וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיו בולט ופלפס של החורף?

29.1.2010 / 16:53

דני בורשבסקי ממשיך להכין אתכם לאולימפיאדת החורף, והפעם עם שלושה ספורטאים שכבר הספיקו להפוך לאגדות במדינותיהם

הספירה לאחור לקראת ונקובר 2010 נמשכת, ואחרי שכבר גילינו שלא פחות משלושה ערוצי טלוויזיה (יורוספורט, ערוץ 1 וספורט1/2) ידאגו לנו לחורף חם כאן בארץ, הגיע הזמן להמשיך ולהתכונן לקראת מה שצפוי לנו באירוע הספורט, שבלא מעט מדינות אחרות נחשב לאולימפיאדה האמיתית.

לעומת זאת, בקוריאה למשל עדיין מעדיפים את ספורט הקיץ, אבל זה לא מנע ממחליקה אומנותית להפוך לספורטאית הגדולה במדינה הזאת אי פעם, וזה עוד בגיל נוער. בשוויץ אוהבים הוקי קרח, כדורגל, סקי אלפיני וטניס - זה לא מנע מקופץ סקי להפוך לאגדה אולימפית שם ובכל העולם. בנורבגיה סוגדים לביאתלט שנחשב אולי לספורטאי החורף הגדול בהיסטוריה, אבל זה לא הפריע למישהו אחר שם להפוך לרוג'ר פדרר של הסקי האלפיני.

אקסל לונד סבינדאל גולש סקי אלפיני נורבגי. רויטרס
לא חסרות אגדות בהתהוות. אקסל לונד סבינדאל/רויטרס

מזכירה את נדיה קומנצ'י

אחרי עיון קצר באתרי אינטרנט קוריאניים וצפייה באליפות העולם האחרונה בהחלקה אומנותית, הגענו למסקנה שאפשר להוסיף לרשימה של יוסאין בולט ומייקל פלפס את קים יון-אה הקוריאנית, ובאמת הגיע הזמן שגם אשה תתפוס שם את אחת המשבצות. המחליקה האומנותית הזאת עוד לא בת 20, היא גם עדיין לא זכתה במדליה אולימפית, אבל כל זה לא מנע ממנה להפוך (לפי מגזין פורבס קוריאה) לאישיות הספורט ולסלבריטאית מספר אחת במדינה הזאת בכל הזמנים.

לדרום קוריאנים תרבות ספורט מפותחת ביותר מאז שאירחו את אולימפיאדת הקיץ ב-1988, אבל בכל מה שקשור למשחקי החורף הם בלטו במיוחד בענף אחד בלבד והוא ריצה על הקרח במסלולים קצרים. מה זה בלטו? הם בדרך כלל קוטפים את רוב המדליות בתחרויות האלו. אבל מבחינת הרייטינג והיוקרה של הענפים, אי אפשר להשוות בין ריצה על הקרח להחלקה אומנותית - זה בערך כמו האבקות בסגנון יווני רומי ושחיה. זו בדיוק הסיבה שבעולם ההחלקה האומנותית הופתעו לגלות מתחרה קוריאנית בטופ, ובמקביל בקוריאה עצמה החלו להתעניין יותר בריקודים ופחות בסיבובים מסוכנים.

אבל קים יון-אה היא לא עוד מחליקה מהטופ העולמי, ויש כאלה שאפילו משווים אותה למתעמלת האגדית נדיה קומנצ'י. היא אמנם לא השיגה את הניקוד המקסימלי בהחלקה אומנותית, אבל הייתה הראשונה להשיג ציון של מעל ל-200 נקודות, מאז שהונהגה שיטת הניקוד החדשה בשנת 2004. כמו כן, היא מבצעת בשלמות אלמנטים שאף מחליקה אחרת לא מבצעת כיום, כך שאם רק תשמור על השלמות הזאת במשחקים האולימפיים, שום דבר לא ייקח ממנה את מדליית הזהב, בדיוק כמו שקרה באליפות העולם בשנה שעברה. באותה אליפות, אחת הפרשניות הבכירות אמרה עליה שהיא עושה על הקרח הרבה מעבר למה שהיא מתכוונת לעשות, כלומר, הנה עוד ספורטאית על שיכולה להיכנס לרשימה הכל כך מכובדת שהזכרנו כאן.

בקו של רוג'ר פדרר

כשמדברים על ספורט נורבגי מתכוונים בדרך כלל לאולה איינר ביורנדאלן. הביאתלט הנורבגי נחשב בעיני רבים לספורטאי החורף הטוב ביותר בכל הזמנים, והוא עדיין מתכוון להוכיח את זה במשחקי ונקובר. אבל בשנים האחרונות הצטרף לביורנדאלן גיבור חדש בשם אקסל לונד סבינדאל, ששולט באחד מענפי החורף היחידים שצוברים אפילו יותר פופולאריות מהביאתלון - סקי אלפיני.

הסקי האלפיני הוא אחד מענפי הספורט האולימפיים היחידים שבהם לא חייבים לזכות במדליות אולימפיות כדי להגיע לטופ וגם להירשם שם. סבב גביע העולם שנערך מדי שנה הוא המדד שקובע מי הם הגולשים המהירים והמגוונים ביותר בעולם, וכל זכייה בסבב הזה נחשבת ליוקרתית במיוחד, משהו כמו ניצחון בשני טורנירי גרנד סלאם בטניס. סבינדאל הוא מנצח גביע העולם בשנים 2007 ו-2009, מה שהופך אותו לסוג של רוג'ר פדרר של הסקי האלפיני.

בנוסף לגביעי העולם, סבינדאל מחזיק בארבע מדליות זהב מאליפויות העולם, אבל הוא מעולם לא זכה במדליה אולימפית, כך שאין ספק שמשחקי ונקובר מהווים עבורו אתגר רציני. כמו רבים מגולשי הסקי הבכירים בעולם, גם בקורות החיים של הגולש הנורבגי הזה תוכלו למצוא תאונה רצינית, שהשביתה אותו ללא מעט חודשים. זה קרה רק לפני שנתיים בקנדה, כשסבינדאל התרסק תוך כדי קפיצה באוויר לתוך גדר בטיחות. הוא הובהל במסוק לבית חולים עם שברים בכל פניו וחתך עמוק של 15 סנטימטרים באיזור הבטן התחתונה. שנה לאחר מכן הוא חזר לאותו המסלול בדיוק כדי לזכות בתחרות בסבב גביע העולם בקטגוריית הדאונהיל שנחשבת למהירה והמסוכנת ביותר. כמה אופייני לעוד גולש סקי מטורף.

כמו פדרר בטניס, גם סבינדאל נחשב לגולש מגוון ביותר. הוא אמנם חזק יותר בגלישות המהירות כמו הדאונהיל, אבל הגיע לרמות הגבוהות ביותר גם בקטגוריה ההפוכה ביותר והטכנית שהיא גלישת הסלאלום.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

המראה של הארי פוטר

בשוויץ מכירים אותו כספורטאי הגדול ביותר עד הגרנד סלאם הראשון של רוג'ר פדרר, בפולין מכירים אותו כמי שריסק ב-2002 את החלום האולימפי של אדם מאליש, אחד מקופצי הסקי הפופולאריים אי פעם. בשאר העולם ובמיוחד בקרב אלו שנתקלו בו לראשונה במשחקי סולט לייק סיטי 2002, מכירים אותו פשוט כ"הארי פוטר". אז, סימון אמאן השוויצרי היה בסך הכל צעיר בן 20 שנחשב למתחיל יחסית ברמות הגבוהות של תחרויות קפיצות הסקי בעולם. זה לא הפריע לו לרשום את אחת ההפתעות הגדולות של אותה אולימפיאדת חורף, ולא רק שהוא זכה במדלית זהב אחת אלא עשה זאת פעמיים (בגבעה קטנה וגבעה גדולה). בן לילה הפך סימון אמאן לכוכב הספורט הגדול ביותר בשוויץ (לפחות בתחילת שנות האלפיים) ולאחד הספורטאים האולימפיים המפתיעים בעולם. הכינוי "הארי פוטר" הודבק לו מהסיבה הטבעית ביותר: הוא פשוט נראה כמוהו, ובמקרה גם עשה קסמים עם המגלשיים שלו.

דווקא בשנים הבאות הדהירה של אמאן נעצרה, הוא בלט בסבבי גביע העולם, אבל לא רשם הישגים משמעותיים במיוחד, עד לשנים האחרונות. אמאן חזר לעצמו ב-2007, כשהוא נראה הרבה יותר בוגר, וזכה במדליות הזהב והכסף באליפות העולם שהתקיימה באותה שנה ביפן. השנה הוא אחד הקופצים הבולטים בסבב גביע העולם, כך שהדעה הרווחת היא שבונקובר 2010 הוא הולך לשחזר את ההישג המדהים מסולט לייק, ששייך אגב רק לו ולעוד קופץ פיני שהיה פעיל בשנות השמונים. בתקופה הזאת מתכוונים השוויצרים להקפיא את רוג'ר פדרר, ולהפשיר אותו כשיסתיימו משחקי החורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully