וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרווח כולו שלנו

4.3.2010 / 15:09

הפריחה בשורות אולימפיאקוס, והעובדה שה-NBA אינה בראש מעייניו, הופכים את מילוש תאודוסיץ', הגארד החם באירופה, לדבר הכי טוב שיקרה ליורוליג בשנים הקרובות

"זהו סשה דג'ורג'ביץ' החדש", הודיע דושאן איבקוביץ'. "הוא אחד הרכזים הטובים באירופה", הכריז החבר לנבחרת נוביצה וליצ'קוביץ'. רגע לאחר אחת מתצוגות היחיד המדהימות שנראו ביורובאסקט בשנים האחרונות, שהובילה את סרביה לניצחון בהארכה בחצי הגמר האחרון מול סלובניה, נראה מילוש תאודוסיץ', כחתן בסשן הצילומים האחרון, בפארק לאומי כלשהו, ביום חתונתו. לאחר שהחזיר לסרביה את הגאווה כמעט במו ידיו, אחרי הפיאסקו ב-2007, הרכז הסרבי ידע היטב - טורניר שכזה עשוי להתברר כנקודת המפנה הגדולה בקריירה שלו.

מילוש תאודוסיץ' שחקן נבחרת סרביה חודר מול איגור ויאלטסב שחקן נבחרת רוסיה. רויטרס
היורובאסקט התגלה כנקודת המפנה בקריירה שלו. תאודוסיץ'/רויטרס

רק חודש וחצי קודם לכן, הצהרה אקסטרווגנטית כמו זו שהוציא וליצ'קוביץ' מפיו הייתה שולחת אותו, כנראה, לאשפוז בכפייה במוסד כלשהו. סדרת משחקים נפלאה ביורובאסקט והופ - מהבטחה גדולה שלא נראתה בה התחלה של מימוש, הפך תאודוסיץ' לאחר השחקנים המדוברים באירופה.

קצת לפני זה, בשנת 2007, הקריירה של תאודוסיץ' נראתה בדרך הבטוחה למעלה. עונה אחת טובה בקבוצת נעוריו, ז'לזניק בלגרד, שכללה סדרה מול הפועל ירושלים במסגרת היול"ב-קאפ, הספיקה לסרבי. באותו קיץ תאודוסיץ' הוביל את נבחרת העתודה של סרביה לזכייה באליפות אירופה, תוך שהוא נבחר ל-MVP הטורניר, ולהראות ניצוצות של כישרון גדול בקמפיין הכושל של הבוגרת ביורובאסקט. אנשי אולימפיאקוס נשאו עיניים מהצד והתרשמו. משא ומתן קצר, כמה ג'ובות עבור ביי-אאוט, והושלמה לה עסקה. היכל השלום והאחווה הכין את עצמו לדבר הגדול הבא.

סרבי רזרבי

צוות המאמנים של אולימפיאקוס, אולי בניגוד לקהל בעל קווי האופי הלבנטיניים משהו, הלך עם ההיגיון הבריא ולא ציפה לגדולות מתאודוסיץ' הצעיר כבר בהתחלה. לפנאיוטיס ינאקיס הקשוח היה ברור מלכתחילה כי היהלום הסרבי יצטרך לעבוד קשה ולהרוויח דקות משחק בדם, יזע, ודמעות.

תאודוסיץ', מצידו, היה צריך להתרגל למציאות חדשה לגמרי. הרחק מהבית, ולראשונה בקבוצה בעלת שאיפות, חבלי הלידה שלו היו קשים. ינאקיס ביקש מהסרבי למלא תקן של שחקן משלים, עם כל המשתמע מכך - לתת הגנה טובה, ולבצע מינימום טעויות במינימום דקות. ינאקיס תיפקד את תאודוסיץ' בעמדת הסקנד-גארד, הזרה לו, והכדור כמעט ולא עבר בידיים שלו.

התוצאות היו בינוניות. למעט מספר הבלחות ספורות לא הצליח תאודוסיץ' להביא את יכולתו לידי ביטוי. בנוסף להכל, גם השלשות, מקור הנקודות העיקרי שלו בימים כתיקונם, לא נכנסו, ואת העונה סיים תאודוסיץ' עם 27% בלבד מחוץ לקשת.

גם העונה שעברה, השנייה שלו ביוון, לא הביאה את הבשורה עבור הסרבי, שעדיין התקשה להציג יכולת טובה לצד פאפאלוקאס הדומיננטי. גם כשתורגל בעמדת הרכז, לרוב נראה תאודוסיץ' מפוזר, רחוק אלף שנות אור מלהנהיג את ההתקפה של הקבוצה כמו פאפאלוקאס.

אך לאמיתו של דבר, היו לתאודוסיץ' (החודש בן 23) כל הנסיבות המקלות שבעולם. מעטים מאוד השחקנים שהצליחו, בהיסטוריה של היורוליג, להתבלט בגיל צעיר כל כך, ועוד בקבוצה גדולה כמו אולימפיאקוס.

"בהתחלה לא היה קל לתאודוסיץ' להתאקלם באולימפיאקוס", מספר ת'נאסיס אספרוליאס ממגזין הכדורסל היווני "סופרבאסקט". "לתאודוסיץ' יש תכונות של כוכב, אבל בשביל להראות אותן אתה צריך להיות דומיננטי בקבוצה שלך. הוא לא היה שחקן בכיר והיו לו בעיות סביב זה".

"היה דרוש זמן הסתגלות - גם לקבוצה גדולה, וגם לליגה כמו היורוליג.", מוסיף פרשן הכדורסל ירון ארבל. אפשר לומר שבאולימפיאקוס שרתה אכזבה מסוימת מהטאלנט הצעיר. האבסורד הוא שהתכנון הראשוני של אולימפיאקוס בקיץ האחרון, היה בכלל להשאיל את תאודוסיץ' לעונה. האדומים חיפשו וחיפשו שידוך לתאודוסיץ' והנה לכם אנקדוטה פרובינציאלית קטנה - אפילו מכבי חיפה הייתה מועמדת לגיטימית לקלוט את הסרבי.

רק שיבוש קטן בדרך ליעדים של אולימפיאקוס, שלא הצליחה להחתים שחקנים דוגמת טרל מקינטייר וניקוס זיסיס לקו האחורי, גרמה לפיראוסים לשקול בשנית השארתו של תאודוסיץ' בסגל גם העונה. ברירת מחדל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שוטינג סטאר

ואז הגיע היורובאסקט. 14 נקודות, 5.2 אסיסטים, מקום בחמישיית הטורניר וטורניר בלתי נשכח מבחינה אישית, כבר לא היו עניין שינאקיס ואולימפיאקוס יכלו להעלים ממנו עין. "אין ספק שאף אחד לא באולימפיאקוס לא העלה בדעתו להשאיל את תאודוסיץ' אחרי היורובאסקט", אומר אספרוליאס. אופציית ההשאלה, אם כן, ירדה לחלוטין מהפרק.

מכאן מעמדו של הרכז עלה בעשרות אחוזים. "אם לפני היורובאסקט ינאקיס לא בנה עליו, אחר כך הוא כבר בנה עליו הרבה-הרבה יותר", מציין ארבל. רגע לפני פתיחת העונה, קו הגארדים של אולימפיאקוס נראה עמוס לעייפה, ולינאקיס היו צרות טובות. פאפאלוקאס, הלפרין, בוורלי, תאודוסיץ' ווון ווייפר שהוחתם בקול תרועה בקיץ - כולם טובים וכולם יפים - אך היה ברור שלפחות חלקם לא יוכלו לקבל דקות משמעותיות באמת, במצב הנוכחי.

תאודוסיץ', מצידו, השתמש במומנטום הנפלא כפלטפורמה. פתיחת העונה שלו נראתה כמו המשך ישיר של היורובאסקט, ופתרה לינאקיס את כאב הראש שנוצר בקו האחורי של הקבוצה. מכאן, הדרך לשחרור מוקדם מהצפוי של ווייפר, שמלכתחילה נראה כמי שהונחת על ידי ההנהלה, ומצד שני, תהליך האצלת הסמכויות שינאקיס תכנן לתאודוסיץ', הייתה קלה בהרבה.

מדהים איך כמות כישרון גדולה כל כך השתחררה לה בבת אחת. תאודוסיץ' נראה העונה כמו אחד הגארדים הטובים באירופה, לא פחות. הסרבי בעיקר נראה כמי שהתבגר ועשה את ההתאמות הדרושות כדי להיות פיסה משמעותית בקבוצה בסדר הגודל של אולימפיאקוס.

תאודוסיץ' מוביל, מכוון, קולע שלשות מטורפות ומוסר מסירות מבריקות, כשאת כל זה הוא מגבה בשורה סטטיסטית של כוכב לכל דבר - 12.4 נקודות ו-4.5 אסיסטים לעומת 1.5 איבודים. על תהליך ההתבגרות שלו ניתן ללמוד גם מאחוזי הקליעה יוצאי הדופן- 62% משתי נקודות ו-42% משלוש - המעידות על בחירת זריקות משופרת. "מפעם לפעם הוא חוטא בספונטניות יתר, ומקבל החלטות רעות, אבל בסך הכול הוא משחק עם המון שכל, הוא מאוד התבגר העונה", מספר אספרוליאס.

בשבועות האחרונים תאודוסיץ' הסרבי העלה את המשחק שלו לרמה גבוהה אף יותר. הרכז זכה בתואר שחקן חודש ינואר ביורוליג, והמשיך לשפר את הממוצעים שלו בטופ 16, עם 15.5 נקודות ו-5.3 אסיסטים לערב. אחרי שהוביל את אולימפיאקוס לזכייה מתוקה בגביע היווני לפני מספר שבועות (שהעניק לאדומים תואר ראשון לאחר בצורת של כמעט עשור שלם), עם 22 נקודות בגמר מול היריבה הנצחית מאתונה, תאודוסיץ' נראה קרוב לקבל מעמד של אליל של ממש בהיכל השלום והאחווה.

מילה של מילוש

את כל הדרך הזו עשה תאודוסיץ' גם מבלי להשתפר במה שנחשב לחסרון הבולט ביותר שלו, ולאלמנט אקוטי בעיני קואץ' ינאקיס - ההגנה. "אין ספק שזה עקב אכילס שלו. הוא כן משתדל להשתפר בתחום הזה, אבל אין לו הכלים ללחוץ על הכדור כמו גארדים אחרים", אומר אספרוליאס.

לקראת המשחק הערב מול קאחה לבוראל (21:40, 5+ live), משחק קריטי עבור הבאסקים ופחות עבור אולימפיאקוס, שהבטיחה את עלייתה להצלבה, גם מאמן היריבה דושקו איבנוביץ' יודע את מי עליו לעצור באולימפיאקוס. "תאודוסיץ' הוא השחקן הכי מוכשר באירופה בימים אלו. הוא פליימייקר שיכול לקלוע ולמסור, ליצור מצבים לשאר הקבוצה, ובנוסף יודע לקחת אחריות במאני-טיים".

ביוון תוהים, אם כן, אם כושר השיא של תאודוסיץ' יכול להימשך לאורך הזמן, או שמא עלולה להגיע דעיכה באיזשהו שלב. "הוא באמת עד-כדי-כך טוב, ורק הולך להשתבח עם השנים", אומר ארבל, ואספרוליאס מסכים איתו. "תאודוסיץ' מאוד חשוב לאולימפיאקוס. יש לו לב גדול, וככל שמתקדמים והעניינים הופכים קשוחים יותר, שחקנים כמו תאודוסיץ' נותנים את הטון. לכל קבוצה שחקן מהסוג שלו חשוב".

למרות שאף פעם לא משך תשומת לב מרובה מכיוון סקאוטים וג'י-אמים מה-NBA, בעיקר בגלל חסרונות אתלטיים, לתאודוסיץ' יש משנה סדורה בנוגע לסוגיה הזו. במספר הזדמנות דאג תאודוסיץ' להדגיש כי הוא בונה על קריירה אירופית רבת שנים, וכי הליגה המכונה "הטובה בעולם" לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו. בתקופה בה מיטב כישרונות הכדורסל האירופי גולים בגיל צעיר לארה"ב, נראה שהיורוליג עומדת ליהנות, סוף סוף, מסופרסטאר אמיתי, שלשם שינוי - נמצא כאן כדי להישאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully