וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשול האמיתי של ברצלונה

יניב בינו

15.9.2009 / 10:38

בכל ליגה יש קבוצה שזוכה כמה פעמים ברציפות בתואר. בגביע האלופות הישן זו היתה מסורת. אז למה בצ'מפיונס קשה לזכות פעם אחר פעם?

העיתון האנגלי 'מירור' כינס לפני זמן מה מספר פרשנים בכירים בפתחה של העונה הנוכחית לדון בסוגיה רבת החשיבות - איזו קבוצה תניף השנה את גביע האלופות. חלק מחברי הפאנל ראו בצ'לסי כפייבוריטית לזכות השנה לראשונה בתולדות המועדון בתואר הנכסף לאחר הגעתו ללונדון של המאמן קרלו אנצ'לוטי.

הדבר היותר מעניין במשאל שנערך הייתה ההתייחסות של הפרשנים לאלופת אירופה הנוכחית, ברצלונה. הפרשן מרטין ליפטון, למשל, סבר שהקבוצה הקטלאנית תעשה זאת שוב. עמיתו, דייויד אנדרסון, דווקא חשב ההיפך. אנדרסון לא אמר שבארסה נחלשה בהשוואה לעונה הקודמת, הוא גם לא אמר שהיא לא מספיק יציבה וחזקה להגיע לשלבים הגבוהים של המפעל שוב. הטיעון שלו בסופו של דבר ל'למה בארסה לא תזכה' היה די פשוט. "היא לא תעשה זאת שוב בגלל החוק הלא כתוב שאומר כי מחזיקת הגביע לא מצליחה לשמור על התואר שלה ולזכות שנתיים ברציפות בליגת האלופות".

ההימור של אנדרסון מעניין. מחד הוא מודע לכך שבארסה, כפי שיאמרו רבים אחרים, רצה נהדר בשנה שעברה ועשתה חיזוקים נקודתיים טובים, מה שמביא אותה להיות כנראה המועמדת מספר 1 לזכייה. מנגד, הסטטיסטיקה, כמו שאנדרסון התכוון, לא מכזיבה בינתיים זה 16 שנים. מאז שנוסדה ליגת האלופות ב-1993 אף קבוצה לא הצליחה לשמור על תוארה, וזאת בניגוד לעידן טרם ליגת האלופות. לפיכך, אמירתו של אנדרסון, ובכלל המסורת הארוכה מעלה בפתחה של העונה החדשה של הליגה המסקרנת את השאלה שנשאלת כבר לא מעט זמן - מדוע אף אחת לא מצליחה לעשות זאת פעמיים ברציפות?

חלוקת כוחות

מנצ'סטר יונייטד הגיעה אשתקד לגמר ברומא לאחר שעקפה בקלילות את ארסנל בחצי הגמר. במעמד הגמר התקשו כריסטיאנו רונאלדו וחבריו להביא את אותה יכולת מצוינת שהביאה אותם לאולימפיקו ברומא להתמודדות נגד ברצלונה. השדים האדומים נוצחו, וכך קבוצה נוספת לא הצליחה להגן על תוארה, כי הרי כבר נאמר שלשמור על הבכורה קשה הרבה יותר מלהגיע אליה. בדיעבד, אלכס פרגוסון לא חשב שההכנה של היונייטד הייתה לקויה. לא מכבר, כשנשאל במבט לאחור היכן הוא חושב שטעה אם בכלל, ענה המנג'ר הסקוטי: "בחופשה שהייתה לי הקיץ ראיתי את ה-DVD של הגמר פעם אחר פעם ועברתי על כל פרט קטן במשחק, זה גרם לי להרגיש עוד יותר בטוח לגבי ההכנה שלנו. לנו במלון הנכון, התאמנו, עשינו הכול בסדר. אבל אני ותיק במשחק הזה וצריך גם לדעת שאי אפשר לזכות בהכול". בליגה הרגילה לא בטוח שפרגי היה אומר משהו דומה.

אלא שיונייטד יכולה הייתה להתנחם באותה שנה בזכייתה באליפות אנגליה, השלישית שלה ברציפות. העומק הרב בסגל של השדים האדומים הביא אותם להגיע שנה אחר שנה לגמר, ורק אולי מזל וגם קצת היעדר יכולת מנעו ממנה לזכות שוב. לא לקבוצות רבות יש את אותה היכולת להחזיק קאדר מספיק גדול של שחקנים כדי להתמודד בשתי מסגרות תובעניות, המקומית והאירופית. על כך תוכלנה להעיד יותר טוב מכל ליברפול וריאל מדריד, שחרף היכולת הכלכלית הגדולה של שתיהן, הרי שהן לא הצליחו לעשות זאת. בתחילת המילניום ריאל מדריד, על אף סגל הגלאקטיקוס החלומי הראשון של פלורנטינו פרז, לא הצליחה לשלב בין שתי המסגרות. הזכיות לסירוגין של הלבנים תוך ארבע שנים עוקבות (פעמיים בצ'מפיונס, 2000 ו-2002, פעמיים בליגה הספרדית, 2001 ו-2003) הוכיחו מעל לכל ספק כי בשנה בה ריאל התרכזה בליגה היא לא יכלה באירופה ולהיפך.

גם הקבוצה של רפא בניטז לדוגמא עשתה חיל בשנים האחרונות בליגת האלופות (זכייה ב-2005 וגמר ב-2007), אולם ההצלחה הזו גררה כישלון קולוסאלי בליגה. אשתקד הציבו האדומים את הזכייה בפרמיירליג כיעד מרכזי ואז הם הודחו באלופות ברבע הגמר על ידי צ'לסי. בניטז התעכב על הדברים שצריך לעשות כדי לזכות בשני התארים. "אתה חייב לנסות ולזכות בכל תחרות", אמר, "אבל כדי לעשות זאת אתה צריך להשתמש בתבונה בכל הסגל שלך. אמרתי בתחילת 2008 שהמטרה העיקרית שלנו היא לזכות בליגה האנגלית, אבל כמובן שאנחנו לא רוצים לשכוח את ליגת האלופות". בסוף הוא הוסיף אולי את המרכיב החשוב ביותר...: "לעתים רבות, כדי לזכות בשניהם צריך גם טיפת מזל".

ליגה יותר מדי קשה

מפעל האלופות נוסד לפני 53 שנים ב-1956. בחמש השנים הראשונות לכינונו לא הצליחה אף קבוצה זולת ריאל מדריד להתכבד בהנפה. מכאן ואילך הצליחו שבע קבוצות נוספות לזכות בשני תארים רצופים לפחות - בנפיקה (61'-62'), אינטר (64'-65'), אייאקס (71'-73'), באיירן מינכן (74'-76'), ליברפול (77'-78') ונוטינגהאם פורסט (79'-80'). אחריהן הייתה זו מילאן הגדולה של אריגו סאקי עם הטריו ההולנדי – ואן באסטן-חוליט-רייקארד – שהייתה לקבוצה האחרונה שמצליחה לעשות זאת פעמיים ברציפות (89' ו-90'). כך יוצא שב-37 השנים הראשונות של המפעל, הצליחו שמונה קבוצות להשיג תארים עוקבים במשך 21 שנים במצטבר.

אז מה קרה לאחר מכן? אחת הסיבות העיקריות קשורה עבותות לפרופיל המשתתפות. עד השקתה של הצ'מפיונס ליג, רק הקבוצה האלופה מכל מדינה נכנסה למעגל המשחקים במפעל - כשמו כן הוא היה פעם גביע אירופה לאלופות. לקבוצות הבכירות והחזקות ביבשת היה קל באופן יחסי להגיע פעם אחר פעם לשלבים הגבוהים ולזכות שוב בגביע (המפעל שוחק אז בשיטת נוק-אאוט). כיום כידוע, מופיעות בו הרבה יותר קבוצות חזקות, כאשר מעבר לאותן אלופות ממדינות דומיננטיות מצטרפות קבוצות מהמקומות השני, השלישי והרביעי בליגות הבכירות של אירופה, מה שכמובן העלה מאוד את דרגת הקושי במפעל. קשה לשרוד את השחיקה הזו שנתיים ברציפות עד הסוף.

נראה שלאחרונה הקבוצות החזקות ביבשת ומאמניהן הבינו את המטרייה והחלו לפעול בהתאם. אם בעבר היה מפעל האלופות נלווה לליגה, הרי שבשנים האחרונות הוא הפך לדבר המרכזי. ההצגה הגדולה של הצ'מפיונס והדיבורים ברקע על כינון ליגה אירופית בשנים הקרובות הפכו את המפעל למרכזי והחשוב ביותר עבור המועדונים הגדולים. הקבוצות הגדולות מחזיקות כיום סגל רחב מאוד של לפחות 20 שחקנים אם לא יותר, כשהמחליפים לא נופלים בהרבה משחקני ההרכב הראשון. כפועל יוצא כל שחקן יכול לפתוח כמעט בכל משחק, מה שמביא את המאמנים ליישם בקפידה את עיקרון הרוטציה. לראייה, בשנים האחרונות, כשהפך המפעל לאינטנסיבי מאוד ולככזה שמאפיל לעתים על הליגה המקומית, הצליחו, בעיקר ברצלונה (2006 ו-2009) ומנצ'סטר יונייטד (2008), לזכות הן באליפות המקומית והן האירופית. בליגות המקומיות הן גם יצרו שושלת, אבל בליגה הכל כך קשה של פלאטיני זה היה כמעט בלתי אפשרי.

העונה יהיה זה תורה של בארסה לנסות ולשבור את הנאחס ולהיות הראשונה שמצליחה לזכות בשני תארים אירופיים רצופים. מה שללא ספק יכניס את הקבוצה הקטלאנית שזכתה בחמישה תארים בארבעת החודשים האחרונים למוטיבציית שיא העונה היא העובדה שמשחק הגמר של הצ'מפיונס ייערך בסנטיאגו ברנבאו, אצטדיונה של היריבה המושבעת ממדריד. מבחינתה של בארסה, אולי מלבד קאמפ נואו, אין מקום מועדף יותר מאשר לזכות ולהניף את גביע הצ'מפיונס בפעם השנייה ברציפות ושלישית בחמש שנים.

עוד לפני שנשמעה יריית הפתיחה של העונה הנוכחית בצ'מפיונס, סקירה כללית מראה שבארסה מדורגת ראשונה בבורסות ההימורים. מפעילי האתרים מאמינים שהקבוצה של פפ גווארדיולה יכולה לעשות זאת שוב והם זוקפים לזכותה את היחסים הטובים ביותר לזכייה. דווקא במקום בו אנשים הכי מרוכזים באמונות טפלות ובמזל, הם נוטים כרגע להתייחס יותר לשכל הישר, שאומר אולי שהסטטיסטיקה הזו חייבת להישבר מתישהו. ארבע קבוצות כמעט והצליחו לעשות זאת בעבר אבל הן כשלו (מילאן ב-95', אייאקס ב-96', יובנטוס ב-97' ומנצ'סטר יונייטד אשתקד), האם ברצלונה תצליח השנה היכן שכל השאר נכשלו? ב-22 למאי 2010 נדע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully