וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרים את הכפפה

ככל שעובר הזמן, ראשי מכבי ת"א מברכים על ההחלטה להחזיר מנתניה את לירן שטראובר, שידע לתת לקבוצה צעירה ערך מוסף

שוער מכבי תל אביב לירן שטראובר. ברני ארדוב
העזרה לצעירים החדשים, האנרגיות המוטרפות, המנהיגות המנוסה וגם האינסטינקטים שעדיין לא אבדו מוכיחים שמכבי תל אביב בחרה נכון כשהעדיפה לשים הקיץ בצד את הצדדים הפחות טובים של שטראובר ולהמר עליו בתור שחקן מפתח שלה/ברני ארדוב

ביום המשחק מול מכבי חיפה, אחרי שכבר התברר שאיגור טומאסיץ' חולה ולא יוכל לקחת חלק, קרא אליו לירן שטראובר את ניסן קפילוטו הצעיר על מנת לעזור לו לצלוח את האתגר הענק שנפל עליו. שטראובר עודד את הבלם הצעיר, נתן לו להבין שהוא מאחוריו, תרתי משמע, והפציר בקפילוטו לעלות ולשחק בלי חשבון. לא שזו הסיבה העיקרית ליכולת הנהדרת של הילד, אבל ודאי יש לה חלק בכך. בנוסף, במהלך המשחק מול חיפה עדשת המצלמה קלטה את השוער מתדרך גם את דור מלול אחרי טעות שלו, שבנס לא הסתיימה בשער לחובת הצהובים. כולם ראו שהתקשורת בין השניים היא יותר מחיובית.

זה רק פן אחד בסיפור ההצלחה, עד עתה לפחות, של לירן שטרואבר (35) במכבי תל אביב. שוער מכבי נתניה בעונה שעברה מצליח להביא לצהובים מתל אביב את אותן יכולות שעזרו גם לראובן עטר ולותר מתיאוס להצליח. העזרה לצעירים החדשים, האנרגיות המוטרפות, המנהיגות המנוסה וגם האינסטינקטים שעדיין לא אבדו מוכיחים שמכבי תל אביב בחרה נכון כשהעדיפה לשים הקיץ בצד את הצדדים הפחות טובים של שטראובר ולהמר עליו בתור שחקן מפתח שלה. להחלטה הזו יש אבא אחד, אבי נמני, ולא פלא שבמכבי מספרים כי דלתו של נמני תמיד פתוחה בשביל השוער. לאחר הניצחון על חיפה, למשל, נמני חיבק את שטראובר ולחש לו "בשביל זה הבאתי אותך, בשביל להביא לי נקודות". "כולם ראו אל מי אבי רץ ואת מי חיבק אחרי הניצחון על חיפה", העיד שחקן במכבי. "אף אחד לא האמין שננצח שני משחקים ברציפות. אבי הביא את לירן כדי להשיג ניצחונות ולשנות את האווירה, וזה הצליח לו. זה החלק המהותי ביותר של לירן – החיבור בין השחקנים".

מטפח צעירים

ובאמת, לפני שנגיע לצד המקצועי, רצוי להתחיל בפן החברתי, אותו אבי נמני מגדיר כמפתח להצלחה או התרסקות, אותה חברות מתבקשת בין השחקנים. אם בעבר השוער נחשב למישהו שנגרר לסכסוכים ופוליטיקה, הפעם במכבי נהנים ממנהיג חברתי לא קטן. כשלירן שטראובר הגיע למכבי תל אביב בקיץ האחרון, הוא מיד הבחין בדבר המרכזי שיכול להפוך אותה מקבוצה עייפה לקבוצה שמחה – האווירה בחדר ההלבשה. במהלך אחת מהנסיעות עם הנבחרת הלאומית, סמוך לתחילת העונה, רכש השוער מערכת משוכללת, חמישה רמקולים וסאב וופר, אותה דאג לתלות בחדר ההלבשה. לפני משחקים ואימונים מסכמים תוכלו לשמוע אותה פועלת בשיא הווליום.

אחרי ההפסד בדרבי והתיקו מול מכבי פתח תקוה, נראה היה שהאווירה במועדון מעט שפופה. שטראובר החליט לקחת על עצמו את הרמת המורל, ובצוותא עם רוני גפני החליט על ערבי גיבוש משותפים לכל שחקני הקבוצה, כאשר הדגש הוא שהמפגשים יהיו על טהרת השחקנים בלבד ללא הצוות המקצועי וההנהלה. במפגש הראשון נקבעה ארוחת ערב מפנקת במסעדת "אגאדיר", שהיא כידוע אחד הספונסרים של הקבוצה. כמויות היין והבשר שחוסלו באותו הערב הרימו מעט את מצב הרוח של השחקנים לפני הנסיעה למשחק החשוב בבאר שבע.

לפני המשחק נגד מכבי חיפה פנה שטראובר ליו"ר אביב בושינסקי וביקש ממנו לארגן תא צפייה בהיכל נוקיה עבור כל שחקני הקבוצה, למשחק הכדורסל של מכבי נגד מארוסי היוונית ביורוליג. השחקנים הגיעו בהרכב מלא וערכו ערב גיבוש, שוב ללא הצוות המקצועי וההנהלה. גם השבוע, ביום חמישי, יצאה הקבוצה לסרט, כאשר במהלך הערב סיפרו שחקנים ששטראובר ניסה לקרב בין השחקנים כשהוא דואג להטריף את חבריו לקראת המשחק בנתניה.

מביא מניסיונו

הדברים ששטראובר מקרין מתבטאים כמובן גם במגרש. במשחק מול מכבי חיפה הוא היה אחד האחראים על הורדת הקצב בזמן הנכון, לצד הצלות מופלאות בידיו, ברגליו ובגופו. סרט הקפטן הלם אותו והמחיש את הניגוד לשוער "האילם", כהגדרת בכירים בקבוצה, שהיה למכבי בעונה שעברה – דרגוסלב יבריץ'. במכבי חיפשו תחליף ל"שוער האילם", מישהו שיביא מניסיונו ומאופיו, והימרו, כן הימרו, על השוער המשתחרר של מכבי נתניה. זה עבד.

"מבחינתי זה כמעט אותו לירן שהיה במכבי גם לפני שלוש שנים", אומר מאמן השוערים, שורה אוברוב. "השינוי שלירן עשה היה בקדנציה הקודמת אצלנו. הוא התבגר באותו זמן, וזה שנשארו לו כל מיני שיגעונות פה ושם לא מפריע לי. אם לירן לא היה לירן, הוא לא היה במכבי תל אביב. אני סומך עליו ומרגיש שיש מי שמכוון ונותן שקט להגנה מאחור. הוא שוער ברמה הגבוהה ביותר. השוער הזה הביא ועוד יביא נקודות לקבוצה. אני עובד איתו בכל יום. וזה נכון שיש דברים שהוא עושה וזה לא מתאים, אבל אין מה לעשות, זה בדם אצלו, והאמת שאם לא היו לו כל השטויות האלה הוא כבר מזמן משחק באירופה. מבחינת הנתונים והאתלטיות הוא שוער ברמה הכי גבוהה. יש לו את כל הנתונים וכל הפרמטרים שצריך בשביל להיות שוער, טכניקה וקואורדינציה ברמה גבוהה. הוא יודע לקרוא את המשחק, יש לו הבנה עם ההגנה. הבעיה היחידה שלו היתה כל הפוזות שלו, ומשגעים אותו בגלל זה. הלוואי שיהיו עוד הרבה אנשים ושחקנים כמו לירן בכל הקטע של הצעירים. הוא בכלל מאוד אוהב את המועדון ומוכן לעשות הכל בשביל הקבוצה. לירן תמיד דואג לשחקנים ונמצא בקשר עם ההנהלה בכדי לבדוק מה אפשר לעשות עבורם. זה לא סתם שהוא קפטן.

"אם לומר את האמת", ממשיך אובארוב, "בתפקיד של השוער לא מעניין אותי קפטן או לא קפטן, חשוב לי שהוא יביא נקודות. תפקיד של שוער זה תפקיד אכזרי, אני חושב שבכל המשחקים האחרונים הוא היה בסדר גמור. אני רושם ועושה מעקבים על כל משחק ומשחק שלו. אין הרבה שוערים שהיו עומדים בשער עם הפציעה שלו בשבועות האחרונים. הבן אדם לא היה מסוגל לבעוט בכדור מרוב כאבים, והעובדה שהוא שיחק עם כזאת פציעה רק מראה לך כמה אכפת לו. הוא גבר, וזה רק מוכיח כמה הוא מקריב בשביל הקבוצה. אני מקווה שהשחקנים האחרים ייקחו ממנו דוגמה. בשביל זה שטראובר אצלנו בקבוצה ולכן אני איתו כבר שמונה שנים".

דואג לתנאים

הקולניות של שטראובר ("זה שחקן שתמיד מאמין, שחקן שיש לו אנרגיות, בניגוד ליבריץ', שחקן שתמיד מאמין שאפשר לנצח ודוחף את כולם במחצית", אומר שחקן במכבי) דואגת לשחקנים גם מול ההנהלה. שטראובר ממלא בעצם את אותו התפקיד שמילא במכבי נתניה: השחקן המקורב ביותר להנהלה, הצינור בין השחקנים לאבי נמני. שטראובר ממלא מעין תפקיד של "יושב ראש ועד העובדים". דוגמה נוספת לדאגה שלו עבור השחקנים: שטראובר פנה להנהלת הקבוצה בשם השחקנים וביקש לסדר תאורה טובה יותר במתקן האימונים בקרית שלום.

השוער נוהג לדאוג גם לצרכים האישיים של השחקנים. לא פעם הם מתייעצים איתו ומבקשים ממנו עזרה. באחת הפעמים הוא דאג לארגן ספא זוגי עבור דור מלול וחברתו, כשזיהה כי השחקן הצעיר זקוק לחופש. כששמע בתחילת העונה שהזרים לא התחברו, הוא מצא דרך מקורית לגבש אותם. במשך מספר שבועות הוא הגיח מדי פעם למלון קרלטון בו הם שהו, ערך להם קידוש וארוחה ושהה איתם בחדר.

במכבי היו שמחים אם שטראובר היה משמש אפילו דוגמה טובה יותר ומצמצם עוד יותר את תרבות חיי הלילה שלו וחודל לחלוטין מהתקפות הזעם שלו על ההגנה, אבל מעדיפים להסתכל של שלושת רבעי הכוס המלאה. "עדין מוקדם לקבוע, אבל נכון לרגע זה נראה כאילו קיבלנו את ההחלטה הנכונה והצלחנו עם הבאתו לקבוצה", אומר בכיר במועדון. "במקרה של לירן אתה יודע מה תקבל ומה תשלם. בסופו של יום, אל מול האלטרנטיבות שהיו ומכלול השיקולים - האיכויות המקצועיות, השיקולים הכלכליים וגם שוער ישראלי במקום זר - אז אין ספק שנכון לנקודת הזמן הזו קיבלנו את מה שרצינו. מקצועית הוא עושה את העבודה, ולגבי השאר אז כנראה שבגילו זה כבר לא ישתנה. הוא שומר על עצמו היטב מבחינה פיזית, ונכון לנקודת הזמן הנוכחית, הטוב עולה על הרע, וזה מה שחשוב מבחינתנו".

נכנס ללב

המכשול העיקרי שעמד בפני שטראובר בקיץ היה הקהל של מכבי תל אביב, שהתנגד לו ואף הפציץ את המאמן אבי נמני בטלפונים. אבל העובדה שנמני היה זה שרצה את השוער הפכה אותו לחסין בפני האוהדים – החלטה שסופסוף גם המחישה לאוהדים שהם רק אוהדים ולא קובעים את הסגל. בהתחלה הוחלט לא לקלל ולא לעודד את שטראובר, אבל נקודת המפנה ביחס לשטראובר היתה במשחק בבאר שבע. שטראובר עלה לשחק עם זריקות, למרות פציעה ודלקת בירך, והדבר לא נעלם מעיניהם של ראשי האוהדים. לשוער היו שתי הצלות נפלאות בפתיחת המשחק, שהסתיים בסופו של דבר בניצחון גדול. ההתקרבות קיבלה חיזוק נוסף בניצחון האחרון על מכבי חיפה. כל מי שהיה באיצטדיון יכול היה לראות שהשוער סובל מאוד מהפציעה שהציקה לו במרבית שלבי המשחק. שטראובר שוב עלה עם זריקה והמאמץ נגד חיפה כמעט וגרם לו לקרע בשריר. השוער נכנס ללב האוהדים.

השבוע, ביום שלישי, יום אחרי הניצחון נגד חיפה, חגג אחד מראשי האוהדים, שי מזרחי, את יום הולדתו כאשר יחד עם אבי נמני הגיעו לברך גם ליאור ז'אן, דור מלול ושטראובר עצמו. בתחילת האירוע הביעו חלק מהאוהדים תמיהה לגבי הגעתו של השוער לאירוע. בסופו של דבר ישב שטראובר ושוחח עם האוהדים כאשר חלק ממתנגדיו הגדולים אף הגיעו ולחצו את ידו. מי שמכיר את יחסי הכוחות במכבי תל אביב בשנים האחרונות ואת ההשפעה של הקהל על המערכת, יודע שמדובר בניצחון ענק. אולי הגדול מכולם בהחלטה להביא את שטראובר מנתניה.

* השתתף בהכנת הכתבה: איציק יצחקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully