וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודת מעבר

8.12.2009 / 15:31

הקמפיין האירופי של מכבי חיפה פתח לחלק משחקניה אופציות מעבר לליגות האירופית, בדיוק כמו לחלק משחקני הפועל תל אביב. זה הזמן לבדוק מי צריך לברוח מכאן בינואר, מי חייב לחכות עד סוף העונה ועל מי האתגר הזה גדול מדי ומוטב שיישאר בארץ

"לכל שחקן עדיף לעזוב לאירופה בסוף העונה ולא בינואר", מנתח ניר קלינגר. "באמצע העונה, יותר קשה להשתלב בקבוצה שכבר מחוברת חברתית". גם שלום תקוה סבור ש"מעברים באמצע העונה לא נכונים לשחקן או לקבוצה". הדעה של שני שחקני העבר משקפת נדבך אחד בדילמה העומדת בפני לא מעט שחקנים. ההצלחה של מכבי חיפה והפועל תל אביב במפעלים האירופיים פתחה לחלקם הזדמנות לעזוב לאירופה כבר בחלון ההעברות הקרוב, אך טיימינג זה לא הכל.

לקחנו את שמונת השמות החמים שצדו את עיני הסקאוטים. מי חייב לצאת לאירופה כמה שיותר מהר ומי צריך עוד זמן התחשלות בארץ? מי בשל למעבר ומי צעיר מדי? מי חייב לחטוף כל הצעה ומי יכול להרשות לעצמו לחכות לליגה של הגדולים? אייל גולסה, מוחמד גדיר, דקל קינן, בירם כיאל, איתי שכטר, גיל ורמוט, ביברס נאתכו ודגלאס דה סילבה עולים על שולחן הניתוחים, רגע לפני שהם, אולי, עולים על מטוס לכיוון היבשת הישנה.

1. איתי שכטר

בגיל המתאים?

בפברואר יחגוג שכטר 23, אך מאחוריו ארבע עונות מלאות בליגת העל. אחרי שחווה מאבקי תחתית עם נצרת עילית ומאבקי צמרת עם מכבי נתניה, קפיצת המדרגה בהפועל תל אביב, מועדון גדול באמת שנלחם על כל התארים, בולטת לעין. מהבחינה המנטאלית, שכטר של הפועל הוא שכטר בוגר יותר ומוכן יותר, שמבין שכדורגל הוא יותר מכישרון וצחוקים בחדר ההלבשה. "המעבר מנתניה להפועל תרם לשינוי במחויבות שלו", טוען תקוה. "מעבר לאירופה יוסיף לו התחשלות ובגרות".

מוכן מקצועית?

שכטר של העונה הנוכחית מבין יותר טוב את המשחק ויודע להשתמש נכון יותר בצדדים החזקים שלו. שכטר עבד גם על הנושא הפיזי שיחד עם הכדרור הפנטסטי הופכים אותו לשחקן שקשה לעצור. ג'רום בואטנג, מגן נבחרת גרמניה, ואנדראס הינקל מסלטיק אכלו מולו מרורים בליגה האירופית. שכטר השתפר בכל פרמטר מבחינה מקצועית: הוא כובש יותר, מרים את הראש, קבוצתי יותר ובעיקר מבין את המשחק גם ברמה הטקטית. אירופה מחכה לו.

לאן עכשיו?

ההופעות המוצלחות של שכטר בליגה האירופית הוכיחו כי הוא יכול להתמודד, פיזית ומקצועית, גם בליגות הבכירות של אירופה. "אם תגיע הצעה טובה, כדאי לו לצאת. הוא יכול להשתלב מצוין בכל מקום", טוען קלינגר. וכשמדברים על הצעה טובה, שכטר בהחלט יכול להרשות לעצמו להמתין לליגה גדולה בה יוכל להמשיך את ההתקדמות שהחלה העונה. אלון חזן מסייג: "מעבר שלו חייב להיות בסוף העונה. חשוב ששכטר יעשה מחנה אימונים שיכין אותו לעומסים ולא ייכנס לקבוצה באמצע. להכנה בקבוצה אירופית יש משקל חשוב".

2. גיל ורמוט

בגיל המתאים?

כשהיה בן 22, התקשה ורמוט להסתגל לחיים בחו"ל ושב לאחר שנה בגנט. אז סיפרו בבלגיה על שחקן מפונק שלא נתן מעצמו ופחד מהמלחמה על המקום בהרכב. שנתיים מאוחר יותר ורמוט התבגר. הוא נמצא במעמד אחר ובנקודת זמן שלא מאפשרת לו קבלת החלטה אחרת. "לפני שנתיים לא הייתה לו סבלנות להתמודד עם הקשיים", מסביר תקוה. "אבל בגיל שלו, זה הזמן להיות שייך לכדורגל המקצועני. כך נרוויח שחקנים לנבחרת ומבחינה אישית, זו תהיה מתנה עבורו".

מוכן מקצועית?

"השנה שעברה הייתה עבורו שנת הסתגלות לחזרה מאירופה. העונה הוא יותר בוגר גם בחשיבה", ממשיך תקוה. ורמוט לקח פיקוד על הפועל הנוכחית ונראה כמי שנמצא בסופו של תהליך שבבסיסו ההבנה שזה הזמן לעשות קפיצת מדרגה בקריירה. ורמוט לא מפחד מאחריות, מבקש את הכדור ויוזם מהלכים לא צפויים עם מסירות עומק. הוא מהווה איום מתמיד על שער היריב ומשנה משחקים במהלך אחד. אחרי שטעם את אירופה, הקשר נראה מוכן לכבוש אותה.

לאן עכשיו?

"ורמוט מוכן ויכול לחכות להצעה מליגה גדולה יותר. עדיף שיישאר בהפועל תל אביב עד סוף העונה ויגיע איתה להישגים כך בקיץ יקבל הצעות טובות יותר מלחזור לליגה הבלגית", טוען קלינגר. "הוא יודע מה הדרישות ולקראת מה הוא יכול ללכת. לדעתי, המקום בשבילו הוא הליגה הספרדית ולא הליגה באנגליה או גרמניה שם הכדורגל יותר מהיר ופיזי", מוסיף חזן.

3. אייל גולסה

בגיל המתאים?

כשהוא בן 18 בלבד, גולסה נושא על עצמו את התואר "הדבר הבא בכדורגל הישראלי". אלא שבחממה של בית"ר טוברוק, מועדון שבנוי על הכנת שחקנים ליום בו יוכל לשווקם, ידעו היטב לכוון אותו בהתאם לגובה רף הציפיות. גולסה לא מראה במגרש פחד או חשש מהתואר או המעמד להם זכה בגיל כה צעיר. יחד עם זאת, קלינגר סבור: "בגיל כזה, אפשר להיהרס באירופה".

מוכן מקצועית?

המשחק של גולסה מלא בחוצפה חיובית לצד סטאר קוואליטי שנראה מוגזם בגיל הזה. על היכולות הטכניות אין חולק, אבל המגבלות הפיזיות באו היטב לידי ביטוי בליגת האלופות, שם הילד התקשה ללהטט מול שחקני הגנה בריאים וחסונים. אמנם לעיתים מכבי חיפה נראית תלויה בעוד הברקה יצירתית של הכישרון, שלא מפחד לקחת מנהיגות. קלינגר מסכים: "עדיף לו להתבשל לאט עוד שנתיים במכבי חיפה, שם תהליך ההתבשלות מתבצע בצורה נכונה". חזן מסתייג: "יש לו יכולת ואופי. הוא לקח אחריות בגיל צעיר ויכול לעבור לאירופה כי חלק גדול מההתקדמות שלו תתבצע שם".

לאן עכשיו?

גולסה מסקרן קבוצות בכירות באירופה, אבל ייתכן והוא צריך להציב לעצמו מספר יעדים לפני שייצא להילחם על כל דקת משחק בפסגות כמו באיירן מינכן. נכון יותר מבחינתו יהיה לקבע לעצמו מקום בהרכב הירוקים ובהרכב הנבחרת, להתחזק פיזית ולהמשיך להיחשף לרמות הגבוהות במסגרת האירופית. בסיומו של התהליך יתקבל שחקן בשל שיוכל להגשים את ציפיות הענק ממנו. עיין ערך יוסי בניון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

4. מוחמד גדיר

בגיל המתאים?

בגיל 19, אחרי מספר הופעות מצומצם בשנתיים האחרונות, גדיר הפך רק העונה לשחקן לגיטימי במכבי חיפה. גדיר נמצא בעיצומה של עונת פריצה, אבל גם בתהליך של התעצבות כשחקן בוגר מבחינה מקצועית, מנטאלית וטקטית.

מוכן מקצועית?

גדיר היה האס של אלישע לוי בשלב המוקדמות. מול קבוצות מהדרג הבינוני, הפריצות מהאגף הימני והכניסה לרחבה בתזמון הנכון הובילו אותו לכבוש שערים מכריעים. למרות זאת, החלוץ עדיין מסתגל לתפקיד החדש. משחקן כנף דורשים גם עבודת סגירה הגנתית על המגן ואלישע לוי מעדיף במשחקי מוקש את עלי עתומאן בעמדה הזאת. גם ארסנל הפעולות ההתקפיות של גדיר מוגבל. הוא לא טכני בצורה יוצאת דופן ולמרות הרצון וההתלהבות, משחק לעיתים בחוסר אחריות ולוקה בהבנת המשחק. "יש לו נתונים ברורים כמו מהירות", אומר חזן ומוסיף: "צריך לראות ממנו יציבות ופיזיות של שחקן התקפה אמיתי ולא רק כזה שרץ ומפריע".

לאן עכשיו?

בדיוק כמו במקרה גולסה, גדיר צריך להשלים את תהליך ההתעצבות כשחקן במכבי חיפה, שבהחלט נותנת את הבמה לצעירים כדמותו. עוד מסע אירופי מוצלח, עוד אליפות, עוד הופעות בנבחרות חיוניים להתפתחותו. לטענת חזן וקלינגר, גדיר זקוק לעוד שנתיים של התחשלות ושדרוג עצמי. אירופה לא תלך בינתיים לשום מקום.

5. ביברס נאתכו

בגיל המתאים?

המאפיין הבולט אצל נאתכו הוא הבגרות המנטאלית. בגיל 21, הקשר קם ממספר טרגדיות אישיות והתקדם עד תפקיד קפטן הנבחרת הצעירה. נאתכו מתקרב לסיומו של התהליך אותו גולסה וגדיר רק מתחילים. למד את מקומו במגרש, למד לקחת מנהיגות ולדחוף עצמו קדימה. "אני לא חושב שאנחנו צריכים לדבר במונחים של צעיר מדי", מציג תקוה גישה משלו. "מה ההבדל בינינו לבין ילדים קטינים שמסתובבים בעולם? למה צריך לחכות?"

מוכן מקצועית?

אלי גוטמן הפקיד בידי נאתכו את התפקיד החשוב מבחינתו – הקשר האחורי הבונה. במשך שנתיים התחשל נאתכו בעמדה החדשה, והעונה הוא ממלא אותה בשלמות. המספרים מדברים בעד עצמם, שמונה בישולים במשחקי הליגה לצד שלל חטיפות כדורים, קריאה נכונה של המשחק והצטרפות קדימה להתקפה מהגל השני. נאתכו פיזי ואגרסיבי יותר, אך עדיין לא מאיים מספיק על השער וממעט לכבוש ואלה תכונות נדרשות משחקן בעמדה שלו בכל ליגה אירופית באשר היא. חזן: "נאתכו נמצא בעונת מעבר משחקן צעיר ומוכשר לשחקן עם פוטנציאל ממומש".

לאן עכשיו?

לנאתכו הלוקסוס לבחור האם להמשיך את ההתקדמות בליגת העל, בקבוצת צמרת שמתמודדת באירופה, או בליגה אירופית מהדרג השני. קלינגר סבור כי האופציה הראשונה היא העדיפה: "אני לא משוכנע שנאתכו מוכן לאירופה ובכל מקרה עדיף לו להישאר בהפועל, שם הוא מנהיג ומקבל במה, מאשר לקבל הצעה מקבוצה איכותית פחות ולהיות שחקן לא מרכזי".

6. דגלאס דה סילבה

בגיל המתאים?

הבלם הברזילאי (25) הוא המבוגר מבין השחקנים המוצגים ברשימה וכנראה גם הבשל ביותר. דה סילבה נמצא בעיצומה של שנתו החמישית בישראל. ליגת העל תרמה לעיצובו כשחקן בוגר ולהתקדמותו המקצועית. אחרי חמש שנים, דה סילבה מיצה את ישראל והמחשבות להתקדם טבעיות. מהבחינה הזאת, הוא מוכן לצעד הבא.

מוכן מקצועית?

למרות שנוסה במגוון תפקידים וביניהם קשר אחורי ומגן ימני, דה סילבה בנה את שמו בעמדת הבלם, בה הוא מצטיין. מבחינה פיזית, הוא בנוי לתלפיות, גבוה, חסון ואגרסיבי. משחק הראש המצוין שלו בשני צידי המגרש מהווה עוד תכונה שתקל עליו את המעבר. במשחקי הליגה האירופית, דה סילבה הפגין עליות וירידות. הוא התקשה להסתדר עם המהירות של מרכוס ברג או הכוח של סמאראס, לצד משחק נהדר בוינה. ובכל זאת, ההופעות שלו במפעל צדו את עיני הסקאוטים.

לאן עכשיו?

כאמור, דה סילבה מיצה עצמו בישראל ולא יפיק דבר מהישארות בליגת העל. אמנם לא מדובר בבלם לליגות באיטליה או ספרד, אך לא נראה כי תהיה לו בעיה למצוא את מקומו בליגות מהדרג השני. על פי פרסומים, אייאקס ופרייבורג מעוניינות בשירותיו. שתיהן יהוו קידום משמעותי עבור הברזילאי.

7. בירם כיאל

בגיל המתאים?

אחרי שלוש שנים בהרכב הראשון בחיפה שהביאה אותו גם לנבחרת הבוגרת, קשה לפעמים להאמין שכיאל בסך הכל בן 21. הקשר האחורי הוא דוגמה מושלמת לילד שלקח בשתי ידיים את ההזדמנות שקיבל בגיל צעיר. ההתמודדות ברמות הגבוהות עם חיפה קידמה את כיאל ברמה המנטאלית והפכה אותו מוכן לשלב הבא בקריירה.

מוכן מקצועית?

האגרסיביות במשחקו של כיאל זכתה לא אחת לביקורות, אבל בליגת האלופות, חיפה התקשתה להסתדר בלעדיו במשחקים בהם היה מורחק ונראתה רכה ופגיעה במרכז הקישור. אין ספק שמבחינה פיזית לכיאל יש את הנתונים להצליח באירופה, כך גם מבחינת קצב המשחק שלו, היעילות וראיית המשחק. "כיאל צריך לשפר אלמנט אחד – לדעת לתרגם עצמו יותר קרוב לשער", טוען חזן. חיסרון נוסף הוא המשחק האימפולסיבי משהו, כפי שתעיד ההרחקה המטופשת בתוספת הזמן בבורדו.

לאן עכשיו?

גם כיאל יכול להרשות לעצמו להתלבט. לא מונחות בפניו הצעות אטרקטיביות בשלב זה, אך גילו הצעיר מאפשר לו לחכות עוד שנה בחיפה. "הוא שחקן טוב ומוכן לאירופה, אבל אולי עדיף לו להוכיח עצמו עוד שנה, לעשות קמפיין מוצלח עם הנבחרת ולנסות לחזור לליגת האלופות עם חיפה", ממליץ קלינגר. חזן חושב אחרת: "בשבילי, אין יותר ראוי מכיאל לצאת לאירופה".

8. דקל קינן

בגיל המתאים?

כבר שנים שקבוצות אירופיות שונות מוזכרות בהקשר של בלם הירוקים. קינן סגר 25, אבל קשה לומר בוודאות שלפנינו שחקן מוגמר ובשל. הוא עדיין מאבד ביטחון אחרי טעויות, עדיין נלחץ מרף הציפיות שהוצב בפניו עוד כשעלה מהנוער. הבלם שסומן כיורשם של בנאדו וחרזי עדיין לא הפך למנהיג ההגנה, אבל עדיין מדובר בשחקן הגנה טוב.

מוכן מקצועית?

הבעיה הגדולה של קינן היא חוסר היציבות. הוא מציג משחקים גדולים לצד טעויות מביכות ולוקח לו הרבה זמן להיכנס לכושר בפתיחת כל עונה. דווקא בליגת האלופות קינן מקבל הרבה מניות חיוביות. חיפה הפגינה בקמפיין יכולות הגנתיות מרשימות והצליחה לעצור קבוצות גדולות ממנה בכמה מידות. קינן עמד יפה מול כמה מבכירי חלוצי היבשת ונראה אגרסיבי ולוחמני.

הצעד הבא מבחינתו יהיה לשמור על יציבות שתאפשר לו להתמודד עם חלוצים כאלה שבוע אחרי שבוע. "יש לו ליקויים כמו מהירות וזריזות שאלו אלמנטים חשובים מאוד באירופה", מוסיף חזן.

לאן עכשיו?

קינן נמצא בסיטואציה דומה לזו של כיאל. בפניו עומדת דילמה: האם ללכת למהלך כמו שעשה אבי סטרול ולבחור בקבוצה אירופית לא סקסית או להמשיך לחפש קבוצה בכירה יותר על ידי השתתפות במפעלים האירופיים עם חיפה. בשני המקרים, קינן, שמקומו בהרכב הנבחרת נראה יציב יחסית, לא ייעלם מעיני הסקאוטים. "קינן יוכל למצוא קבוצה בבלגיה למשל, אבל לצערי, אני לא רואה אותו מגיע יותר רחוק", מסכם חזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully