קבוצת הכדורגל של העיר, מ.ס אשדוד, סיימה עונה מוצלחת למדי בפלייאוף העליון של ליגת העל, הישג שהופך לגדול עוד יותר כשנזכרים בשינויים המאסיביים, בבעיות הכלכליות ובניית אקדמיית הנוער לקבוצה. בכדורסל הנשים, כידוע, קשה היה להתעלם ממכבי אשדוד המפתיעה, שזכתה בגביע ווינר, העפילה לגמר הפלייאוף, ושם נעצרה בתום סדרה איכותית ודרמטית על ידי רמת השרון, כשבכל משחק הקבוצה הצליחה להביא לאולם המקומי לא פחות מ-1,200 צופים בכל משחק (כמות שכמה קבוצות גברים בליגת העל יכולות להתקנא בה).

אחרונה חביבה היא קבוצת הגברים של מכבי אשדוד. יותר מעשור מדשדשת אשדוד במרתפי הליגה השנייה, אך לפני שנתיים באשדוד החליטו לשנות פאזה ולשם שינוי להתמודד בצמרת. לפני שנה זה נגמר עם מפח נפש ברבע גמר הפלייאוף עם הפסד ללב השרון, העונה זה נגמר בחצי הגמר נגד מ.כ הבקעה, אך לא הרבה אחרי סיום העונה, באשדוד קלטו שהסיכוי לעלות ליגה עדיין לא נגוז. פגישה פה, שיחה שם, כמה טלפונים, הרבה התרוצצויות ובעיקר ראש עיר אחד שלקח על עצמו את הפרויקט. כל זה, יחד עם הוויתור של יתר הקבוצות, הוביל לכך שבאשדוד קיבלו את השאריות ואת המקום האחרון בליגת העל. מי שישלב בין ההתפתחויות האחרונות לאתר האינטרנט המושקע עלול להניח שהעיר אכן הפכה לאימפריה ספורטיבית. האומנם? זהו, שלא.

אין חיבור

מה שישכחו לספר לכם באותו אתר של עיריית אשדוד, זה שחלק לא מבוטל מאותם מגרשי ספורט לא ממש נגישים לקהל, אם בגלל שהם תפוסים רוב הזמן על ידי אגודות ספורט או שצריך להיות ממש אתלטי בשביל לטפס על הגדרות שמפרידות בינך לבין אותו המגרש. אותן אגודות גם לעתים נמצאות במצבים לא נעימים. מיכאל אילין, לדוגמה, תושב אשדוד ואלוף הארץ בריצת 110 משוכות, נתקל במשך שנים באינספור קשיים מימוניים באשדוד, עד שפשוט ארז את הנעליים ועבר למכבי תל אביב.

דבר נוסף שמונע מאשדוד להפוך לעיר של ספורט הוא החיבור הרעוע בין התושבים לבין הקבוצות המקומיות. מ.ס אשדוד, לדוגמה, לא מצליחה כבר שנים להגדיל את ממוצע הצופים שלה. כמובן שזה קשור למתקן הישן והלא ידידותי לסביבה שנקרא איצטדיון הי"א, אבל לא רק לשם מופנית האצבע המאשימה. "הבעיה באשדוד שזו עיר גדולה עם המון סוגי אוכלוסיה", אומר אבי קקון, מנהל האתר הרשמי של מ.ס אשדוד ויושב ראש חוג האוהדים לשעבר. "יש המון עולים חדשים וחלק משמעותי של העיר הוא דתי, אז כמעט ואין חיבור לכדורגל בכלל. האמת היא שגם האיחוד גרם לירידה. הקבוצה הראשונה שנבנתה לא הייתה עירוני ולא הפועל ולקח זמן לאנשים להתחבר לקבוצה".

בכדורסל המצב לא יותר טוב. למרות כל ההייפ שנוצר סביב קבוצת הנשים השנה, האמת היא שבמשך שבע שנים הקבוצה לא הצליחה לייצור שום עניין סביבה. כל זאת למרות עבודת שיווק מאומצת שהשקיעו בקבוצה שכללה שלטי פרסום, הפעלות בבתי ספר ופרסים במשחקים. גם העונה, במה שהייתה העונה הכי טובה של הקבוצה, העניין העירוני בקבוצה לא שבר שיאים עד לגמר הפלייאוף, וכל זה בזמן שהכניסה למשחקים היא בחינם. "אני חושב שבשנתיים האחרונות אנחנו מובילים את ליגת העל לנשים בכמות קהל עם כ-600 צופים בממוצע". מגונן אלון בן זקן, מנכ"ל קבוצת הנשים, "יש המון פניות אליי ואל נאור (גלילי, יושב הראש של הקבוצה – א.נ) לגבי מנויים. השנה נוציא מנויים במחיר סמלי, אני יכול להבטיח שנמכור בערך 500".

ראשי קבוצת הגברים רוצים לקוות שהרוח הגבית שמגיעה עם המקום לליגת העל, תביא גם רוח גבית בכל הקשור לקהל ביציע. עד כה שיחקה הקבוצה באולם קטן שמכיל כ-500 מקומות, ולזכותה ייאמר שהיא גם הצליחה למלא אותו במשך רוב שלבי העונה. עם המעבר לאולם שמכיל כ-1,200 מושבים ואמור לגדול לתכולה של מעל 2,000 מקומות, גם המפנטזים הכי גדולים לא יכולים להבטיח שבמשחק ה"סופר מרתק" מול ברק נתניה יצפו יותר מ-400 צופים. "אנחנו נקדיש לעניין הזה מחשבה", אומר עו"ד שי האוזמן, המנהל המקצועי של מכבי אשדוד. "יש לנו גרעין מצוין של קהל שליווה אותנו כבר בליגה הלאומית. יש עניין גדול בקבוצה, שעד לפני כמה אנשים לא ידעו על קיומה. אני חושב שבעבודה נכונה נוכל להפוך לאטרקציה עירונית ואזורית".

מה עם מחלקות הנוער?

בעיה נוספת איתה יצטרכו באשדוד להתמודד היא מחלקת הנוער של המועדון. קשה למצוא שמות של שחקנים שצמחו במחלקת הנוער של מכבי אשדוד, בעיקר כי אין כאלה. מורן רוט גדל שם, אך עבר למכבי תל אביב כי הבין שבאשדוד הוא לא יצליח להתפתח. רן כהן, שמשחק בקבוצת הנוער של הגליל העליון, גם כן התחיל במחלקת הנוער של מכבי אשדוד אך כשראו במשפחה שהכישרון מתבזבז, שלחו אותו מהר מאוד לגליל העליון. המעבר הזה התברר כמוצלח כשכהן שיחק בשנה שעברה בנבחרת הקדטים.

הסיבה לכך שבאשדוד לא מצליחים להעמיד מחלקת נוער ראויה היא עודף אגודות כדורסל בעיר, כשכל אחת מהאגודות מנסה למשוך כמה שיותר ילדים אליה. עיריית אשדוד ניסתה לאחד הכל תחת גג אחד, אך בינתיים כל הניסיונות עלו בתוהו. "בגברים בעיר יש ריבוי אגודות וכשיש כל כך הרבה אגודות אי אפשר לייצור שחקנים משני אימונים בשבוע ומשחק", אומר בן זקן. "פותחים פה קבוצות בינוניות מינוס ולוקחים מאמנים בינוניים בגלל עודף קבוצות. עד שלא תהיה פה הנחיה לעשות בית ספר כדורסל עירוני ואחריו מחלקת נוער אחת, לא יהיו פה שחקנים מקומיים. צריך להביא פה אנשי מקצוע טובים, צריך לשלם כסף, צריך לקחת בחשבון שבשנים הראשונות גם מפסידים כסף".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

תודה רבה לג'קי

לצד הפסימיות והצדדים הלא מאירי פנים, בשיחות עם אנשי ספורט בעיר קשה להתעלם מהרוח החיובית שנושבת, כשלרובם גם ברור מאיפה הכל התחיל. "לדעתי מי שבא ונתן את הדחיפה היה ג'קי בן זקן", אומר מומו סקפה, שנמצא באגודת מכבי אשדוד ב-40 השנים האחרונות. "כשהייתי היושב ראש של קבוצת הנשים, אחד הדוחפים הגדולים היה ג'קי שעזר לנו מאוד. לדעתי הפריחה הזו של הספורט בעיר הייתה צריכה לבוא כמה שנים קודם. אם תשווה ערים בסדר גודל של מספר התושבים לאשדוד ואף פחות מזה, יש ערים עם גישה הרבה יותר ספורטיבית מאשדוד לאורך השנים והיה ברור שזה צריך להשתנות".

"אני חושב שזה התחיל עם ג'קי בן זקן בכדורגל שעצר רגע, עשה חושבים והחליט לפתח את שחקני הבית ולעשות לעירו יותר מאשר להביא שחקני חוץ", מחזק את הדברים אלון בן זקן. "זה המשיך איתנו בנושא מחלקת הנערות והתמקדות בבוגרות. זה ממשיך עם קבוצת הגברים. אני חושב שיש רוח חיובית מאוד שמנשבת פה בשנים האחרונות. אני חושב שקבוצת הנשים תרמה לזה שלקבוצת הגברים יהיה קהל, וקבוצת הגברים תרמה לקהל אצל הנשים. ההצלחה בספורט מביאה להתעניינות בתקשורת, של התושבים ושל פרנסי העיר. ראש העיר עשה פה מהלך שלא בכל עיר היה אפשרי וצריך לתת לו קרדיט על כך".

וגם אבי קקון, שמגיע מהכדורגל חושב שקבוצת הכדורסל תהפוך להצלחה: "אנחנו עיר גדולה, אין מצב שלא נהיה בליגת העל בכדורסל. אני חושב שהעלייה לליגת העל תיתן דרייב ואני בטוח למשחקי הגברים יגיע קהל בשביל לראות משהו שעד לא נראה בעיר".

זאת הולכת להיות שנת מבחן קשה מאוד עבור מכבי אשדוד, גם ביציעים ובעיקר על הפרקט. ההודעה המאוחרת יחסית על הצטרפותה של הקבוצה לליגה הראשונה בתוספת לתקציב שהולך להיות הנמוך בליגה (סביב ה-5 מיליון שקלים), יהפכו את משימת ההישרדות של אשדוד לקשה מאוד. לצורך העניין, באשדוד אפילו לא חשבו כבדיחה כמודל לחיקוי את ההצלחה של העולות החדשות בשנים האחרונות, שם רוצים רק לשרוד. במידה וכן יצליחו בעיר הנמל לשרוד לעוד עונה בליגה הראשונה והפריחה של שתי הקבוצות הבכירות האחרות תמשך, אולי בסוף העונה, למרות הפסימיות, אשדוד בכל זאת תהפוך לאימפריה ספורטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully