וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בודד, אבל לא לבד

29.6.2010 / 11:35

לראשונה מזה עשור עומד במרכז נבחרת ישראל כוכב. "קבוצה מנצחת, ולא שחקנים בודדים", סבור גודס לפני פתיחת אימוני קמפיין מוקדמות היורובאסקט, והשאלה היא האם עמרי כספי יעמוד בלחץ, ועד כמה הצוות המסייע שלו איכותי

ב-8 בספטמבר 2009 התייצבה נבחרת ישראל באולם בפוזנאן למשחק הגורלי ביותר שלה באליפות אירופה שבפולין. אחרי הפסד לקרואטיה במשחק הפתיחה, ידעו בנבחרת שניצחון על מקדוניה, נבחרת מבוגרת מאוד שלא עברה מעולם סיבוב באליפות אירופה, יעניק את הכרטיס לשלב השני בבידגוז'. אחרי שנים של הצלחות במשחקי המאני-טיים, כשלו שחקניו של צביקה שרף מול המקדונים, וחזרו הביתה מוקדם מהצפוי. "באליפות האחרונה לא עמדנו במטרה, שיחקנו מול קבוצה ברמה שלנו והפעם הפסדנו", נזכר השבוע עידו קוז'יקרו.

פחות מעשרה חודשים אחרי אותו כישלון בפוזנאן, יתייצבו ביום רביעי שחקני הנבחרת בחוף ימה של הרצליה לפתיחת האימונים הרשמיים תחת שרביטו של המאמן החדש אריק שיבק ועוזריו הצעירים דן שמיר ועודד קטש. באמתחתה של הנבחרת נמצא אולי הכוכב הגדול ביותר שהצמיח הכדורסל הישראלי, אחד המתאזרחים המוכשרים שהיו פה- דייויד בלות'נטאל - ושלל שחקנים שמגיעים בכושר שיא, או כמו שמציין שמעון אמסלם, "זאת הנבחרת הכי טובה שהייתה לנו בעשר שנים האחרונות". המטרה נשארה כשהיא – העפלה לאליפות אירופה, והשאלה היא האם כשממול עומדות שלוש נבחרות שלפחות שוות כוחות לישראל, זה יספיק כדי להעפיל אוטומטית לטורניר.

יותם הלפרין שחקן נבחרת ישראל. יותם רונן
"זאת הנבחרת הכי טובה שהייתה לנו בעשר שנים האחרונות"/יותם רונן

אל תפילו הכול על כספי

לקראת קמפיין המוקדמות הנוכחי, שאת משחקיו יחלו שחקני הנבחרת ב-2 באוגוסט באיטליה, מדברים מסביב לנבחרת בעיקר על שחקן אחד – עמרי כספי. שחקנה של סקרמנטו קינגס חוזר למדים הכחולים-לבנים אחרי שבחר לא להגיע לאליפות אירופה, ועם מטען ציפיות אדיר בעיקר בזכות עונה מדהימה ב-NBA. נדמה כי מאז פרישתו של עודד קטש, לא הייתה נבחרת ישראל נבחרת של שחקן אחד. "אני בטוח שעומרי מודע לציפיות עליו, אבל אני לא חושב שצריך להעמיס עליו יותר מדי, או לראות אותו כאחראי הבלעדי להצלחה או כישלון בנבחרת בקמפיין הזה", מנסה קוז'יקרו לפזר אחריות, "הוא שחקן ה-NBA הישראלי הראשון, יש סביבו באז תקשורתי. זה עשוי לעזור לנו, כי אולי יזניחו את בורשטיין, הלפרין או אליהו, והם יעקצו. אני מאוד מקווה שזה מה שיהיה, אני יודע שאם תשומת הלב ההגנתית תתמקד בו, יש לנו עוד כלים".

שמעון אמסלם מזהיר רגע לפני התחלת האימונים מעומס על כספי. "הוא בא מתקופה שבה לא מתאמן, הוא מתחיל עם כולם מאפס. יש לנו נבחרת ישראל מצוינת, כשהיהלום זה כספי. צריך להוריד לחץ מעומרי ולשים את האחריות על כל הקבוצה. היו מספיק שחקנים שהגיעו מה-NBA והייתה להם אחריות אדירה ונכשלו, פארקר בצרפת, טורקוגלו בטורקיה, נוביצקי בגרמניה ורדמנוביץ' בסרביה. הכי חשוב זה התלכיד, נכון שיש לעמרי את היתרון שהוא יכול לקחת יותר אש, והאחרים צריכים לדעת להרוויח מזה".

בניגוד לקוז'יקרו ואמסלם, גיא גודס, שעבד עם כספי במכבי תל אביב, מאמין שהכישרון מהעיר יבנה ידע לעמוד בלחץ, אבל גם הוא לא ממליץ להפיל את התיק עליו. "הוא שחקן ברמה הגבוהה של אירופה שיכול לתת הרבה מבחינה מקצועית, וראינו בנבחרות אחרות ששחקני NBA תורמים ומתמקדים בהם. עליו זה לא אמור להשפיע, עמרי טיפוס תחרותי שתמיד נותן את המקסימום, הוא מהשחקנים שנותנים את המאה אחוז שלהם על המגרש עם הרבה אנרגיה ושאיפות. אין לי ספק שהוא יעזור לנבחרת. הוא ייקח על עצמו, יוריד מאחרים ויהיה עוד שחקן טוב בנבחרת. זאת לא הנבחרת של כספי, אם יהפכו את זה לנבחרת שלו - מנצחת אם הוא טוב ומפסידה אם לא - זאת טעות. קבוצה מנצחת, ולא שחקנים בודדים. זה הקושי, ובזה יילחמו מאמני הנבחרת - להקים תוך חודשיים קבוצה, להפוך 12 כוכבים לקבוצה".

אל תגידו שאנחנו זקנים

מלבד כספי, תכלול השנה חמישיית הנבחרת לראשונה שלושה שחקנים נוספים שלא שיחקו העונה בישראל – יותם הלפרין מאולימפיאקוס, טל בורשטיין מפואנדלברדה וליאור אליהו מקאחה לבוראל ויטוריה, אלוף ספרד. הלפרין הציג בכמה משחקים השנה את כישרונו, אך ראה בעיקר ספסל, ממש כמו אליהו, שבלט בעיקר במשחקי המאני טיים ובפלייאוף לצד משחקים שבהם לא ראה פרקט. בורשטיין היה השחקן היציב מבין השלושה, שתרם באופן קבוע מספר דו ספרתי של נקודות בליגה הראשונה בספרד. על אף העובדה שהשלושה צברו ניסיון חשוב, נשאלת השאלה כיצד יוכלו להחזיק נבחרת לאורך משחק שלם.

"אסור לתת לליגיונרים גלימה של סופרמנים, אלה חבר'ה שצברו הרבה ניסיון בחו"ל וזה נתן להם הרבה מבחינה אישית", מסביר גודס, "הם יעזרו לנבחרת מכל הבחינות בזכות הניסיון הזה, אבל לבוא ולהגיד 'הם ליגיונרים והם יסחבו אותנו' זאת טעות. כל שחקן בנבחרת רגיל להיות המוביל בקבוצה שלו והמטרה היא להפוך את כל ה-12 לקבוצה מגובשת. יהיו כאלה שיצטרכו לקלוע 25 נקודות במשחק, אבל החבר'ה עם הניסיון ינהיגו את הנבחרת מבחינה מנטלית וזה הכי חשוב".

"בנבחרת אין שחקן מפתח, מהניסיון שלי אין שחקן אחד שאפשר לומר עליו כי אם יהיה טוב אז הנבחרת תצליח", ממשיך מאמן הפועל ירושלים בשנתיים האחרונות, "יש בנבחרת הרבה שחקנים גדולים כמו אליהו, כספי, יותם, טל, יש הרבה שחקנים שכל אחד מהם יכול להוביל ביום נתון את הנבחרת. לכן חשוב הכושר האישי של כל שחקניו, והמשימה הכי חשובה בהכנה היא לייצב את הכושר של כל שחקן, ליישר קו. אין כוכב אחד לנבחרת אלא הרבה שחקנים שכל אחד מהם יכול לתרום ביום נתון, המפתח הוא יישור הקו וצמצום הפערים בכושר בין השחקנים"

תופעה בולטת נוספת שאותה נראה השנה בנבחרת היא ההצערה הגדולה שביצע אריק שיבק עם הגעתו. שלושה שחקנים שהיו בסגל הסופי לפולין בשנה שעברה לא הוזמנו הפעם – מורן רוט, עמית תמיר ומשה מזרחי – ואת מקומם יתפסו ככל הנראה שלושה צעירים יותר – יוגב אוחיון, עומרי כספי ודיוויד בלות'נטל. "ברור שמרגישים את חילופי הדורות, אבל זו אבולוציה של כל נבחרת", מנסה לספק קוז'יקרו הסברים, "דור הולך ודור בא, אך לפני עשור אנחנו היינו הצעירים, ואנחנו היום הוותיקים ויש צעירים טובים שדוחפים מלמטה, וזה מה שיפה מהכדורסל".

"יש לנו נבחרת טובה עם חתך קלעים מצוין, שיכולים לעשות פה הישג נפלא", תומך בו שמעון אמסלם, אך בניגוד אליהם יש כאלה שטוענים שהשינוי צריך להיות חד יותר. "זה נכון שאף אחד לא יזכור לשיבק שהוא הצעיר את הנבחרת אם היא תיכשל, אבל אם מסתכלים בעיניים מפוקחות, הטורניר בשנה הבאה יהיה כנראה האחרון של קוז'יקרו, בורשטיין וגרין. הנבחרת צריכה לעבור את התהליך יותר מהר – רותבארט, אוחיון, מקל ונעימי צריכים לקבל דקות משמעותיות לצידם של כספי ואליהו. הזימונים של יבזורי, ניר ורייס הם יפים על הנייר, אבל אם אפילו לא יצטרפו למסע של הנבחרת, או לא יקבלו דקות במשחקי אימון, לא עשינו בזה כלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אל תגידו שאנחנו פייבוריטים

בשלושת הקמפיינים האחרונים של מוקדמות אליפות אירופה לא ליקקה נבחרת ישראל דבש. לקראת אליפות אירופה 2005 הפסידה הנבחרת לפורטוגל האימתנית בהדר יוסף, שנתיים לאחר מכן מלבד הפסד כפול לפורטוגלים היו אלה הבוסנים שהנחיתו לישראל תבוסה קשה בחוץ, ובקמפיין האחרון נבחרות צ'כיה, בריטניה ואותה בוסניה התעללו בישראל מחוץ ליד אליהו. אם יש סיבה להיות פסימיים זאת ההגרלה הקשה שניצבת מול הנבחרת הפעם. מלבד פינלנד היחסית נוחה, יעמדו מול ישראל איטליה ולטביה החזקות, ומונטנגרו המאיימת, שנחשבת לפייבוריטית בבית. הפעם העפלה אוטומטית תהיה בגדר נס.

"אנחנו מאמינים בעצמנו מאוד, אבל בלי שום קשר לזה, הרמה באירופה עולה. היום עם כל ההצטרפות של המדינות הקטנות, סרביה ומונטנגרו זה כבר לא רק מדינה אחת, אז המשימה של להעפיל לאליפות אירופה מקמפיין לקמפיין נעשית יותר קשה חד משמעית", מסכים עידו קוז'יקרו, וקפטן הנבחרת לשעבר, מאיר טפירו, מצטרף אליו, "אין ספק שההגרלה היא קשה, אני חושב שיש סיכויים טובים, אבל קודם כל צריך לשמור על יד אליהו, ולנצח משחק או שניים בחוץ. אם נעשה את זה, אנחנו נעלה. יש לנו נבחרת מאוד כשרונית, אני מקווה שזה יבוא לידי ביטוי בקמפיין הנוכחי".

בניגוד לשניים, גיא גודס מעניק ניתוח אופטימי יותר. "השאלה היא איזו נבחרת תיישר קו בין שחקניה ותהיה בכושר הכי טוב מהר מכולן, וזה מה שישפיע. יש לנו נבחרת מאוד כישרונית עם שחקנים מה-NBA והליגות החזרות באירופה. קשה לדעת כרגע כי אנחנו לא יודעים באיזה כושר, לדוגמה, יהיו השחקנים באיטליה".

החל מיום רביעי יהפכו שוב שחקני נבחרת ישראל, שביומיום הם לא תמיד החברים הכי טובים על הפרקט, ליחידה מגובשת אחת. ההצלחה היא אפשרית, אבל אינה מובטחת, וכמו שעידו קוז'יקרו, שיפספס את פתיחת האימונים בגלל מחלה, מבטיח, דבר אחד בטוח – הם הולכים ליהנות. "נבחרת ישראל היא מעמסה גדולה, שחקנים מתאזרחים ששיחקו איתנו בנבחרת, כמו ג'רון רוברטס, אמרו שהם לא מאמינים עד כמה קשה להיות בנבחרת. אבל זה כיף, כי אפשר לדבר בעברית עם השחקנים, ויש אווירה מצוינת, ואני מאוד מקווה שזה גם מה שיהיה בקמפיין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully