וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון התאצ'ריזם

7.6.2010 / 13:57

יד הברזל של פאביו קאפלו הפכה אותו לקונצנזוס בממלכה ויצרה חשש אצל היריבות, אפילו את הפציעה של פרדיננד הוא קיבל בנון שלאנט. אם זה שוב יסתיים בהדחה מוקדמת, האנגלים יצטרכו לחפש הפעם את האשמים במקומות אחרים

בתום סבב פגישות ארוכות, דיונים והתייעצויות, החליטו פרנקו בלדיני, מנהל נבחרת אנגליה, וארבעה מראשי ההתאחדות שפאביו קאפלו יהיה זה שיקבע את עתידו של ג'ון טרי לאור הפרשה המדוברת. המאמן היה ישיר, ענייני, יעיל ואכזרי. "אני מצפה מהקפטן שלי להיות אחראי לילדים שרואים בו מודל לחיקוי ולאוהדים", אמר המאמן לבלם וחתך בבשר החי. אחרי פגישה בת 12 דקות בלבד הודיע קאפלו לטרי שהוא לוקח ממנו את סרט הקפטן. "כל עוד אני המאמן, טרי לעולם לא יהיה הקפטן", הוסיף האיטלקי שבועות לאחר מכן בראיון ל"ניוז אוף דה וורלד".

פאביו קאפלו מנג'ר נבחרת אנגליה. רויטרס
חתך עניינים בתוך 12 דקות. קאפלו/רויטרס

הדרך המהירה בה כיבה קאפלו את השריפה שיצרה פרשת הרומן של טרי מדגימה בצורה מושלמת את המהות של האיש. האיטלקי הובא לאנגליה בדיוק בשביל מצבים כאלה – הוא נדרש לספק פתרונות ולפתור את הבעיות הרבות, גם אלה שלא קשורות לכדורגל, שמפרידות בין אנגליה להצלחה כבר 44 שנה. ההכנות של הנבחרת לדרום אפריקה לוו בפציעות מרובות, סקנדלים ושערוריות בכיכובם של השחקנים הבכירים ומגוון בעיות מקצועיות. בילד אפ אנגלי טיפוסי לטורניר גדול. למרות זאת, אנגליה מאמינה באמת שהפעם, יותר מתמיד, המשימה אפשרית. קאפלו הוא הסיבה לאופטימיות. השאלה היא: האם יש בסיס שמחזיק את האופטימיות הזו?

משמעת ברזל

קאפלו הגיע לאנגליה אחרי הכישלון של סטיב מקלארן להעפיל ליורו 2008. מעבר לרזומה העשיר בתארים ויכולות האימון שלא מוטלות בספק, קאפלו הובא כי לאנגלים נמאס ממאמנים שמחפשים תירוצים. אנגליה חיפשה טיפוס קשוח, שישלוט בחדר ההלבשה, שיסתכל בעיניים של כוכבים מפונקים ושלא ידפוק חשבון. אחד שהכל נעשה בדברו. "בעוד לאריקסון מעולם לא הייתה תוכנית חלופית. ולמקלארן לעיתים לא הייתה תוכנית בכלל, קאפלו נראה כאיש עם פתרון לכל סיטואציה", נכתב ב-BBC לאחר המינוי.

"אחד הדברים המעצבנים בתקופת סוון גוראן אריקסון היה שמכרו לנו אותו בתור זן מאסטר. בפועל, הוא התגלה כחסר אונים בכל פעם שמשהו השתבש. קאפלו הוא אי של שפיות בים של משוגעים. הוא מוכן לטפל בכל - מפציעות עד בעיות בנישואין. הוא לא יעשה דרמה מכל משבר, אז אין מה לדאוג", כתב מרטין סמואל, במאמר ב"דיילי מייל". ואכן, קאפלו הפך במהרה לקונצנזוס. כמעט כל החלטה שלו גוררת תגובות תומכות בתקשורת. איש לא מעז לצאת נגד הצהרות המאמן. הוא עוקב אחרי כל פעולה של כל שחקן ודורש דין וחשבון גם על דברים שקורים במסגרת הקבוצות.

המאמן דורש משמעת ברזל בחדר ההלבשה. למתחם האימונים אסור להכניס פלאפונים, השחקנים מחויבים לאכול יחד ולקראת המונדיאל, אסר המאמן על נשות וחברות השחקנים (WAGS) להסתובב בקרבת הנבחרת, כלקח מהקרקס בטורניר בגרמניה. "אם אתה רוצה לעבוד איתי, תהיה מרוכז על המגרש. החיים האישיים של השחקנים מחוץ לחדר ההלבשה לא מעניינים אותי, אבל כל שחקן צריך לזכור שהוא מודל לחיקוי. חלק מהשחקנים הם אלילים עבור ילדים", אמר קאפלו בהתייחסו לטרי. באנגליה, אין אדם שפקפק או ביקר את ההחלטה של קאפלו בפרשה. ההתנהלות של המאמן הוגדרה כמלאכת מחשבת. העברת מסר ברור – אף אחד לא מעל הנבחרת.

פרשת טרי לא הייתה הדבר היחיד שהשתבש בהכנות. שחקנים כמו אשלי קול, פרנק למפארד וסטיבן ג'רארד סבלו ממשברים בחיי הנישואין, דייויד בקהאם וריו פרדיננד נפצעו ובכלל, אנגליה רחוקה מלהרשים במשחקי ההכנה. אלא שקאפלו מקפיד להצדיק את המוניטין כאיש שפותר כל בעיה. בקהאם פצוע? האיטלקי לקח אותו לדרום אפריקה על תקן צ'ירלידר ומוטיבטור בחדר ההלבשה. תירוצים לגבי הסגל הם ממנו והלאה והוא מקפיד להשרות תחושת ביטחון ולהיצמד למטרת הזכייה במונדיאל. "ההבל הגדול בין השחקנים לביני הוא שהם מתאכזבים ואני מקבל שדברים כאלה קורים", מיהר להרגיע את כולם לאחר הפציעה של הקפטן פרדיננד.

סגל מזדקן

בדיקה שערך "הגרדיאן" גילתה כי הסגל של קאפלו למונדיאל הוא המבוגר ביותר שייצג נבחרת אנגלית בגביע העולם. ממוצע ההופעות הבינלאומיות בסגל עומד על קרוב ל-40 פר שחקן. בכל נקודה בה הייתה התלבטות, לקח קאפלו שחקן מבוגר יותר או מנוסה יותר. 10 שחקני סגל היו גם בגרמניה לפני ארבע שנים ועבור לא מעט שחקנים, יהיה זה המונדיאל האחרון. בדיוק על הנתון הזה מקווה קאפלו להסתמך. כמו כל איטלקי טוב, קאפלו מאמין בוותק וניסיון. איטליה של מרצ'לו ליפי זכתה בגביע העולם בסגל בו ממוצע הגילאים היה 29. אינטר של ז'וזה מוריניו גרפה את הטרבל עם ממוצע גילאים המתקרב ל-30.

שחקנים כמו ג'רארד, למפארד, ג'ו קול, אשלי קול וגם בקהאם ופרידננד, מהווים את "דור הזהב" של הכדורגל האנגלי – דור מוכשר של שחקנים שלא הוביל את הנבחרת לשום הישג משמעותי. רבים חשבו שהמונדיאל בגרמניה היה ההזדמנות האחרונה של דור הזהב, אבל קאפלו החליט להעניק להם הזדמנות נוספת. צעירים מוכשרים כמו וולקוט, יאנג, אגבונלהור ואחרים נשארו בבית. הזמן שלהם יגיע. הוותיקים, לעומת זאת, יודעים בדיוק מה מצופה מהם. "אם אני רוצה לזכות בגביע העולם, כדאי שאעשה זאת בקרוב", טען ג'רארד. "אנחנו ביחד כבר תקופה ארוכה ואין יותר תירוצים. זה הזמן לספק את הסחורה".

כמו כל החלטה של קאפלו, גם הסגל התקבל במחיאות כפיים. אפילו אריקסון, שכשל עם אותם שחקנים ב-2006, מאמין שהפעם זה יהיה שונה: "אני מאמין ומקווה שאנגליה תגיע לפחות לחצי הגמר ובעצם, למה לא לגמר? זו נבחרת טובה יותר מב-2006. אמנם רוב השחקנים נותרו בסגל, אך הם בוגרים יותר", אמר השבדי. "יש לנו סגל חזק ואם לא יהיו עוד פציעות, אין לי ספק שיש לנו סיכוי. הסגל, שהוא השני המבוגר אחרי איטליה, עתיר ניסיון ויש הרבה שחקנים שיודעים מה הם עושים", הוסיף אלן שירר.

בהיעדרם של בקהאם ופרדיננד, העיניים יופנו לג'רארד ולמפארד. השניים אמורים להיות אלה שיובילו את הנבחרת וינסו להציל את כבודו של דור הזהב. במקביל, הם יצטרכו להילחם במיתוס המפורסם שאומר כי הם אינם יכולים לשחק יחד כקשרים מרכזיים. "מדובר בשניים מהקשרים הטובים בעולם והם יפרחו בדרום אפריקה. הם חלק מדור זהב של שחקנים שלא הצליח לעמוד בציפיות ולהביא הצלחה לאנגליה. זה עכשיו או לעולם לא. הם לא יחפשו תירוצים, הם נחושים לחזור הביתה עם הגביע", סיכם את הנקודה הארי רדנאפ.

הזמן של למפארד וג'רארד

למרות ההצהרות הלוחמניות, לאנגליה יש לא מעט בעיות בסגל. יתרה מזאת, היסטורית, נבחרות אנגליה ידועות בכישרון לבעוט בדלי ברגע האמת ומספיק להיזכר בהרחקות של רוני (מול פורטוגל ב-2006) ובקהאם (מול ארגנטינה ב-1998) או בשטות של דייויד סימן בהפסד לברזיל ברבע הגמר ב-2002. היכולת במשחקי ההכנה רק עוררה את הדאגות. התקוות הגדולות שוב התערבבו בתחושות של פחד ובלבול, כשהבעיות המקצועיות באו היטב לידי ביטוי למרות שאנגליה גברה 1:3 על מקסיקו ו-1:2 על יפן לפני שיצאה לדרום אפריקה.

המשחקים הללו חשפו חורים גדולים במרכז ההגנה וזאת לצד הבעיות הקבועות והנוסטלגיות. חמישה ימים לפני משחק הפתיחה שלה, אנגליה היא הנבחרת היחידה בה עדיין לא ברור מי יהיה השוער הראשון. רוברט גרין נחשב לבעל סיכויים גבוהים יותר, אבל דווקא דייויד ג'יימס הקשיש תורגל בהרכב לאחרונה. בנוסף, קאפלו לא החליט מי יפתח לצידו של רוני בהתקפה. בשלב זה נראה כי פיטר קראוץ' יקבל עדיפות, אך באנגליה מוטרדים מחסרונו של סקורר נוסף בסגל ויסלחו לנו ג'רמיין דפו ואמיל הסקי. אלא שהבעיה הגדולה באמת היא החור בעמדת הקשר האחורי.

קאפלו הנהיג את שיטת 4-2-3-1, אבל בהיעדרו של גארת בארי הפצוע (שצפוי להחמיץ את המשחק נגד ארה"ב בשבת) ולאור היכולת החלשה שהציג מייקל קאריק במשחקי ההכנה, ג'רארד ולמפארד שוב ייאלצו לשחק יחד באמצע ולעורר את הויכוח עתיק היומין. הבעיה היא ששניהם לא מרבים לעזור להגנה וחושפים את מרכז השדה. במשחקי ההכנה, אנגליה נראתה טוב יותר כשקשר ליברפול שיחק באגף השמאלי. למעשה, כשג'רארד עובר שמאלה, קאפלו משנה את השיטה ל-4-4-2 הקלאסי הזכור לטובה מימיו כמאמן מילאן. אלן האנסן, קפטן העבר של ליברפול, סבור שבארי כשיר חיוני לשאיפות של אנגליה. "במשחקים נגד ספרד או ברזיל אתה לא יכול להרשות לעצמך לשחק ללא קשר שנותן גיבוי לרביעייה האחורית". השוער גרין מצטרף: "בארי הוא גיבור שלא מדברים עליו מספיק. הוא עושה עובדה מדהימה והעובדה שקאפלו חיכה לו עד הרגע האחרון לפני שפרסם את הסגל מלמדת כמה הוא חשוב".
הבעיות הללו רק מחזקות את דמותו של קאפלו, האיש שמדינה שלמה סומכת עליו שינהיג את הנבחרת, שמאז הזכייה ב-1966, הגיעה בסך הכל פעם אחת לחצי הגמר. מקאפלו מצופה להתגבר על הבעיות ולשמש גם כפסיכולוג שיודע להפיק את המקסימום מהשחקנים במצבי לחץ ולמנוע את הבעיטה המסורתית בדלי. יש לנו סיכוי לפגוש בהצלחה בדרום אפריקה", סבור רדנאפ. "כשלוקחים בחשבון את החוזק והעומק של הסגל, אין מה לפחד. יש בטורניר יריבות חזקות כמו ספרד, ברזיל וארגנטינה, אך גם הן חוששות מאנגליה. הגורל בידיים שלנו. אם לא נעשה את זה הפעם, נצטרך לקבל שאנחנו כנראה לא טובים מספיק".

פרנק למפארד קשר נבחרת אנגליה. רויטרס
זה שוב ייגמר בדמעות? גם אם כן, הפעם לא המאמן יהיה אשם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully