וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות לא לעניין

24.5.2010 / 17:15

מי כמו פיני גרשון מכיר בחשיבותו של עוזר משלים. לא סתם הוא גם התעקש על שרון דרוקר כשהוחתם. אלא שבחודשים האחרונים המאמן וסגנו נמצאים בנתק שכולל האשמות קשות, חשדנות הדדית וסנקציות שודאי לא עוזרות למכבי תל אביב המפוררת להתחבר

מזל גדול, אומר אחד העובדים במכבי תל אביב, שהפיינל פור כבר עומד בפתח. "האווירה בקבוצה איומה", הוא מספר. "אם העונה לא הייתה נגמרת, הכל היה מתפרק".

בדבריו מכוון אותו עובד לא רק למערכת היחסים בין פיני גרשון לשחקניו, עליה כתבנו כאן בהרחבה; הוא בעיקר מכוון ליחסים העכורים בין גרשון לבין עוזרו, שרון דרוקר, "שמרחפים כמו ענן שחור מעל כל המערכת", כדברי העובד.

עוזר מאמן מכבי תל אביב שרון דרוקר לצד פיני גרשון. ברני ארדוב
יחסים שמרחפים כמו ענן שחור מעל המערכת. גרשון ודרוקר/ברני ארדוב

פרולוג

נפתח בהקדמה קצרה. כשגרשון חתם במכבי, בנובמבר 2008, הוא התעקש לעגן בחוזהו סעיף מיוחד שעסק בזהות עוזר המאמן. "גרשון דרש דווקא את שרון", נזכר גורם במכבי דאז. "הוא הדגיש בחוזה שהעוזר המיועד יהיה דרוקר, ולא היה מוכן לשמוע על אף אחד אחר".

גרשון ראה בדרוקר יורש: מאחורי הקלעים ליהג על פרישה בקיץ 2010, והעברת שרביט האימון לידיו של האחרון. "פיני לא הפסיק לדבר על כך שהוא עייף ושהוא לא חזר כדי לאמן עוד חמש או עשר שנים, אלא בא כדי לסגור מעגל ואז לקחת צעד אחורה, לעמדת הג'נרל מנג'ר", מוסיף בכיר אחר במכבי.

ואכן, ממכבי זכה דרוקר לתנאים של מאמן-זוטא; הוא משתכר למעלה מ-200,000 דולר נטו בעונה – סכום שאליו אפילו לא מתקרבים רוב המאמנים הראשיים בליגת העל.

עוזר מאמן מכבי תל אביב שרון דרוקר. יותם רונן
משתכר בסכומים גבוהים יותר מרוב המאמנים בליגת העל. דרוקר/יותם רונן

עבר

לאנשים מסוימים נראתה מערכת היחסים הטרייה בין דרוקר לגרשון כשחזור אופציונאלי של השילוב המיתולוגי בין גרשון לדיוויד בלאט. בתחילה היה דרוקר שותף בכל ההחלטות המקצועיות (מספר חודשים לאחר שהצטרף עמד מאחורי החתמתם של מספר שחקנים זרים, בהם די בראון וצ'ארלס גיינס), ונראה פעיל באימונים. מחוץ למגרש הפך לפה של גרשון, והתראיין בשם הצוות המקצועי בשדות תעופה ולפני משחקי ליגה.

האמון בין השניים הגיע לשיא בתקופה המקבילה של השנה שעברה. דרוקר דחף לביצוע החתמות מהירות של מספר שחקני רכש, וגרשון יישר קו – שמות כמו צ'אק איידסון, אלן אנדרסון ואנדרו ויז'נייבסקי נשלפו מפנקסו של עוזר המאמן, ובסופו של דבר אכן הוחתמו. לקראת סיום הקיץ, כאשר חש דרוקר שהקו האחורי של הקבוצה מסתמן כבינוני מדי עבור רמות היורוליג הגבוהות, התייצב לישיבת הנהלה ויחד עם דיוויד פדרמן וגור שלף שכנע את הנוכחים בנחיצותו של דורון פרקינס.

גרשון זרם. "כשפיני סומך עליך ומאמין בך, זו ממש חוויה לאמן לצידו", מספר אחד מעוזריו בשנים הטובות. "הוא נותן לך את הבמה והמושכות. אין כמעט מאמנים שנותנים לעוזרים שלהם כאלה סמכויות. וגם ביניכם אין דיסטנס. עושים הכל יחד: הולכים לאכול, הולכים לאימון יחד, חוזרים יחד. אתם שותפים לדרך".

השאלה היא כיצד נראית התמונה בשנים הטובות פחות.

שחקני מכבי תל אביב צ'אק איידסון (ימין) אנדרו ויז'נייבסקי (מרכז) והפורוורד אלן אנדרסון (שמאל. ברני ארדוב
שמות כמו צ'אק איידסון, אלן אנדרסון ואנדרו ויז'נייבסקי נשלפו מפנקסו של עוזר המאמן, ובסופו של דבר אכן הוחתמו/ברני ארדוב

הווה

בימים טובים פחות – לפחות כך זה במכבי תל אביב – האדמה מצויה בתזוזה מתמדת. מקומו של איש אינו מובטח. וכשהג'וב בסכנה, אפילו החיוכים המוכרים של גרשון נעלמים.

ואז, אומר גורם אחר שעבד בצמוד לגרשון, הכל מתנקז לסוגיה אחת: לויאליות. "אם פיני מאמין בנאמנות שלך, הוא ימשיך לתת לך הרבה, גם אם קיימת מחלוקת מקצועית ביניכם. מי שעובד עם פיני בתקופות קשות חייב להיות סופר-נאמן וסופר-ותרן, כי אז פיני הופך לאדם מאוד לא-קל. הוא לא דיפלומט, לא אדם שנעים לדסקס איתו דברים. הרבה פעמים קורה שדברים שאתה אומר מתקבלים בזלזול מופגן, ב'יהיה בסדר' שלו, ואז אתה מתבאס. מי שחי עם פיני 24 שעות, מגיע הרבה פעמים למצב שהוא לא רוצה לדבר איתו".

דרוקר אמור היה להיות האדם הפשרן הזה. בפועל, הוא התגלה כאדם בעל אישיות עצמאית. גרשון תמיד אומר שהוא לא אוהב יס-מנים; מסתבר שאנשים המסרבים לקבל מרות הוא אוהב עוד פחות.

השקיעה, מספרים במכבי, החלה באזור חודש דצמבר. מכבי אירחה בהיכל את קאחה לאבורל, למשחק שניצחון בו היה מקרב אותה לראשות הבית. אלא שבסופו של דבר היא נכנעה 91:82, ומשם נקלעה לרצף של הפסדים שהגיע לשיאו בתצוגה המביכה במארוסי.

"אחרי ההפסד לויטוריה, שרון שלח שליחים להנהלה ואמר שפיני עשה בדיוק הפוך מתוכנית המשחק שהוכנה", אומר גורם במערכת. "פיני עלה על זה, והשתולל. הקבוצה כולה נכנסה לדאון, ולא הפסיקה להפסיד. כל עוד ההפסדים היו בפערים קטנים, היה אפשר לתרץ תירוצים. אחרי ההפסד למארוסי כבר היה ברור שמשהו בקבוצה רקוב מאוד".

גרשון, כך האשים אז דרוקר בשיחות סגורות, לא נוקף אצבע בפן הפסיכולוגי. הוא מדבר על מספרים וסטטיסטיקות, אבל שיחות אישיות מסרב לערוך. הקבוצה שבורה נפשית, והמאמן הראשי לא פוצה-פה.

שיחה קבוצתית נערכה בסופו של דבר, אם כי היוזם שלה היה דרק שארפ, שאסף את השחקנים ערב פתיחת משחקי הטופ-16 ודרש מהם לאפס את הלבבות ולצאת לדרך חדשה.

זה הצליח, כידוע, אבל היחסים בין גרשון לדרוקר לא שוקמו. גרשון אדם בעל זיכרון ארוך; לאחר הניצחון הסנסציוני במדריד והבטחת יתרון הביתיות בשלב רבע הגמר, התארח באולפן 'יציע העיתונות' והחליט לשלוח איתות לעוזרו. האם דרוקר ראוי לאמן את מכבי תל אביב, שאלו המרואיינים. גרשון מלמל כמה דברים, אבל סירב להשיב בחיוב. בקרב חברי הנהלה התקבלו דבריו בזעם. כיצד ייתכן, שאלו, כי מעמדו של דרוקר השתנה ללא ידיעתם?

מאז ההדחה מול פרטיזן בלגרד, התקשורת בין השניים עברה למינימום ההכרחי. "פיני חשדן מאוד בנוגע לדרוקר", מספר בכיר במכבי. "על עניינים מקצועיים הם עדיין מדברים – כמובן, לא כמו פעם – אם כי בדרך-כלל פיני מבטל את דעתו של שרון ומעדיף את העצות של אבי אבן (עוזר המאמן השני, א.ג.). מחוץ למגרש פיני ושרון כמעט ולא מדברים".

עתיד

דרוקר פגוע מגרשון. במסדרונות המועדון אומר דברים קשים. עיקר טענותיו כלדהלן: גרשון משרה בקבוצה אווירה מחורבנת; הוא, שלא כמוני, מתנער מאחריות כלפי השחקנים, מראה בהם אי-אמון מקצועי ומתעמר בהם; הוא מסרב לאפשר לגורמים מקצועיים להתפתח לצידו, ולא מאפשר להם להגיע לעמדות בעלות השפעה שעלולות לסכן את מעמדו; הוא מחליף דעות על בסיס יומי, מסמן אנשים, הופך לפרנואיד. הוא בלתי-נגיש, והתקשורת איתו הפכה לבלתי-אפשרית.

גרשון פגוע מדרוקר אף הוא. המאמן משוכנע, לשם הדוגמה, כי דרוקר עומד מאחורי כתבות שליליות שמתפרסמות אודותיו בכלי התקשורת. הוא טוען שדרוקר חותר תחתיו, מלכלך ומכפיש את שמו. אני הבאתי את שרון למערכת והוא בגד בי, מאשים המאמן.

דרוקר טוען, מנגד, שגרשון חרד מדי לשמו. שבשנתיים האחרונות, מאז שב ארצה, הפך אובססיבי ביחסו לכלי תקשורת מסוימים מאוד, וכפועל יוצא בונה תיאוריות קונספירציה הזויות. גרשון משוכנע שכולם מנסים לדפוק אותו, אבל מסרב להכיר בכך שהקבוצה לא מיצתה את הפוטנציאל שלה, טוען העזר כנגדו. דרוקר זועם על כך שלא מצא אצל גרשון דרך, שיטה, או מתודה מקצועית. כשהגיע למכבי, חשב שיקבל מורה לחיים. בפועל לא קיבל אפילו מורה לכדורסל.

ולראייה לטענותיו של דרוקר, מערכת היחסים בין השחקנים למאמן: מספר שחקנים התנו את המשך דרכם במועדון בעזיבתו של גרשון, כפי שעשו שחקנים מקומיים עם צביקה שרף בזמנו. התוצאה ניכרת על המגרש.

אלא שכעת משיב גרשון בסנקציות. דרוקר ממודר לחלוטין מכל הקשור לעונה הבאה. במכבי כבר החלו לעבוד, לראות קלטות, וכבר פנו רשמית למספר שחקנים. הכל נעשה מאחורי גבו של דרוקר, שאפילו לא מזומן לישיבות שעוסקות בבניית הקבוצה העתידית. נקמה נטו, מכנים זאת גורמים במועדון.

מאמן מכבי תל אביב פיני גרשון לצד עוזרו שרון דרוקר. ברני ארדוב
הציוות הזה לא צפוי להישאר למשך עונה נוספת/ברני ארדוב

כמעט כל הגורמים במכבי כבר השלימו עם עזיבתו הצפויה של דרוקר, אף שזה מחזיק בחוזה לעונה נוספת. רק גור שלף ודיוויד פדרמן עדיין מתעקשים להגן על מעמדו של עוזר המאמן. שלף ניסה מספר פעמים להשכין שלום, ללא הצלחה. פדרמן היה מעשי יותר: הוא דרש שדרוקר יהיה מעורב בחיפושים אחר שחקני חיזוק, ואף התנה בכך את האור הירוק להחתמתם. מכבי כבר הייתה יכולה לסכם עם מספר זרים, אך הדבר נמנע בעיקר בשל סירובו של פדרמן להתפשר בנושא. ייתכן שמדובר גם בזכר לעימות הגדול בין גרשון לפדרמן מ-2006. היחסים בין השניים שוקמו, אולם כנראה שלא לחלוטין.

כך שמחר, וכנראה שגם ביום חמישי, שוב יעלו גרשון ודרוקר לפרקט, חנוטים בחליפה, זה לצד זה. ואז ירד המסך על ההצגה, והשילוב בין שני אנשי המקצועי הבכירים – שעד לא מזמן נחשב להבטחה גדולה – יהפוך לזיכרון מר ורחוק.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully