וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכטר, הגרסה הקרואטית

הוא הצוללן הטוב בקרואטיה, בכלל לא 9 קלאסי ומתקשה מחוץ לחממה. חוץ מזה, לבויאן ורוצ'ינה יש המון כישרון להציע להפועל ת"א

את חודש ספטמבר 2005 בויאן ורוצ'ינה, חלוץ הרכש החדש של הפועל תל אביב, לא ישכח עוד הרבה זמן. ורוצ'ינה, היום 25, היה אז חלוץ צעיר בן 20 שקיבל הזדמנות אדירה לנקום בקבוצה שזרקה אותו – וארטקס. ורוצ'ינה גדל בוארטקס, עד שזו שחררה אותו בגיל 17 בטענה שהוא לא מספיק טוב לסגל קבוצת הבוגרים. בספטמבר 2005 ורוצ'ינה כבר היה שחקן סלאבן בלופו, אבל המפגש עם וארטקס הוציא ממנו את כל הרגשות אותם הסתיר. גם ככה מדובר ביריבות טעונה המבוססת על האזור ממנו הן באות, צפון קרואטיה, כשהסיפור האישי של ורוצ'ינה רק הוסיף אש למדורה. במשחק עצמו חלוץ הפועל תל אביב החדש כבש צמד שלא ישכח לעולם (2:2), ולמרות מופנמותו הידועה, נעמד מול המצלמות וסגר חשבון עם מי שוויתר עליו. "הם עשו טעות גדולה כששחררו אותי. אני מקדיש את השערים לאוהדים של בלופו ולקבוצה שהאמינה בי", עקץ.

בויאן ורוצ'ינה במדי סלאבן בלופו לפני נטו שחקן אריס סלוניקי. AP
לפעמים גם לשחקנים מופנמים כמוהו קשה להתאפק. ורוצ'ינה במדי סלאבן בלופו/AP

לא הרבה שחקנים מסוגלים להתעלות כך על רגשותיהם ולהצטיין כך במשחק חייהם, אבל חלוץ הפועל תל אביב, שצפוי לעלות הערב (20.00, ערוץ 1) מהספסל מול אשדוד, שייך באמת לקלאסה אחרת: הכישרון שלו שופע, האיכויות שלו רבות, ואם ממשיכים לחקור את ההיסטוריה והסטטיסטיקה נגלה שאלי גוטמן כנראה מצא עוד יהלום בקרואטיה. אבל כאן נכנס האבל ואיתו השאלות: האם מדובר בחלוץ 9 קלאסי שישלים את איתי שכטר וייכנס לנעליו של יבואה? לא בטוח. האם הוא מסוגל הפעם להשתלב בקבוצה למרות שלא הגיע אליה בתחילת העונה, מתכון שלא עבד לו כשקיבל הזדמנות מחוץ לקרואטיה? קשה לדעת. בכל מקרה, ורוצ'ינה הוא חלוץ שמגיע מלמלטה ויוצא בפעם השנייה לאתגר הגדול שלו, להוכיח שמה שעבר לו בסלאבן בלופו הקטנה יכול לעבוד לו גם על הבמות הגדולות יותר.

סטירה, נקמה והתייצבות

ורוצ'ינה נולד בעיירה קטנה בשם סאדוצ'ינה בצפון קרואטיה, הקרובה לעיר לדברג, וכבר בגיל 6 אביו רשם אותו לבית ספר לכדורגל של פודרוינה לדברג. כשהיה כבר בן 7 העבירו האב למועדון נחשב הרבה יותר, וארטקס וראז'דין, שם התפתח והתחנך באקדמיית הכדורגל של המועדון. בגיל 17, כאמור, קיבל ורוצ'ינה את סטירת הלחי הראשונה. חבריו שגדלו איתו מקבוצת הילדים הוקפצו כיתה לקבוצה הבוגרת של המועדון ואילו את ורוצ'ינה רצו בוארטקס להשאיל לקבוצה אחרת. החלוץ ואביו זעמו על החלטת הנהלת וארטקס ועזבו בטריקת דלת את המועדון. בקיץ 2002 וורוצ'ינה חזר לקבוצת ילדותו פודרוינה לדברג מהליגה השלישית בקרואטיה.

ורוצ'ינה לא נתן לליגה השלישית להרוג לו את הפוטנציאל. הוא לא נכנס לדיכאון, כבש בצרורות, מבלי לדעת שבאחד המשחקים נמצאים סקאוטים של סלאבן בלופו שהתלהבו ממנו מאוד. בקיץ 2004 כבר מצא את עצמו החלוץ בסגל של בלופו ונאבק על מקום בהרכב. לא עבר הרבה זמן, למעשה במחצית השניה של עונת 04/05, והחלוץ מהליגה השלישית הפך לסקורר המוביל ותפס מקום של קבע בהרכב של המאמן זלטקו דליץ'. ורוצ'ינה הפך ברבות השנים ליחיד ששרד בסגל הקבוצה ב-6 השנים האחרונות.

"אני חושב שבויאן הגיע לשלב שהוא יכול וצריך לקדם את הקריירה הבינלאומית שלו", מפרגן המאמן הקרואטי, דליץ' . "הוא חלוץ מצוין עם מהירות יוצאת דופן. בבלופו הוא היה אחד השחקנים המובילים וכבש שערים מכריעים לאורך התקופה שלו כאן. אני לא יכול להגיד שהוא שחקן מאוד ממושמע טקטית, אבל יש לו חוכמת משחק והוא מנצל הרבה שטחים חופשים ברחבות היריב בכדי ליצור מצבים לשערים. אני אישית הייתי ממליץ למאמן הפועל להשתמש בו כחלוץ שני המגיע מהאגפים. בתפקיד הזה הוא מביא את עצמו הרבה יותר לידי ביטוי במגרש. לטעמי הוא לא יכול לשחק כחלוץ מטרה מכיוון שאיננו מספיק פיזי".

צלילות, התאקלמות והגנה

נשמע לכם כמו איתי שכטר 2? חלוץ שני עם איכויות מגוונות אבל לא 9 קלאסי? חכו שנייה, יש עוד. לאט לאט, גדל ורוצ'ינה לסמל של ממש בבלופו, כשבארבע העונות הראשונות הבקיע 29 שערים ב-112 הופעות בקבוצה. בעונת 06/07 היה האחראי העיקרי להשארת הקבוצה בליגה עם 11 שערים, אבל באותה עונה דבק בו הסמל המסחרי שלו בקרואטיה – הצוללן. או ליתר דיוק, הצוללן הטוב ביותר בליגה הקרואטית. באותה עונה, 2006/7, סחט ורוצ'ינה שמונה פנדלים, רובם, כך מספרים, לא מוצדקים. מאז הסטיגמה נשארה איתו. "בקרואטיה כל שופט מפחד לשרוק לו פנדל ובשנתיים האחרונות הוא לא קיבל אף שריקה כזו", מספר גוראן צ'יצ'ין מהעיתון 'חדשות הספורט' הקרואטי. "מעבר לזה, ורוצ'ינה נחשב לאחד החלוצים הטובים במדינה. יש לו טכניקה טובה ודריבל מצוין. התקשורת כינתה אותו כחלום לאוהדים וסיוט למאמן, וזאת משום שהחלק ההגנתי אצלו כמעט לא קיים. אם הוא ישחזר את היכולת הטובה שלו מעונות קודמות, אני מאמין שהוא יצליח בהפועל".

באותה עונה ורוצ'ינה היה גם אחראי להישג הגדול ביותר של בלופו בקרואטיה, כשהצליח להעפיל עם הקבוצה לגמר הגביע המקומי תוך שהוא כובש שני שערים בחצי הגמר מול רייקה. זו היתה הפעם הראשונה בה בלופו העפילה למוקדמות גביע אופ"א. היכולת הטובה שלו לא נעלמה מעיניהם של מספר סקאוטים באירופה ובינואר 07 החלוץ הושאל לחצי עונה בדואיסבורג הגרמנית. בגרמניה התברר כמה ורוצ'ינה תלוי בחום הביתי של בלופו, והעובדה כי לא נקלט היטב בקבוצה לימדה עליו לא מעט. למאמן של דואיסבורג לא היתה סבלנות לחכות עד שורוצ'ינה יסיר את החלודה המקצועית והרגשית, ואחרי שמונה הופעות חזר החלוץ לבלופו שם העביר את השנתיים האחרונות עד החתימה בהפועל תל אביב.

הצעות, פציעות וביקורת

המפלה האירופית של החלוץ המופנם אולי צריכה להדליק נורה אדומה לאלי גוטמן, אבל לקבוצות הגדולות בקרואטיה ומזרח אירופה זה לא הזיז. בעונת 08/09, כשבלופו פגשה את צסק"א מוסקבה במסגרת מוקדמות גביע אופ"א, רבים בקרואטיה העריכו כי החלוץ יקבל חוזה שמן בליגה הרוסית לאחר הצגה מול האימפריה ממזרח, במה שהוגדר כמשחקו הטוב ביותר בקבוצה. במחצית השנייה של אותה עונה ורוצ'ינה המשיך לספק את הסחורה ובקיץ האחרון פנתה דינמו זאגרב וביקשה להעביר את ורוצ'ינה לשורותיה. החלוץ סירב בטענה שהוא רוצה להמתין להצעות מחוץ לקרואטיה ואיננו מעוניין לעבור לזאגרב.

את חצי העונה הזו דווקא ירצה ורוצ'ינה לשכוח. בתחילת העונה הוא נפצע במיניסקוס ובקרואטיה מספרים כי החלוץ טרם החלים מפציעתו ורחוק מאוד משיא יכולתו, זו שהובילה להתעניינות בו. "אמנם ורוצ'ינה חלוץ מצוין עם בעיטה קטלנית, אבל קשה לו לחזור מפציעות", טוענת הכתבת אנטוניה צורקיץ', שמסקרת את בלופו עבור האתר 'ספורט נט' בקרואטיה. "לאורך הקריירה שלו הוא לא סבל מהרבה פציעות, אבל גם מהפציעות הקלות היה לו קשה לחזור. קשה לדעת אם הוא באמת יצליח בהפועל, כי יש לו קצת אופי בעייתי. אין לו עבר של תקריות, אבל הוא סולד מהתקשורת וגם בפני חבריו לקבוצה נחשב לדמות מופנמת. הוא תמיד בטוח שהוא צודק ואיננו יודע לקבל ביקורת. הכל תלוי בכמה הפועל תל אביב תהיה סבלנית איתו".

מהירות, טכניקה וקעקועים

האופי המשפחתי של ורוצ'ינה בא לידי ביטוי גם בקעקועים של שני ילדיו, ששמם תועד על היד שלו, אבל בהפועל תל אביב הוא יצטרך להראות שהוא מסוגל להבליט את כישרונו גם בשדות זרים. קשר בלופו וחברו הטוב ביותר של ורוצ'ינה, סרבנקו פוסואץ', בטוח שהפועל תל אביב עשתה את עסקת חייה. "לדעתי, בויאן הוא החלוץ הטוב ביותר שיש היום בקרואטיה.הוא שחקן מגוון עם מהירות וטכניקה אדירה. לי באופן אישי הוא יחסר בהתקפת הקבוצה. הפועל לטעמי עשתה עסקה מעולה ותרוויח שחקן גדול. לפעמים התקשורת מעבירה ביקורת כי היא לא רואה את הצד השני. בויאן גורם נזק גדול להגנות היריבות ומשבש להם את המשחק בגלל שהוא מקבל חופש בחלק הקדמי, אבל לא תהיה לו בעיה לעזור במשימות טקטיות אם יידרש. אני יכול להבטיח שהוא יעזור להפועל להביא לה את האליפות".

בויאן ורוצ'ינה שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
הפועל עשתה עסקה טובה? יש מי שחושב שכן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully