וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלי עוד יהיה אכבר

6.5.2010 / 10:40

הבישול של עלי עוסמאן לארבייטמן ביום שני רק ממחיש את הפוטנציאל הגלום במגן הימני הצעיר של מכבי חיפה. מתי זה יקנה לו מקום בהרכב? אלישע לוי מסביר שהדרך ארוכה ("הוא צריך להשתפר בכל האלמנטים, בטח שבהגנה"), אבל אייל לחמן בטוח: "הוא יגיע רחוק"

בתחילת העונה, לפני שעלי עוסמאן התרגל למעבר למועדון גדול, הוא היה מגיע לאימונים בכפר גלים באיחור. בפעם הראשונה איש לא העיר, בפעם השנייה חשדו שמדובר בתופעה. בפעם השלישית, אנשים התחילו להצביע לו על השעון. "אני מאחר בגלל הפקקים, עדיין לא התרגלתי לדרך הארוכה מסכנין", הוא הסביר לחבריו בקבוצה. אבל אז הוא החליט לעשות מהפכה. "פשוט התעוררתי שעה קודם", סיפר לאחרונה. "הייתי רגיל לקום חצי שעה לפני האימון בסכנין ועוד להקדים, היום הבנתי שצריך להתנהג כמו מקצוען אם אני רוצה להתקדם". את הדרך הוא עובר במסלול קבוע, שעה ועשרים דקות בדיוק. קודם הוא עוצר אצל הטרמפיסט הקבוע מוחמד גדיר בביר אל מכסור ומשם אוסף את מוחמד כליבאת מבוסמת טבעון.

שחקן מכבי חיפה עלי עוסמאן מול מאור בוזגלו, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כשמגיעים לקבוצה גדולה צריך לשנות חשיבה, והוא שינה. עוסמאן השבוע מול מכבי תל אביב/ברני ארדוב

עוסמאן ("עם ס', כותבים את זה עם ס'") הפך לאחד הברגים המרכזיים בצבא של אלישע לוי. מקשר אחורי שסותם חורים רק כשאייל משומר פצוע למגן שאפשר לסמוך עליו, משחקן סגל לאחד שכולם מדברים עליו. הבעיה היא שעם הזמן היכולת שלו גרמה לכאב ראש למאמן, ומכאן עלו לא מעט שאלות. האם עוסמאן הוא שחקן הרכב או ספסל? קשר אחורי או מגן ימני? כלומר, האם לנצל יותר את הסגירות של משומר בהגנה או את משחק ההתקפה המשובח שלו, האם לנצל את היכולת לשים לשלומי ארבייטמן כדור על הראש ולאהוב את זה יותר מאשר לשנוא את העובדה שהוא מעולם לא כבש שער בליגת העל? כל השאלות האלו מתנקזות לדיון מעניין סביב אחד הכישרונות העולים בליגה שלנו. אז איך כל זה פותר את הדילמה של אלישע? חכו, חכו.

יכולת בהתקפה, חוסר ניסיון בהגנה

הרומן של עוסמאן עם עמדת המגן הימני החלה בגיל מוקדם יחסית. ליתר דיוק, לקראת סיום גיל הנוער. "למאמן שלו בנוער, ראזיק גנאים, היה חסר מגן ימני באחד המשחקים. הוא ביקש מעלי טובה. מאותו משחק הבנו שעלי מגן ימני טבעי ולא קשר אחורי", נזכרו השבוע בסכנין. למרות מה שכולם חושבים, הדרך של עוסמאן (23) למעלה לא הייתה כזאת פשוטה. בעונה האחרונה שלו בנערים א', עוד לפני שמלאו לו 17, אייל לחמן ביקש אישור מיוחד כדי לזמן אותו לבוגרים. אבל כמו שהעלייה שלו הייתה מטאורית, כך גם הנפילה שהגיעה אחרי. הנהלת המועדון שלחה אותו חזרה לקבוצה הנוער בטענה שאין לו מספיק בטחון.

בכל הזמן הזה, לחמן הרגיש שצומח לו טאלנט בין הידיים וניסה לקרב אותו כמה שיותר אליו. "לטעמי, עוד מהעונה הקודמת עלי הפך להיות המגן הימני הטוב בישראל", מספר היום לחמן בגאווה גדולה. "בקדנציה השנייה שלי בסכנין הייתה איזו תחושה שאולי גדל פה מגן שתהיה לו בעיה מבחינה הגנתית, אבל שהוא יהיה טוב מבחינה התקפית. מיד עם תרגולי קו הארבע (קו אחד, א.י.), היה אפשר לראות איך הוא נכנס בקלות ופשטות לתבנית מסודרת. מדובר בבחור מאוד חיובי והדבר הכי חשוב הוא שאם לכל המגנים הטובים חייבת להיות הגבהה טובה עם החלק הפנימי מהאגף, לעלי יש גם מעבר לכך בעיטה מדהימה עם החלק החיצוני וזה הופך אותו לרב-גוני ואפילו מושלם. אני מהמר עליו כשחקן שיגיע רחוק. זה מדהים שלא מייצרים מגנים טובים בכדורגל הישראלי, הוא שחקן לרמות הגבוהות, אני מסמן עוד שחקן שייצא לאירופה".

לחמן עלה כאן אולי על הנקודה המסקרנת ביותר בקריירה של עוסמאן – קו התפר הדק שמפריד בין מגן גדול לשחקן הגנה גדול, שחקן עם יכול התקפית שיכולה לשגע הגנות לבין שחקן הגנה שיש לו עדיין מה ללמוד. האם במכבי חיפה של ימינו עדיף מגן שיודע להגן כמו משומר או שחקן עורף שיודע להטריד הגנות?

עוסמאן חשב שהדיוק בהגבהה ומשחק ההתקפה חשובים יותר. בסכנין נזכרים מה קרה בתקופה שלו אצל אלישע לוי בסכנין. "הוא היה נשאר אחרי אימון, לוקח כדורים ומגביה אחד אחד לרחבה, מדמה כאילו חלוץ נכנס לתיבת החמש וצריך לנגוח. ראית את הבישול לארבייטמן? זאת עבודה של אימונים. הוא בכלל לא מסתכל על רחבת ה-16 כשהוא מגביה. היום יש לו יכולת להוציא כדור באוטומט".

יואב זיו (בקרוב בישראל), שמכיר את עוסמאן בעיקר מתוך צפייה במשחקים מביתו בבלגיה, גורס כי העונה, עם דגש על העונה, היכולת ההתקפית חשובה יותר. "במרוץ שיש העונה אחר האליפות, המגנים צריכים לבוא יותר לידי ביטוי מבחינה התקפית. חיפה והפועל נותנות העונה יותר חופש למגנים בגלל הסגנון ההתקפי שלהן", הוא מנתח. "ברוב המשחק הן מכתיבות את הקצב, תראה איזה השפעה יש למגנים השמאליים למשל, דדי בן דיין ופיטר מסיללה. אינספור שערים ובישולים עבור הקבוצות שלהם. הם תורמים מבחינה סטטיסטית. בהפועל תל אביב יש את אותה התלבטות בעמדה הזו, בין דני בונדר שיש לו יכולות יותר הגנתיות לעמרי קנדה, שחקן שמסוגל ליותר מבחינה התקפית. השאלה היא מה המאמן מעדיף".

אז שאלנו את אלישע, שבתקופה שלו בסכנין היה עוסמאן ילד צעיר שעדיין חימם את הספסל. "עלי צריך את הזמן שלו, זה דורש גם התאקלמות. הוא מהיר וחזק מאוד ובוודאי ששיפר את משחק ההתקפה שלו. הוא צריך להשתפר, בטח גם בהגנה, בכל האלמנטים. עכשיו הוא הרבה יותר טוב, אבל זה לא מוריד מהערך של משומר. קבוצה כמו מכבי חיפה צריכה שני מגנים טובים, שני שחקנים על כל עמדה". למעשה, עוסמאן פרח רק אצל ערן קוליק בעונה שעברה. אבל לוי שזיהה את הפוטנציאל שלא נוצל בגלל היותו שחקן צעיר, נזכר. "כשאני הייתי שם הוא רק התחיל, היה עדיין ילד. התהליך שהוא עבר לקח זמן, הוא התפתח לאט ובכל עונה הוא המשיך להתקדם. עלי נמצא במכבי חיפה בזכות הפוטנציאל שלו כשחקן צעיר ובהתאם למדיניות שלנו. שוב, אין מנוס מזה שהוא צריך להמשיך להתקדם".

קשר או מגן?

שבוע בדיוק אחרי שחתם במכבי חיפה, עוסמאן קיבל הזדמנות כשחקן הרכב מול באיירן מינכן הגדולה בבית, אבל שוב, כקשר אחורי. אם מכבי חיפה צריכה שני מגנים טובים, אז מדוע המאמן החליט להציב אותו בעמדה שבה לא בטוח שהוא מסוגל להביא את הכישורים שלו לידי ביטוי? במכבי חיפה סיפרו השבוע שלוי ידע היטב למה עוסמאן (שמעדיף לשחק כמגן, אגב) משחק בעמדה הזאת. מול באיירן ויובנטוס המתוכנתות והפיזיות הוא רצה קשר אחורי עקשן שלא מפסיק לרוץ מאחור, מול בורדו המסודרת והאלגנטית הוא העדיף לוותר עליו. כשפיטר מסיללה נפצע בטורינו, נולדה לה אפילו עמדה שלישית: מגן שמאלי. כל אותו זמן עוסמאן לא קיטר ולא החליף מילה עם לוי על ההעדפות שלו. "בהתחלה, בסכנין הוא לא התלבש אצלו וההנהלה הורידה אותו לנוער", סיפר השבוע אחד ממקורביו. "הוא היה חריג גיל ומדי פעם היה עולה לסגל הרחב. אז היה את עבד רבאח בהרכב, לא היו זקוקים לו. אבל מעולם הוא לא צייץ. בסופו של דבר אלישע הוא המאמן שזיהה את היכולת שלו להתקדם. לא סתם הוא לקח אותו למכבי חיפה". "עלי יכול לשחק גם כקשר, בלי בעיה בכלל, אבל ברור שהעמדה הטבעית שלו היא מגן ימני", אמר השבוע לוי. "שחקנים צעירים צריכים לשחק בכמה עמדות שניתן. אני משתמש בו בהתאם לצורך". לוי מבקש גם קצת סבלנות. "אצלנו ממהרים לקבוע דברים אחרי משחק אחד", הוא אומר. "ההגבהה שלו לארבייטמן היא לא הבישול הראשון שלו העונה. מבחינתי, הוא צריך להשתפר כל הזמן, בכל האלמנטים. גם מבחינת משחק ההתקפה, בתמיכה מאחור, ביציאה שלו קדימה ובמשחק ההגבהה".

שחקנים במכבי חיפה העלו נקודה חשובה שאולי עזרה ללוי לפתור את הבעיה מבלי להתאמץ יותר מדי. "בכל פעם שהייתה התלבטות בינו לבין משומר, משהו קרה", אמר שחקן בקבוצה. "פעם קולמה או כיאל נפצעו, פעם מסיללה לא שיחק. הוא שיבץ אותו לעמדות האלה כמו בדמקה. כשמשומר היה חסר, כולם היו בריאים. המבחן האמיתי יהיה בעונה הבאה, כשכולם יגיעו לפתיחת העונה מוכנים ואז נראה אם אלישע מעדיף להגן עם משומר ולא לוותר על עלי ולהציב אותו כקשר, או לוותר על משומר. אם תשאל את אלישע, הוא יענה לך שבשביל זה יש רוטציה. אבל לדעתי, בתחילת העונה כולם ייראו איזה מגן טוב יותר. הבחירה היא קשה, משום שלמשומר יש גם משחק הגנה, מהירות ויכולת הבקעה, לעומת יכולת המסירה, המהירות והכוח המתפרץ של עלי".

אחד המוהיקנים האחרונים של עמדת המגן הימני בליגה שלנו ("פעם חשבנו שיש בעיה עם המגן השמאלי, היום מתברר שגם אין מגנים ימניים טובים בארץ", אומר מאמן כדורגל בכיר) הוא המגן המתבגר של מכבי נתניה, קלמי סבן. גם הוא מזהה את הפוטנציאל. "עוסמאן שחקן חזק מאוד, עם טכניקה טובה בהתקפה, הוא מתקדם יפה מעונה לעונה", אומר סבן שמזהה מהצד את מה שכולם רואים. "בסך הכל הוא שחקן צעיר, לאט-לאט הוא ילמד יותר את הסגירות ואיפה לעמוד בהגנה, זה לא משהו שקורה מהר. צריך לתת לזה זמן". זיו חושב ש"הוא לא שיחק כמעט כמגן העונה, אבל במשחקים שהוא שיחק כמגן הוא עשה עבודה לא רעה. מדובר בשחקן לגיטימי למכבי חיפה שכבר הוכיח את עצמו". מה לגבי משחק ההגנה? "אל תשכח שרק בגיל 25 הפכתי למגן, לא הייתי רגיל לשחק בעמדה הזאת. בהגנה תמיד אפשר ללמוד ולהשתפר, אני מדבר מניסיון ואומר שעם הזמן הוא יהיה טוב יותר".

היורש של חרזי?

בחיפה סיפרו השבוע כי תהליך ההתאקלמות שלו דווקא מתקדם בצורה מהירה ("כל הזמן הוא ושי מימון צוחקים על יחסי ערבים-יהודים", "הבעיה איתו זה שלפני ובעיקר אחרי האימון הוא מחסל לנו את כל השייקים של ה'הרבלייף', הוא מכור לזה ולא מוותר", סיפרו שחקנים בקבוצה). אבל בלי קשר לשאלת המגן/קשר, עוסמאן/משומר, אנשים בטוחים כי הוא הקלף המנצח של העונה הזאת.

"אם היה אפשר לחבר את הסגירות האלכסוניות של משומר והיכולת ההתקפית שלו, מכבי חיפה הייתה מוכרת מגן איכותי, או שהייתה מקבלת שכפול גנטי של אלון חרזי", אמרו השבוע בחיפה. "אם הוא ישתפר, הוא מסוגל להיות היורש שלו". המחמאות האלה אמורות לבוא לידי ביטוי בשנתיים הקרובות של המגן במכבי חיפה. אם הוא ימשיך להתקדם ביכולת הזאת, בטוחים בחיפה, לכולם ברור שחרזי אכן מצא את היורש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully