וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חוסר תבונה וחוסר רגישות

לאזמה חייב לדעת לחלק את עוגת העבירות, לאמפה מרגיש פגוע ואפשר להבין אותו. גרינוולד מסכם ערב אפרורי בהיכל

"נו, נהנה?", נשאל אודי רקנאטי, מבעלי מכבי תל אביב, במהלך המחצית. רקאנטי חייך. "לא", השיב בקצרה.

זה היה, פחות או יותר, הלך הרוח הכללי בהיכל אמש: בואו נסיים עם הדבר הזה ונלך הביתה. לאורך 38 דקות רטנו הצופים במושביהם; שתי הקבוצות סיפקו תצוגת כדורסל שאינה ראויה למאכל אדם. בסיום הערב רשמו השתיים 37 איבודים משותפים, לעומת 49 סלי שדה. שזה, בחישוב מהיר, יחס של 1.3 סלי שדה לאיבוד. HD, רפי גינת, אולפנים מוקדמים, הגרלות, פרסים, מעודדות, שירים, ריקודים – מעולם, כך נדמה, לא נרשם פער כה גדול בין עטיפת המוצר לבין מה שמתחבא בתוך הצלופן.

מצ'איי לאמפה שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
מעולם לא נרשם פער כה גדול בין עטיפת המוצר למה שמתחבא בתוכה. לאמפה, והמשכורת/יותם רונן

בשלב הזה של העונה היינו מצפים לראות ממכבי כדורסל טוב יותר, מתוחכם יותר, שוטף יותר; אלא שגם מהפגרה הארוכה חזרה הקבוצה עם שחקן וחצי בכושר, עם אותה התקפה מקרטעת ואותה רוטציה מבולבלת. הרבה לפני השערוריות שמחוץ לפרקט, שחיקת המותג של מכבי מתחילה בערבים מן הסוג הזה.

מתיאו בוניצ'יולי, מאמן רומא, דווקא סבור שמדובר בכורח המציאות. "כשאתה מתרגל לראות את שאראס בפוינט, באסטון בפאוור ו-וויצ'יץ' בסנטר, ופתאום אתה מקבל את ויז'נייבסקי, אנדרסון ופישר, ברור שזה נראה יותר גרוע", סיפר לנו בדרכו למלון. "במציאות של הכדורסל האירופאי, אם אין לך 35 מיליון דולר בכל עונה, אז אין לך הרבה מה לעשות. זה עניין של תקציב. זה רק התקציב. תאמין לי, הייתי שמח לשחקן כמו ויז'נייבסקי בקבוצה שלי, הוא בדיוק מה שחסר לי, אבל בוא נגיד בעדינות שהוא לא בדיוק שאראס".

שאלנו אותו כיצד הוא מעריך את סיכוייה של מכבי בהמשך. "פיינל פור נראית לי כמו משימה קשה מדי עבורם", הודה. "אני חושב שטופ-8 צריכה להיות המטרה של מכבי, כי לדעתי, וכולם רואים את זה, מכבי של העונה הזו היא לא מכבי שהתרגלנו לראות. באירופה יש היום שלושה-ארבעה מועדוני-על, שהם בעיני ריאל מדריד, ברצלונה, פנאתינייקוס ואולימפיאקוס, שמוציאות יותר כסף מכל יתר קבוצות היורוליג ביחד, ומכבי רחוקה משם. תשמע, רק עכשיו ריאל החליטה שהיא צריכה עוד בק אפ לבק אפ לבק אפ על הספסל, והחתימה את יאריץ' על לא-יודע-כמה מיליונים לעונה. וגם יאריץ', שהולך להיות המחליף של המחליף, טוב יותר מכל השחקנים של מכבי".

ועכשיו, הכל תלוי בקאחה

את המחצית הראשונה סיימה רומא עם 72% מ-2 (13 מ-18). אנדרה האטסון לקח את דיאור פישר לטיול, ועוד אחד, ועוד אחד, ועד המחצית קבר לו חמישה סלים על הראש. פישר לא שומר אישי גדול. יש לו ידיים טובות, טיימינג מצוין שהופך אותו לחוסם נפלא, אבל כל אירופה יודעת שכשמבודדים עליו שחקן פיזי, זה בדרך כלל נגמר בקרש-סל.

זה קורה כי סטפון לאזמה, שהוא שחקן ההגנה החשוב ביותר של מכבי, לא מגלה איי.קיו כדורסל גבוה, ובכל משחק דואג להסתבך בבעיית עבירות. לאזמה, נראה, לא למד לחלק את עוגת העבירות; הלהט שלו ליירט כל כדור שנזרק לכיוון הטבעת של מכבי לא מותיר לשופטים ברירה אלא לשרוק לחובתו לעיתים קרובות.

בדרך כלל, את הריצות הגדולות שלה עושה מכבי עם לאזמה על המגרש. ברבע השלישי שיתק לבדו את האטסון, מה שתקע את כל משחק ההתקפה של רומא. הפורוורד הגאבוני חייב להפנים את חשיבותו למערך הקבוצתי. הוא מחזיק את הקו השני בהגנה של מכבי. הקו הראשון נסמך על ויז'נייבסקי ואיידסון, שמפעילים לחץ בלתי-פוסק על הכדור. בלי לאזמה, האיזון ההגנתי מתערער. פישר ובלות'נטאל לא מצליחים למלא את מקומו בצד הדפנסיבי. יש דברים שאי-אפשר ללמד, אומר על כך פיני גרשון.

הנה עוד נקודה חשובה, אם כי לא חדשה, שנוגעת לחלקו השני של המגרש – מכבי סיימה את המשחק עם 15 סלים מ-2, באחוזים איומים (43%). מ-3, לעומת זאת, קברה 11 זריקות, ב-46%. הגבוהים המובילים של מכבי במשחק – לאזמה ובלות'נטאל – קלעו יחד ארבעה סלים בצבע. עם מספרים כאלו אי-אפשר להגיע רחוק מדי.

יש לציין כי למרות שלב ראשון די איום, מכבי עדיין יכולה לסיים את הבית במקום השני. כדי שזה יקרה, כל שהיא צריכה הוא ניצחון בשבוע הבא במארוסי, וניצחון של קאחה ויטוריה במוסקבה. ניצחון של צסק"א, ומכבי בכל מקרה שלישית. זה אומר בית מוות בשלב הבא, שמכבי, כפי הנראה כעת, תתקשה מאוד לעבור. הדחה נוספת, שנייה ברציפות לפני רבע הגמר, יודעים גם במועדון, היא אגרוף לפרצופו של ערוץ הספורט, שיוצא מגדרו כדי לקדם את משחקיה ביורוליג, לפרצופם של המפרסמים, שמשלמים מאות אלפי דולרים בעונה ואשתקד קיבלו חשיפה בתשעה משחקי בית בלבד (מהם שני משחקי גארבג'-טיים), ובעיקר למנויים, שמחזיקים את ראשו של המועדון מעל למים, אבל כבר ארבע שנים מקבלים קבוצות בינוניות ומטה.

"אין ללאמפה במה להתבייש"

מאצ'יי לאמפה יעזוב בשבוע הבא את ישראל. סיפור מוזר; בקיץ הוחתם לאמפה על חוזה גדול, בשווי של 1,558,000 דולר ברוטו. על פי החישוב שלנו, כמעט 1.17 מיליון דולר מתוכם היו אמורים להיכנס לכיסו. ייצג אותו, כידוע, אריק קריין, שהוא גם סוכנו של פיני גרשון. אתמול כבר הודה המאמן שהאכילו אותו לוקש גדול. "אמרו שהוא יהיה יותר טוב מכפי שהיה בפועל", אמר.

לאמפה לא היה האופציה הראשונה של מכבי. בקיץ חשב גרשון על מריונאס פטראביצ'יוס ורוברטס יבטוקאס. אלא שפטראביצ'יוס רצה כמעט מיליון וחצי יורו נטו, גם יבטוקאס הפציץ מחיר, ו"בסכומים האלו", אומר גורם במכבי, "לא היינו יכולים לעמוד". אותו גורם הסביר כי "המחשבה הייתה שלאמפה צעיר, יש לו אפ-סייד גדול, הוא כבר עבר בכמה מקומות באירופה ומכיר היטב את היורוליג. בכסף שלנו, חשבנו שזה הכי טוב שאפשר למצוא בשוק. אל תשכח שלפני שנה המחיר שלו היה כמעט פי שלושה". בסופו של דבר חסכה מכבי בין 400 ל-450 אלף דולר משחרורו של לאמפה. ועכשיו בכסף הזה לכו תמצאו מחליף ראוי.

לאחר המשחק מול רומא המשיכו שחקני מכבי לארוחת ערב, אליה הגיע גם לאמפה. "זה תמיד קשה כשחבר לקבוצה שלך הולך הביתה", סיפר לנו אנדרו ויז'נייבסקי. "בעיני, זה אחד הצדדים הפחות נעימים של הספורט. אבל בכל אחת מהשנים שלי באירופה אני זוכר ששחקנים באו והלכו במהלך העונה מהקבוצות ששיחקתי בהן. מאצ'יי כישרון גדול, ויש לו עתיד בכדורסל. הוא בסך הכל בחור חיובי. ראית שגם אתמול הוא ישב בחוץ ועודד את הקבוצה. אין לו במה להתבייש. דברים כאלו קורים".

האם אתה מסכים עם ההחלטה של הצוות המקצועי, שאלנו אותו. "תראה, בסוף זה מה שפיני ושרון רצו", אמר. "הם רצו שנהיה יותר פיזיים בצבע. הם לא ראו במאצ'יי שחקן מספיק פיזי, ולא הסתירו את זה שהם רוצים שחקן עם יותר מאסה ופיזיות. יש לנו הרבה שחקנים בקבוצה שקופצים גבוה, הרבה שחקנים שיודעים לחדור לטבעת, אבל אנחנו חייבים עוד מאסה. שחקן שכזה רק יכול לעזור לנו בנקודת הזמן הזאת".

סטפון לאזמה הסכים עם הדברים. "בעיני, מאצ'יי שחקן מאוד חכם ומוכשר", אמר. "אני לא יודע מה קרה בינו ובין המאמנים, אבל אני מניח שהם לא חשבו שזה יעבוד. בכל מקרה, אני אוהב אותו. היינו חברים טובים. גם הנשים שלנו היו בקשר טוב. בשורה התחתונה זה עסקים. בזמן האחרון הוא היה קצת כעוס, ואפשר להבין את זה. במקומו, גם אני הייתי מאוכזב".

ohad@walla.net.il

אנדרו ויז'נייבסקי שחקן מכבי תל אביב מול איברהים ג'אבר שחקן רומא. ברני ארדוב
מאצ'יי כישרון גדול, ויש לו עתיד בכדורסל. הוא בסך הכל בחור חיובי. דברים כאלו קורים". ויז'נייבסקי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully