וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד רחוקה הדרך ממכבי, חיפה

האם מכבי חיפה לקחה את המושכות ההיסטוריות של מכבי תל אביב? האם הצהובים יכולים הערב להכריז על שינוי היסטורי? האם אבי נמני מסוגל להוביל את מכבי לשינוי היסטורי? כותבי וואלה! ספורט מתווכחים על הכל ומסכימים רק על דבר אחד: מי המועדון מספר 1 בישראל

מכבי חיפה ירשה סופית את המעמד ההיסטורי של מכבי תל אביב:

פז חסדאי: אגדה

חיפה נראית בדרך הנכונה, אך היא עדיין רחוקה משם. אומנם קבוצת הכדורגל של העיר מצליחה יפה בשנים האחרונות, אבל מכבי תל אביב זה עדיין מועדון הספורט המוביל בישראל, עם קבוצת הכדורגל הכי מעוטרת בהיסטוריה של הענף, עם קבוצת כדורסל מהצמרת האירופאית, עם קבוצות כדורעף וכדוריד מצליחות, עם קבוצות אתלטיקה ופינג פונג ושחייה, עם מוניטין אמיתי של אימפריה מסורתית, וזאת בניגוד גמור לנובורישים מהצפון שתלויים בחסדיו של יעקב שחר. גם אם השליטה של החיפנים בכדורגל הישראלי היא מרשימה, עדיין ניתן לחוש ברגשי הנחיתות של הירוקים בכל פעם שהם מתמודדים מול קבוצה תל אביבית. "כבר בקבוצת הילדים לימדו אותנו שהכי חשוב זה לנצח את מכבי ת"א", מספרים שחקני חיפה לפני כל התמודדות כזו. בתל אביב, לעומת זאת, פשוט אומרים להם לנצח, בין אם היריבה מחיפה, מעכו או מג'לג'וליה. כנראה שעד שחיפה לא תשתחרר מתחושות הפחיתות המסורתיות, היא עדיין תישאר פרובינציה.

דוד רוזנטל: אגדה

אחת הטענות שאנחנו רגילים לשמוע מחיפאים היא ש"מכבי" זה לא רק תל אביב. אין כאן עניין של רגשי נחיתות, זו דרישה לגיטימית של מחנה שמוביל את קבוצות מרכז הספורט הוותיק בענף הפופולרי והמוביל בארץ. ועדיין, הקריאה הזו לא מוטמעת בציבור. בעיני כל מי שלא אוהד את הירוקים, האסוציאציה מהמונח "מכבי" מופנית לקבוצה מתל אביב. אחרת, פשוט אומרים "חיפה". סימבוליקה קטנה אך גדולה, כזו שמבהירה את העוצמה שהשרישו 103 שנות קיומו של מועדון הכדורגל הוותיק בישראל.

גם אם מבחינת הכדורגל אין ספק מי הקבוצה הטובה בין השתיים בעשורים האחרונים, התהודה התקשורתית שהן מקבלות כמעט זהה בכל שבוע נתון, מלבד בשבועות שבהם משחקת מכבי חיפה בליגת האלופות. בכלל, חיפה תמיד תהיה ברירת המחדל במרוץ בין יריבות שנואות לאליפות. דווקא הגישה הרכה כלפיה היא זו שתמנע ממנה להיות קונצנזוס, עכשיו ואולי גם לתמיד.

עינב שיף: אגדה

המעמד ההיסטורי של מכבי ת"א, כשמו כן הוא – היסטורי. זה מעמד שמנצ'סטר יונייטד עוד לא בטוח שירשה מליברפול הן מספרית (תארים) והן רוחנית, כך שבנושא הזה בוודאי שהקבוצות לא קרובות לחילופי שלטון שבוסס ב-50 שנות כדורגל מקצועני בישראל. אולם, אם יש קבוצה שיכולה לסכן את מעמדה של מכבי כקונצזוס היא חיפה מודל 2009, המבוססת על שחקני בית ומאמן מצוין לצד אותו ניהול מיתולוגי.

עם זאת, הקונצנזוס סביב מכבי בכדורגל, ששיא עוצמתו הוא דווקא אחרי אליפות חיפה ב-1994, קשור בעבותות לקונצנזוס האופף את קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א. ההיקשרות הראשונית של אוהד הספורט שמגיע טאבולה ראסה לנעשה בישראל, מתחיל במכונה הצהובה מיד אליהו והדרך משם לאהדה ומשם לעוצמה של מכבי ת"א בכדורגל היא קצרה למדי. באותה צורה, בשילוב פוליטיקה סוציאליסטית כמובן, הפכה הפועל ת"א לאימפריית אוהדים, אפילו עם מספר תארים קטן בהרבה משל מכבי. השלטון החיפאי על הליגה אולי יימשך שנים, אך כשלטון של ממש צריך הרבה יותר מכדורגל, כמו שכדורגל עצמו הוא הרבה יותר ממשחק.

לתוצאה הערב תהיה משמעות מבחינת מכבי תל אביב:

פז חסדאי: אגדה

משמעות? איזו משמעות? למכבי תל אביב יש דרך, ואף אחד לא יסיט אותם מהדרך הזו. בונים פה קבוצה, בונים פה בסיס איתן, בונים פה משהו לעתיד, וההנהלה לא תיבהל ממשחק אחד או שניים כדי לשנות את התוכניות או להעלות את הציפיות, חס וחלילה. הווה? מה זה הווה? במכבי חושבים קדימה. למעשה, ניצחון רק יפריע לדרך, כי הוא עוד עלול ליצור אופטימיות אצל האוהדים. מי רוצה שהאוהדים יתעוררו עכשיו? הם עשויים להאמין שזה יכול לקרות כבר השנה, הם עלולים להתחיל לבוא למשחקים ולקוות לטוב, וזה, רבותיי, כבר באמת יהיה בלתי נסבל. גרוע מכך, זה עלול לשבש את התוכניות. הכי טוב תיקו.

דוד רוזנטל: עובדה

מכבי תל אביב לא תהיה חלק ממאבק האליפות, לקבוצה הזו אין חוט שדרה מספיק חזק כדי לרוץ קדימה, גם אם שיטת הצמצום המוזרה של אבי לוזון מחזיקה אותה בהפרש סביר מחיפה. אבל צריך לזכור שבשנים האחרונות מכבי תל אביב פשוט לא מנצחת משחקים גדולים. הניצחון בבאר שבע נחמד ומעיד שלקבוצה הזו יש יכולות, אבל הוא בוודאי לא מעיד על אופי.

יש במשחק הזה הקבלה מעניינת לעונת 2002/03, כשגם אז הייתה מכבי חיפה בליגת האלופות, הצהובים שיחקו מול באר שבע שבוע לפני כן (והובסו), ואז הגיע השינוי עם ניצחון של מכבי תל אביב בקרית אליעזר, שבו החלה במחיקת הפער הגדול עד לזכייה באליפות. שוב, הצהובים לא יזכו בתואר השנה, אבל ניצחון על מכבי חיפה לפחות יסייע לשלד הצעיר של הקבוצה להגדיר את עצמו מחדש.

עינב שיף: אגדה

את התשובה צריך לחלק לשתיים. ראשית, קלישאה קלישאתית, אבל לכל תוצאה יש משמעות במועדון כמו מכבי ת"א, שאנשים נוטים לתרגם את הערך הספורטיבי המקודש של לרצות לנצח בכל מצב ל"מכביזם". שנית, ניצחון על מכבי חיפה בשלב הזה של העונה הוא בדיוק המקום שבו מכבי ת"א יכולה להתבלבל ולהכתיר את הניסוי שלה מתחילת העונה כ"הצלחה". מאידך, ברור לכל מי שיודע לחבר גולסה + קטן שתיקו או הפסד הם לא בדיוק הפתעה. המשמעות היחידה של המשחק היא לא התוצאה עצמה, אלא ההתמודדות של מכבי אחריה – אופוריה במקרה של ניצחון וטראומטיזציה במקרה של תיקו או הפסד. כאן יימדד אותו "תהליך" עליו מדובר בהקשר של מכבי בכל ההיבטים: אוהדים, שחקנים, מאמן, בעלים וגם כמובן התקשורת, שעדיין בשוק מזה שמכבי חיפה לא הבקיעה מול באיירן מינכן ויובנטוס.

מעבר לשני הפרמטרים האלו, אפשר להיזכר במשחק ההפסד של מכבי ת"א בטדי בימי גאידמק העליזים, כשמכבי מגיעה אחרי פתיחת עונה קטסטרופלית ובית"ר נראית בדיוק כמו חיפה 2009. בית"ר ניצחה אז 0:2, אבל מכבי נראתה מצוין ומשם החל מסע הייסורים בדרך להיחלצות מהתחתית. התזכורת הוא שהלחץ תמיד נמצא על הקבוצה העדיפה ולכן עדיף למכבי להתרכז בלהיראות טוב, להוות יריב וכמובן לרצות ולהאמין ביכולת להתמודד כשווה מול קבוצה קשה. בהנחה שהתנאים האלו יתמלאו, בעיניי לתוצאה לא תהיה משמעות, כי מול חיפה של ליגת האלופות ועשרה ניצחונות רצופים קשה להשליך על העתיד.

לתוצאה תהיה משמעות מבחינת מכבי חיפה:

פז חסדאי: עובדה

האוהדים הירוקים הוכיחו לא פעם בשנים האחרונות שנפש האדם מסתגלת לכל סיטואציה. ביציע ג', במילים אחרות, פשוט איבדו כל זכר לפרופורציה. הם דרשו את פיטוריהם של מאמנים שהביאו אליפויות, הם רטנו גם כשהקבוצה הייתה מנצחת, הם הדירו רגליהם מהמגרשים גם כשגיבוריהם רמסו את הליגה, ועכשיו הם מאוכזבים מכמה תוצאות לא משכנעות מול אריות אירופה. חלקם אף כועסים על הקמצנות של יעקב שחר, אחרים מבקרים את הפחדנות של אלישע לוי. באופן אירוני, ניצחון מול מכבי תל אביב יתקבל בהשלמה ובסך הכל ייתן לאלישע עוד שבוע של שקט. הפסד, מנגד, ידליק עוד יותר את המדורה. זו באמת חוצפה לאבד נקודות אחרי עשרה ניצחונות רצופים?

דוד רוזנטל: אגדה

למרות ההייפ שיש על הפועל תל אביב, מכבי חיפה היא עדיין הקבוצה הטובה ביותר בארץ, וניצחון או הפסד במשחק הנקודתי הזה, על כל המשמעויות הסמליות שיש בו, לא ישנו את זה. כמובן שהמבקרים ייצאו מיד בטורי דעה על השחיקה ועל תחילת הנפילה הירוקה, אבל סטטיסטית, לאחר שניצחת עשרה משחקים ברציפות, אתה רק מקרב את ההפסד הראשון. 11 ניצחונות ברציפות הם הישג שנרשם על ידי מכבי תל אביב ב-1993/94 ולא הספיק לה אז, כך שגם השוואת הרצף הזה ראויה לשמחה מאופקת בלבד. בשורה התחתונה, מכבי חיפה צריכה לשחק כדי לנצח, את הטיפול בבעיות ירידת המתח עליה להשאיר למשחקים מול הפועל רעננה ועכו.

עינב שיף: עובדה

כל מי ששיחק במשחק מחשב מסדרת "פיפ"א" יודע שמגיעה הנקודה שבה אתה לא מנצח משחק – אתה מנצח את המשחק, כלומר אם רק תרצה – לא באמת תפסיד עוד פעם, גם ברמת השליטה הגבוהה ביותר. מכבי חיפה של עונת 09/10 קרובה לרגע הזה. היא משחקת מצוין בתנאי ליגה, לא נלחצת מהיעדר כיבוש שערים בפתיחה, מוחצת כשצריך ובעלת רוחב מספיק להתמודד עם כל קבוצה בליגת העל מתוך עליונות. השיא כאן פחות חשוב, הוא רק צעד בדרך להגשמת חלומה האמיתי של יענקל'ה שחר – להיות רוזנבורג או דינמו קייב של פעם. תיקו או הפסד לעומת זאת משמעותיים הרבה יותר, כי מהישמע שריקת הסיום בתוצאות אלו יתחיל משבר ליגת האלופות שאורב לקבוצה הזו ורק מחכה לאיזה ציטוט של ארבייטמן הכולל את המילים "אני" ו"אני" ו"גם אני", קריזה של שחר והתפלקות של לוי שמאשים את ההגנה, או משהו כזה.

אבי נמני יהיה מאמן גדול יום אחד

פז חסדאי: אגדה

בינתיים, כמדומני, נמני עדיין לא הצהיר שהוא מעוניין להיות מאמן. התחושה סביב הקבוצה היא שהוא ממלא את התפקיד בעל כורחו, כממלא מקום וכפתרון זמני. עד שהוא לא יצהיר שזוהי מטרתו ושאיפתו - להיות מאמן כדורגל - קשה להתייחס לשאלה הזאת ברצינות.

דוד רוזנטל: אגדה

האם לנמני יש יכולת להיות מאמן גדול? בהחלט כן. הרי לאף אחד אין ספק שאחד מגדולי הקשרים שצמחו כאן בעשורים האחרונים יודע כדורגל, ושככל שהוא מתבגר הוא מוכן ללמוד מטעויות. הבעיה היא שנמני עשה מסלול זהה לזה של כוכבים גדולים אחרים, משה סיני ואלי אוחנה, וקיבל לידיים את קבוצת נעוריו, בלי להשתפשף קודם בקבוצה קטנה. בסופו של דבר, מדובר בטבע אנושי שגם לסיני וגם לאוחנה היה קשה להתגבר עליו, לקפוץ ישר למים העמוקים ביותר ולוותר על תהליך בריא של שרשרת אימון.

אמנם, בניגוד לשניים האחרים, על נמני התפקיד הזה הוצנח, אולם היום, יותר משנה לאחר שמונה למאמן, גם הוא כבר לא משתמש בתירוץ הזה ודי נהנה מהמעמד ומהתפקיד שלו על הקווים. נקודת הפתיחה של נמני לא עושה עמו חסד, משום שאם הקדנציה במכבי תל אביב תסתיים בלי הישגים משמעותיים, הדלתות ייסגרו בפניו והוא יצטרך לחשוב על כיוון אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully