וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוטמן חוזר לבאר שבע?

24.5.2010 / 15:05

האם ניר קלינגר מגיע להפועל ב"ש אחרי מהפך דומה לזה שגוטמן עבר בקפריסין? האם נקבל מאמן שונה מזה שברח ממכבי ת"א?

אוקטובר 2008. ניר קלינגר כינס את שחקני א.א.ק לרנקה לאסיפת פרידה והאווירה בחדר הייתה אמוציונלית במיוחד. חודשים ספורים לפני כן הוביל המאמן הישראלי את השחקנים להישג חסר תקדים במונחים של מועדון צנוע כמו א.א.ק – המקום הרביעי. אלא שההצלחה עלתה לחברי ההנהלה לראש. אותו קיץ התאפיין בחיכוכים פנימיים בלתי פוסקים בין ראשי המועדון וקלינגר שילם בסופו של דבר את המחיר ופוטר. באותה אסיפת פרידה, לחץ המאמן את ידם של השחקנים ואיחל בהצלחה. כולם, ללא יוצא מן הכלל, הזילו דמעה.

הסיפור הזה בא להמחיש את מה שעבר על קלינגר באי השכן. הקפריסאים רואים בו איש למשימות מיוחדות – מאמן מוערך שמגיע לקבוצה קטנה וגורם לשחקנים להאמין שהכל אפשרי. פסיכולוג ומוטיבטור. בד בבד, הישראלי דאג לטפח את תדמית ה'לא דופק חשבון' שעזרה לו להתמודד מול ההנהלות השכונתיות של קבוצות הליגה, אבל אולי מנעה ממנו לעשות קפיצת מדרגה לגדולות של האי. אחרי ארבע שנים, קלינגר לא חוזר מאמן שונה מזה שזה של מכבי תל אביב, אבל החוויות שעבר חישלו אותו והכינו אותו במיוחד לאתגרים כמו שזה שלקח על עצמו – אימון הפועל באר שבע.

הצלחה, נפילה וחוזר חלילה

מרבית הקבוצות בקפריסין מנוהלות על ידי אסיפה כללית בעלת כמות לא מבוטלת של חברים. הנתון הזה מוביל לא אחת למאבקי שליטה וחילופי נשיאים. הנפגעים העיקרים ממפגן הכוח הזה הם המאמנים, שמעמדם הפך למגוחך. קלינגר חווה את התופעה הזו על בשרו שלוש פעמים. בעונתו הראשונה באי, 2006/7, החליף את אלי גוטמן בפראלימני והוביל את הקבוצה הקטנה למקום החמישי. בקיץ התחלף הנשיא והחלו הבעיות. שבועיים לאחר פתיחת העונה הודיע קלינגר על התפטרותו במהלך שבא להעביר מסר: אני לא מוכן להתקפל בפני אף אחד.

שבועיים חלפו עד החתימה בתחנה הבאה, א.א.ק לרנקה, והסיפור חזר על עצמו במדויק. עונה ראשונה מוצלחת, המשך מלא בעיות. "הגעתי לשם אחרי עונה טובה בה לרנקה פספסה את המקום השלישי והכרטיס לאירופה בדקה ה-90", נזכר ארז מסיקה. "אבל אז התחילו החיכוכים ומאבקי כוח על תפקיד הנשיא. זה פגע בשקט והעיב על ההתנהלות". קלינגר פוטר לאחר מספר מחזורים וא.א.ק המשיכה להידרדר עד לירידה. "אחרי שהוא הלך, הוחלפו חמישה נשיאים וכל שבועיים מונה מאמן אחר. השחקנים לא קיבלו משכורות ובבלגאן הזה, מלכתחילה אי אפשר היה להשיג משהו בעונה הזאת", מוסיף מסיקה.

תקופת ההמתנה אחרי הפיטורים התקצרה לתשעה ימים וקלינגר המשיך לפאפוס מהתחתית, קבוצה שלא השיגה ניצחון במשך חצי עונה. תחת הדרכתו של הישראלי, הקבוצה עשתה סיבוב שני מצוין ונשארה בליגה כנגד כל הסיכויים. כעת, הכל היה ערוך ומוכן לקפיצת המדרגה. מעבר לקבוצה גדולה. בקיץ האחרון חתם קלינגר על חוזה לשלוש בא.א.ל לימסול, שנחשבת לאחת הגדולות באי. המטרה שהונחה בפניו הייתה להביא את הקבוצה לאירופה ובמועדון הסבירו שבחרו בישראלי בגלל שילוב של סיבות: עלות סבירה, רזומה של תארים והתמודדות עם לחץ בקבוצת צמרת בישראל וההצלחה בקבוצות הקטנות בקפריסין.

א.א.ל של קלינגר הציגה כדורגל חיובי, אך סבלה מחוסר יציבות. תוצאות מדהימות, לצד הפסדים במשחקי חוץ מול קבוצות תחתית. אי שם בחודש דצמבר החלו השמועות. קלינגר העדיף להתעלם. "אחרי כל הפסד כותבים שאני הולך הביתה", אמר למקורביו. "אני לא מתרגש מהדיווחים, אבל יודע שכאן הכל יכול להיות". אחרי שבועיים של ספקולציות, קלינגר הוחלף בדושאן אוהרין הבן בסוף חודש דצמבר, כשאת ההודעה שמע לראשונה מהתקשורת. כשעזב, הקבוצה הייתה במקום השישי והמאמן הצ'כי לקח אותה לחמישי. "הוכח שעשינו טעות כשמינינו את קלינגר", אמר לאחרונה סגן הנשיא טאסוס פלאריס.

מאמן של שחקנים וקבוצות קטנות

למרות ההצהרה של פלאריס, הדעה הרווחת היא שגם בא.א.ל קלינגר נפל קורבן לפוליטיקה. "רוב חברי ההנהלה רצו שהוא יישאר, אבל הנשיא, שלא מבין בכדורגל, רצה לכפות את דעתו ועשה את זה באמצעות פיטורי המאמן", מסביר העיתונאי פאניס מקרידיס, עורך מדור הספורט בעיתון 'פוליטיס'. "א.א.ל מועדון מטורף וחברי ההנהלה הם נחשים", מוסיף אנדרה קלדיירה, קשר הפועל רמת גן ששיחק תחת קלינגר בפאפוס וא.א.ל. "עשו לו משהו לא הוגן. הוא הביא תוצאות וזרקו אותו בגלל גחמה של בן אדם או שניים. קלינגר הביא אותי וכשהוא פוטר זרקו גם אותי כי נחשבתי לשחקן שלו. זה מסביר איזה אנשים יש שם".

כך או כך, הפיטורים מלימסול גרמו לגיבוש הדעה הכללית שקלינגר מתאים יותר להצלחה בקבוצות קטנות. בין היתר בגלל התדמית הקשוחה שלו והלא מתפשרת שלו. בא.א.ל, למשל, החליט קלינגר להעניש את אחד משחקני הבית וסמלי המועדון, סימוס קרסאס, ושלח אותו להתאמן עם הנוער במשך שלושה חודשים בשל הפרת משמעת. "קלינגר דורש שדברים יתבצעו בדיוק כמו שהוא רוצה ולא הייתה לו בעיה להיקלע לעימותים עם הנהלות. יכול להיות שזה מה שמנע ממנו לקבל קבוצה שרצה לאליפות. קבוצות הצמרת פחדו לתת צ'אנס לאחד כמו קלינגר", טוען מקרידיס. "הוא סבל מתזמון רע כי בכל פעם שהתפנתה משרה בקבוצה גדולה, הוא היה תפוס. הגיע לו לאמן את אחת הגדולות. קבוצה גדולה צריכה השראה וקלינגר הוא אחד שמשנה דברים", מוסיף חאריס חוקארוס, לשעבר מנג'ר פאפוס.

גם העובדה שקלינגר נתפס כמאמן של שחקנים, פסיכולוג ומוטיבטור, עזרה לקיבוע תדמיתו כאיש למשימות מיוחדות בקבוצות קטנות: "יש הרבה כבוד לקלינגר בקפריסין והשם שלו טוב", מסביר מקרידיס ומפרט: "הוא לוקח קבוצה קטנה וגורם לשחקנים להאמין שהם ינצחו את ברצלונה". קלדיירה מחדד: "כשקלינגר הגיע לפאפוס, היינו במצב רע מאוד. הוא עבד איתנו על קו המחשבה והכניס מוטיבציה. אין אצלו בלתי אפשרי. הוא ווינר שכל הזמן מאמין. הוא יודע להיות חבר של השחקנים, להילחם בשבילם ולעזור להם".

התחנה האחרונה של קלינגר באי הייתה סלאמינה. הישראלי יכול היה לחכות להצעות מעניינות יותר, אבל החליט לא לחכות ויומיים אחרי הפיטורים מא.א.ל קיבל הצעה מעוד קבוצת תחתית קטנה. סלאמינה הייתה אז במקום האחרון ללא סיכוי ממשי לשרוד בליגה ונשיא המועדון אמר לישראלי שהמטרה שלו היא לקדם צעירים. קלינגר הכניס טירוף בחדר ההלבשה, אך למרות קאמבק מרשים ושיפור ניכר ביכולת, סלאמינה לא שרדה. קלינגר קיבל הצעה להמשיך, כמו גם מספר הצעות מקבוצות מרכז טבלה באי, אך בחר לסרב ולאמץ אתגר חדש – לשוב לישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

התחנה הבאה: באר שבע

ב-2006, קלינגר עזב את ישראל בכעס על התקשורת שלטענתו, מיררה את חייו והפכה אותו לאשם בקרקס עונת הגלאקטיקוס. מבחינה תקשורתית, קלינגר קיבל שקט באי השכן ומבחינתו, החזרה לישראל מגיעה בתקופה נכונה. הדי התקופה הארוכה במכבי תל אביב נשכחו ולמעשה, בקבוצתו לשעבר העניינים לא ממש השתפרו בעונות האחרונות. השאלה המתבקשת היא: האם קלינגר חוזר שונה מקפריסין? התשובה הראשונה היא שלילית. גם בישראל, כמו בקפריסין, הוא מזוהה כמאמן אמוציונאלי, מאמן של שחקנים. גם בישראל הוא היה חתום על הצלחות מהירות, אבל לא הצליח לקפוץ מדרגה אחת – למעמד של הגדולים באמת.

גם בנושא הרכש, לא חל שינוי מהותי. קלינגר של מכבי תל אביב היה זהיר בכל הקשור לזרים. לצד הצלחות (פנטסיל, רייס, קוביקה), זכורות גם נפילות (ג'ובאניני, טריקה, מ'במבה). בקפריסין, קלינגר נהג להסתמך לא אחת על זרים ששיחקו בישראל. בפראלימני שיחקו אצלו פבריס לוקומבו, אלדו אדורנו, איגור ינצקבסקי וג'ף טוטואנה. השניים הראשונים הלכו איתו ללרנקה, לשם צירף גם את דיאן איליץ'. גם בשאר הקבוצות נהג לא אחת להסתמך על זרים שהצליחו בקבוצות אחרות, אחד מהם הוא ז'ורז'ה טשיירה, הבלם הפורטוגלי של מכבי חיפה.

גם הבחירה בהפועל באר שבע היא המשך ישיר לתדמית שפיתח בקפריסין. מדובר במועדון בסדר גודל בינוני, שמחפש, בשלב זה, להיות צעד אחד מאחורי הגדולות של ליגת העל. מקום חמישי או שישי ייחשבו בבירת הנגב כהצלחה עצומה. אלה בדיוק המשימות בהן עמד קלינגר בהצלחה בפראלימני ולרנקה. אחרי שהתמודד עם הנהלות מפוקפקות וחרב פיטורים תמידית על הצוואר, הלחץ בבאר שבע לא מפחיד אותו, בניגוד למאמנים אחרים.

"הסיטואציות הקשות בקפריסין עזרו לקלינגר. ההיסטוריה שלו מראה שהוא תמיד עבד תחת לחץ והתמודד איתו. אני חושב שהוא חוזר לישראל חזק יותר", מנתח מקרידיס. חוקארוס מחזק: "אני יודע שקלינגר עבר חוויות לא נעימות בישראל ושהתקשורת אצלכם קשה מאוד, אבל בקפריסין הוא התמודד עם דברים קשים יותר. הוא בן אדם חזק ושום דבר לא מזיז לו. הוא יילחם בשביל להשיג עם באר שבע כרטיס לאירופה".

"לכל מקום הוא הביא המנטאליות והקסם שלו", טוען מסיקה, ששיחק אשתקד בבאר שבע. "קלינגר נתקל בשיגעונות בכל קבוצה שאימן והצליח להתמודד. לחץ גורם לו להיות מאמן טוב יותר ולהוציא את המקסימום מהשחקנים. נכון שבבאר שבע הקהל דורש רק ניצחונות, זו המנטליות של המקום. אבל גם אם תהיה תקופה פחות טובה, הקהל יאהב את קלינגר ויבין את המחויבות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully