וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושים מובילים

2.9.2009 / 12:03

פרישתו של טפירו סימנה את הלפרין ואליהו כשניים שאמורים לסחוב על גבם את הנבחרת. איך שחקנים שמעולם לא הנהיגו בקבוצותיהם, אמורים להפוך לאלה שמובילים את ישראל להצלחה בפולין?

לפני כשנה עמד עמרי כספי באולם היוצאים בנתב"ג, ותיאר באוזני העיתונאים, במילים פשוטות, את מה שידעו כולם. "אין ספק שזאת הנבחרת של טפירו, הצוות המקצועי וכל השחקנים מרגישים את זה", אמר הפורוורד לפני המראתה של הנבחרת לצ'כיה, למשחק גורלי במסגרת מוקדמות אליפות אירופה. "הוא המנהיג ואנחנו תלויים בו המון. בעזרתו ננצח הרבה משחקים". באותו משחק טפירו היה חלש מאוד, והנבחרת הובסה ב-21 הפרש. כעבור שנה כינס טפירו מסיבת עיתונאים בה הודיעה על פרישה מהמדים הלאומיים. "זו הזדמנות עבורם להיכנס לנעליים הגדולות של מר פיק אנד רול", אמר שרף והתייחס לשחקנים הצעירים יותר בסגל . "לפני ארבע שנים מאיר ביקש ממני לפרוש מהנבחרת. שכנעתי אותו לא לעשות את זה, והוא הפך לבורג המרכזי ולמנהיג הנבחרת. הוא יחסר לי מאוד, אבל אין ואקום".

בסגל הנוכחי בולטים שניים בכישרונם וניסיונם – יותם הלפרין וליאור אליהו. עם פרישת טפירו הם הפכו באחת מדור העתיד לדור ההווה. כששרף דיבר על נעליים גדולות ו-ואקום הוא דיבר בעיקר עליהם. אולם טפירו היה השחקן הישראלי האחרון בנבחרת שהיה גם ה-כוכב בקבוצתו. אליהו והלפרין חשובים עבור קבוצותיהם, הם עומדים במשך שנים תחת לחץ הקהל, דרישות המאמנים והציפיות הגבוהות, אבל מדובר בשני שחקנים שברגע האמת צפו בפפאלוקאס וארויו מנהלים את העניינים, ומעולם לא נודעו באופי הדומיננטי שלהם. איך אפשר לקחת את שני שחקני המפתח, שעדיין לא צמחו להיות הכוכבים הכי גדולים או המנהיגים הבלתי מעורערים בקבוצותיהם, ולהפוך אותם לשחקנים שאמורים לסחוב על גבם את הכדורסל הישראלי.

תנו מילה טובה

ב-28 ביולי פתחה הנבחרת את אימוניה, והשחקנים נכנסו לתכנית ריאליטי. ההכנות האינטנסיביות כפו אורח חיים שונה, שכן עליהם להיות יחד 24 שעות ביממה, ולהתגבש מהר מבחינה חברתית ומקצועית. "המושגים שחקן משלים או מוביל לא קשורים רק לאישיות השחקן, אלא למסגרת בה הוא נמצא”, אומר פסיכולוג הספורט נועם אייל. "לדוגמה, אנתוני פארקר היה מוביל במכבי, אבל ב-NBA הוא שחקן משלים. הספורט מבוסס על היררכיה, ותמיד אתה משווה את עצמך ל'עדר' שאתה חלק ממנו”. ברגע שאליהו והלפרין, בין אם ירצו ובין אם לא, מוגדרים על ידי הצוות המקצועי, הקהל והתקשורת, כשחקנים מרכזיים, כדור השלג שמורכב מלחץ וציפיות מתחיל להתגלגל.

הרבה זוכרים להלפרין את השלשה ההיא במדריד, במדי מכבי תל אביב, בבחינת יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, והגארד הישראלי חשוד תמידית כאחד שבורח מאחריות. ליאור אליהו נבחר בדצמבר 2008 לשחקן החודש ביורוליג עם ממוצע מרשים של 20.3 נקודות, 12.3 ריבאונדים ו-3.3 אסיסטים, אך בכל פעם שמכבי פגשה קבוצה פיזית הוא התקשה לנפק יכולת גבוהה, ובשלושת המשחקים החשובים שסיימו את הטופ 16 רשם ממוצע של 9 נקודות בלבד. להלפרין ואליהו קל יותר להחביא את המגבלות במסגרת הקבוצות, אבל בנבחרת שבה איכות השחקנים פחות גבוהה, הבעיות המקצועיות נחשפות ומובלטות בשל מעמדם.

כאן נכנס הצוות המקצועי לתמונה, כשעליו לסייע להלפרין ואליהו להיות ממוקדים לקראת המשימה, ולנטרל לחץ חיצוני שמופעל על השניים. "אם המאמנים יוצרים סביב השחקן אווירה של ביטחון והישגיות אז זה מדרבן אותו לנסות ולהצליח”, אומר נועם אייל. "השחקנים לא מקשיבים לנאומים, האווירה יותר חשובה. אם המאמנים יוצרים תמהיל נכון של תוקפנות, לחץ, ביטחון, מקום לטעויות והישגיות, אז השחקנים יצליחו. הקושי בטורנירים מסוג זה שצריך לייצר אווירה כזאת כל יום, ללא קשר לתוצאות הקודמות. לפעמים, קשה להחזיק את אותו מצב רוח ואז נעשות טעויות".

"שחקן, כל שחקן, תמיד חייב את הביטחון, רוצה לשמוע מילה טובה, רוצה לדעת שסומכים עליו”, אומר גיא גודס, שהיה בשני צדי המתרס, כשחקן וכמאמן. “80 אחוז בספורט זה פסיכולוגיה, כשהראש חזק, אתה עולה אחרת למגרש. הצוות מקצועי הנוכחי מאוד מנוסה, ולדעתי להגיד לשחקן שהוא חשוב ושבונים עליו לאו דווקא מלחיץ, ההפך, זה יכול להיות גורם מדרבן. אליהו, לדוגמה, אוהב לשמוע שסומכים עליו. הוא חיית התקפה, הוא נע ויוצר מיס מץ' ולכן צריך לתת לו מרווח של אחד על אחד ואפשרות ליצור לעצמו מהלכים, גם אם לפעמים הוא טועה".

תנו להם להפתיע

"הלפרין מאוד הרשים בששת החודשים הראשונים שלו באולימפיאקוס”, מספר ניקוס ורלאס, המסקר את אולימפיאקוס עבור יומון הספורט "פרוטאת'ליטיס". "הוא שיחק הרבה יותר טוב ממה שציפו במועדון, והראה שיש לו כישרון ויציבות”. לשיאו הגיע הלפרין במרץ השנה, כשקלע 16 נקודות וכיכב בניצחון החוץ הקריטי על טאו ויטוריה, ניצחון שהבטיח יתרון ביתיות לקבוצתו בהצלבה.

אולם מבט מעמיק יותר מגלה שמלבד משחק זה, במשחקים הקריטיים – הפיינל פור האירופי והיווני – תרומתו הייתה זניחה. למעשה, הלפרין הצטיין במשחקים הפחות חשובים של העונה, והוכיח כי הוא במיטבו כשלא מצפים ממנו וכשהקבוצה או הנבחרת שלו משחקים רע ונמצאים ממילא בדרך להפסד. בנובמבר 2008 אולימפיאקוס התארחה אצל פנאתינייקוס, ונקלעה לפיגור מוקדם בדרך להפסד צפוי - הלפרין נצץ עם 20 נקודות ב-25 דקות. לעומת זאת, בחצי גמר הפיינל פור האירופי הוא קלע 4 נקודות בלבד ב-21 דקות כשהוא משחק כשוטינג גארד. גם בתבוסות האחרונות לספרד בהכנה ליורובאסקט, הוא הוליך את קלעי הנבחרת והשיג מספרים יפים במשחקים שההפסד בהם היה צפוי מראש.

בטורניר בו כל משחק קובע, נועם אייל סבור כי הסיכוי שאליהו והלפרין יהפכו פתאום למנהיגים שלוקחים על עצמם את המשחקים הוא נמוך. "אסור לדרוש מהם להיות שחקנים מובילים, ואז יש סיכוי טוב יותר שזה יקרה באופן טבעי, כתוצאה משטף המשחק או האופן בו יתפתח הטורניר עבור הנבחרת. שנית, גם אם במשחק אחד הם הצליחו והצטיינו, עדיף לא לשדר להם כי מצפים מהם לאותה יכולת, ואז ירד מהם הלחץ. אם שניהם או אחד מהם ביום לא טוב, צריך להוריד מהם ציפיות, לשדר אווירה של 'עסקים כרגיל', ולנסות למצוא מישהו אחר שיוביל וינהל. ברגע שירד מהם הלחץ, יהיה להם קל יותר לחזור לעצמם ולהציג יכולת משופרת".

כדי שהלפרין ואליהו לא יקבלו את ההרגשה כי הכל קם ונופל עליהם, על שאר השחקנים לקחת חלק בנטל, וגודס טוען כי דווקא הספסל יכול להיות הגורם המכריע שיוריד מהם חלק מהעומס. "הלפרין ואליהו הם השחקנים שצריכים לשחק בדקות המשמעותיות. אם לא הולך, יש עוד 10-12 שחקנים. יש עוד מעגל סביבם והצוות המקצועי חייב להשתמש בכל הכלים נכון. בטורניר שכזה חייבים להישאר מאוד ממוקדים, גם אם מפסידים, כי יום לאחר מכן יש משחק חדש וכל משחק קובע. לכן, הצוות המקצועי חייב לחלק את המאמץ בין כולם".

"לא פעם אנחנו רואים שחקן שעולה מקצה הספסל ויוצר שינוי מומנטום", מוסיף גודס. "יש משקל לכל שחקן בסגל, וגם אם אחד לא שיחק שני משחקים, הוא יכול להיות זה שישפיע הכי הרבה במשחק השלישי. מי שיעשה את ההבדל לדעתי הם דווקא שחקני הספסל שמשחקים 7, 10 ו-15 דקות. אלה השחקנים שנותנים את השלשה החשובה, עוצרים שחקן יריב ויכולים לעשות את ההבדל בין הפסד לניצחון".

תנו להם להתרכז

ביורובאסקט האחרון ליאור אליהו לא מצא את הקצב. לצד משחקים של 17 ו-29 נקודות נגד פורטוגל ורוסיה הוא רשם משחקי נפל בהם לא קלע נקודה, כמו נגד יוון וקרואטיה. במשחקים נגד קרואטיה, מקדוניה ויוון, ישראל תהיה חייבת לקבל ממנו יציבות, כדי להעפיל שלב. "אפשר לראות שחקן נותן יום גדול ולמחרת משחק רע, כי מבחינה פסיכולוגית הוא נבהל מההצלחה והאמונה העצמית שלו נסדקת”, אומר נועם אייל, "ואז, אחרי שנתן יום רע, וחטף ביקורת, אין לו מה להפסיד והוא שוב מעלה את הרמה. שחקנים שכאלה תלויים יותר בסביבה ופחות בעצמם".

באליפות הקודמת טפירו היה רביעי בלבד ברשימת הקלעים אחרי הלפרין, גרין ואליהו, אך ניווט את הנבחרת והוביל אותה בכמות האסיסטים. כדי להפוך את הלפרין ואליהו לשחקנים מובילים, צריך לאפשר להם להבליט את הפרמטרים בהם הם מצטיינים. "מבחינת מנהיגות יש לנבחרת שחקנים ותיקים ודומיננטיים שיכולים לסחוב אותה כמו בורשטיין, קוז'יקרו ויניב גרין. הם אלה שצריכים לתת את התמיכה והעידוד”, מסכם מוטי דניאל. "אני לא הייתי דורש מהלפרין ואליהו תרגילי מנהיגות, אלא נותן להם לעשות את הדברים שלהם תוך כדי המשחק. זה לא נכון לבוא ולומר ליותם לדוגמה 'בוא תנהיג', אלא אם זה בא ממנו. יותר חשוב שהלפרין יקלע 20 נקודות ואליהו ישגע את הגנת היריב, מאשר לכפות עליהם מנהיגות. אם הם יוכלו לתרגם את הכישרון שלהם למהלכי משחק זה יעזור הכי הרבה לנבחרת".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully