וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שיהיה שם

6.1.2010 / 12:30

הרבה מעבר לאחוזי הקליעה המדהימים, עמרי כספי הופך לשחקן שלם ומגוון. לא פלא שפרשני ESPN צופים לו עתיד כאולסטאר

יום שבת. סקרמנטו רואה את יתרון עשרים הנקודות שלה בסטייפלס סנטר מצטמק עד לשתיים בלבד. אימה יודוקה מקבל הזדמנות לסגור עניין מהעונשין אבל מחטיא – פעם, ואז עוד פעם. הלייקרס מקבלים כדור אחרון בפיגור 108:106. על השעון ארבע שניות. כל אדם באולם, בעולם, יודע לאן זה יילך. ובכל זאת: ההגנה של סקרמנטו מתבלבלת, סרחיו רודריגז מנסה לסחוט עבירת תוקף בטיימינג בלתי אפשרי מבחינה שיפוטית ואסטרונומית, וקובי בריאנט מקבל את הכדור על השלוש. ספק עבירה, ספק דריכה על הקו, ספק לא-בזמן, אבל כשהזריקה הקשתית של מספר עשרים וארבע עושה את דרכה באוויר קליפורניה הצלול, לגבי דבר אחד אין ספק כלל: הכדור הזה נכנס. ואכן, הזריקה של בריאנט צוללת פנימה. 108:109 ללייקרס. גיים, סט, מאץ'.

המצלמות האמריקאיות מתמקדות בקובי ובחברים קופצים עליו, מאושרים. כדי להציג את הגיבור באור המחמיא, הסימבולי והדרמטי ביותר, גיבור הוא לא גיבור עד שלא מוצאים את דמות המראה, שיושבת בצד השני של הסקאלה, הצד הטראגי. המצלמות מתמקדות בעמרי כספי – רוקי ישראלי בן 21. ושוב, חזרה לקובי מוקף בפאו גאסול והחבר'ה, ומשם שוט מהיר של פול ווסטפאל עושה את דרכו לחדרי ההלבשה. הלייקרס חוגגים, והמצלמה מדלגת חזרה לכספי, מתהלך על פרקט הסטייפלס סנטר. מסתכל למעלה, מסתכל לצדדים, מסתכל לכל מקום זולת החבורה הצוהלת בצהוב. הוא מגרד בראש. הבמאי מחזיר את הזום לדבוקה המאושרת, במרכזה מחייך השחקן הטוב בעולם. משם עוברים להילוכים חוזרים – על מנת להוכיח שהווינר העצום הזה הוא, אכן, ווינר עצום.

סטטיסטית, עמרי כספי קבע באותו משחק שיא קריירה מרשים (וזמני) של 23 נקודות באחוזים מצוינים, אליהן צירף שישה ריבאונדים ושלושה אסיסטים. ברובד אחר, שאולי קיים ואולי לא, כספי הגיע גם לשיא אחר באותו רגע. שיא תודעתי, בוודאי – קלוז-אפים חוזרים ונשנים על אחת מבמות הכדורסל הגדולות בתולדות המשחק – אבל לא רק; באותו רגע, כמו גם במרבית אותה דרמה, כספי הקפיד ללבוש את ליבו על השרוול, כפי שאומרים בארצות הברית. כשם שהוא בדרך כלל הראשון לטעום את טעם הפרקט במאבק על כדור אבוד, כך אתם גם יכולים להיות בטוחים שההפסד הזה כאב לו יותר מלכל שחקן אחר. עונת ה-NBA כוללת 82 משחקים, כך שקשה להאשים את שחקני הליגה שהופכים מאובנים משהו במרבית משחקי העונה הרגילה, אבל במובן הזה כספי עדיין לא התקלקל, וספק אם הוא יתקלקל בעתיד. המצלמות של רשת CSN לא התמקדו בו שוב ושוב כקונטרה לשמחה הצהובה כי כספי הצטיין בשורות סקרמנטו. לא רק, בכל אופן; הן התמקדו בו כי זיהו רגע אמיתי, כן ונדיר, של שחקן כדורסל שרואה את החלום הרגעי שלו מתנפץ בבום, ובניגוד לשחקנים אחרים - זה מפריע לו.

1. פלורידה

מלבד דירוג הרוקיז שהוא דואג לעשות על בסיס שבועי כבר מספר שנים באתר ESPN, דייויד ת'ורפ הוא גם מאמן אישי מוערך בקרב ה-NBA. מדי קיץ מנהל ת'ורפ שני מחנות אימונים קבועים בקלירווטר, פלורידה, בדרך כלל לשחקנים שרוצים להקפיץ מניות אחרונות לפני הדראפט (ביוני) או לחבר'ה צעירים שכבר נקלטו ב-NBA, אבל מחפשים לעשות את הצעד הבא (לקראת סוף אוגוסט). המשותף לכל אותם שחקנים שמגיעים הוא הרצון להשתפר, ואכן, תכנית אימונים מותאמת אישית הפרוסה על פני ימים מלאים ואינטנסיביים יכולה להתאים רק לשחקנים עם מוסר עבודה גבוה מלכתחילה. הצעד הראשון קדימה הוא בלהגיע לפלורידה. שני השחקנים הנודעים ביותר איתם עבד ת'ורפ, ושניים שמהווים גאווה גדולה במיוחד עבורו, הם יודוניס האסלם וקווין מרטין (שמות אחרים שעברו אצלו כוללים, בין היתר, את לואל דנג, טיירוס תומאס, ג'ואקים נואה, קורי ברואר, קורטני לי, ושני רוקיז נוספים העונה, ג'רו הולידיי וארל קלארק). מרטין, חברו הפצוע של עמרי כספי לסקרמנטו, מתאמן עם ת'ורפ כל קיץ במשך שמונה השנים האחרונות – והשיפור ניכר. השוטינג גארד הכחוש הגיע ל-NBA מסוף הסיבוב הראשון עם מבנה גופני שבדרך כלל מאפיין זרדים, ותוך זמן לא רב הפך לאחד הסקוררים היעילים בליגה.

כספי, כפי שאתם בוודאי כבר מבינים, נרשם לאקדמיה של ת'ורפ, ובילה בה את השבועיים האחרונים שסיימו את חודש אוגוסט. אינטואיטיבית, ניתן לשייך את השיפור העצום בקליעה של הישראלי לעבודה עם ת'ורפ בקיץ. המאמן האישי המוערך, עם זאת, מציין דווקא נושא אחר עליו עמלו באותם ימים. "ניסינו לעזור לו לשחק יותר אקספלוסיבי, עבדנו על האתלטיות שלו", מספר ת'ורפ. "ביקשתי ממנו להפסיק לרוץ את המגרש, ולהתחיל לטוס. רציתי לראות ממנו פחות ליי-אפים ויותר דאנקים", הוא מסביר, ומציין תחומים נוספים - בעיקר הגנתיים, בתחום העזרה והריבאונד - עליהם עבדו. "חוץ מזה, היינו צריכים ללמד אותו איך משחק ה-NBA משוחק. לא היה לו את היתרון של שאר השחקנים שהמתינו לדראפט, והיו מסוגלים להתאמן שישה שבועות וללמוד את ה-NBA. היינו צריכים להסביר לעמרי כיצד משחק ה-NBA שונה מאירופה", מסביר ת'ורפ.

על אף שלעין בלתי מזוינת המשחק של כספי עשוי להיראות דומה לזה שהיה בישראל – מונע מאנרגיות, מתנועה ללא כדור, ממשחק קבוצתי – האמת חושפת אלמנטים אחרים שהשתנו, בלי ששמנו לב, לטובה. זה מעבר לקליעה, אליה נגיע בהמשך. איילין וויזין, שמכסה את הקינגס עבור ה"סקרמנטו בי", ושטסה עד ארץ הקודש כדי לכתוב על כספי אחרי הדראפט, מסכימה. "הוא השתפר בכל התחומים מאז הקיץ. פול ווסטפאל אמר עליו בליגת הקיץ שהוא "מכונת איבודים", והוא קיצץ אותם. יכולת הריבאונד שלו – המאבק על הכדור עצמו – מאוד מרשימה, והוא מעמיד מספרי ריבאונדים טובים מאוד עבור סמול פורוורד". ואכן, ב-27 דקות פר ערב, כספי שורט את דרכו ל-4.6 ריבאונדים למשחק – יותר מריצ'רד ג'פרסון, יותר מפז'ה סטויאקוביץ', יותר מבוריס דיאו, יותר מאל ת'ורנטון ושווה ערך להידו טורקוגלו – הכל בפחות דקות משחק.

בפרספקטיבה מעט יותר הוגנת, ניתן להגיד בביטחון מלא שההחלטה של כספי לוותר על נבחרת ישראל בקיץ החולף עשתה חסד על כל הצדדים – מי עכשיו, מי בעתיד. כספי לא נח בזמן שחבריו לדגל מצאו דרכים יצירתיות להפסיד למקדוניה; הוא עבד, ואז עבד עוד קצת. "עמרי אמר לי שהאימונים שלנו היו הכי קשים שהוא עבר בחיו", מספר דייויד ת'ורפ וממהר לסייג: "אבל הוא חייך בכל יום שהוא הגיע לחדר הכושר, כך שידעתי שהוא נהנה מזה. אהבתי את כמות הלחץ שהוא שם על עצמו כדי להשתפר, כל יום למשך השבועות האלה. זה לא משהו שאני תמיד רואה".

2. סקרמנטו

חלק מהעבודה הקשה המדוברת יכולה להסביר את יכולת הקליעה של עמרי כספי השנה. אלפי מילים כבר נכתבו, נערכו ואז נכתבו מחדש כדי לנסות להסביר – סטטיסטית, לא סטטיסטית – איך זה שהילד מיבנה, שהיה קלעי סביר ולא יותר בארץ הקודש, מחורר רשתות מעבר לים כאילו היו שלו. ואכן, הקליעה היא האלמנט הבולט ביותר במשחקו של כספי כרגע. הוא מדייק ב-49.7 אחוזים מהשדה ו-47 אחוזים מעבר לקשת. בעשר השנים האחרונות, רק שני רוקים הצליחו לסיים באחד מעשרת המקומות הראשונים בליגה באחוזים לשלוש (אנתוני מורו ודי ג'יי אוגוסטין, בשנה שעברה). אם כספי ימשיך בקצב הזה, הוא בדרך לעונה סטטיסטית כמעט היסטורית אם לוקחים בחשבון את היותו רוקי, ורוקי בינלאומי, בל נשכח.

מארק סטיין, פרשן בכיר של רשת ESPN, מופתע כמו כולם מהאחוזים הנ"ל. "האלמנט המפתיע ביותר במשחק שלו הוא יכולת הקליעה משלוש כשהרגליים שלו מיושרות, במיוחד אם לוקחים בחשבון שבליגת הקיץ הוא לא קלע עד כדי כך טוב". בכלל, עמרי כספי של ליגת הקיץ ועמרי כספי של החודשים שקידמו את העשור הנוכחי לכדי נעילה הם שני שחקנים שונים כמעט לגמרי. "ראיתי אותו קולע נורא ואיום בליגת הקיץ בלאס וגאס, אבל אמרתי לאנשי הקינגס שהוא עוד יהיה קלעי מצוין השנה", מוסיף דייויד ת'ורפ. "חשבתי שהוא צריך להאט קצת את הזריקה, להיות יותר מאוזן, וצפיתי לו אחוזים של 35-40 העונה. כך שכן, גם אני מעט מופתע", מודה המאמן האישי.

ת'ורפ וסטיין ממהרים לציין אלמנט נוסף במשחק של כספי שלעתים נשכח – יכולת המסירה. בישראל, ואולי גם כעת, כשהוא מעבר לים, נהוג היה לאפיין את המשחק שלו כמונע מאנרגיות (שלא לומר בלגאן), מעבודה קשה ומחוצפה – חיובית ולא חיובית, תלוי בדובר. במידה רבה, כספי סבל ואולי עדיין סובל מטייפ-קאסט שגוי ולא הוגן. הוא הרבה יותר משחקן אנרגיות, ועד כמה שזה יפליא אנשים רבים – גם הרבה יותר מרול פלייר שקולע שלשות באחוזים גבוהים מהרגיל. "הוא מוסר הרבה יותר מוכשר משאנשים מבינים", מבהיר דייויד ת'ורפ. "אם הוא ילמד לתקוף את הסל בצורה טובה יותר בכדרור, יכולת המסירה הזאת תבוא לידי ביטוי במלואה". מארק סטיין מחדד את הנקודה: "התרגלנו להאמין שעמרי של מכבי לא היה מוסר גדול, אבל זה לא נכון. הייתי מתאר אותו כשחקן אנרגיה מאוד מוכשר, שזה דבר ענק בליגה הזאת".

רגע לפני שננצל את המשפט המצוטט האחרון כדי לקפוץ שלושה צעדים קדימה ולנסות להבין מה צופן העתיד לכספי, חשוב לרתום לרגע את העגלה, לפני שהסוס רץ למתפרצת כדי להטביע ולהקפיץ את הקהל. על אף שעמרי כספי הנוכחי הוא שחקן שלם פי כמה וכמה משהיה בקיץ, ברור שמשחקו לא מושלם – דבר לגיטימי וכמעט הכרחי לשחקני שנה ראשונה ב-NBA. בעוד שאיילין וויזין מצביעה על אלמנט טכני לחלוטין – הכדרור ביד שמאל – כדבר הבא שכספי צריך לשפר, דייויד ת'ורפ נוגע בנקודה מדויקת יותר, שבדרך כלל מאפיינת שחקנים צעירים. "עמרי יצטרך ללמוד לסדר לעצמו זריקות טובות יותר, דבר נורמאלי לגמרי לשחקנים צעירים שמחליפים עמדות. חוץ מזה, הייתי רוצה לראות אותו מפתח משחק פוסט". עם זאת, שלושים ומשהו משחקים אל תוך העונה, ומעט מאוד אנשים מדברים על קבלת ההחלטות של עמרי כספי, למשל, או האופי שלו. לא. אם הדבר הבא שכספי צריך לשפר הוא יכולת הכדרור על מנת לסדר לעצמו זריקות טובות יותר, ובכן, זה אומר דרשני. הרבה יותר מסתם עוד רול פלייר, כבר אמרנו?

3. דאלאס

לגבי דבר אחד אין עוררין: עמרי כספי נמצא בסיטואציה המושלמת מבחינתו; קבוצה צעירה שמקדשת את העתיד, מאמן נוח שמקיים את חזון המועדון, וכן, גם סגל שחקנים בינוני ופצוע לסירוגין. "אחרי שנים בהן נלחם על דקות במכבי תל אביב, להיבחר על ידי סקרמנטו היה מצב חלומי עבור עמרי", אומר מארק סטיין. מצד שני, הזדמנויות, כמאמר הקלישאה, צריך גם לדעת לקחת, ואין ספק שכספי לוקח כל אחת מהן ולא נותן לה לברוח. "חייבים לתת לו הרבה קרדיט על שניצל את המצב. אם הוא לא היה קולע או מוצא בעקביות דרכים לעשות נקודות, הרבה יותר קשה היה להשאיר אותו על הפרקט", מוסיף סטיין.

התוצר של ההזדמנויות הללו הביא את כספי לחמישיה, וכרגע לא נראה שהוא בדרך לצאת ממנה. "אני חושבת שהוא הסמול-פורוורד הפותח מעתה והלאה. ההנהלה רואה בו ה-3 הפותח לשנים הבאות", מספרת איילין וויזין. על פי העיתונאית של ה"סקרמנטו בי", גם חזרתו הצפויה של פרנסיסקו גארסיה הפצוע לא אמורה לשנות את זה, וגם לא זו של קווין מרטין. מה גם שבטווח זמן לא גדול במיוחד, כספי הפך לאחד השחקנים האהובים והמוערכים בקבוצה. פרובינציאליות בצד, גם את זה ניתן להסביר. "האוהדים מתים עליו כבר עכשיו. הקהל בסקרמנטו מגיב לשחקנים שמשחקים עם תשוקה, ועמרי עושה את זה. הוא מתנהל נהדר עם התקשורת, ומאוד מחמיר עם עצמו. חוץ מזה, הוא זורק – וקולע - זריקות גדולות", מוסיפה וויזין, ולמעשה חוזרת על האלמנט אותו מציין גם דייויד ת'ורפ כמפתיע ביותר אצל כספי.

אם כך, לא נותר לנו אלא להסתכל אל העתיד. זה הקרוב אומר שבעוד חודש וקצת ייערך משחק הרוקיז נגד שחקני השנה השניה בדאלאס, במסגרת סוף שבוע האולסטאר. אם למישהו עדיין היה ספק האם כספי ייקח בו חלק, דייויד ת'ורפ דואג לבטל אותו. "רק פציעה תוציא אותו מלפתוח במשחק כסמול פורוורד של קבוצת הרוקיז". מארק סטיין מסכים שאם כספי בריא, אין דבר שימנע ממנו ליטול חלק בסוף השבוע החגיגי: "המאמנים בליגה אוהבים את עמרי, באופן טבעי. רשימת האוהדים שלו גדלה. הוא יהיה במשחק, ביחד עם טייריק אוואנס".

אוקיי, אז סימנו וי לצד משחק האולסטאר. מה הלאה? מה פתיחת העונה הנהדרת של עמרי כספי אומרת לגבי העתיד שלו – בליגה בכלל, בסקרמנטו בפרט? "הוא כבר ענה על כל כך הרבה ציפיות מהשנה הראשונה, שנדמה לי שהתקרה שלו גובהת", אומר מארק סטיין. "אף אחד לא ציפה שהוא יקלע כמו שהוא קולע, וחייבים לשער שהוא רק יהפוך לקלעי טוב יותר". דייויד ת'ורפ, שכאמור עבד עם כספי במשך שלושה שבועות השנה, ממשיך את הקו של עמיתו לאתר הספורט הגדול בעולם. "אין ספק שעמרי יכול להיות שחקן חמישיה קבוע בליגה, ואולסטאר פוטנציאלי. יש לו סיכוי טוב להיות שחקן חמישיה בקבוצה שמתחרה על אליפויות. תמיד אמרתי שהוא יכול להיות טוב כמו הידו טורקוגלו, אבל זה ברור שהתקרה שלו כבר גבוהה יותר".

לעונת הבכורה שלו ב-NBA עמרי כספי נכנס כשחקן אנרגיה פוטנציאלי, כזה שיכול, אולי, לתת כמה דקות מהספסל בסיטואציה הנכונה. הוא המשיך אותה וקוטלג כאחד הקלעים הטובים בליגה, וכעת, לראשונה העונה ואחרי שלושים ומשהו משחקים בלבד, נדמה כאילו המשחק שלו הופך שלם יותר. הציניקנים יכולים לזרוק את המילה "פרובינציאליות" לאוויר על בסיס יומי, או להזכיר שכספי עושה את כל הדברים האלה בקבוצה קטנה ונטולת ציפיות. בסדר, שיהיה. אבל אולי כאן מתחבא ההבדל האמיתי והמשמעותי ביותר בין עמרי כספי, וספורטאים ישראלים רבים אחרים: בזמן שהם מנצלים את אותו ואקום מטפורי בכדי לנוח, הוא עובד, ומשתפר. הקלישאה אומרת שהמטרה מקדשת את האמצעים אבל במקרה של עמרי כספי, כבר לא ברור מה אמצעי ומה מטרה. והאמת? זה כבר לא באמת חשוב אם מדובר כאן בביצה או התרנגולת. חביתה כזאת, כבר מזמן לא היתה לנו.

nimrodofran@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully