וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקפאה

14.2.2010 / 14:30

אסף רביץ לא ממש אוהב את האולסטאר. אולי בגלל שכמו מייקל ג'ורדן, גם הוא לא מצליח לשכוח את המשחק האגדי של 1985

אם אתם לא מגיעים מחור נידח כמו ישראל, רוב הסיכויים שסוף שבוע האולסטאר לא מעניין אתכם יותר מדי. עובדה, הוא לא מעניין במיוחד אפילו את קובי בריאנט, שהעדיף להפסיד משחק ליגה רק כדי לקבל פתק מהרופא לדיוויד שטרן שמאשר לו להיעדר מהניג'וס האולסטארי ולהרוויח משהו הרבה יותר גדול: שבוע מנוחה. והוא לא היחיד. כוכבים רבים נוספים יפספסו את המשחק, כאשר רוב מי שכן יהיה ישתדל לא להירדם תוך כדי – כפי שבוודאי קרה לחלק מהאנשים שצפו בתחרות ההטבעות אמש.

ולשם שינוי, מי שחושב שפעם-הכל-היה-שונה, צודק לחלוטין. היו ימים שלמשחק האולסטאר היתה הילה מיוחדת והוא היה מייצר יריבויות, רגעים בלתי נשכחים (שלא כוללים את שאקיל אוניל רוקד עם מסכה) ואפילו שערוריות. אז במקום הכנה סטנדרטית לעוד משחק סטנדרטי, החלטנו לספר לכם על אולסטאר בלתי נשכח ושערורייתי במיוחד.

שחקן העבר מייקל ג'ורדן מ-1985. Rick Stewart, GettyImages
מי שפחות נהנו מההייפ סביב הכוכב החדש היו הכוכבים הוותיקים בליגה, שהרגישו שהרוקי המוכשר צריך להרוויח את המעמד הזה - לא לקבל אותו במתנה. ג'ורדן/GettyImages, Rick Stewart

פופולארי. פופולארי מדי

השנה היא 1985. התסרוקות מוזרות, מייקל ג'קסון מלך העולם, השורט שורטס חזק באופנה וה-NBA בשיאו. היריבות בין בוסטון לשואוטיים לייקרס, כנראה שתי הקבוצות הגדולות אי פעם, לא משאירה אף אחד אדיש. לידן נמצאות גם פילדלפיה הנפלאה של ד"ר ג'יי ומוזס מאלון, יוסטון עם חלון ההזדמנויות הקצר של מגדלי התאומים שלה והבד בויז מדטרויט, שמתחילים להתחבר בהנהגת אייזיאה תומאס.

בנוסף, זוהי גם העונה הראשונה של מחזור 84' האגדי. הקומישינר הטרי דיוויד שטרן מאוד שמח לראות רוקי אחד ספציפי מייצר הייפ שמצליח להעפיל על כל הפסקה הקודמת ולהפוך את הליגה שלו לעוד יותר פופולארית. מייקל ג'ורדן היה סופרסטאר ענק מהשנייה הראשונה שלו בליגה. עונת רוקי של 28 נקודות ב-52 אחוזים מהשדה סידרה לג'ורדן שער בספורטס אילוסטרייטד, חוזה עם נייק ובעיקר מיליוני מעריצים. אלא שלא הכל היה ורוד. מי שפחות נהנו מההייפ סביב הכוכב החדש היו הכוכבים הוותיקים בליגה, שהרגישו שהרוקי המוכשר צריך להרוויח את המעמד הזה - לא לקבל אותו במתנה.

הכל התנקז למשחק האולסטאר של 85' שנערך באינדיאנה. כמו כל אולסטאר בחצי השני של האייטיז, הוא היה מרתק קודם כל כי הוא כלל את אסופת הכוכבים הגדולה ביותר שהתקבצה על פרקט אחד, ככל הנראה בכל ענף ספורט ובכל תקופה: ג'ורדן, מג'יק ג'ונסון, לארי בירד, קארים עבדול ג'באר, ד"ר ג'יי ומוזס, אייזיאה תומאס, האקים אולג'ואן וג'ורג' גרווין (בשנים הבאות יצטרפו גם מקהייל ובארקלי). למרות כל השמות האלה, עיני כל העולם היו נשואות בעיקר אל ג'ורדן, שנבחר בקלות לחמישייה הראשונה במזרח בעונת הרוקי שלו.

הטביע את גורלו

זה התחיל בתחרות ההטבעות, שנחשבת לגדולה אי פעם והתחילה את היריבות בתחום בין ג'ורדן לדומיניק ווילקינס. כששני המשתתפים הנוספים היו ד"ר ג'יי וקלייד דרקסלר, התחרות הפכה במהירות לדו קרב מרתק. מייקל הציג לראווה את נעלי האייר ג'ורדן הראשונות, שהדהימו את עולם הכדורסל בעיצוב האוורירי ובצבעים שחרגו מכללי הלבוש של הליגה (כן, כן). בשלב המוקדם של התחרות ג'ורדן ביצע את הדאנק המפורסם ביותר אי פעם - ניתור מקו העונשין. זה הדאנק שהעניק לו את הכינוי הוד אווירותו. ווילקינס אמנם היה טוב יותר בשלב הגמר וזכה בתחרות, אבל הדיבור מסביב היה רק על איש אחד – והוא לא היה מאטלנטה.

לפי רוב הדיווחים והספקולציות, עבור כמה מהכוכבים הגדולים בליגה זה היה הקש ששבר את גב הגמל. הם קיבלו החלטה שצריך להעמיד את הסופרסטאר החדש במקום. הם הוציאו לפועל את מה שייקרא בהמשך "ההקפאה" (באנגלית - Freeze Out) - החלטה לא למסור לג'ורדן במשחק האולסטאר ולשמור עליו באופן הדוק ולא אופייני למשחק הראווה. אותן ספקולציות טוענות שהמושך בחוטים היה אייזיאה תומאס, ובין המעורבים היו גם מג'יק ג'ונסון וג'ורג' גרווין, ששמר על ג'ורדן. יש כאלה שטוענים שההקפאה הייתה רק לחלק מהמשחק, ויש כאלה שטוענים שלכולו.

אנחנו יכולים להאמין רק למספרים: ג'ורדן סיים את הופעת האולסטאר הראשונה שלו עם שבע נקודות ורק שני סלי שדה ודקות ארוכות מתוך ה-22 בהן בקושי נגע בכדור, אנטי קליימקס מאכזב שככל הנראה אורגן ע"י הכוכבים הוותיקים. הוא קלע את הסל הראשון במשחק (ממסירה שבכלל כוונה למוזס מאלון) והיה אקטיבי בפתיחה, אך ככל שהמשחק נמשך השפעתו עליו דעכה. בזמן שהכוכבים היו עסוקים, ככל הנראה, באינטריגות, מי שקפץ על המציאה היה הענק מיוסטון ראלף סמפסון שהוביל את המערב לנצחון 129:140 ונבחר ל-MVP.

הנקמה

למרות שכל הגורמים מכחישים, עיתונאים שמעו את תומאס וגרווין מתבדחים לאחר המשחק על ההקפאה שביצעו. בכלל, ביחס לתקופה, ליריבויות שהתפתחו בה ולאופי הידוע של כמה מהמעורבים, הרעיון לא נשמע מופרך כל כך. ג'ורדן עצמו לא הרגיש בכך במהלך המשחק ודיבר אחריו על כך שלא נכנס אליו טוב ולא היה מוכן מספיק, אך כבר יום לאחר מכן, בעקבות שאלות מעיתונאים, התחיל להבין שמשהו חשוד קרה.

דבר אחד בטוח: מהר מאוד הפך מייקל ג'ורדן למאמין גדול בתיאוריית ההקפאה והתחיל לתכנן את הנקמה באייזאה. דייויד שטרן הוכיח כבר אז יכולת נבואית בכל מה שקשור לארגון לוחות משחקים, כי המשחק הראשון של שיקאגו אחרי האולסטאר היה מול דטרויט. התוצאה? 49 נקודות בהצגה ענקית של הרוקי המדהים ונצחון שזכה לכינוי "משחק הנקמה באייזאה". נקמה הרבה יותר מתוקה הושגה ב-91', כאשר שיקאגו טאטאה את האלופה היוצאת מדטרויט בדרך לאליפות הראשונה של מייקל. אומרים שג'ורדן הוא גם זה שדאג להשאיר את אייזיאה מחוץ לדרים טים של 92'. ראבאק, אפילו בנאום הקבלה שלו להיכל התהילה לפני מספר חודשים הוא רמז שהוא עדיין לא שכח וגם לא ממש סלח על מה שכנראה קרה באולסטאר של 1985. מישהו יכול לדמיין משהו כזה קורה הלילה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully